Umowa o współpracy pomiędzy Europejską Wspólnotą Gospodarczą, z jednej strony, a państwami - stronami Karty Rady Współpracy Państw Arabskich Zatoki Perskiej (Państwem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Państwem Bahrajnu, Królestwem Arabii Saudyjskiej, Sułtanatem Omanu, Państwem Kataru i Państwem Kuwejtu), z drugiej strony. Luksemburg.1988.06.15.

UMOWA O WSPÓŁPRACY
pomiędzy Europejską Wspólnotą Gospodarczą, z jednej strony, a państwami - stronami Karty Rady Współpracy Państw Arabskich Zatoki Perskiej (Państwem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Państwem Bahrajnu, Królestwem Arabii Saudyjskiej, Sułtanatem Omanu, Państwem Kataru i Państwem Kuwejtu), z drugiej strony

PREAMBUŁA

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH, zwana dalej "Wspólnotą",

z jednej strony, oraz

RZĄDY PAŃSTW-STRON KARTY RADY WSPÓŁPRACY PAŃSTW ARABSKICH ZATOKI PERSKIEJ (Państwa Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Państwa Bahrajnu, Królestwa Arabii Saudyjskiej, Sułtanatu Omanu, Państwa Kataru i Państwa Kuwejtu), zwanych dalej "Państwami Rady Współpracy w Zatoce",

z drugiej strony,

UWZGLĘDNIAJĄC tradycyjne więzi przyjaźni pomiędzy Państwami Członkowskimi Rady Współpracy w Zatoce a Państwami Członkowskimi Wspólnoty,

UZNAJĄC, że ustanowienie umownych relacji pomiędzy Wspólnotą a Państwami Rady Współpracy w Zatoce przyczyni się do wspierania ogólnej współpracy na zasadzie równego partnerstwa i na wzajemnie korzystnych warunkach we wszystkich sferach pomiędzy dwoma regionami, a także do ich rozwoju gospodarczego, z uwzględnieniem różnic w poziomie rozwoju Stron,

POTWIERDZAJĄC polityczną wolę ustanowienia nowych ram dla wszechstronnego dialogu pomiędzy Wspólnotą a Państwami Rady Współpracy w Zatoce w celu poszerzenia i konsolidacji współpracy pomiędzy dwoma regionami,

PODKREŚLAJĄC fundamentalne znaczenie, jakie Strony przywiązują do konsolidacji i wzmocnienia integracji regionalnej, która jest kluczowym czynnikiem rozwoju Państw Rady Współpracy w Zatoce oraz stabilności regionu Zatoki Perskiej,

PODKREŚLAJĄC determinację Stron w dążeniu do współpracy mającej na celu poprawę światowej sytuacji gospodarczej i energetycznej,

POTWIERDZAJĄC, że współpraca pomiędzy Wspólnotą a Państwami Rady Współpracy w Zatoce nie zastępuje dialogu europejsko-arabskiego, lecz go uzupełnia,

POTWIERDZAJĄC swe przywiązanie do zasad Karty Narodów Zjednoczonych,

UZNAJĄC pozytywną rolę Rady Współpracy w Zatoce w zapewnianiu pokoju, bezpieczeństwa i stabilności regionu Zatoki Perskiej,

ZDECYDOWANE stworzyć solidniejsze podstawy współpracy zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami,

POSTANOWIŁY ZAWRZEĆ niniejszą Umowę i w tym celu wyznaczyły jako swych Pełnomocników:

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH:

Hansa Dietricha GENSCHERA

Ministra Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec,

Urzędującego Przewodniczącego Rady Wspólnot Europejskich,

Claude'a CHEYSSONA

Członka Komisji Wspólnot Europejskich;

RZĄDY PAŃSTW-STRON KARTY RADY WSPÓŁPRACY PAŃSTW ARABSKICH ZATOKI PERSKIEJ:

J.K.W. Księcia Sauda AL-FAISALA

Ministra Spraw Zagranicznych Królestwa Arabii Saudyjskiej, Urzędującego Przewodniczącego Rady Ministerialnej Rady Współpracy Państw Arabskich Zatoki Perskiej,

