Dyrektywa 90/44/EWG zmieniająca dyrektywę 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi

DYREKTYWA RADY
z dnia 22 stycznia 1990 r.
zmieniająca dyrektywę 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi

(90/44/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 31 stycznia 1990 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43;

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 79/373/EWG(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 87/235/EWG(5), ustanawia reguły obrotu mieszankami paszowymi we Wspólnocie;

zgodnie z obecnym prawodawstwem wspólnotowym Państwa Członkowskie mogą w niektórych przypadkach odstąpić od stosowania reguł wspólnotowych, w szczególności dotyczących etykietowania i wyboru składników;

w celu wprowadzenia rynku wewnętrznego wszelkie krajowe odstępstwa, które mogą utrudniać swobodny przepływ mieszanek paszowych lub stwarzać nierówne warunki konkurencji, powinny zostać wyeliminowane;

najwłaściwszą metodą eliminowania wszystkich obecnych rozbieżności dotyczących zasad etykietowania jest ustalenie na szczeblu wspólnotowym wykazu deklaracji, który w każdym przypadku musi być przekazywany lub może być przekazywany dobrowolnie przez podmiot odpowiedzialny za etykietowanie;

w zakresie etykietowania celem dyrektywy 79/373/EWG jest zapewnienie, że hodowcy są powiadamiani obiektywnie oraz możliwie jak najdokładniej o składzie i stosowaniu pasz; ważne jest zapewnienie, aby dokładność składanych deklaracji była oficjalnie weryfikowana zgodnie z odpowiednimi przepisami niniejszej dyrektywy, na każdym etapie obrotu tymi paszami;

deklaracja składników pasz stanowi w niektórych przypadkach ważną pozycję informacji dla hodowców;

ilościowe określenie składników pasz dla zwierząt użytkowych powoduje obecnie trudności związane ze sprawdzeniem, głównie z powodu charakteru wykorzystanych produktów, złożoności wytworzonych mieszanek lub przyjętej metody wytwórczej;

odpowiednio, na tym etapie właściwe jest preferowanie, przynajmniej dla pasz przeznaczonych dla zwierząt użytkowych ustaleń elastycznej deklaracji ograniczonej do wskazania składników paszy bez podania ich ilości; musi być również pozostawiona możliwość stworzenia kategorii umożliwiających zgrupowanie pod jedną nazwą wielu składników; ponieważ kategorie składników zostały już ustalone dyrektywą Komisji 82/475/EWG(6) dla mieszanek paszowych przeznaczonych dla zwierząt domowych, podobne przepisy powinny zostać przyjęte dla pozostałych pasz;

konieczne jest ustanowienie przepisów szczególnych dotyczących etykietowania pasz dla zwierząt domowych w celu uwzględnienia specjalnego charakteru tego rodzaju pasz;

wytwórcy mieszanek paszowych muszą mieć swobodę dostarczenia hodowcom informacji innych niż ustalonych szczegółowo w dyrektywie 79/373/EWG, ale dostarczenie takich dodatkowych informacji powinno być dokonywane z zastrzeżeniem niektórych warunków lub ograniczeń w celu zapewnienia uczciwej konkurencji między wytwórcami oraz w celu zapewnienia, że takie informacje są obiektywne;

dyrektywa 79/373/EWG umożliwia obecnie Państwom Członkowskim stworzenie wymogu, aby mieszanki paszowe były wytwarzane na bazie określonych składników lub aby były wolne od niektórych składników; przeszkody wynikające z takich ograniczeń muszą zostać wyeliminowane przez przyjęcie na poziomie wspólnotowym wykazu składników wykorzystanych do wytwarzania mieszanek paszowych oraz wykazu składników, których wykorzystanie musi być zabronione z przyczyn zdrowotnych;

wykaz składników, które mogą być wykorzystywane w paszach nie może być wyczerpujący z powodu ogromnej różnorodności produktów oraz produktów ubocznych, które mogą być wykorzystywane, stałego rozwoju technologii żywności i potrzeby, aby nie ograniczać wyboru wytwórców; wystarczające jest sporządzenie spisu głównych składników normalnie stosowanych w produkcji mieszanek paszowych;

spis ten musi określać nazwy zwyczajowe, które mają być stosowane do oznaczania różnych składników oraz opisy, z którymi muszą być zgodne w celu zakwalifikowania ich do takich nazw;

