Dyrektywa 92/90/EWG ustanawiająca obowiązki, jakim podlegają producenci i importerzy roślin, produktów roślinnych lub innych oraz ustanawiająca szczegóły ich rejestracji

DYREKTYWA KOMISJI 92/90/EWG
z dnia 3 listopada 1992 r.
ustanawiająca obowiązki, jakim podlegają producenci i importerzy roślin, produktów roślinnych lub innych oraz ustanawiająca szczegóły ich rejestracji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/93/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzeniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 92/10/EWG(2), w szczególności jej art. 6 ust. 7 tiret czwarte oraz art. 6 ust. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

stosowanie wspólnotowego systemu ochrony roślin w odniesieniu do Wspólnoty jako obszaru bez granic wewnętrznych wymagać będzie przeprowadzenia kontroli zdrowia roślin danych produktów Wspólnoty przed ich przemieszczaniem w ramach Wspólnoty; najbardziej właściwym miejscem dla przeprowadzenia tych kontroli jest miejsce produkcji producentów wymienionych w rejestrze urzędowym;

w celu produkcji roślin, produktów roślinnych lub innych, które nie są zakażone lub zarażone przez organizmy szkodliwe określone w dyrektywie Rady 77/93/EWG oraz w celu odpowiedniego monitorowania przez Państwa Członkowskie takiej produkcji właściwe jest ustanowienie większej liczby zasad umieszczania producentów lub innych osób w rejestrze urzędowym, dla których takie umieszczenie jest wymagane, jak również niektórych szczegółów oraz - w takim zakresie - obowiązków, jakim powinni podlegać producenci roślin, produktów roślinnych lub innych;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie stanowią, że każdy producent, zbiorowy skład, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer, który podlega odpowiednio art. 6 ust. 4 akapit trzeci, art. 6 ust. 5, art. 10 ust. 3 tiret drugie lub art. 12 ust. 6 akapit drugi dyrektywy 77/93/EWG, wypełnia wniosek o umieszczenie w rejestrze urzędowym, w drodze odpowiedniej procedury rejestracji, do właściwych organów określonych w dyrektywie 77/93/EWG.
2.
Państwa Członkowskie stanowią, że w chwili otrzymania wniosku określonego w ust. 1 wymienione wyżej właściwe organy odnotowują ten wniosek w urzędowym rejestrze wniosków i badają informacje podane na druku wniosku.
3.
Właściwe organy umieszczają każdego producenta, zbiorowy magazyn, centrum wysyłkowe, inną osobę lub importera określonych w ust. 1 w rejestrze urzędowym wymienionym w tym samym ustępie, pod indywidualnym numerem rejestracyjnym umożliwiającym ich odpowiednią identyfikację, po tym jak organy te ustalą, że producent, zbiorowy magazyn, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer mają możliwość i wyrażają chęć spełnienia obowiązków ustanowionych w art. 2 ust. 2 i tych określonych w art. 2 ust. 3 i art. 3.
4.
Gdy po przeprowadzeniu kontroli określonej w ust. 2 okazuje się, że obowiązki określone w art. 2 ust. 2 nie zostają spełnione, właściwe organy nie umieszczają producenta, zbiorowego magazynu, centrum wysyłkowego, innej osoby lub importera w rejestrze urzędowym określonym w ust. 1, tak długo jak ust. 3 nie jest stosowany.
5.
Państwa Członkowskie stanowią, że dane umieszczone w rejestrze odpowiednio poprawia się lub uaktualnia, jeżeli producent, zbiorowy magazyn, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer określony w ust. 1 zdecyduje się na prowadzenie działalności dodatkowej lub innej niż ta określona początkowo.
6.
Państwa Członkowskie stanowią, że właściwe organy podejmują niezbędne środki, jeżeli przestaną być spełniane obowiązki określone w art. 2 ust. 2 oraz gdzie właściwe, w art. 2 ust. 3 i art. 3.
7.
Każdy środek podjęty zgodnie z ust. 6 uchyla się tak szybko, jak tylko zostanie ustalone, że producent, zbiorowy magazyn, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer spełni prawdopodobnie w przyszłości wymagania i warunki niniejszej dyrektywy.
Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie stanowią, że zgodnie z procedurą rejestracyjną określoną w art. 1 każdy dany producent, zbiorowy magazyn, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer podlega obowiązkom ustanowionym w ust. 2 bez uszczerbku dla tych określonych w ust. 3 i art. 3.
2.
Ustala się następujące obowiązki określone w ust. 1 bez uszczerbku dla tych już ustanowionych w dyrektywie 77/93/EWG:

a) utrzymywanie uaktualnianego planu obiektów, w których rośliny, produkty roślinne lub inne rosną, są produkowane, składowane, przechowywane lub używane przez producenta lub zbiorowe magazyny lub centra wysyłkowe, osobę lub importera określonych w art. 1 ust. 1 lub są obecne w inny sposób;

b) utrzymywanie zapisów w celu skompletowania informacji dostępnych dla wymienionych odpowiedzialnych urzędowych organów w sprawie roślin, produktów roślinnych lub innych,

– nabywanych w celu składowania lub sadzenia roślin w obiektach,

– w trakcie produkcji, lub

– przesyłanych do innych miejsc,

i utrzymywanie odpowiednich dokumentów przez co najmniej jeden rok;

c) zapewnienie osobistej łączności z właściwymi organami lub za pośrednictwem innej osoby z technicznym doświadczeniem w produkcji roślin i związanych z nią zagadnień zdrowia roślin;

d) przeprowadzanie obserwacji wzrokowych, gdy jest to konieczne i we właściwym czasie oraz w sposób określony w wytycznych wydanych przez właściwe organy;

e) zapewnienie dostępu dla osób upoważnionych do działania na rzecz właściwych organów, w szczególności do inspekcji i/lub pobierania próbek oraz do zapisów określonych w lit. b) i odnośnych dokumentów;

f) współpraca w inny sposób z właściwymi organami.

3.
Dodatkowe obowiązki natury ogólnej mogą być ustanowione w celu ułatwienia oszacowania sytuacji zdrowia roślin w obiektach; ustanawia się je w granicach prawa krajowego i mogą one uwzględniać szczegóły produkcji oraz, w miarę potrzeby, warunki przywozu, w szczególności rodzaj uprawy, lokalizację, wielkość, zarządzanie, personel i wyposażenie.
Artykuł  3

Producent, zbiorowy skład, centrum wysyłkowe, inna osoba lub importer spełnia na wniosek właściwych organów szczególne obowiązki dotyczące oszacowania lub rozwoju sytuacji zdrowia roślin w obiektach oraz mające na celu zagwarantowanie tożsamości materiału do czasu dołączenia "paszportu" roślin zgodnie z art. 10 ust. 2 dyrektywy 77/93/EWG; te szczególne obowiązki mogą obejmować działania takie jak szczególne badania, pobieranie próbek, izolację, karczowanie, zabiegi, niszczenie i znakowanie (etykietowanie) oraz wszelkie inne środki, które są wyraźnie wymagane w załączniku IV część A sekcja II lub załączniku IV część B, gdzie to właściwe, dyrektywy 77/93/EWG.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie zapewniają spełnianie obowiązków określonych w art. 2 ust. 2 poprzez okresowe sprawdzanie co najmniej raz w roku zapisów i odnośnych dokumentów, jak opisano w art. 2 ust. 2 lit. b).

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie określonym w art. 3 ust. 1 dyrektywy Rady 91/683/EWG(3) i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
2.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
3.
Państwa Członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji wszystkie przepisy prawa krajowego przyjęte w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą. Komisja informuje o tym pozostałe Państwa Członkowskie.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 listopada 1992 r.
W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 20.

(2) Dz.U. L 70 z 17.3.1992, str. 27.

(3) Dz.U. L 376 z 31.12.1991, str. 29.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1992.344.38

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 92/90/EWG ustanawiająca obowiązki, jakim podlegają producenci i importerzy roślin, produktów roślinnych lub innych oraz ustanawiająca szczegóły ich rejestracji
Data aktu: 03/11/1992
Data ogłoszenia: 26/11/1992
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/11/1992