J.E. ABDULLAHA YAKOOBA BISHARĘ

Sekretarza Generalnego Rady Współpracy Państw Arabskich Zatoki Perskiej,

KTÓRZY wymieniwszy pełnomocnictwa uznane za należyte i sporządzone we właściwej formie,

UZGODNILI, CO NASTĘPUJE:

Podstawowe cele

Artykuł  1
1.
Umawiające się Strony niniejszym uzgadniają, że podstawowymi celami niniejszej Umowy o Współpracy są:

a) wzmocnienie relacji pomiędzy Europejską Wspólnotą Gospodarczą z jednej strony, a Państwami Rady Współpracy w Zatoce z drugiej strony, poprzez stworzenie dla nich ram instytucjonalnych i prawnych;

b) poszerzenie oraz konsolidacja kontaktów gospodarczych i współpracy technicznej, a także współpracy w sektorze energetycznym, przemyśle, handlu i usługach, rolnictwie, rybołówstwie, inwestycjach, nauce, technologii i ochronie środowiska na wzajemnie korzystnych warunkach, z uwzględnieniem różnic w poziomie rozwoju Stron;

c) pomoc na rzecz wzmocnienia procesu rozwoju i zróżnicowania ekonomicznego Państw Rady Współpracy w Zatoce oraz wzmocnienie w ten sposób roli Rady Współpracy w Zatoce w budowaniu pokoju i stabilności w regionie.

2.
Współpracę w poszczególnych dziedzinach regulują postanowienia niniejszej Umowy.

Współpraca gospodarcza

Artykuł  2

W świetle wzajemnych interesów i zgodnie z długofalowymi celami ekonomicznymi Umawiające się Strony zobowiązują się w ramach swych kompetencji ustanowić możliwie jak najszerszą współpracę gospodarczą, nie wyłączając z góry żadnej jej dziedziny.

Artykuł  3
1.
W zakresie gospodarki i techniki Umawiające się Strony zobowiązują się dążyć do wspierania i ułatwiania między innymi:

– wysiłków podejmowanych przez Państwa Rady Współpracy w Zatoce w celu rozwoju ich sektorów produkcyjnych oraz infrastruktury gospodarczej, dążąc do zróżnicowania struktury ich gospodarek, z uwzględnieniem wspólnych interesów Stron;

– badań rynku i promocji handlu przez obie Strony zarówno na ich własnych, jak i innych rynkach;

– przepływu i rozwoju technologii, w szczególności poprzez wspólne przedsięwzięcia przedsiębiorstw i instytucji w obu regionach (badania, produkcja, towary i usługi), oraz w tym celu i w ramach swych odnośnych przepisów prawa poprzez odpowiednie porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami i instytucjami w ramach Wspólnoty i Państw Rady Współpracy w Zatoce, w celu ochrony patentów, znaków handlowych i innych praw własności intelektualnej;

– długofalowej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami obu Stron w celu ustanowienia stabilniejszych i bardziej zrównoważonych więzi pomiędzy poszczególnymi gospodarkami;

– współpracy w zakresie standardów i pomiarów;

– wymiany dostępnych informacji dotyczących krótko- i średnio-terminowych perspektyw i prognoz produkcji, konsumpcji i handlu;

– szkoleń.

2.
Poszczególne aspekty współpracy regulują poniższe postanowienia niniejszej Umowy.
Artykuł  4

W zakresie rolnictwa, przemysłu rolnego i rybołówstwa Umawiające się Strony zobowiązują się dążyć do wspierania i ułatwiania między innymi:

– intensyfikacji wymiany informacji dotyczących najnowszych rozwiązań w produkcji rolnej oraz krótko- i średnio-terminowych prognoz produkcji, konsumpcji i handlu na światowych rynkach;

– umów między przedsiębiorstwami, instytucjami badawczymi i innymi agencjami w celu zachęcania do podejmowania wspólnych projektów w rolnictwie, przemyśle rolnym i rybołówstwie.

