Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin(1), w szczególności jego art. 114,
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie (WE) nr 2100/94 (zwane dalej "rozporządzeniem podstawowym") tworzy nowy wspólnotowy system ochrony odmian roślin ważny na całym obszarze Wspólnoty;
system taki powinien możliwie szybko w skuteczny sposób prowadzić Wspólnotowy Urząd Odmian Roślin, wspomagany przez urzędy kontrolne w przeprowadzaniu technicznego badania danych odmian roślin i który sam może korzystać z usług wyznaczonych instytucji krajowych lub z ustanowionego w tym celu jednego ze swoich podporządkowanych urzędów; z tego względu nieodzowne jest określenie stosunku między Urzędem i jego urzędami podporządkowanymi a urzędami kontrolnymi i instytucjami krajowymi;
od rozstrzygnięcia Urzędu można się odwoływać do jego Izby Odwoławczej, którą należy ustanowić i przyjąć przepisy dotyczące jej postępowania; Rada Administracyjna może ustanawiać w razie konieczności dodatkowe izby odwoławcze;
niektóre przepisy art. 23, 29, 34, 35, 36, 42, 45, 46, 49, 50, 58, 81, 85, 87, 88 i 100 rozporządzenia podstawowego przewidują, że opracuje się lub będzie można opracować szczegółowe zasady w celu ich wykonywania; należy opracować inne szczegółowe zasady w tym samym celu, jeżeli wymaga tego wyjaśnienie sprawy;
wejście w życie przeniesienia wspólnotowej ochrony odmian roślin lub przeniesienia upoważnienia do niego należy określić w regułach odnoszących się do zapisów w rejestrach;
przeprowadzono konsultacje z Radą Administracyjną Wspólnotowego Urzędu Odmian Roślin;
przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Praw do Odmian Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
STRONY POSTĘPOWANIA, URZĄD I URZĘDY KONTROLNE
STRONY POSTĘPOWANIA
Strony postępowania
a) wnioskujący o wspólnotowe prawo do odmiany rośliny;
b) sprzeciwiający się, określony w art. 59 ust. 2 rozporządzenia podstawowego;
c) posiadacz lub posiadacze wspólnotowego prawa do odmiany rośliny, zwani dalej "posiadaczami";
d) jakakolwiek osoba, której wniosek lub żądanie stanowi wstępny warunek do rozstrzygnięcia podejmowanego przez Urząd.
Oznaczenie stron postępowania
Przewodniczący Urzędu określa szczegółowe dane dotyczące adresu, w tym wszelkie istotne szczegóły dotyczące innych kanałów transmisji danych.
Języki stron postępowania
Języki w postępowaniu ustnym i w składaniu zeznań
Urząd może zezwolić na odstępstwa od akapitu pierwszego.
Tłumaczenie dokumentów stron postępowania
URZĄD
Komitety Urzędu
Kwalifikacja członków komitetów
Rozstrzygnięcia Komitetu
– niewstrzymywaniem rozstrzygnięcia na podstawie art. 67 ust. 2 rozporządzenia podstawowego,
– wstępnym przeglądem na podstawie art. 70 tego rozporządzenia,
– restitutio in integrum na podstawie art. 80 tego rozporządzenia, i
– przesądzaniem o kosztach na podstawie art. 85 ust. 2 tego rozporządzenia i art. 75 niniejszego rozporządzenia.
Upoważnienie poszczególnych członków Komitetu
a) wypełniać obowiązki według art. 25 i kontrolować poddawanie ekspertyzie sprawozdań przez urzędy kontrolne;
b) prowadzić postępowanie wewnątrz Urzędu, łącznie z udzielaniem informacji o wszelkich brakach, które strona postępowania powinna naprawić, i z ustalaniem terminów; oraz
c) zapewnić ścisłą konsultację i wymianę informacji ze stronami postępowania.
Rola przewodniczącego
Przewodniczący Urzędu zapewnia spójność rozstrzygnięć podejmowanych z jego upoważnienia. W szczególności ustanawia on warunki, pod którymi podejmuje się rozstrzygnięcia w sprawie sprzeciwów wniesionych na podstawie art. 59 rozporządzenia podstawowego, a także rozstrzygnięcia na podstawie art. 61, 62, 63 lub 66 tego rozporządzenia.
Konsultacje
Członkowie personelu Urzędu mogą korzystać bezpłatnie z lokali instytucji krajowych wyznaczonych na podstawie art. 30 ust. 4 rozporządzenia podstawowego oraz urzędów kontrolnych na okresowe dni konsultacji ze stronami postępowania i z osobami trzecimi.
Izby Odwoławcze
Izby Odwoławcze
Kancelaria Izby Odwoławczej
– sporządzanie protokołów postępowania ustnego i składania zeznań na podstawie art. 63 niniejszego rozporządzenia,
– podział kosztów na podstawie art. 85 ust. 5 rozporządzenia podstawowego i art. 76 niniejszego rozporządzenia i
– potwierdzanie wszelkich rozliczeń kosztów określonych w art. 77.