podany opis różnych składników może sam okazać się niewystarczający, w celu rozróżnienia produktów, które są bardzo do siebie zbliżone, lecz czasem mogą się różnić od siebie jakością; powinien zostać przewidziany przepis w odniesieniu do takich specjalnych przypadków w celu stworzenia dodatkowej możliwości ustanowienia wymogów minimalnych dotyczących składu;

wykaz składników, które mogą być wykorzystywane w wytwarzaniu mieszanek paszowych nie jest wyczerpujący; Państwa Członkowskie są odpowiednio zobowiązane, aby zezwoliły na wprowadzanie do obrotu mieszanek paszowych we Wspólnocie, zawierających składniki inne niż składniki umieszczone w wyżej wymienionym wykazie, pod warunkiem że takie produkty są zdrowe, autentyczne i o jakości handlowej oraz pod warunkiem że oznaczone są szczególnymi nazwami zapobiegającymi pomyleniu ze składnikami kwalifikującymi się do noszenia nazw ustalonych na poziomie wspólnotowym;

ustalenie wykazu głównych składników zwykle wykorzystywanych i wprowadzanych do obrotu w celu przygotowania mieszanek paszowych oraz ustalenie wykazu składników, których wykorzystanie musi zostać zabronione w przyszłości, stanowią środki o charakterze naukowym; w celu ułatwienia przyjęcia takich środków powinna być stosowana procedura wprowadzająca ścisłą współpracę między Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Pasz;

w celu zapewnienia zgodności z wymaganiami dotyczącymi mieszanek paszowych Państwa Członkowskie muszą zapewnić właściwe kontrole przez pobieranie próbek nie tylko w trakcie obrotu, lecz również w czasie wytwarzania pasz; ostatnia metoda kontroli może w szczególności obejmować pisemną dokumentację wytwórców,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 79/373/EWG niniejszym wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 2 dodaje się lit. g) w brzmieniu:

"g) zbliżanie ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących uzupełniania, pod względem masy lub objętości, niektórych produktów paczkowanych.".

2) W art. 2 dodaje się pkt 1 w brzmieniu:

"1) minimalny dopuszczalny czas składowania mieszanki paszowej: tzn. termin, do którego we właściwych warunkach składowania taka pasza zachowuje swoje specyficzne właściwości.".

3) Artykuł 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie zarządzają, że mieszanki paszowe nie mogą być wprowadzane do obrotu, chyba że dane szczegółowe wymienione poniżej, które są dobrze widoczne, czytelne i nieusuwalne oraz za umieszczenie których odpowiedzialny jest wytwórca, pakowacz, importer, sprzedawca lub dystrybutor posiadający siedzibę we Wspólnocie, są umieszczone w miejscu przewidzianym do tego celu, na opakowaniu, pojemniku lub na etykiecie dołączonej do nich:

a) opis »mieszanka paszowa pełnoporcjowa«, »mieszanka paszowa uzupełniająca«, »mieszanka mineralna«, »pasza melasowana«, »pełnoporcjowa pasza zastępująca mleko« lub »uzupełniająca pasza zastępująca mleko« w odpowiednim przypadku;

b) gatunek lub kategoria zwierząt, dla których mieszanka paszowa jest przeznaczona;

c) wskazówki właściwego stosowania paszy wskazujące cel, do jakiego pasza jest przeznaczona;

d) w odniesieniu do wszystkich mieszanek paszowych, z wyjątkiem tych przeznaczonych dla zwierząt domowych innych niż psy i koty: składniki, które mają zostać zadeklarowane zgodnie z art. 5c;

e) w odpowiednim przypadku, deklaracje składników chemicznych w przypadkach przewidzianych w części A Załącznika;

f) stosownie do przypadku, deklaracje przewidziane w części B Załącznika w kolumnach 1, 2 i 3;

g) nazwa lub nazwa handlowa oraz adres lub zarejestrowana siedziba przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za dane szczegółowe określone w niniejszym ustępie;

h) ilość netto wyrażona w jednostkach masy w przypadku produktów stałych oraz w jednostkach masy lub objętości w przypadku produktów płynnych;

i) minimalny dopuszczalny czas składowania ma być wskazany zgodnie z art. 5d ust. 1;

j) numer partii, jeśli nie jest podana data wytworzenia.