Artykuł  5

W zakresie przemysłu Umawiające się Strony zobowiązują się dążyć do wspierania i ułatwiania między innymi:

– wysiłków Państw Rady Współpracy w Zatoce zmierzających do rozwoju produkcji przemysłowej oraz dywersyfikacji i zwiększenia ich bazy gospodarczej, z uwzględnieniem wspólnego interesu Umawiających się Stron;

– organizacji kontaktów i spotkań osób odpowiedzialnych za tworzenie polityki przemysłowej, a także promotorów i przedsiębiorstw działających w sektorze przemysłowym w celu sprzyjania ustanawianiu nowych relacji w sektorze przemysłu zgodnie z celami Umowy;

– wspólnych przedsięwzięć przemysłowych.

Artykuł  6

W zakresie sektora energetycznego Umawiające się Strony zobowiązują się dążyć do wspierania i ułatwiania między innymi:

– współpracy w obu regionach przedsiębiorstw sektora energetycznego Wspólnoty i Państw Rady Współpracy w Zatoce

– wspólnych analiz dotyczących handlu ropą naftową, gazem i produktami naftowymi pomiędzy oboma regionami oraz aspektów przemysłowych handlu w celu rozpatrzenia sposobów i środków usprawnienia wymiany handlowej;

– wymiany poglądów i informacji w zakresie spraw ogólnie dotyczących energii i polityki energetycznej bez uszczerbku dla zobowiązań międzynarodowych Stron;

– szkoleń;

– badań, a przede wszystkim badań nad nowymi i odnawialnymi źródłami energii.

Artykuł  7

W zakresie inwestycji Umawiające się Strony zobowiązują się podejmować działania w celu wzajemnego wspierania i ochrony inwestycji, w szczególności poprzez rozszerzenie przez Państwa Członkowskie Wspólnoty i Państwa Rady Współpracy w Zatoce umów o wspieraniu i ochronie inwestycji w celu poprawy wzajemnych warunków dla inwestycji.

Artykuł  8

W zakresie nauki i techniki Wspólnota i Państwa Rady Współpracy w Zatoce zobowiązują się dążyć do wspierania i ułatwiania między innymi:

– współpracy w zakresie badań i rozwoju naukowotechnicznego w obu regionach,

– przepływu i adaptacji technologii, przede wszystkim poprzez badania i odpowiednie porozumienia podmiotów gospodarczych obu regionów,

– kontaktów pomiędzy społecznościami naukowców Państw Rady Współpracy w Zatoce i Wspólnoty,

– dostępu do banków danych o patentach.

Artykuł  9

Umawiające się Strony zobowiązują się do wymiany informacji dotyczących rozwoju polityki w zakresie ochrony środowiska naturalnego oraz ochrony i rozwoju przyrody. Zobowiązują się sprzyjać współpracy w tych dziedzinach.

Artykuł  10
1.
Wspólna Rada, o której mowa w art. 12, będzie okresowo formułować ogólne wytyczne współpracy dla osiągnięcia celów określonych w niniejszej Umowie.
2.
Wspólna Rada jest odpowiedzialna za poszukiwanie sposobów i środków nawiązania współpracy w dziedzinach określonych w niniejszej Umowie.

Handel

Artykuł  11
1.
W zakresie wymiany handlowej celem niniejszej Umowy jest wspieranie rozwoju i zróżnicowania wzajemnej wymiany handlowej pomiędzy Umawiającymi się Stronami w możliwie najwyższym stopniu, między innymi poprzez analizę sposobów i środków przełamywania barier handlowych utrudniających dostęp produktów jednej Umawiającej się Strony do rynku drugiej Strony.
2.
Umawiające się Strony przystąpią do rozmów na temat negocjacji umowy, której celem jest rozwój handlu zgodnie z postanowieniami Wspólnej Deklaracji stanowiącej załącznik do niniejszej Umowy.
3.
Do czasu zawarcia umowy handlowej, o której mowa w ust. 2, Umawiające się Strony przyznają sobie nawzajem klauzulę najwyższego uprzywilejowania.