URZĘDY KONTROLNE
Wyznaczanie urzędu kontrolnego określone w art. 55 ust. 1 rozporządzenia podstawowego
Wyznaczanie urzędu kontrolnego określone w art. 55 ust. 2 rozporządzenia podstawowego
Postępowanie przy wyznaczaniu
POSTĘPOWANIE SZCZEGÓLNE PRZED URZĘDEM
WNIOSEK O WSPÓLNOTOWĄ OCHRONĘ ODMIAN ROŚLIN
Czynności wnioskodawcy
Złożenie wniosku
Wniosek składany w Urzędzie można składać w wersji papierowej lub w sposób elektroniczny. Wniosek składany w instytucjach krajowych lub jednostkach podporządkowanych składa się w wersji papierowej w dwóch egzemplarzach.
– szczegóły do rozpoznania wnioskodawcy i, gdy jest to właściwe, jego pełnomocnika,
– instytucję krajową lub podporządkowany urząd, w którym złożono wniosek o wspólnotową ochronę odmian roślin i
– tymczasowe oznaczenie danej odmiany.
a) formularz wniosku i kwestionariusz techniczny, do celów złożenia wniosku o wspólnotowe prawo do ochrony odmian roślin;
b) formularz do przesłania informacji, o których mowa w ust. 2, wskazujący skutki braku ich przesłania.
Potwierdzenie odbioru wniosku
Warunki określone w art. 50 ust. 1 rozporządzenia podstawowego
– wniosek o prawo własności w odniesieniu do odmiany i
– wniosek o urzędowe uznanie odmiany do certyfikacji i wprowadzania do obrotu, gdy urzędowe uznanie zawiera urzędowy opis odmiany,
w Państwie Członkowskim lub w członku Międzynarodowego Związku Ochrony Nowych Odmian Roślin.
Warunki określone w art. 50 ust. 2 rozporządzenia podstawowego
a) obywatelstwo wnioskodawcy, jeżeli jest on osobą fizyczną, i jego wyznaczenie jako strony postępowania określone w art. 2 niniejszego rozporządzenia, a jeżeli jest on hodowcą, nazwę i adres hodowcy;
b) nazwę łacińską rodzaju, gatunku lub podgatunku, do którego należy odmiana, i jego nazwę pospolitą;
c) właściwości odmiany, które zdaniem wnioskodawcy wyraźnie odróżniają się od innych odmian, które to inne odmiany wymienia się jako odmiany odniesienia w badaniu;
d) hodowlę, zachowanie i rozmnażanie odmiany obejmującą informacje dotyczące:
– właściwości, nazwy odmiany lub w razie jej braku tymczasowo oznaczenia i uprawy jakiejkolwiek innej odmiany lub odmian, których materiał używa się powtarzalnie w wytwarzaniu danej odmiany, lub
– właściwości zmienione genetycznie, jeżeli odmiana przedstawia organizm zmieniony genetycznie w rozumieniu art. 2 ust. 2 dyrektywy Rady 90/220EWG(3);
e) rejon i kraj, w którym wyhodowano lub odkryto i rozwinięto odmianę;
f) datę i kraj pierwszego przekazania składników odmiany lub materiału ze zbioru odmiany w celu oceny nowości zgodnie z art. 10 rozporządzenia podstawowego lub oświadczenia, że nie nastąpiło jeszcze takie przekazanie;
g) wyznaczenie władzy, do której wnioskowano i numeru rejestracyjnego wniosków określonych w art. 18 ust. 3;
h) istniejące krajowe prawa do odmiany rośliny lub patentu na odmianę działające we Wspólnocie.
Żądanie prawa pierwszeństwa
Jeżeli wnioskodawca żąda pierwszeństwa dla wniosku w rozumieniu art. 52 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, który nie jest najwcześniejszy ze wskazanych na podstawie art. 18 ust. 3 tiret pierwsze, Urząd stwierdza, że datę pierwszeństwa można przyznać tylko do tego wcześniejszego wniosku. W przypadku gdy Urząd wydał potwierdzenie odbioru zawierające datę złożenia wniosku, która nie jest najwcześniejszą ze wskazanych, datę pierwszeństwa w zawiadomieniu uważa się za nieważną.
Prawo do wspólnotowej ochrony odmian roślin podczas postępowania
Przeprowadzanie kontroli technicznej
Rozstrzygnięcie w sprawie wytycznych co do kontroli
Uprawnienia przewodniczącego Urzędu
Zawiadamianie urzędów kontrolnych przez Urząd
Zgodnie z art. 55 ust. 3 rozporządzenia podstawowego Urząd przesyła następujące kopie dokumentów związanych z odmianą:
a) formularz wniosku, kwestionariusz techniczny i każdy dodatkowy dokument dostarczony przez wnioskodawcę zawierający informację potrzebną do przeprowadzenia badania technicznego;
b) formularze wypełnione przez wnioskodawcę na podstawie art. 86 niniejszego rozporządzenia;
c) dokumenty związane ze sprzeciwem opartym na stwierdzeniu, że nie spełniono warunków ustanowionych w art. 7-9 rozporządzenia podstawowego.
