Rozporządzenie 2159/89 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania szczególnych środków w odniesieniu do orzechów i chleba świętojańskiego przewidzianych w tytule IIa rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2159/89
z dnia 18 lipca 1989 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania szczególnych środków w odniesieniu do orzechów i chleba świętojańskiego przewidzianych w tytule IIa rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niektóre zmiany niniejszego aktu prawnego nie zostały bezpośrednio naniesione na tekst, ponieważ akty wprowadzające zmiany nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. Jednostki redakcyjne tekstu zmienione przez te akty zostały wyróżnione kursywą, natomiast ich aktualna treść została podana w wersji anglojęzycznej w przypisie znajdującym się przy zmienionej jednostce.

.................................................

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1035/72 z dnia 18 maja 1972 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1119/89(2), w szczególności jego art. 14g,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1676/85 z dnia 11 czerwca 1985 r. w sprawie wartości jednostki rozliczeniowej i kursów przeliczeniowych stosowanych do celów wspólnej polityki rolnej(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1636/87(4), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

tytuł IIa rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72 przewiduje różne szczególne środki w celu poprawy nieodpowiednich warunków w zakresie produkcji i sprzedaży niektórych orzechów i chleba świętojańskiego; przewidziane formy pomocy przyznaje się organizacjom producentów, którym przyznano szczególne uznanie i które przedłożyły plan poprawy jakości produktu i sprzedaży, do zatwierdzenia przez właściwe władze krajowe;

należy wyjaśnić, że takie szczególne uznanie nie jest uzależnione od poprzedniego uznania na mocy art. 13 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72; przyznaje się je niezależnie od tego ostatniego, po spełnieniu szczególnych warunków, ustanowionych w celu jego przyznania;

warunki określone dla przyznawania uznania muszą dawać wystarczającą pewność, że organizacje producentów otrzymujące pomoc wspólnotową będą się przyczyniały poprzez zakres, czas trwania ich działalności oraz sam sposób funkcjonowania, do oczekiwanej poprawy warunków produkcji i sprzedaży rozpatrywanych produktów; w celu zapewnienia pewnej stabilności danych organizacji producentów, należy wyznaczyć minimalne granice dotyczące liczby członków oraz produkowanych ilości orzechów i chleba świętojańskiego, w zależności od właściwości różnych regionów Wspólnoty; w tym samym celu, konieczne jest ustanowienie wymogu, aby statuty tych organizacji zawierały klauzule jasno stwierdzające, że producenci mają kontrolować decyzje i sprawdzać sposób funkcjonowania organizacji oraz klauzule ustanawiające sankcje za naruszenie uzgodnionych zasad;

w celu zapewnienia skutecznego i poprawnego gospodarowania, pomoc przyznawaną przez Państwa Członkowskie i Wspólnotę na plany poprawy jakości oraz regulacje dotyczące obrotu należy wykorzystywać tylko do finansowania plantacji marginalnych; należy nawet określić minimalną powierzchnię wyspecjalizowanych sadów dla poszczególnych regionów produkcji;

należy określić definicje poszczególnych rodzajów środków, jakie mają zostać uwzględnione w planach, których podstawowym celem jest poprawa jakości produkcji przyjęta na mocy art. 14d rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72; pomimo że zatwierdzanie planów należy do kompetencji władz krajowych, zapewnienie realizacji celów zawartych w rozporządzeniach wymaga konsultacji i współpracy administracyjnej z Komisją, co w razie konieczności ma umożliwić Komisji postawienie wymogu wprowadzenia zmian do projektu planu lub nawet podjęcie odmownej decyzji w odniesieniu do przyznania krajowej lub wspólnotowej pomocy finansowej;

należy wyraźnie określić, które środki mające na celu rozwój i poprawę spożycia i wykorzystania we Wspólnocie orzechów i chleba świętojańskiego można objąć pomocą finansową Wspólnoty; w tym celu, przedkładane plany muszą gwarantować realizację interesów Wspólnoty, skuteczność podejmowanych środków i ich bezpośredni lub pośredni wpływ na wzrost spożycia i wykorzystania danych produktów; plany muszą być przedkładane przez organizacje lub grupy zawodowe posiadające doświadczenie techniczne lub przez przedstawicieli danego sektora gospodarki; w przypadku gdy Komisja nie przewidziała inaczej, wykonanie lub bezpośredni nadzór nad pracami ze strony organizacji lub grupy, która przedkłada plan, można uznać za gwarancję dobrej woli stron zawierających umowę z Komisją; w umowie należy zastrzec różne zasady regulujące kwestie wywiązania się ze zobowiązań;