Postanowienia ogólne i końcowe

Artykuł  12
1.
Niniejszym powołuje się Wspólną Radę Współpracy pomiędzy Państwami Rady Współpracy w Zatoce a Wspólnotą, zwaną dalej "Wspólną Radą", uprawnioną do podejmowania decyzji w przypadkach przewidzianych niniejszą Umową w celu osiągnięcia celów określonych w tejże Umowie.

Podejmowane decyzje są wiążące dla Umawiających się Stron, które są zobowiązane podejmować działania niezbędne do ich wykonania.

2.
Wspólna Rada może także formułować wszelkie rezolucje, zalecenia lub opinie, które uzna za wskazane w celu realizacji wspólnych celów i efektywnego wykonywania niniejszej Umowy.
3.
Wspólna Rada przyjmie własny regulamin wewnętrzny.
Artykuł  13
1.
W skład Wspólnej Rady wchodzą przedstawiciele Wspólnoty, z jednej strony, oraz przedstawiciele Państw Rady Współpracy w Zatoce, z drugiej strony.
2.
Członkowie Wspólnej Rady mogą być reprezentowani zgodnie z regulaminem wewnętrznym.
3.
Wspólna Rada działa na mocy obopólnego porozumienia pomiędzy Wspólnotą, z jednej strony, a Państwami Rady Współpracy w Zatoce, z drugiej strony.
Artykuł  14
1.
Urząd Przewodniczącego Wspólnej Rady jest piastowany na przemian przez przedstawiciela Wspólnoty i przedstawiciela Państw Rady Współpracy w Zatoce zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie wewnętrznym.
2.
Posiedzenia Wspólnej Rady są zwoływane raz w roku przez jej Przewodniczącego.

Ponadto Wspólna Rada jest zwoływana w każdym przypadku, w którym jest to konieczne na wniosek Wspólnoty lub Państw Rady Współpracy w Zatoce, zgodnie z regulaminem wewnętrznym.

Artykuł  15
1.
W wykonywaniu swoich obowiązków Wspólna Rada wspierana jest przez Wspólny Komitet ds. Współpracy.

Wspólna Rada może ustanawiać wszelkie inne komitety, które mogą wspierać ją w wykonywaniu spoczywających na niej obowiązków.

2.
Wspólna Rada określa skład i obowiązki takich komitetów oraz tryb ich funkcjonowania.
Artykuł  16
1.
Umawiające się Strony podejmują wszelkie odpowiednie działania niezbędne do wykonania ich zobowiązań wynikających z niniejszej Umowy. Dołożą one starań w celu osiągnięcia celów niniejszej Umowy.
2.
Jeżeli którakolwiek z Umawiających się Stron uzna, że druga Umawiająca się Strona nie wykonuje swego zobowiązania wynikającego z niniejszej Umowy, może ona podjąć stosowne działania. Przed ich podjęciem zainteresowana Umawiająca się Strona przedstawia Wspólnej Radzie wszelkie istotne stosowne informacje konieczne do przeprowadzenia szczegółowej analizy sytuacji w celu znalezienia rozwiązania możliwego do przyjęcia przez Umawiające się Strony.

Przy wyborze działań pierwszeństwo należy przyznać tym, które w najmniejszym stopniu zakłócą wykonywanie niniejszej Umowy. Działania takie są niezwłocznie podawane do wiadomości Wspólnej Rady, która, na wniosek drugiej Umawiającej się Strony, przeprowadza odnośne konsultacje.

Artykuł  17

W przypadku gdy podczas wymiany informacji przewidzianych w niniejszej Umowie zaistnieją problemy lub prawdopodobieństwo ich pojawienia się w związku z ogólnym wykonywaniem Umowy lub wymianą handlową, Strony mogą podjąć konsultacje w ramach Wspólnej Rady w celu uniknięcia, o ile to możliwe, zakłóceń rynku.

Artykuł  18

Każda z Umawiających się Stron może zażądać od drugiej Strony przedstawienia wszelkich istotnych informacji na temat umowy, mających bezpośredni i konkretny wpływ na wykonywanie Umowy. W takiej sytuacji, na żądanie drugiej Strony, na forum Wspólnej Rady odbywają się odpowiednie konsultacje mające na celu uwzględnienie interesów Umawiających się Stron.