Współpraca między Urzędem a urzędem kontrolnym
Personel urzędu kontrolnego odpowiedzialnego za kontrolę techniczną i sprawozdawca wyznaczony zgodnie z art. 8 ust. 1 niniejszego rozporządzenia współpracują ze sobą we wszystkich fazach sprawdzenia technicznego. Współpraca obejmuje co najmniej następujące aspekty sprawy:
a) monitorowanie przez sprawozdawcę przeprowadzania badania technicznego, łącznie z kontrolą miejsc z poletkami doświadczalnymi; i
b) informacje urzędu kontrolnego o szczegółach jakiegokolwiek wcześniejszego postawienia odmiany do dyspozycji bez uprzedzenia co do innych dochodzeń Urzędu;
c) poddanie ekspertyzie Urzędu przez urząd kontrolny tymczasowych sprawozdań z każdego okresu wegetacji.
Forma sprawozdań z badania
Inne sprawozdania z badania
– materiał dostarczony do badania technicznego spełnia normy, co do ilości i jakości, które mogą zostać ustanowione na podstawie art. 55 ust. 4 rozporządzenia podstawowego,
– badanie techniczne zostało przeprowadzone w sposób zgodny z opisem opracowanym przez Radę Administracyjną na podstawie art. 55 ust. 1 podstawowego rozporządzenia oraz zostało wykonane zgodnie z wydanymi wytycznymi dotyczącymi testu lub udzielonymi instrukcjami ogólnymi, na podstawie art. 56 ust. 2 tego rozporządzenia oraz art. 22 i 23 niniejszego rozporządzenia,
– Urząd miał możliwość monitorowania przeprowadzanego badania technicznego, oraz
– Urząd otrzymuje tymczasowe sprawozdanie z każdego sezonu wegetacji przed sprawozdaniem z badania, w przypadku gdy nie ma bezpośredniego dostępu do końcowego sprawozdania.
– warunki dotyczące materiału określonego w ust. 1 tiret pierwsze,
– potwierdzenie, że badania techniczne zostały przeprowadzone zgodnie z wydanymi wytycznymi dotyczącymi testu lub udzielonymi instrukcjami ogólnymi, na podstawie art. 56 ust. 2 rozporządzenia podstawowego,
– potwierdzenie, że Urząd ma możliwość dokonania oceny przydatności urządzeń do przeprowadzania badań technicznych przedmiotowych gatunków roślin w tym państwie trzecim i monitorowania przebiegu przedmiotowych badań technicznych, oraz
– warunki dotyczące dostępności sprawozdań, ustanowione w ust. 1 tiret czwarte.
Nazwa odmiany
Propozycja nazwy odmiany
Propozycję nazwy odmiany podpisuje się i składa w Urzędzie albo, jeżeli towarzyszy ona wnioskowi o wspólnotowe prawo do ochrony odmian roślin składanemu w instytucji krajowej wyznaczonej lub w podporządkowanej jednostce ustanowionej na podstawie art. 30 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, podpisuje się ją i składa w dwóch egzemplarzach.
Urząd udostępnia bezpłatnie formularz do celów przedstawienia propozycji nazwy odmiany.
W przypadku gdy propozycja nazwy odmiany jest przedkładana w sposób elektroniczny, odpowiada ona warunkom określonym w art. 57 ust. 3 akapit drugi w odniesieniu do podpisu.
Badanie nazwy
2. W przypadku gdy z chwilą odbioru wyników badania technicznego na podstawie art. 57 ust. 1 niniejszego rozporządzenia Urząd ustali, że wnioskodawca nie dostarczył jakiejkolwiek propozycji nazwy odmiany, to niezwłocznie odrzuca wniosek o wspólnotową ochronę odmian roślin zgodnie z art. 61 ust. 1 lit. c) niniejszego rozporządzenia.
Wytyczne w sprawie nazw odmian
Rada Administracyjna przyjmuje wytyczne ustanawiające jednolite i określone kryteria ustalające przeszkody w rodzajowym oznaczaniu nazwy odmiany określone w art. 63 ust. 3 i 4 rozporządzenia podstawowego.
SPRZECIW
Składanie sprzeciwów
a) nazwę wnioskodawcy i numer rejestracyjny wniosku, wobec którego wnosi się sprzeciw;
b) oznaczenie sprzeciwiającego się jako strony postępowania, jak przedstawiono w art. 2 niniejszego rozporządzenia;
c) jeśli sprzeciwiający się wyznaczył swojego pełnomocnika, jego nazwisko i adres;
d) stwierdzenie argumentu w sporze określone w art. 59 ust. 3 rozporządzenia podstawowego, na którym opiera się sprzeciw, i w szczególności punkty materiału dowodowego i argumenty przedstawione na poparcie sprzeciwu.
Odrzucenie sprzeciwów
UTRZYMANIE WSPÓLNOTOWEJ OCHRONY ODMIAN ROŚLIN
Obowiązki posiadacza na podstawie art. 64 ust. 3 rozporządzenia podstawowego
Techniczna weryfikacja chronionej odmiany
Bez uszczerbku art. 87 ust. 4 rozporządzenia podstawowego techniczną weryfikację chronionej odmiany przeprowadza się zgodnie z zastosowanymi w porę wytycznymi co do kontroli, gdy do tej odmiany przyznano wspólnotowe prawo do odmiany rośliny. Artykuły 22 i 24-27 niniejszego rozporządzenia stosuje się mutatis mutandis do Urzędu, urzędu kontrolnego i do posiadacza.