należy ustanowić niektóre ogólne zasady finansowania pomocy ze środków Sekcji Gwarancji EFOGR, zgodnie z tytułem IIa rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72; należy wyraźnie określić, że Państwa Członkowskie mogą wypłacać środki z pomocy wspólnotowej wyłącznie po, a w żadnym wypadku nie przed wypłaceniem pomocy krajowej, oraz po przeprowadzeniu odpowiednich kontroli;

pomoc na realizację planów poprawy jakości oraz ustalenia dotyczące sprzedaży należy wypłacać raz do roku, na podstawie faktycznie wykonanych prac, zgodnie z zatwierdzonymi planami; maksymalną kwotę pomocy od hektaru, ustalonej na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 790/89 (5), przelicza się na daną walutę krajową według rolniczego kursu przeliczeniowego obowiązującego pierwszego dnia każdego roku gospodarczego, zgodnie z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 1676/85;

dla celów wdrożenia różnych szczególnych środków, o których mowa, organizacje producentów otrzymujące pomoc należy koniecznie zobowiązać do przekazywania organowi wyznaczonemu przez Państwo Członkowskie, dokładnych i szczegółowych informacji, według ustalonego harmonogramu, w celu umożliwienia mu kontroli w zakresie wywiązywania się przez organizacje producentów z podjętych zobowiązań;

sam obowiązek przekazywania informacji, który spoczywa na beneficjencie, nie stanowi gwarancji właściwego gospodarowania odnośnymi środkami; w związku z tym, należy wyraźnie określić jakie kontrole dokumentów i kontrole na miejscu mają przeprowadzać władze krajowe w związku z różnymi formami pomocy, przewidzianymi w tytule IIa rozporządzenia (EWG) nr 1035/72;

najpoważniejsze uchybienia wobec zobowiązań określonych w rozporządzeniu (EWG) nr 1035/72 lub w niniejszym rozporządzeniu muszą podlegać odpowiednim sankcjom;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Organizacje producentów, których działalność polega na produkcji i sprzedaży orzechów i/lub chleba świętojańskiego,

– które uzyskały szczególne uznanie zgodnie z tytułem I, oraz

– przedłożyły plan poprawy jakości i sprzedaży, spełniający wymogi tytułu II i zatwierdzony przez zainteresowane Państwo Członkowskie,

mogą zostać objęte szczególnymi środkami przewidzianymi w tytule IIa rozporządzenia (EWG) nr 1035/72, na zasadach ustanowionych w tytułach II, III, i IV niniejszego rozporządzenia.

2.
Na warunkach ustanowionych w tytułach IV i V, Wspólnota przyczynia się do finansowania środków mających na celu poprawę spożycia i wykorzystania wyżej wymienionych produktów.

TYTUŁ  I

Szczególne uznanie organizacji producentów orzechów i/lub chleba świętojańskiego

Artykuł  2

Państwa Członkowskie przyznają szczególne uznanie organizacjom i grupom producentów (zwanym dalej "organizacjami producentów"), których działalność polega na produkcji i sprzedaży orzechów i/lub chleba świętojańskiego, oraz które:

1. powstały z inicjatywy samych producentów, w celu realizacji, w sektorze orzechów i chleba świętojańskiego, celów określonych w art. 13 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 1035/72;

2. nakładają na swych członków obowiązki wymienione w niniejszym artykule;

3. udostępniają swoim członkom środki techniczne do działań poprzedzających sprzedaż, łącznie ze składowaniem i pakowaniem odnośnych produktów;

4. których statuty:

a) nakładają na producentów obowiązek sprzedaży całej produkcji orzechów i/lub chleba świętojańskiego poprzez organizację producentów;

b) zawierają przepisy zapewniające producentom możliwość kontrolowania organizacji i podejmowanych przez nią decyzji;

c) ustanawiają sankcje za naruszenie zasad organizacji przez zrzeszonych w niej producentów;

d) nakładają na producentów obowiązek:

– członkostwa w organizacji producentów przez okres co najmniej trzech lat,

– przedkładania wypowiedzenia członkostwa z co najmniej 12 miesięcznym wyprzedzeniem;

e) zawierają przepisy dotyczące składek członkowskich;

5. dostarczają dowody co do wystarczającego poziomu działalności gospodarczej, wraz z podaniem:

– minimalnej liczby producentów,

– minimalnej wielkości produkcji według poszczególnych produktów i regionów produkcji (załącznik I);

6. składają pisemne zobowiązanie do przedłożenia planu poprawy jakości i sprzedaży zgodnie z tytułem II;

7. prowadzą oddzielną księgowość dla działalności odnoszącej się do orzechów i/lub chleba świętojańskiego.