Artykuł  19

W dziedzinach objętych niniejszą Umową i bez uszczerbku dla jej postanowień:

– ustalenia stosowane przez Państwa Rady Współpracy w Zatoce w odniesieniu do Wspólnoty nie mogą powodować jakiejkolwiek dyskryminacji pomiędzy jej Państwami Członkowskimi, ich obywatelami, firmami lub spółkami,

– ustalenia stosowane przez Wspólnotę w odniesieniu do Państw Rady Współpracy w Zatoce nie mogą powodować jakiejkolwiek dyskryminacji między tymi państwami, ich obywatelami, firmami lub spółkami.

Artykuł  20
1.
Bez uszczerbku dla postanowień Traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie, niniejsza Umowa ani żadne działania podejmowane na jej mocy nie mają wpływu na prawo Państw Członkowskich Wspólnot do podejmowania dwustronnych działań z Państwami Rady Współpracy w Zatoce w ramach współpracy gospodarczej lub do zawierania, stosownie do potrzeb, nowych umów o współpracy gospodarczej z tymi państwami.
2.
Bez uszczerbku dla postanowień Karty Rady Współpracy w Zatoce oraz wszelkich innych umów o integracji Rady Współpracy w Zatoce, niniejsza Umowa ani żadne inne działania podejmowane na jej mocy nie mają wpływu na prawa Państw Rady Współpracy w Zatoce do podejmowania dwustronnych działań z Państwami Członkowskimi Wspólnoty w ramach współpracy gospodarczej lub do zawierania, stosownie do potrzeb, nowych umów o współpracy z Państwami Członkowskimi.
3.
Z zastrzeżeniem postanowień art. 11, niniejsza Umowa ani żadne działania podejmowane na jej mocy nie mają wpływu na prawo Państw Rady Współpracy w Zatoce do podejmowania dwustronnych działań z innymi Państwami Ligi Arabskiej w ramach współpracy gospodarczej lub do zawierania, stosownie do potrzeb, nowych umów o współpracy z tymi państwami.
Artykuł  21
1.
Wszelkie spory powstałe między Umawiającymi się Stronami odnośnie do interpretacji niniejszej Umowy mogą być przedkładane Wspólnej Radzie.
2.
W wypadku nierozstrzygnięcia przez Wspólną Radę danego sporu na jej kolejnym posiedzeniu, każda ze Stron może zawiadomić drugą Stronę o wyznaczeniu arbitra; druga Strona jest zobowiązana wówczas wyznaczyć drugiego arbitra w terminie dwóch miesięcy. Dla celów stosowania niniejszej procedury, Wspólnotę uznaje się za jedną Stronę sporu, a Państwa Rady Współpracy w Zatoce za jego drugą Stronę.

Wspólna Rada wyznacza trzeciego arbitra.

Decyzje arbitrów są podejmowane większością głosów.

Każda ze Stron jest zobowiązana podjąć działania niezbędne do wykonania decyzji arbitrów.

Artykuł  22

Deklaracje i Wymiany Listów załączone do niniejszej Umowy stanowią jej integralną część.

Artykuł  23

Niniejsza Umowa zostaje zawarta na czas nieokreślony.

Każda z Umawiających się Stron może wypowiedzieć niniejszą Umowę poprzez zawiadomienie drugiej Strony. Umowa przestaje obowiązywać sześć miesięcy od daty zawiadomienia o jej wypowiedzeniu.

Artykuł  24

Niniejsza Umowa obowiązuje, z jednej strony, na terytoriach, na których obowiązuje Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą zgodnie z warunkami określonymi w tym Traktacie, a z drugiej strony, na terytorium Państw Rady Współpracy w Zatoce

Artykuł  25

Niniejsza Umowa została sporządzona w dwóch egzemplarzach, w języku duńskim, holenderskim, angielskim, francuskim, niemieckim, greckim, włoskim, portugalskim, hiszpańskim i arabskim, przy czym każdy z tych tekstów jest jednakowo autentyczny.