Inny materiał używany w weryfikacji technicznej
W przypadku gdy posiadacz dostarczył materiał odmiany zgodnie z art. 64 ust. 3 rozporządzenia podstawowego, urząd kontrolny za zgodą Urzędu może sprawdzić dostarczony materiał poprzez kontrolę innego materiału, który otrzymano z posiadłości, gdzie ten materiał jest wytwarzany przez posiadacza lub za jego zgodą, albo materiału wprowadzonego do obrotu przez niego lub za jego zgodą lub otrzymanego przez urzędowe organy Państwa Członkowskiego na mocy ich uprawnień.
Zmiana nazwy odmiany
WSPÓLNOTOWE LICENCJE PRZYZNAWANE PRZEZ URZĄD
Przymusowe licencje określone w art. 29 rozporządzenia podstawowego
Wnioski o przymusową licencję
a) wyznaczenie jako stron postępowania wnioskodawcy i sprzeciwiającego się posiadacza odmiany, o którą chodzi;
b) nazwę odmian(-y) z podaniem gatunku;
c) propozycję rodzaju działań objętych licencją przymusową;
d) stwierdzenie przedstawiające brane pod uwagę dobro powszechne, łącznie z faktami, elementami materiału dowodowego i argumentami przedstawionymi na poparcie zgłaszanego dobra powszechnego;
e) w przypadku wniosku określonego w art. 29 ust. 2 rozporządzenia podstawowego - propozycję kategorii osób, którym przyznaje się licencję przymusową na eksploatację oraz, w stosownych przypadkach, szczególne wymagania związane z kategorią tych osób;
f) propozycję należytego wynagrodzenia oraz podstawę użytą do jego obliczenia.
a) wyznaczenie jako stron postępowania wnioskodawcy i sprzeciwiającego się posiadacza odmiany, o którą chodzi;
b) nazwę odmian(-y) z podaniem gatunku;
c) poświadczoną kopię zaświadczenia patentowego, zawierającą numer patentu i zastrzeżenie patentowe wynalazku biotechnologicznego, oraz organ wydający;
d) propozycję rodzaju działań objętych licencją przymusową;
e) propozycję należytego wynagrodzenia oraz podstawę użytą do jego obliczenia;
f) stwierdzenie wymieniające powody, dla których dany wynalazek biotechnologiczny stanowi znaczący postęp techniczny oraz ma duże znaczenie gospodarcze w porównaniu z chronioną odmianą, łącznie z faktami, elementami materiału dowodowego i argumentami przedstawionymi na poparcie zgłaszanego wniosku;
g) propozycję zasięgu terytorialnego licencji, który nie może przekraczać zasięgu terytorialnego patentu, o którym mowa w lit. c).
a) wyznaczenie jako stron postępowania wnioskodawcy i sprzeciwiającego się posiadacza odmiany, o którą chodzi;
b) nazwę odmian(-y) z podaniem gatunku;
c) poświadczoną kopię zaświadczenia patentowego, zawierającą numer patentu i zastrzeżenie patentowe wynalazku biotechnologicznego, oraz organ wydający;
d) oficjalny dokument zaświadczający, że przymusowa licencja na opatentowany wynalazek biotechnologiczny została przyznana posiadaczowi prawa do odmiany rośliny;
e) propozycję rodzaju działań objętych wzajemną licencją;
f) propozycję należytego wynagrodzenia oraz podstawę użytą do jego obliczenia;
g) propozycję zasięgu terytorialnego wzajemnej licencji, który nie może przekraczać zasięgu terytorialnego patentu, określonego w lit. c).
Jeżeli wnioskodawcą o licencję przymusową jest Komisja lub Państwo Członkowskie na mocy art. 29 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, Urząd może zrezygnować z tego wymogu w przypadku siły wyższej.
a) sprzeciwiający się posiadacz nie udzielił w rozsądnym okresie ostatecznej odpowiedzi osobie ubiegającej się o to prawo; lub
b) sprzeciwiający się posiadacz odmówił przyznania umownego prawa korzystania osobie ubiegającej się o nie; lub
c) sprzeciwiający się posiadacz zaproponował umowne prawo korzystania osobie ubiegającej się o nie na ewidentnie nierozsądnych zasadniczych warunkach łącznie z tymi, które wiążą się z uiszczeniem opłat licencyjnych, bądź na warunkach, które rozważane jako całość są ewidentnie nierozsądne.
Badanie wniosku o licencję przymusową
Tytuł do wspólnotowej ochrony odmian roślin podczas postępowania
Nie można go wznowić przed wpisaniem do Rejestru ostatecznego orzeczenia lub jakiegokolwiek zakończenia w sprawie takiego działania.