Artykuł 3
1.
Organizacje producentów składają wniosek o szczególne uznanie właściwym władzom wyznaczonym przez Państwo Członkowskie, wraz ze świadectwem rejestracji i szczegółowymi informacjami wymienionymi w załączniku II.
2.
Właściwe władze sprawdzają prawdziwość podanych informacji szczegółowych, poprzez kontrolę dokumentów i kontrole na miejscu. W wątpliwych przypadkach, właściwe władze przeprowadzają stosowne kontrole w celu zapewnienia zgodności z warunkami ustanowionymi w art. 2.
3.
Szczególne uznanie przyznaje się w terminie trzech miesięcy od daty złożenia wniosku, z zastrzeżeniem opóźnienia spowodowanego zdobywaniem dodatkowych informacji.
4.
Każdego roku, przed 1 listopada, organizacje producentów zobowiązane są przedłożyć właściwej władzy uaktualnioną wersję szczegółowych informacji wymienionych w załączniku II.
Artykuł  4

Przynajmniej raz na trzy lata, właściwa władza przeprowadza okresowe kontrole w celu zapewnienia poprawnego działania organizacji producentów, uznanych zgodnie z art. 3, oraz przestrzegania przez nie warunków ustanowionych w odniesieniu do ich uznania.

Właściwa władza wycofuje szczególne uznanie w przypadku stwierdzenia że:

– nie zostały spełnione zobowiązania warunkujące uznanie,

– szczegółowe informacje, określone w art. 3 ust. 4, nie zostały przekazane,

– przekazane informacje szczegółowe zostały umyślnie sfałszowane.

Artykuł 5

Każdego roku, do 31 grudnia, zainteresowane Państwa Członkowskie przekazują Komisji:

1. wykaz organizacji producentów orzechów i/lub chleba świętojańskiego, którym przyznano szczególne uznanie,

2. odpowiednio wypełniony formularz przedstawiony w załączniku II, w odniesieniu do każdej organizacji producentów.

TYTUŁ  II

Plan poprawy jakości i sprzedaży

Artykuł  6

Dla celów niniejszego rozporządzenia "jednolita i zwarta powierzchnia upraw orzechów i/lub chleba świętojańskiego", dalej zwana "sadem", oznacza plantację, która nie jest przedzielona innymi uprawami lub plantacjami i która również tworzy geograficzną całość. Za sad nie uznaje się pojedynczego przydrożnego rzędu drzew orzechowych i/lub chleba świętojańskiego bądź innych upraw.

Powierzchnia sadów uwzględniana dla celów stosowania niniejszego tytułu i przyznawania pomocy finansowej ze strony Państwa Członkowskiego i Wspólnoty nie może być mniejsza niż 0,20 hektara.

Artykuł 7

Plan poprawy jakości i sprzedaży, dalej zwany "planem", do wykonania którego zobowiązuje się organizacja producentów, w odniesieniu do części lub wszystkich sadów swoich członków, ma przewidywać jeden lub kilka rodzajów środków prowadzących do długoterminowej poprawy wydajności:

– karczowanie drzew orzechowych i/lub chleba świętojańskiego, po którym następuje ponowne sadzenie,

– zmiana uprawianych odmian,

– poprawa technik uprawy, utrzymania i przecinania sadów,

– poprawa genetyczna i certyfikacja, stymulacja i zapylanie,

– przygotowanie, użyźnianie i ulepszanie gleby,

– planowanie zwalczania i zwalczanie szkodników,

– zapewnienie wsparcia technicznego członkom organizacji, w formie szkoleń i poradnictwa w zakresie prowadzenia upraw,

– zakup i wykorzystanie sprzętu w celu przygotowania produktów do wprowadzenia na rynek, składowania i pakowania ich,

– pomoc techniczna w zakresie prowadzenia działalności handlowej.

Pomoc ustanowiona w niniejszym rozporządzeniu nie obejmuje środków uzasadniających pomoc finansową na mocy regulacji strukturalnych.