Artykuł  26

Niniejsza Umowa zostaje przyjęta przez Umawiające się Strony zgodnie z ich procedurami wewnętrznymi.

Niniejsza Umowa wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po zawiadomieniu o zakończeniu procedur, o których mowa w ust. 1.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Wspólna deklaracja w sprawie art. 7

Umawiające się Strony z zadowoleniem przyjmują prace i postęp osiągnięty w ramach dialogu europejsko-arabskiego zmierzającego do opracowania Konwencji pomiędzy Państwami Członkowskimi Wspólnot Europejskich a Państwami Członkowskimi Ligi Arabskiej, dotyczącej Wzajemnej Promocji i Ochrony Inwestycji.

Wyrażają one pragnienie szybkiego zakończenia tych prac, aby Konwencja ta mogła wkrótce wejść w życie.

Obie Strony z zadowoleniem przyjmują fakt, że Państwa Członkowskie Wspólnoty Europejskiej i Państwa Członkowskie Rady Współpracy Państw Arabskich Zatoki Perskiej do czasu zawarcia Konwencji o Dialogu Europejsko-Arabskim, dotyczącej wzajemnego wspierania i ochrony inwestycji, będą dokładać wszelkich starań w celu stosowania we wzajemnej polityce inwestycyjnej stanowisk wyrażanych podczas negocjowania Konwencji.

Wspólna deklaracja w sprawie art. 11 ust. 2

1. Umawiające się Strony uzgadniają, że celem umowy, o której mowa w art. 11 ust. 2 jest rozwój handlu poprzez podjęcie odpowiednich działań ułatwiających dostęp produktów eksportowych jednej Strony do rynku drugiej Strony oraz liberalizujących handel dwustronny.

2. Wspólnota Europejska wyraziła swoją gotowość do zbadania możliwości negocjacji umowy, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem, że nie spowoduje to zagrożenia dla wejścia w życie niniejszej Umowy oraz że Umawiające się Strony znajdą rozwiązania umożliwiające spełnienie poniższych warunków:

– pełna zgodność z odnośnymi postanowieniami Układu Ogólnego w sprawie Ceł i Handlu,

– podjęcie działań w dziedzinie przemysłu i handlu zapewniających, że umowa nie zniweczy wysiłków zmierzających do restrukturyzacji sektorów rafinacji ropy naftowej i petrochemicznego Wspólnoty oraz utrzymania wydajności produkcji w tych sektorach zgodnie z podstawowym interesem Wspólnoty i jej bezpieczeństwem dostaw,

– podjęcie działań umożliwiających uspokojenie obaw Państw Rady Współpracy w Zatoce, dotyczących wrażliwych sektorów ich gospodarek, a w szczególności ochrony rozwijających się gałęzi przemysłu,

– zobowiązanie się Wspólnoty odnośnie do produktów naftowych Państw Rady Współpracy w Zatoce do utrzymania niedyskryminacyjnych warunków dostępu do rynku ich produktów naftowych.

3. Umawiające się Strony zobowiązują się przystąpić do rozmów z dniem podpisania niniejszej Umowy w celu zbadania, czy warunki określone w ust. 2 mogą być spełnione, tak aby możliwe było rozpoczęcie oficjalnych negocjacji.

4. Przed oficjalnym rozpoczęciem negocjacji umowy, o której mowa w ust. 1, Umawiające się Strony dokonają odpowiednich ustaleń w celu niezwiększania istniejących barier handlowych pomiędzy nimi oraz nietworzenia nowych barier z dniem otwarcia negocjacji.

5. Umawiające się Strony zobowiązują się wspierać, w szczególności w kontekście wielostronnych negocjacji na temat Układu Ogólnego w sprawie Ceł i Handlu, wspólne działania zmierzające do wprowadzenia wielostronnej redukcji opłat celnych mających zastosowanie do produktów petrochemicznych.