Treść rozstrzygnięcia w sprawie wniosku
Rozstrzygnięcie w formie pisemnej podpisuje przewodniczący Urzędu. Rozstrzygnięcie obejmuje:
a) stwierdzenie, że rozstrzygnięcie wydane jest przez Urząd;
b) datę podjęcia rozstrzygnięcia;
c) nazwiska członków Komitetu biorących udział w postępowaniu;
d) nazwy stron postępowania i ich pełnomocników;
e) powołanie się na opinię Rady Administracyjnej;
f) wykaz zagadnień będących przedmiotem rozstrzygnięcia;
g) streszczenie faktów;
h) podstawy, na których opiera się rozstrzygnięcie;
i) zarządzenie Urzędu; w miarę potrzeby zarządzenie precyzuje działania objęte licencją przymusową, szczególne warunki odnoszące się do niej, jak również kategorię osób i - w stosownych przypadkach - szczególne wymagania związane z tą kategorią.
Przyznawanie licencji przymusowej
Rozstrzygnięcie o przyznaniu licencji przymusowej zgodnie z art. 29 ust. 1, ust. 2 i ust. 5 rozporządzenia podstawowego zawiera stwierdzenie, poświęcone kwestii dobra powszechnego.
1) Następujące czynniki mogą w szczególności stanowić dobro powszechne:
a) ochrona życia lub zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin;
b) potrzeba zaopatrzenia rynku w materiał przedstawiający szczególne właściwości;
c) potrzeba utrzymania zachęty do prowadzenia hodowli ulepszonych odmian.
2) Rozstrzygnięcie o przyznaniu licencji przymusowej zgodnie z art. 29 ust. 5a rozporządzenia podstawowego zawiera stwierdzenie, w którym podaje się powody, dla których dany wynalazek stanowi znaczący postęp techniczny oraz ma duże znaczenie gospodarcze. Poniżej wymieniono powody, dla których dany wynalazek stanowi znaczący postęp techniczny oraz ma duże znaczenie gospodarcze w porównaniu z chronioną odmianą rośliny:
a) poprawa technologii upraw,
b) poprawa stanu środowiska,
c) poprawa technik mających na celu rozwój bioróżnorodności genetycznej,
d) poprawa jakości,
e) poprawa wydajności,
f) poprawa odporności,
g) poprawa przystosowania do konkretnych warunków klimatycznych i środowiskowych.
3) Licencja przymusowa ma niewyłączny charakter.
4) Licencję przymusową można odstąpić tylko łącznie z tą częścią przedsiębiorstwa, która korzysta z licencji lub w przypadku określonym w art. 29 ust. 5 rozporządzenia podstawowego, łącznie z przydzieleniem praw do odmiany zasadniczo wywiedzionej.
Warunki, które musi spełniać osoba, której przyznano licencję przymusową
Kategoria osób spełniających szczególne wymagania określone w art. 29 ust. 2 rozporządzenia podstawowego
Oświadczenie obejmuje:
a) nazwę i adres tej osoby, zgodnie z wymogami ustanowionymi dla stron postępowania na podstawie art. 2 niniejszego rozporządzenia;
b) stwierdzenie faktów spełniających szczególne wymagania;
c) stwierdzenie przedstawiające działania, które będzie się wykonywać; oraz
d) zapewnienie, że osoba dysponuje odpowiednimi zasobami finansowymi oraz informacje na temat jej technicznej zdolności do korzystania z licencji przymusowej.
Prawa korzystania określone w art. 100 ust. 2 rozporządzenia podstawowego
Prawa korzystania określone w art. 100 ust. 2 rozporządzenia podstawowego
POSTĘPOWANIE PRZED IZBĄ ODWOŁAWCZĄ
Treść zawiadomienia o odwołaniu
Zawiadomienie o odwołaniu zawiera:
a) wyznaczenie odwołującego się jako strony w postępowaniu odwoławczym zgodnie z art. 2 niniejszego rozporządzenia;
b) numer akt rozstrzygnięcia, od którego wnosi się odwołanie, i określenie zakresu, o który ubiega się w zmianie lub unieważnieniu rozstrzygnięcia.
Potwierdzenie otrzymania zawiadomienia o odwołaniu
W przypadku gdy Urząd otrzyma zawiadomienie o odwołaniu, opatruje je aktem postępowania odwoławczego i datą otrzymania przez Urząd i zawiadamia odwołującego się o terminie złożenia podstaw odwołania; nie można usprawiedliwić jakiegokolwiek pominięcia takiego zawiadomienia.
Udział jako strony w postępowaniu odwoławczym
Rola Urzędu
Odrzucenie odwołania jako niedopuszczalnego
Postępowanie ustne
Rozpatrywanie odwołań
Jeżeli nie postanowiono inaczej, do postępowania odwoławczego stosuje się mutatis mutandis przepisy odnoszące się do postępowania przed Urzędem; strony postępowania uważa się w tym przypadku za strony w postępowaniu odwoławczym.
Rozstrzygnięcie w sprawie odwołania
PRZEPISY OGÓLNE ZWIĄZANE Z POSTĘPOWANIEM
ROZSTRZYGNIĘCIA, ZAWIADOMIENIA I DOKUMENTY
Rozstrzygnięcia
Świadectwo wspólnotowej ochrony odmian roślin
Komunikaty
Każdy komunikat Urzędu lub urzędu kontrolnego zawiera nazwisko właściwego członka personelu, chyba że postanowiono inaczej.