Artykuł  7a 1

1. 2
Maksymalna kwota 475 ECU na hektar określona w art. 2 pkt 1 rozporządzenia (EWG) nr 790/89 jest wypłacana przez pięć lat w odniesieniu do obszarów, na których w ramach planu poprawy jakości i obrotu wszystkie drzewa orzechowe i drzewa chleba świętojańskiego są karczowane oraz sadzone są nowe drzewa lub przeprowadza się zmianę odmiany za pomocą wysokiej okulizacji.
2. 3
Dla pozostałych lat planu maksymalna kwota 200 ECU na hektar określona w wyżej wymienionym art. 2 pkt 1 tiret ostatnie jest wypłacana w odniesieniu do obszarów innych niż obszary, które już zostały objęte pomocą przewidzianą w wyżej wymienionym ustępie.
Artykuł  8
1. 4
Organizacje producentów przedkładają projekt planu do zatwierdzenia przez właściwe władze wyznaczone przez Państwo Członkowskie w formie przewidzianej w załączniku III wraz z wszelkimi dokumentami uzupełniającymi.

Projekt planu zawiera dokładne szczegółowe dane dotyczące:

– obszaru sadu przeznaczonego do wykarczowania i ponownego sadzenia lub przestawienia się na inne odmiany za pomocą wysokiej okulizacji w ciągu pierwszych trzech lat planu oraz w ciągu trzech następnych lat; obszary te identyfikuje się poprzez odniesienie do katastru lub ewidencji gruntów,

– harmonogramu zawierającego szczegółowe informacje na temat realizacji różnych środków wskazanych w art. 7 w każdym roku planu określającego objęte nimi działki.

Wprowadzenie planu nie może nastąpić przed zatwierdzeniem go przez właściwy organ krajowy.

1a. 5
W przypadku planów poprawy jakości i obrotu zatwierdzonych przed dniem 23 lipca 1991 r., wnioski o zmiany składa się właściwym władzom Państwa Członkowskiego nie później niż dnia 31 grudnia 1992 r.

Pięcioletni okres przyznawania pomocy w odniesieniu do tych planów, określony w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 790/89, rozpoczyna się dnia 1 września 1993 r. Jednakże, począwszy od tej daty, powierzchnie objęte działaniami, w stosunku do których plan był pierwotnie zatwierdzony, nie mogą przekraczać 40 % całkowitej powierzchni sadu.

2.
Właściwa władza podejmuje decyzję w odniesieniu do projektu planu w terminie pięciu miesięcy od otrzymania projektu. Wnioski o wprowadzenie zmian, określone w ust. 3 lit. b) przerywają okres oczekiwania.

Właściwa władza:

– wykorzystuje wszystkie właściwe środki, łącznie z kontrolami na miejscu, w celu sprawdzenia dokładności dostarczonych informacji, dotyczących stanu i składu sadów należących do członków organizacji producentów w chwili przedłożenia planu,

– sprawdza zgodność planu z wzorem przedstawionym w załączniku III, oraz z celami nakreślonymi w niniejszym tytule,

– kontroluje spójność projektu pod względem ekonomicznym i jego uzasadnienie techniczne, zasadność kosztorysu i planu finansowania oraz harmonogram wykonania.

Przed końcem drugiego miesiąca od otrzymania projektu planu, właściwa władza przekazuje Komisji plany, które jej zdaniem można zatwierdzić na mocy przepisów art. 14d rozporządzenia (EWG) nr 1035/72, wraz z ogólną oceną dotyczącą ich zgodności z kryteriami określonymi w poprzednim akapicie tiret trzecie.

W terminie 60 dni od otrzymania projektów planów Komisja, w razie konieczności, przekazuje właściwej władzy wniosek o odrzucenie planów lub o wprowadzenie do nich zmian.

3.
Właściwa władza:

a) zatwierdza plany, jeżeli spełniają one wymogi art. 14d rozporządzenia (EWG) nr 1035/72 oraz wymogi niniejszego tytułu;

b) wnioskuje o wprowadzenie zmian do projektów, z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji. Zatwierdzić można wyłącznie projekt, do którego wprowadzono żądane zmiany;

c) odrzuca plany z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji.

4. 6
W przypadku wniosku o wprowadzenie zmian do planu właściwy organ podejmuje decyzję po szczegółowym przeanalizowaniu przedstawionych dokumentów uzupełniających i w świetle kryteriów ustanowionych w ust. 2 akapit drugi oraz zgodnie z procedurą określoną w tym ustępie. Wniosek o zmianę planu, uzasadniony zamiarem zwiększenia rozmiaru areału sadów objętego planem, w szczególności w wyniku wzrostu liczby członków producentów, może być przedłożony tylko jeden raz i począwszy od czwartego roku następującego po zatwierdzeniu planu. Wnioskowi towarzyszy sprawozdanie określające zmiany rozmiaru areału sadów danej organizacji, objętego planem, w wyniku przystąpienia nowych członków lub opuszczenia organizacji przez niektórych członków, mających miejsce od czasu przedstawienia planu, a także określające postęp w realizacji planu od czasu jego zatwierdzenia.