Deklaracja Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej w sprawie ust. 4 Wspólnej Deklaracji w sprawie art. 11 ust. 2

Europejska Wspólnota Gospodarcza niniejszym oświadcza, że żadne postanowienie zawarte w ust. 4 Wspólnej Deklaracji w sprawie art. 11 ust. 2, stanowiącej załącznik do Umowy o Współpracy, nie będzie uniemożliwiać Wspólnocie podejmowania jakichkolwiek działań zgodnych z Układem Ogólnym w sprawie Ceł i Handlu, a w szczególności działań dotyczących korzyści przyznawanych zgodnie z warunkami ogólnych systemów preferencji.

Wymiana Listów w sprawie art. 11 ust. 3

A. List od Wspólnoty

Szanowny Panie,

Zgodnie z art. 11 ust. 3 Umowy o Współpracy, Umawiające się Strony przyznają sobie nawzajem klauzulę najwyższego uprzywilejowania. Ponieważ Umowa nie określa specyfiki tej klauzuli, niezbędne jest jej zdefiniowanie w sposób następujący:

1. Klauzulę najwyższego uprzywilejowania udzielaną przez Umawiające się Strony przyznaje się w odniesieniu do towarów importowanych i eksportowanych we wszelkich kwestiach dotyczących:

– ceł i opłat wszelkiego rodzaju, w tym procedur ich poboru,

– regulacji w zakresie odpraw celnych, tranzytu, składowania i przeładunku,

– podatków bezpośrednich i pośrednich oraz innych opłat wewnętrznych,

– regulacji w zakresie płatności, w tym przydziału waluty obcej i transferu tych płatności,

– regulacji mających wpływ na sprzedaż, zakup, transport, dystrybucję i wykorzystanie towarów na rynku wewnętrznym.

W odniesieniu do Wspólnoty, import do Hiszpanii i Portugalii podlega postanowieniom Aktu Przystąpienia tych państw do Wspólnoty z dnia 12 czerwca 1985 r.

2. Postanowienia ust. 1 nie dotyczą:

a) korzyści przyznawanych w celu ustanowienia unii celnej lub obszaru wolnego handlu lub zgodnie z wymogami takiej unii celnej lub obszaru wolnego handlu,

b) korzyści przyznawanych pewnym państwom zgodnie z Układem Ogólnym w sprawie Ceł i Handlu,

c) korzyści przyznawanych państwom sąsiadującym w celu ułatwienia ruchu przygranicznego,

d) korzyści, jakie Państwa Rady Współpracy w Zatoce przyznają niektórym państwom zgodnie z Protokołem w sprawie negocjacji handlowych pomiędzy państwami rozwijającymi się, sporządzonym w Genewie dnia 8 grudnia 1971 r.

3. Niniejsze postanowienia obowiązują bez uszczerbku dla praw i zobowiązań istniejących na mocy Układu Ogólnego w sprawie Ceł i Handlu.

Uprzejmie proszę o potwierdzenie otrzymania niniejszego listu oraz zgody Państwa Rządu na jego treść.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, zapewnienie mojego najwyższego poważania.

W imieniu Rady Wspólnot Europejskich

B. List od Państw Rady Współpracy w Zatoce

Szanowny Panie,

Mam zaszczyt potwierdzić otrzymanie Pańskiego listu z dnia dzisiejszego, dotyczącego art. 11 ust. 3 Umowy o Współpracy, o następującej treści:

"Zgodnie z art. 11 ust. 3 Umowy o Współpracy Umawiające się Strony przyznają sobie nawzajem klauzulę najwyższego uprzywilejowania. Ponieważ Umowa nie określa specyfiki tej klauzuli, niezbędne jest jej zdefiniowanie w sposób następujący:

1. Klauzulę najwyższego uprzywilejowania udzielaną przez Umawiające się Strony przyznaje się w odniesieniu do towarów importowanych i eksportowanych we wszelkich kwestiach dotyczących:

- ceł i opłat wszelkiego rodzaju, w tym procedur ich poboru,

- regulacji w zakresie odpraw celnych, tranzytu, składowania i przeładunku,

- podatków bezpośrednich i pośrednich oraz innych opłat wewnętrznych,

- regulacji w zakresie płatności, w tym przydziału waluty obcej i transferu tych płatności,

- regulacji mających wpływ na sprzedaż, zakup, transport, dystrybucję i wykorzystanie towarów na rynku wewnętrznym.