Prawo do bycia wysłuchanym
Dokumenty składane przez strony postępowania
Szczegóły dotyczące składania dokumentów drogą elektroniczną ustala przewodniczący Urzędu.
W przypadku gdy dokument jest przedkładany Urzędowi w sposób elektroniczny, zawiera on podpis elektroniczny.
W przypadku gdy powyższe żądanie zostaje spełnione we wskazanym terminie, datę odbioru podpisanego dokumentu lub jego ponownego przesłania uważa się za datę odbioru pierwotnego dokumentu. W przypadku gdy to żądanie nie zostaje spełnione we wskazanym terminie, uznaje się, że nie otrzymano dokumentu.
Akapit pierwszy nie ma zastosowania do dokumentów przedkładanych w sposób elektroniczny.
Dokumentacja dowodowa
POSTĘPOWANIE USTNE I SKŁADANIE ZEZNAŃ
Wezwania do postępowania ustnego
Składanie zeznań w Urzędzie
a) wyciąg z rozstrzygnięcia określonego w ust. 1, wskazujący w szczególności datę, czas i miejsce zarządzonego dochodzenia i wyłożenie faktów związanych ze stronami postępowania, świadkami i biegłymi, którzy będą przesłuchani;
b) nazwy stron postępowania i szczegóły praw, do których świadkowie lub biegli mogą się odwołać według przepisów art. 62 ust. 2-4 niniejszego rozporządzenia;
c) stwierdzenie, że strona postępowania, świadek lub biegły może prosić o przesłuchanie przez właściwą władzę sądową lub inną w kraju jego zamieszkania, i życzenie powiadomienia Urzędu w terminie ustalonym przez Urząd, czy jest przygotowana na zjawienie się przed nim.
Upoważnienie biegłych
a) dokładny opis jego zadania;
b) ustanowiony termin przesłania sprawozdania;
c) nazwy stron postępowania;
d) szczegóły praw, do których może się on odwołać według art. 62 ust. 2-4 niniejszego rozporządzenia.
Koszty składania zeznań
Protokoły z postępowania ustnego i ze składania zeznań
USŁUGI
Przepisy ogólne dotyczące doręczania
a) pocztą zgodnie z art. 65;
b) przez oddanie do rąk własnych zgodnie z art. 66;
c) przez publiczne ogłoszenie zgodnie art. 67; lub
d) w sposób elektroniczny lub przy pomocy innych środków technicznych zgodnie z akapitem drugim niniejszego ustępu.
Przewodniczący Urzędu ustala szczegóły dotyczące doręczania w sposób elektroniczny.
Doręczanie pocztą
Doręczenie odręczne
W siedzibie Urzędu doręczenia można dokonać odręcznie adresatowi, który potwierdza jego przyjęcie. Doręczenie uważa się za dokonane, nawet jeżeli adresat odmawia przyjęcia dokumentu lub potwierdzenia jego przyjęcia.
Publiczne ogłoszenie
Jeżeli nie można ustalić adresata lub jeżeli sprawdzono, że doręczenie jest niemożliwe zgodnie z art. 64 ust. 4 nawet po powtórnym usiłowaniu Urzędu, to dokonuje się je poprzez publiczne ogłoszenie określone w art. 89 rozporządzenia podstawowego. Przewodniczący Urzędu ustali szczegóły wydawania publicznego ogłoszenia.
Nieprawidłowości w doręczaniu
Jeżeli Urząd nie może sprawdzić, czy dokument, który dotarł do adresata, doręczono należycie lub jeżeli nie zachowano przepisów związanych z tym doręczeniem, to dokument uważa się za doręczony w dniu ustalonym przez Urząd jako data otrzymania.
TERMINY I PRZERWANIE POSTĘPOWANIA
Obliczanie terminów
Czas trwania terminów
W przypadku gdy rozporządzenie podstawowe albo niniejsze rozporządzenie określa termin, który ma ustalić Urząd, to termin ten nie może być krótszy niż miesiąc ani dłuższy niż trzy miesiące. W pewnych szczególnych przypadkach termin można przedłużyć do sześciu miesięcy na żądanie przedłożone przed wygaśnięciem tego terminu.
Przedłużanie terminów
W odniesieniu do dokumentów przedkładanych w sposób elektroniczny akapit pierwszy stosuje się odpowiednio w przypadkach, w których ma miejsce przerwa w połączeniu Urzędu z elektronicznymi środkami komunikacji.
Przerwa w postępowaniu
a) w przypadku śmierci lub niezdolności prawnej wnioskodawcy do wspólnotowej ochrony odmian roślin lub jego posiadacza albo wnioskodawcy do prawa korzystania przyznawanego przez Urząd, lub osoby uprawnionej do posiadania takiego prawa korzystania, lub pełnomocnika którejkolwiek z tych stron; lub
b) w przypadku niespodziewanej prawnej przeszkody w kontynuacji postępowania przed Urzędem przez taką osobę spowodowanej jakimś działaniem przeciwko jej własności.