2. Państwa Członkowskie nakazują, aby mieszankom paszowym, które są wprowadzane do obrotu w cysternach lub podobnych pojazdach lub zgodnie z art. 4 ust. 2, towarzyszył dokument zawierający dane szczegółowe określone w ust. 1 niniejszego artykułu. W odniesieniu do niewielkich ilości pasz przeznaczonych dla użytkownika końcowego te dane szczegółowe mogą być podane do wiadomości nabywcy za pomocą odpowiedniego ogłoszenia w punkcie sprzedaży.

3. Państwa Członkowskie nakazują, aby w połączeniu z danymi szczegółowymi wymienionymi w ust. 1 tylko następujące dodatkowe dane szczegółowe mogły być umieszczane w miejscu określonym w ust. 1:

a) znak identyfikacyjny lub znak handlowy podmiotu odpowiedzialnego za dane szczegółowe dotyczące etykietowania;

b) nazwa lub nazwa firmy oraz adres lub zarejestrowana siedziba, jeśli nie jest to podmiot odpowiedzialny za dane szczegółowe dotyczące etykietowania;

c) w miarę potrzeb - numer partii;

d) państwo produkcji lub wytworzenia;

e) cena produktu;

f) opis lub nazwa handlowa produktu;

g) w odniesieniu do mieszanek paszowych przeznaczonych dla zwierząt domowych innych niż psy i koty: składniki które mają zostać zadeklarowane zgodnie z art. 5c;

h) w odpowiednim przypadku - dane szczegółowe odnoszące się do przepisów art. 14 lit. a);

i) wskazanie stanu fizycznego paszy lub wymienienie specyficznego procesu przetwarzania, któremu pasza była poddana;

j) w miarę potrzeb - deklaracje składników chemicznych w przypadkach przewidzianych w części A Załącznika;

k) deklaracje przewidziane w części B Załącznika w kolumnach 1, 2 i 4;

l) data wytworzenia ma być wskazana zgodnie z art. 5d ust. 2.

4. Państwa Członkowskie mogą w odniesieniu do pasz produkowanych i wprowadzanych do obrotu na ich terytoriach:

a) zezwolić, aby dane szczegółowe określone w ust. 1 lit. b)-f) oraz lit. h) były podawane tylko w dokumencie towarzyszącym;

b) wyznaczyć numer urzędowego kodu umożliwiającego identyfikację wytwórcy w przypadku, gdy nie jest on odpowiedzialny za dane szczegółowe dotyczące etykietowania.

5. Państwa Członkowskie nakazują, aby:

a) w przypadku mieszanek paszowych złożonych z nie więcej niż trzech składników dane szczegółowe określone w ust. 1 lit. b) i c) nie były wymagane, w przypadku gdy wykorzystane składniki zostały wyraźnie wymienione w opisie;

b) w przypadku mieszanek paszowych pełnego ziarna deklaracje określone w ust. 1 lit. e) i f) nie były wymagane; mogą być jednakże dostarczone;

c) opisy »mieszanka paszowa pełnoporcjowa« lub »mieszanka paszowa uzupełniająca« w odniesieniu do innych pasz przeznaczonych dla zwierząt domowych innych niż psy lub koty mogą być zastąpione opisem »mieszanka paszowa«. W tym przypadku wymagane lub dozwolone deklaracje na podstawie tego artykułu powinny być ustanawiane dla mieszanek paszowych pełnoporcjowych;

d) minimalny dopuszczalny okres składowania, ilość netto oraz numer odniesienia partii mogą być oznaczone poza miejscem zarezerwowanym dla danych szczegółowych umieszczanych na etykiecie określonych w ust. 1; w tym przypadku odpowiednim wyrażeniom towarzyszy wskazanie dotyczące tego, gdzie pojawia się informacja.

6. W odniesieniu do mieszanek paszowych dla zwierząt domowych opisy:

a) w języku angielskim »mieszanka paszowa«, »mieszanka paszowa uzupełniająca« oraz »mieszanka paszowa pełnoporcjowa« mogą być zastąpione odpowiednio przez opisy »mieszanka karm dla zwierząt«, »uzupełniająca karma dla zwierząt domowych« oraz »pełnoporcjowa karma dla zwierząt domowych«;

b) w języku hiszpańskim »pienso« może być zastąpione opisem »alimento«;

c) w języku niderlandzkim »mengvoeder«, »aanvullend diervoeder « i »volledig diervoeder« mogą zostać zastąpione odpowiednio opisami: »samengesteld voeder«, »aanvullend samengesteld voeder« oraz »volledig samendgesteld voeder«.".