W odniesieniu do Wspólnoty, import do Hiszpanii i Portugalii podlega postanowieniom Aktu Przystąpienia tych państw do Wspólnoty z dnia 12 czerwca 1985 r.

2. Postanowienia ust. 1 nie dotyczą:

a) korzyści przyznawanych w celu ustanowienia unii celnej lub obszaru wolnego handlu lub zgodnie z wymogami takiej unii celnej lub obszaru wolnego handlu,

b) korzyści przyznawanych pewnym państwom zgodnie z Układem Ogólnym w sprawie Ceł i Handlu,

c) korzyści przyznawanych państwom sąsiadującym w celu ułatwienia ruchu przygranicznego,

d) korzyści, jakie Państwa Rady Współpracy w Zatoce przyznają niektórym państwom zgodnie z Protokołem w sprawie negocjacji handlowych pomiędzy państwami rozwijającymi się, sporządzonym w Genewie dnia 8 grudnia 1971 r.

3. Niniejsze postanowienia obowiązują bez uszczerbku dla praw i zobowiązań istniejących na mocy Układu Ogólnego w sprawie Ceł i Handlu."

Mam zaszczyt poinformować, że Rządy Państw Rady Współpracy w Zatoce wyrażają zgodę na treść Pańskiego listu.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, zapewnienie mojego najwyższego poważania.

W imieniu Rządów Państw Rady Współpracy w Zatoce

Wymiana listów w sprawie art. 19

Szanowny Panie,

Mam zaszczyt poinformować Pana o następującej deklaracji przyjętej przez Rządy Państw Rady Współpracy w Zatoce w sprawie art. 19 Umowy o Współpracy:

"Państwa Rady Współpracy w Zatoce niniejszym oświadczają, że w stosowaniu art. 19 Umowy ich przedsiębiorstwa nie wymagają od nich uchylenia obowiązujących przepisów prawa i regulacji w zakresie, w jakim są one konieczne dla ochrony ich podstawowych interesów bezpieczeństwa. Państwa Rady Współpracy w Zatoce zapewnią stosowanie tych przepisów prawa i regulacji w taki sposób, aby zapewnić ich zgodność z art. 16 Umowy."

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, zapewnienie mojego najwyższego poważania.

W imieniu Rządów Państw

Rady Współpracy w Zatoce

Szanowny Panie,

W Pańskim liście z dnia dzisiejszego przedstawia Pan deklarację przyjętą przez Państwa Rządy w sprawie art. 19 Umowy o Współpracy.

Mam zaszczyt przekazać Panu następującą deklarację przyjętą przez Europejską Wspólnotę Gospodarczą w sprawie art. 19 Umowy:

"1. Europejska Wspólnota Gospodarcza przyjmuje do wiadomości deklarację Państw Rady Współpracy w Zatoce.

2. Europejska Wspólnota Gospodarcza oczekuje, że zasady określone w Umowie, w tym w art. 19 Umowy, będą w pełni stosowane.

Europejska Wspólnota Gospodarcza uważa w szczególności, że stosowanie zasady niedyskryminacji powinno zapewnić należyte i efektywne wykonywanie Umowy."

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, zapewnienie mojego najwyższego poważania.

W imieniu Rady Wspólnot Europejskich

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.54.3

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Umowa o współpracy pomiędzy Europejską Wspólnotą Gospodarczą, z jednej strony, a państwami - stronami Karty Rady Współpracy Państw Arabskich Zatoki Perskiej (Państwem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Państwem Bahrajnu, Królestwem Arabii Saudyjskiej, Sułtanatem Omanu, Państwem Kataru i Państwem Kuwejtu), z drugiej strony. Luksemburg.1988.06.15.
Data aktu: 15/06/1988
Data ogłoszenia: 25/02/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1990