PEŁNOMOCNICY
Wyznaczanie pełnomocnika
Uprawnienia pełnomocników
ROZŁOŻENIE I OKREŚLENIE KOSZTÓW
Przesądzanie kosztów
Określenie kosztów
a) koszty świadków i biegłych płacone przez Urząd danym świadkom i biegłym;
b) wydatki na podróż i pobyt strony postępowania i pośrednika, doradcy lub obrońcy należycie ustanowionego jako pełnomocnika przed Urzędem, w ramach stosownych taryf stosowanych do świadków i biegłych ustanowionych w Załączniku;
c) wynagrodzenie pełnomocnika, doradcy lub obrońcy należycie ustanowionego jako pełnomocnika strony postępowania przed Urzędem w ramach taryf ustanowionych w Załączniku.
Rozliczanie kosztów
W przypadku rozliczenia kosztów określonym w art. 85 ust. 4 rozporządzenia podstawowego Urząd potwierdza to rozliczenie w zawiadomieniu stron postępowania. W przypadku gdy takie zawiadomienie potwierdza także rozliczenie kwoty kosztów do zapłacenia, nie dopuszcza się żądania określenia kosztów.
INFORMACJE PODAWANE DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI
REJESTRY, JAWNA KONTROLA I PUBLIKACJE
Rejestry
Zapisy związane z postępowaniem i ze wspólnotową ochroną odmian roślin wpisywane do rejestrów
a) data ogłoszenia, gdy takie ogłoszenie stanowi zdarzenie dotyczące obliczania terminów;
b) jakikolwiek sprzeciw; łącznie z jego datą, nazwą i adresem sprzeciwiającego się i takie same dane dotyczące jego pełnomocnika;
c) dane o pierwszeństwie (data i państwo wcześniejszego wniosku);
d) każde wszczęcie działań odnoszących się do określonych w art. 98 ust. 4 i w art. 99 rozporządzenia podstawowego żądań o wspólnotową ochronę odmian roślin i ostateczne rozstrzygnięcie lub jakiekolwiek inne zakończenie odnośnie do takiego działania.
a) udzielenie wspólnotowej ochrony odmian roślin jako zabezpieczenia lub jako przedmiotu jakichkolwiek innych praw in rem; lub
b) każde wszczęcie działań w sprawie żądań określonych w art. 98 ust. 1 i 2 i w art. 99 rozporządzenia podstawowego i odnoszących się do wspólnotowej ochrony odmian roślin i ostateczne rozstrzygnięcie lub jakiekolwiek inne zakończenie takiego wszczęcia.
Przewodniczący Urzędu ustala formę rejestrów. Rejestry mogą być prowadzone w formie elektronicznej bazy danych.
Wpisanie przeniesienia wspólnotowej ochrony odmian roślin
Przewodniczący Urzędu ustala formę przechowywania tych dokumentów w aktach Urzędu i warunki, zgodnie z którymi są one przechowywane.
Warunki wpisów w rejestrach
Bez uszczerbku dla innych przepisów rozporządzenia podstawowego lub niniejszego rozporządzenia żądanie zapisu lub skreślenia zapisu w rejestrach może wyrazić jakakolwiek zainteresowana osoba. Żądanie wyraża się na piśmie z dodaniem popierających dokumentów.
Warunki szczególnych wpisów w rejestrach
Jawna kontrola rejestrów
Dostęp do rejestrów oraz zawartych w nich dokumentów przyznany jest na tych samych warunkach i zgodnie z tymi samymi przepisami co dostęp do dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu w rozumieniu art. 84.
Sporządzenie i wydawanie wyciągów z rejestru w jakiejkolwiek formie, która wymaga opracowania i przetwarzania danych, innej niż tylko wykonanie kopii dokumentu lub jego części, będzie podlegało opłacie administracyjnej.
Przechowywanie dokumentów, jawna kontrola dokumentów i uprawianych odmian
Przechowywanie akt
Dostęp do dokumentów przechowywanych w Urzędzie
Kontrola upraw odmian
Informacje poufne
W celu utrzymywania poufności informacji Urząd udostępnia bezpłatne formularze używane przez wnioskującego o wspólnotową ochronę odmian roślin dla żądania odmowy wszelkich danych związanych ze składnikami określonymi w art. 88 ust. 3 rozporządzenia podstawowego.
Publikacje
Dziennik Urzędowy
Publikacje wniosków o prawa korzystania przyznawane przez Urząd i rozstrzygnięć ich dotyczących
W Dzienniku Urzędowym publikuje się datę otrzymania wniosku o prawo korzystania przyznawane przez Urząd, nazwy i adresy stron postępowania i zamierzoną lub postanowioną postać zarządzeń w tej sprawie. W przypadku rozstrzygnięcia o przyznaniu licencji przymusowej na eksploatację publikuje się także treść takiego rozstrzygnięcia.
Publikacja odwołań i rozstrzygnięć w wymienionych wyżej sprawach
W Dzienniku Urzędowym publikuje się datę otrzymania zawiadomienia o odwołaniu i rozstrzygnięcie o tym odwołaniu i adresy stron postępowania odwoławczego oraz zamierzoną lub postanowioną postać zarządzenia w tej sprawie.