4) Skreśla się art. 5a i 5b.

5) Dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 5c

1. W przypadku dostarczenia deklaracji składników muszą być w niej podane wszystkie składniki.

2. Wyszczególnienie składników podlega następującym zasadom:

a) mieszanki paszowe przeznaczone dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe: wyszczególnienie składników w porządku malejącym ze względu na masę;

b) mieszanki paszowe przeznaczone dla zwierząt domowych: wyszczególnienie składników albo wskazujące ilości zawarte lub nazywające je w porządku malejącym.

3. Składniki opisywane są przez ich specyficzne nazwy; jednakże kategorie grupujące wiele składników będą utworzone zgodnie z art. 10 lit. a); w tym przypadku wskazanie specyficznej nazwy składnika można zastąpić nazwą kategorii, do której składnik należy.

Użycie jednej z tych dwóch form deklaracji wyklucza użycie drugiej, z wyjątkiem przypadków gdy jeden z użytych składników nie należy do żadnej ze zdefiniowanych kategorii; w takim przypadku składnik, oznaczony przez swoja nazwę specyficzną, jest wymieniany w kolejności ważności według masy w odniesieniu do kategorii.

4. W przypadku gdy nie przyjęto żadnych środków na podstawie art. 10 lit. a), Państwa Członkowskie mogą zachować określone przez siebie kategorie składników i zezwolić na to, żeby wskazanie składników zostało zastąpione przez wskazanie kategorii.

5. Etykietowanie mieszanek paszowych dla zwierząt domowych może również zwracać szczególną uwagę na obecność lub niską zawartość jednego lub większej liczby składników, które stanowią zasadniczy aspekt charakterystyki paszy. W takim przypadku najniższa lub najwyższa zawartość wyrażona jako udział procentowy masy dodanego(-ych) składnika(-ów) musi być wyraźnie wskazana albo naprzeciwko deklaracji, wyszczególniając składnik(-i), albo w wykazie składników, albo przez wymienienie składnika(-ów) i udziałów procentowych w danej masie naprzeciwko odpowiedniej kategorii składników.

Artykuł 5d

1. Minimalny dopuszczalny okres składowania jest podany za pomocą następujących wskazań:

- »wykorzystać przed...«, a następnie data (dzień, miesiąc, rok) w przypadku pasz, które pod względem mikrobiologicznym należą do grupy łatwo psujących się,

- »najlepsze przed...«, a następnie data (dzień, miesiąc, rok) w przypadku pozostałych pasz.

W przypadku gdy inne przepisy wspólnotowe dotyczące mieszanek wymagają wskazania minimalnego dopuszczalnego okresu składowania, powinna być wskazana jedynie najwcześniejsza data.

2. Data wytworzenia określana jest w następujący sposób: »wytworzono... (dni, miesiące lub lata przed upływem minimalnego dopuszczalnego okresu składowania)«.

W przypadkach gdy stosuje się art. 5 ust. 5 lit. d), po wyżej wymienionym wpisie występuje wskazanie, gdzie wskazany jest dopuszczalny okres składowania.

Artykuł 5e

Podmiot odpowiedzialny za dane szczegółowe dotyczące etykietowania mieszanki paszowej może zamieścić dodatkowe informacje oprócz informacji wymaganych na podstawie niniejszej dyrektywy.

Jednakże takie informacje:

- nie mogą być przeznaczone do wskazania obecności lub zawartości składników chemicznych innych niż te podane w deklaracji przewidzianej w art. 5;

- nie mogą wprowadzać w błąd użytkownika, w szczególności przez przypisywanie paszy skutków lub właściwości, których nie posiada, lub sugerować, że posiada specjalne właściwości, gdy w rzeczywistości wszystkie podobne pasze posiadają takie właściwości,

- nie mogą stwierdzać, że pasza będzie zapobiegać, poprawiać stan zdrowia zwierząt lub leczyć choroby,

- muszą odnosić się do obiektywnych lub obliczalnych czynników, które mogą być skonkretyzowane,

- muszą być wyraźnie oddzielone od wszystkich danych szczegółowych określonych w art. 5.".

