KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3448/93 z dnia 6 grudnia 1993 r. ustanawiające zasady handlu mające zastosowanie do niektórych towarów pochodzących z przetwórstwa produktów rolnych(1), w szczególności jego art. 7, 13 i 16,
a także mając na uwadze, co następuje:
Wspólnota zawarła z państwami trzecimi kilka umów przewidujących stosowanie zredukowanych składników rolnych w stosunku do składników rolnych ustalonych we Wspólnej Taryfie Celnej;
uprawnienie do omawianych obniżonych stawek celnych jest uzależnione od pochodzenia towarów z państw objętych umowami preferencyjnymi; w niektórych przypadkach właściwe jest określenie, które reguły pochodzenia powinny być stosowane;
uprawnienie do obniżonych stawek celnych jest z zasady przyznawane w ramach limitów kontyngentów; właściwe jest uruchomienie kontyngentów i określenie szczegółowych zasad wykonania tych kontyngentów, w szczególności, z jednej strony, w celu zagwarantowania równego i stałego dostępu do nich wszystkim importerom wspólnotowym oraz z drugiej strony, natychmiastowego stosowania, we wszystkich Państwach Członkowskich, opłat ustanowionych w odniesieniu do kontyngentów aż do ich wyczerpania; w celu zapewnienia skutecznego wspólnego zarządzania tego rodzaju kontyngentami, nie ma powodów, aby uniemożliwiać Państwom Członkowskim posiadania zezwolenia na pobieranie potrzebnych ilości, które odpowiadają faktycznemu przywozowi z wielkości kontyngentu; jednakże tego rodzaju metoda zarządzania wymaga ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi a Komisją, która musi w szczególności monitorować stawkę, zgodnie z którą wykorzystywane są wielkości kontyngentu oraz w odpowiedni sposób informować Państwa Członkowskie;
ze względu na to, iż Królestwo Belgii, Królestwo Niderlandów oraz Wielkie Księstwo Luksemburga są reprezentowane przez Unię Gospodarczą Beneluksu, wszelkie działania odnoszące się do zarządzania wyżej wymienionymi środkami mogą być przeprowadzane przez dowolnego członka tej Unii;
przyznane obniżki są w zasadzie ustalone poprzez redukcję podstawowych kwot wykorzystywanych przy wyliczaniu składników rolnych stosowanych w odniesieniu do niektórych konkretnych towarów; ze względu na to, iż taryfy celne zostały określone w czasie negocjacji Rundy Urugwajskiej, składniki rolne we Wspólnej Taryfie Celnej są ustalone zgodnie ze stanem faktycznym, a już nie według ilości produktów podstawowych ustalanych na podstawie art. 13 rozporządzenia (WE) nr 3448/93;
w celu wyliczenia zredukowanych składników rolnych ilości te muszą być utrzymane w odniesieniu do handlu preferencyjnego;
rozporządzenie Komisji (WE) nr 3238/94(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 478/96(3), przewiduje ustalanie składników zmiennych i zarządzanie nimi w przypadku niektórych towarów pochodzących z państw Europy Środkowej i Wschodniej, uzyskanych w wyniku przetworzenia produktów rolnych określonych w załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 3448/93; od czasu wejścia w życie powołanego rozporządzenia składniki zmienne zostały zastąpione składnikami rolnymi ustalonymi w taryfie wspólnotowej; powołane rozporządzenie musiało być czasowo uzupełnione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1200/95(4);
rozporządzenie Komisji (WE) nr 1294/94 z dnia 3 czerwca 1994 r. w sprawie środków wykonawczych dotyczących porozumień handlowych mających zastosowanie do przywozu niektórych towarów uzyskanych w wyniku przetworzenia produktów rolnych(5), nie odnosi się już do towarów przywożonych poza umowami preferencyjnymi;
wprowadzone zostały zredukowane składniki rolne w handlu z innymi państwami trzecimi; dla zachowania jasności konieczne jest istnienie jednego rozporządzenia odnoszącego się do przepisów szczególnych stosowanych w handlu, określonych w art. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 3448/93; dlatego rozporządzenia (WE) nr 1294/94 i (WE) nr 3238/94 muszą zostać uchylone;
artykuł 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 3448/93 przewiduje, że cła ad valorem odpowiadające składnikowi rolnemu mogą być zastąpione kwotą specjalną w przypadku przewidzianym w umowie preferencyjnej; kwota ta nie powinna jednak przekraczać opłat stosowanych w odniesieniu do handlu niepreferencyjnego;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zagadnień Horyzontalnych dotyczących Produktów Rolnych Przetworzonych, Niewymienionych w Załączniku II,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lipca 1996 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Martin BANGEMANN |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 318 z 20.12.1993, str. 18.
(2) Dz.U. L 338 z 28.12.1994, str. 30.
(3) Dz.U. L 68 z 19.3.1996, str. 10.
(4) Dz.U. L 119 z 30.5.1995, str. 8.
(5) Dz.U. L 141 z 4.6.1994, str. 12.
(6) Dz.U. L 35 z 13.2.1996, str. 1.
(7) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................