WSPÓŁPRACA ADMINISTRACYJNA I PRAWNA
Udzielanie informacji
Kontrola dokonywana przez sądy lub prokuratury Państw Członkowskich albo za ich pośrednictwem
Postępowanie w sprawie pomocy sądowej
PRZEPISY KOŃCOWE
Przepisy przejściowe
Odstępstwa
Nie naruszając art. 27 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, Urząd może rozważyć badanie sprawozdań wyników badania technicznego danej odmiany do celów urzędowych, pod warunkiem że kontrola rozpocznie się najpóźniej do dnia 27 kwietnia 1996 r., chyba że Rada Administracyjna podejmie przed tą datą rozstrzygnięcie w sprawie odnośnych wytycznych co do kontroli.
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 31 maja 1995 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 227 z 1.9.1994, str. 1.
(2) Dz.U. L 121 z 1.6.1995, str. 31.
(3) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 15.
1.1. Wydatki na podróż:
Za przejazd docelowy i powrotny między miejscem zamieszkania lub siedziby a miejscem, w którym odbywa się postępowanie ustne lub składanie zeznań:
a) koszt przejazdu koleją pierwszą klasą, łącznie ze zwykłymi dodatkami przejazdowymi wypłaca się, gdy całkowita odległość najkrótszą drogą kolejową nie przekracza 800 km;
b) koszt lotniczego przejazdu klasą turystyczną wypłaca się, gdy całkowita odległość najkrótszą drogą kolejową przekracza 800 km lub gdy najkrótsza droga wymaga przebycia morza.
1.2. Za wydatki na środki utrzymania płaci się w równowartości dziennej diety na środki utrzymania urzędników w randze A4-A8, jak ustanowiono w art. 13 załącznika VII regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich.
1.3. W przypadku gdy świadka wzywa się na postępowanie przed Urzędem, otrzymuje on razem z wezwaniem polecenie podróży zawierające szczegóły dotyczące kwot płatnych na podstawie ppkt 1.1 i 1.2, łącznie z formularzem żądania zaliczki na pokrycie wydatków. Zanim można wypłacić zaliczkę świadkowi lub biegłemu, jego uprawnienie musi poświadczyć członek personelu Urzędu, który zarządził złożenie zeznania lub przewodniczącego odpowiedniej Izby Odwoławczej w przypadku postępowania odwoławczego. Dlatego formularz żądania musi zostać następnie zwrócony Urzędowi do poświadczenia.
2. Wynagrodzenie płatne świadkowi dotyczące utraty zarobków przewidziane w art. 62 ust. 3 oblicza się następująco:
2.1. Jeżeli wymaga się nieobecności świadka przez cały okres dłuższy niż 12 godzin, wynagrodzenie za utratę zarobków równa się jednej szóstej podstawowych miesięcznych poborów pracownika Urzędu na najniższym szczeblu rangi A4.
2.2. Jeżeli wymaga się nieobecności świadka przez cały okres dłuższy niż 12 godzin, jest on uprawniony do dodatkowej zapłaty równej jednej szóstej podstawowych miesięcznych poborów określonych w ppkt 2.1 w odniesieniu do każdego rozpoczętego okresu dwunastogodzinnego.
3. Wynagrodzenia wypłacane biegłym określa się w każdym przypadkubiorąc pod uwagę propozycję danego biegłego. Urząd rozstrzyga o zaproszeniu stron postępowania celem dostarczenia ich uwag do zaproponowanej kwoty. Opłaty uiszcza się biegłemu tylko wówczas, jeżeli przedstawi on dowód poparty dokumentami i nie jest on członkiem personelu urzędu kontrolnego.
4. Wypłaty świadkom lub biegłym za utratę dochodów lub opłat według pkt 2 i 3 dokonuje się po poświadczeniu uprawnienia świadka lub biegłego, którego to dotyczy, przez członka personelu Urzędu, który zarządził złożenie zeznań lub przez przewodniczącego odpowiedniej Izby Odwoławczej.
5. Wynagrodzenie pośrednika, doradcy lub obrońcy działającego jako pełnomocnik strony postępowania, jak przewidziano w art. 76 ust. 3 i 4 lit. c), ponosi inna strona postępowania na podstawie następujących maksymalnych stawek:
a) w przypadku postępowania odwoławczego z wyjątkiem złożenia zeznania, które obejmuje przesłuchanie świadków, opinie biegłych lub kontrolę: 500 euro 27 ;
b) w przypadku złożenia zeznania w postępowaniu odwoławczym, które obejmuje przesłuchanie świadków, opinie biegłych lub kontrolę: 250 euro 28 ;
c) w przypadku postępowania w sprawie unieważnienia wspólnotowego prawa do odmiany roślin: 250 euro 29 .
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1995.121.37 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1239/95 ustanawiające zasady wykonawcze stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do postępowania przed Wspólnotowym Urzędem Odmian Roślin |
Data aktu: | 31/05/1995 |
Data ogłoszenia: | 01/06/1995 |
Data wejścia w życie: | 01/06/1995, 01/05/2004 |