6) Artykuł 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Państwa Członkowskie nakazują, aby przepisy ogólne zawarte w części A Załącznika były stosowane do wprowadzania do obrotu mieszanek paszowych.".

7) Skreśla się art. 7 i 8.

8) Artykuł 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 oraz w świetle postępu w dziedzinie wiedzy naukowo-technicznej:

a) kategorie grupujące wiele składników są ustanawiane nie później niż dnia 22 stycznia 1991 r.;

b) ustanawia się wymóg stworzenia niewyczerpującego wykazu głównych składników, zwykle wykorzystywanych oraz wprowadzanych do obrotu, do przygotowywania mieszanek paszowych przeznaczonych dla gatunków innych niż zwierzęta domowe; dla każdego z produktów wykaz powinien ustalać nazwę zwyczajową i opis; ponadto w pewnych przypadkach może również zostać ustanowiony minimalny zestaw wymagań, jeśli okaże się, że takie środki są niezbędne, aby lepiej określić tożsamość składników;

c) ustalany jest wykaz składników, których stosowanie jest zabronione w mieszankach paszowych ze względu na zdrowie publiczne lub zdrowie zwierząt;

d) mogą zostać ustanowione metody obliczania wartości energetycznej mieszanek paszowych;

e) przyjmuje się zmiany do Załącznika i wykazów określonych w lit. b) i c).

Artykuł 10a

1. Państwa Członkowskie nakazują, aby składniki objęte wykazem określonym w art. 10 lit. b) mogły być deklarowane wyłącznie jako takie pod nazwami tam określonymi i pod warunkiem, że odpowiadają one opisom i są zgodne z wszelkimi możliwymi minimalnymi wymaganiami dotyczącymi składu w nim zawartych.

2. Bez uszczerbku dla środków określonych w art. 10 lit. c) Państwa Członkowskie zezwalają na wprowadzanie do obrotu składników innych niż składniki wymienione w wykazie określonym w art. 10 lit. b), pod warunkiem że są one zdrowe, autentyczne i o jakości handlowej oraz są zadeklarowane pod innymi nazwami, które nie mogą wprowadzić w błąd nabywcy.".

9) Artykuł 11 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 11

Do celów obrotu między Państwami Członkowskimi dane szczegółowe określone w art. 5 podawane są w przynajmniej jednym z narodowych lub urzędowych języków kraju przeznaczenia.".

10) Artykuł 12 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 12

Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne kroki w celu ustanowienia urzędowej kontroli w czasie wytwarzania lub wprowadzania do obrotu, przynajmniej przez pobieranie próbek, w celu zapewnienia zgodności z wymogami niniejszej dyrektywy.".

11) Załącznik zastępuje się Załącznikiem dołączonym do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2 1

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie do dnia 22 stycznia 1992 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Jednakże Państwa Członkowskie zezwalają, aby mieszanka paszowa wytworzona przed dniem 22 stycznia 1992 r. zgodnie z zasadami wówczas obowiązującymi w Państwie Członkowskim, a które nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy, była wprowadzana do obrotu do dnia 31 grudnia 1992 r.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 1990 r.

W imieniu Rady
M. O'KENNEDY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 178 z 7.7.1998, str. 4 oraz Dz.U. C 100 z 21.4.1989, str. 10.

(2) Dz.U. C 12 z 16.1.1989, str. 382.

(3) Dz.U. C 23 z 20.1.1989, str. 10.

(4) Dz.U. L 86 z 6.4.1979, str. 30.

(5) Dz.U. L 102 z 14.4.1987, str. 54.

(6) Dz.U. L 213 z 21.7.1982, str. 27.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ A

Przepisy ogólne

1. Podane poziomy lub poziomy, które mają być zadeklarowane, odnoszą się do masy mieszanki paszowej jako takiej, chyba że stwierdzono inaczej.

2. Zawartość wilgoci w paszy musi być podana, jeśli przekracza:

- 7 % w przypadku karm zastępujących mleko i innych mieszanek paszowych z zawartością przetworów mlecznych przekraczającą 40 %,

- 5 % w przypadku mineralnych pasz niezawierających żadnych substancji organicznych,

- 10 % w przypadku mineralnych pasz zawierających substancje organiczne,

- 14 % w przypadku innych mieszanek paszowych.

