RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 84 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
wprowadzenie norm emisji hałasu dla cywilnych poddźwiękowych samolotów odrzutowych ma znaczące konsekwencje dla zapewnienia usług transportu powietrznego, szczególnie tam, gdzie takie normy ograniczają okres użytkowania samolotów eksploatowanych przez linie lotnicze; dyrektywa 80/51/EWG(4) ustala ograniczenia emisji takiego hałasu;
dyrektywą Rady 89/629/EWG(5) ograniczono wpisy do rejestrów cywilnych statków powietrznych Państw Członkowskich tylko do tych samolotów, które spełniają normy określone w części II rozdział 3 tom 1 załącznika 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, wydanie 2 (1988 r.); dyrektywa ta stanowi, że ograniczenie wpisu jest tylko pierwszym etapem;
program działania Wspólnot Europejskich w dziedzinie ochrony środowiska(6) jasno wskazuje znaczenie problemu hałasu oraz, w szczególności, potrzebę podjęcia działań przeciwko hałasowi powodowanemu przez ruch lotniczy;
wskutek wzrastającego zagęszczenia portów lotniczych Wspólnoty jest sprawą zasadniczą zapewnienie jak najlepszego wykorzystania istniejących urządzeń; będzie to możliwe jedynie wtedy, gdy eksploatowane będą samoloty możliwe do zaakceptowania z punktu widzenia ochrony środowiska;
prace, podjęte przez Wspólnotę we współpracy z innymi organizacjami międzynarodowymi wskazują, że środki ograniczające eksploatację samolotów, które nie spełniają norm określonych w rozdziale 3 załącznika 16, muszą stanowić następny krok po zasadzie nie wpisywania do rejestru, jeśli ma to odnieść skutek korzystny dla środowiska;
w tym celu powinny być wprowadzone w racjonalnej skali czasowej wspólne zasady w celu zapewnienia ujednoliconych w całej Wspólnocie działań, uzupełniających istniejące zasady; jest to szczególnie ważne w świetle najnowszej tendencji do dalszej liberalizacji europejskiego ruchu lotniczego;
hałaśliwość samolotów należy nadal zmniejszać, uwzględniając aspekty środowiskowe, techniczne możliwości wykonania i skutki ekonomiczne;
właściwe jest ograniczanie eksploatacji cywilnych odrzutowych samolotów poddźwiękowych, znajdujących się w rejestrach Państw Członkowskich, do tych, które spełniają normy określone w rozdziale 3 załącznika 16; harmonogram stopniowego wykreślania z rejestrów Państw Członkowskich samolotów, które nie spełniają norm określonych w rozdziale 3, stanowiłby ułatwienie zarówno dla linii lotniczych, jak i dla producentów;
specjalna uwaga powinna być zwrócona na problemy krajów rozwijających się;
w przypadkach występowania problemów technicznych lub ekonomicznych, uzasadnione byłoby przyznawanie ograniczonych wyjątków,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 marca 1992 r.
|
W imieniu Rady |
|
João PINHEIRO |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 111 z 26.4.1991, str. 5.
(2) Dz.U. C 13 z 20.1.1992.
(3) Dz.U. C 339 z 31.12.1991, str. 89.
(4) Dz.U. L 18 z 24.1.1980, str. 26. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 83/206/EWG (Dz.U. L 117 z 4.5.1983, str. 15).
(5) Dz.U. L 363 z 13.12.1989, str. 27.
(6) Dz.U. C 328 z 7.12.1987, str. 1.
(7) Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 1.
(8) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, str. 4. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2176/96 (Dz.U. L 291 z 14.11.1996, str. 15).
1 Art. 1 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 98/20/WE z dnia 30 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.107.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 kwietnia 1998 r.
2 Art. 2 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 98/20/WE z dnia 30 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.107.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 kwietnia 1998 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 i 4 dyrektywy nr 98/20/WE z dnia 30 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.107.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 kwietnia 1998 r.
4 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 98/20/WE z dnia 30 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.107.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 kwietnia 1998 r.
5 Art. 5 ust. 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 98/20/WE z dnia 30 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.107.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 kwietnia 1998 r.
6 Art. 5 ust. 1 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 98/20/WE z dnia 30 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.107.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 kwietnia 1998 r.
7 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 98/20/WE z dnia 30 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.107.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 kwietnia 1998 r.
8 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 98/20/WE z dnia 30 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.107.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 kwietnia 1998 r.
9 Art. 9a dodany przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 98/20/WE z dnia 30 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.107.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 kwietnia 1998 r.
10 Art. 9b dodany przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 98/20/WE z dnia 30 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.107.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 kwietnia 1998 r.
11 Załącznik:-zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 98/20/WE z dnia 30 marca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.107.4) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 kwietnia 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 1999/28/WE z dnia 21 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.118.53) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 maja 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 991/2001 z dnia 21 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.138.12) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 22 maja 2001 r.