W przypadku mieszanek paszowych z zawartością wilgoci nieprzekraczającą ograniczeń podanych w akapitach powyżej zawartość ta może być również zadeklarowana.

3. Poziom popiołu nierozpuszczalnego w kwasie solnym nie przekracza 3,3 % suchej masy w przypadku mieszanek paszowych składających się głównie z produktów ubocznych ryżu oraz 2,2 % masy suchej w pozostałych przypadkach.

Jednakże poziom 2,2 % może być przekroczony w przypadku:

- mieszanek paszowych zawierających dozwolone mineralne środki wiążące,

- mineralnych mieszanek paszowych,

- mieszanek paszowych zawierających ponad 50 % krajanki buraczanej lub wysłodków buraczanych,

- mieszanki paszowej przeznaczonej dla ryb hodowlanych z zawartością mączki rybnej ponad 15 %,

pod warunkiem że poziom jest zadeklarowany jako udział procentowy paszy jako takiej.

W przypadku mieszanek paszowych z poziomem popiołu nierozpuszczalnego w kwasie solnym nieprzekraczającym ograniczeń podanych w akapitach powyżej poziom ten może również być zadeklarowany.

4. Poziom żelaza w karmach zastępujących mleko, podawanych cielętom o wadze żywej mniejszej lub równej 70 kg, musi wynosić przynajmniej 30 mg na kilogram mieszanki paszowej pełnoporcjowej, przy zawartości wilgoci wynoszącej 12 %.

5. W przypadku urzędowej kontroli zgodnie z art. 12, gdy skład mieszanki paszowej innej niż przeznaczonej dla zwierząt domowych odbiega od zadeklarowanego składu, dozwolone są następujące minimalne tolerancje, zgodnie z art. 3:

5.1. W przypadku gdy odnotowana zawartość jest niższa niż zawartość deklarowana:

5.1.1. Surowe białko:

- 2 jednostki dla deklarowanych zawartości w wysokości 20 % lub więcej,

- 10 % deklarowanej zawartości dla deklarowanych zawartości poniżej 20 %, lecz nie mniej niż 10 %,

- 1 jednostka dla deklarowanej zawartości poniżej 10 %.

5.1.2. Cukier ogółem:

- 2 jednostki dla deklarowanych zawartości 20 % lub więcej,

- 10 % deklarowanej zawartości dla deklarowanych zawartości poniżej 20 %, lecz nie mniej niż 10 %,

- 1 jednostka dla deklarowanej zawartości mniejszej niż 10 %.

5.1.3. Skrobia i cukier ogółem plus skrobia:

- 2,5 jednostki dla deklarowanych zawartości 20 % lub więcej,

- 10 % deklarowanej zawartości dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 25 %, lecz nie mniej niż 10 %,

- 1 jednostka dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 10 %.

5.1.4. Surowe oleje i tłuszcze:

- 1,5 jednostki dla deklarowanych zawartości 15 % lub więcej,

- 10 % deklarowanej zawartości dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 15 %, lecz nie mniej niż 8 %,

- 0,8 jednostki dla deklarowanych zawartości poniżej 8 %.

5.1.5. Sód, potas i magnez:

- 1,5 jednostki dla deklarowanych zawartości 15 % lub więcej,

- 10 % deklarowanej zawartości dla deklarowanych zawartości poniżej 15 %, lecz nie mniej niż 7,5 %,

- 0,75 jednostki dla deklarowanej zawartości mniejszej niż 7,5 %, lecz nie mniej niż 5 %,

- 15 % dla deklarowanych zawartości poniżej 5 %, lecz nie mniej niż 0,7 %,

- 0,1 jednostki dla deklarowanych zawartości poniżej 0,7 %.

5.1.6. Fosfor ogółem i wapń:

- 1,2 jednostki dla deklarowanych zawartości 16 % lub więcej,

- 7,5 % deklarowanej zawartości dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 16 %, lecz nie mniej niż 12 %,

- 0,9 jednostki dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 12 %, lecz nie mniej niż 6 %,

- 15 % deklarowanej zawartości dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 6 %, lecz nie mniej niż 1 %,

- 0,15 jednostki dla deklarowanych zawartości poniżej 1 %.

5.1.7. Metionina, lizyna i treonina:

- 15 % deklarowanej zawartości.

5.1.8. Cystyna i tryptofan:

- 20 % deklarowanej zawartości.

5.2. W przypadku gdy zanotowana zawartość jest wyższa niż zawartość deklarowana:

5.2.1. Wilgotność:

- 1 jednostka dla deklarowanych zawartości w wysokości 10 % lub więcej,

- 10 % deklarowanej zawartości dla zawartości deklarowanych mniejszych niż 10 %, lecz nie mniej niż 5 %,

- 0,5 jednostki dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 5 %.

5.2.2. Popiół surowy:

- 1 jednostka dla deklarowanych zawartości w wysokości 10 % lub więcej,

- 10 % deklarowanej zawartości dla zawartości deklarowanych mniejszych niż 10 %, lecz nie mniej niż 5 %,

- 0,5 jednostki dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 5 %.

5.2.3. Włókno surowe:

- 1,8 jednostki dla deklarowanych zwartości w wysokości 12 % lub więcej,

- 15 % deklarowanej zawartości dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 12 %, lecz nie mniej niż 6 %,

- 0,9 jednostki dla deklarowanych zawartości mniejszej niż 6 %.

5.2.4. Popiół nierozpuszczalny w kwasie solnym:

- 1 jednostka dla deklarowanych zwartości w wysokości 10 % lub więcej,

- 10 % deklarowanej zawartości dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 10 %, lecz nie mniej niż 4 %,

- 0,4 % jednostki dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 4 %.

5.3. W przypadku gdy zanotowane odchylenie zachodzi w kierunku przeciwnym do określonych odpowiednio w pkt 5.1 oraz 5.2.

5.3.1. - surowe białko, surowe oleje i tłuszcze, cukier ogółem, skrobia: tolerancja dwukrotna w porównaniu z dozwoloną dla tych substancji wymienionych w ppkt 5.1,

- fosfor ogółem, wapń, potas, magnez, sód, nieprzerobiony popiół, surowe włókno: tolerancja trzykrotna w porównaniu z dozwoloną dla tych substancji w ppkt 5.1 oraz 5.2.

6. W przypadku urzędowej kontroli na podstawie art. 12, gdy skład mieszanki paszowej dla zwierząt domowych jest niezgodny z deklarowanym składem, dopuszcza się następujące minimalne tolerancje dla tych substancji wymienionych w art. 3:

6.1. W przypadku gdy zarejestrowana zawartość jest niższa niż zawartość deklarowana:

6.1.1. Surowe białko:

- 3,2 jednostki dla deklarowanych zawartości w wysokości 20 % lub więcej,

- 16 % deklarowanej zawartości dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 20 %, lecz nie mniej niż 12,5 %,

- 2 jednostki dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 12,5 %.

6.1.2. Surowe oleje i tłuszcze:

- 2,5 jednostki deklarowanej zawartości.

6.2. W przypadku gdy zarejestrowana zawartość jest niższa od zawartości deklarowanej:

6.2.1. Wilgotność:

- 3 jednostki dla deklarowanych zawartości w wysokości 40 % lub więcej,

- 7,5 % deklarowanej zawartości dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 40 %, lecz nie mniej niż 20 %, - 1,5 jednostki dla deklarowanych zawartości mniejszych niż 20 %.

6.2.2. Popiół surowy:

- 1,5 jednostki deklarowanej zawartości.

6.2.3. Włókno surowe:

- 1 jednostka deklarowanej zawartości.

6.3. W przypadku gdy odnotowane odchylenie zachodzi w kierunku przeciwnym do określonych odpowiednio w pkt 6.1 oraz 6.2:

6.3.1. Białko surowe:

- tolerancja dwukrotna w porównaniu z dozwoloną dla tych substancji w ppkt 6.1.1.

6.3.2. Surowe oleje i tłuszcze:

- tolerancja identyczna z dozwoloną dla tych substancji w ppkt 6.1.2.

6.3.3. Popiół surowy, włókno surowe:

- tolerancja trzykrotna wyższa w porównaniu z dozwoloną dla tych substancji w ppkt 6.2.2 oraz 6.2.3."

CZĘŚĆ B

Deklaracja składników analitycznych

Pasze Składniki analityczne i poziomy Gatunki lub kategoria zwierzęcia
Obowiązkowe deklaracje zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. f) Fakultatywne deklaracje zgodnie z art. 5 ust. 3 lit. k)
(1) (2) (3) (4)
Mieszanki paszowe pełnoporcjowe - Surowe białko

- Surowe oleje i tłuszcze

- Surowe włókno

- Popiół surowy

- Lizyna

- Metionina

- Cystyna

- Treonina

- Tryptofan

- Wartość energetyczna

- Skrobia

- Cukier ogółem (jako sacharoza)

- Cukier ogółem plus skrobia

- Wapń

- Sód

- Fosfor

- Magnez

- Potas

)Zwierzęta, z )wyjątkiem }zwierząt )domowych innych )niż psy i koty

Świnie Drób

.................................... .................................... .................................... ....................................

....................................

.................................... .................................... .................................... .................................... .................................... .................................... .................................... ....................................

)Zwierzęta domowe, }oprócz psów i kotów

)

Zwierzęta inne niż świnie Zwierzęta inne niż drób

}Wszystkie zwierzęta

Drób (obliczony zgodnie z metodą EWG)

Świnie i przeżuwacze (obliczone zgodnie z krajowymi metodami urzędowymi)

}Wszystkie zwierzęta

Mieszanki paszowe uzupełniające - Mineralne - Białko surowe

-. Włókno surowe

- Popiół surowy

- Surowe oleje i tłuszcze

- Lizyna

- Metionina

- Cystyna

- Treonina

- Tryptofan

- Wapń

- Fosfor

- Sód

- Magnez

- Potas

....................................

.................................... ....................................

.................................... .................................... .................................... .................................... .................................... ....................................

} Wszystkie zwierzęta

Przeżuwacze

....................................

)Wszystkie zwierzęta

}

Zwierzęta inne niż przeżuwacze Wszystkie zwierzęta

Mieszanki paszowe uzupełniające - Melasowane - Białko surowe

- Włókno surowe

- Cukier ogółem (jako sacharoza)

- Popiół surowy

- Surowe oleje i tłuszcze

- Wapń

- Sód

- Fosfor

- Potas

- Magnez ≥ 0,5 %

< 0,5 %

}Wszystkie zwierzęta

....................................

....................................

....................................

....................................

....................................

Przeżuwacze

....................................

}Wszystkie zwierzęta

Zwierzęta inne niż przeżuwacze Wszystkie zwierzęta

Mieszanki paszowe uzupełniające - Pozostałe - Białko surowe

- Surowe oleje i tłuszcze

- Włókno surowe

- Popiół surowy

- Wapń ≥ 5 %

<5%

- Fosfor ≥ 2 %

<2%

- Magnez ≥ 0,5 %

< 0,5 %

- Sód

- Potas

- Wartość energetyczna

- Lizyna

- Metionina

- Cysteina

- Treonina

- Tryptofan

- Skrobia

- Cukier ogółem (jako sacharoza)

- Cukier ogółem plus skrobia

Psy i koty

Zwierzęta domowe inne niż psy i koty

....................................

Zwierzęta, z wyjątkiem zwierząt domowych

....................................

Przeżuwacze

....................................

.................................... .................................... ....................................

....................................

Świnie

Drób

.................................... .................................... .................................... ....................................

.................................... ....................................

Zwierzęta, z wyjątkiem zwierząt domowych

Zwierzęta domowe

Wszystkie zwierzęta Zwierzęta domowe

Zwierzęta inne niż przeżuwacze

}Wszystkie zwierzęta

Drób (deklaracja zgodnie z metodą EWG)

Świnie i przeżuwacze (deklaracja zgodnie z krajowymi metodami urzędowymi)

Zwierzęta inne niż świnie Zwierzęta inne niż drób

> Wszystkie zwierzęta

1 Art. 2 zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 91/681/EWG z dnia 19 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.376.20) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 grudnia 1991 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1990.27.35

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 90/44/EWG zmieniająca dyrektywę 79/373/EWG w sprawie obrotu mieszankami paszowymi
Data aktu: 22/01/1990
Data ogłoszenia: 31/01/1990
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/01/1990