Właściwy organ podejmuje decyzję odnośnie do tych wniosków po przeprowadzeniu kontroli na miejscu co do różnych aspektów wymienionych w ust. 2 akapit drugi i postępu w realizacji planu oraz kontroli dokumentów uzupełniających dotyczących wniosku o wprowadzenie zmian do tego planu. Sprawozdanie z tej kontroli jest dołączane do informacji przesyłanych Komisji zgodnie z wyżej wymienionym ustępem.

W żadnym przypadku termin realizacji zmienionego planu nie może przekroczyć terminu ustanowionego pierwotnie.

5. 7
W trakcie realizacji planu właściwa władza przeprowadza okresowe kontrole, za pomocą sprawozdań, które corocznie otrzymuje od organizacji producentów oraz poprzez kontrole na miejscu, kontrolowanie postępu w realizacji zatwierdzonego planu, zgodności wykonanych prac z wymogami technicznymi i finansowymi, jak również dokładności przedłożonych dokumentów towarzyszących.

Każdy plan w trakcie realizacji poddawany jest przynajmniej dwóm kontrolom na miejscu.

Właściwy organ odnotowuje każde zmniejszenie rozmiaru areału sadów objętych planem, następujące w wyniku zmniejszenia się liczby członków organizacji producentów.

Artykuł  9

Każdego roku, najpóźniej do 31 grudnia, właściwa władza kieruje do Komisji sprawozdanie dotyczące postępu z wykonania zatwierdzonych planów i wyników przeprowadzonych kontroli, a w przypadku wystąpienia trudności w wykonaniu, które mogłyby zagrozić wypełnieniu zobowiązań podjętych przez organizację producentów, przekazuje Komisji wszystkie odnośne informacje.

TYTUŁ  III

Pomoc na tworzenie organizacji producentów i ustanowienie funduszu odnawialnego

Artykuł  10 8

Dla celów obliczania dodatkowej zryczałtowanej pomocy na tworzenie organizacji producentów, przewidzianej w art. 14b rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72:

1. uwzględnia się ilości produktów niełuskanych; w przypadku chleba świętojańskiego są to ilości produktów w strąku;

2. za ilości sprzedawane, uważa się ilości faktycznie sprzedane w pierwszym roku gospodarczym po uzyskaniu szczególnego uznania.

W przypadku stosowania art. 1 akapit ostatni rozporządzenia (EWG) nr 790/89 ilości wprowadzone do obrotu odpowiadają ilościom w rzeczywistości sprzedanym w ciągu drugiego roku gospodarczego od daty uzyskania określonego uznania.

Artykuł  11 9

W celu uzyskania szczególnej pomocy na ustanowienie funduszu odnawialnego, przewidzianej w art. 14c rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72, organizacje producentów przekazują właściwej władzy informacje dotyczące:

1. struktury kapitałowej funduszu odnawialnego oraz dowody udziału organizacji w tym kapitale;

2. ustaleń dotyczących finansowania funduszu odnawialnego, aby mógł on poprawnie funkcjonować, w celu realizacji celów ustanowionych w art. 4c ust. 2; dowodem w tym przypadku mogą być na przykład wyciągi z osobnego konta bankowego;

3. dokumentów towarzyszących, potwierdzające wartość sprzedanej produkcji:

w pierwszym roku gospodarczym, od daty szczególnego uznania, lub

w innym roku gospodarczym, od daty szczególnego uznania.

Wartość sprzedanej produkcji ustala się na podstawie:

wielkości rocznej sprzedaży w trakcie wspomnianego roku gospodarczego,

średnich cen producenta uzyskanych w trakcie tego roku gospodarczego.

Artykuł  12

W okresie trzech lat gospodarczych od wypłacenia pomocy zgodnie z art. 18, właściwa władza przeprowadza kontrole mające na celu zapewnić:

– funkcjonowanie i zasilanie funduszu zgodne z informacjami przekazanymi na mocy art. 11 ust. 2,

– odtworzenie funduszu na początku każdego roku gospodarczego. W celu przestrzegania tego zobowiązania można wziąć za podstawę wartość zapasów produktów.

Do celów kontroli organizacja producentów zobowiązana jest przechowywać przez cały czas do dyspozycji właściwej władzy wyciągi bankowe i dokumenty towarzyszące, potwierdzające operacje przeprowadzone w związku z funkcjonowaniem funduszu.

TYTUŁ  IV

Środki promocyjne

Artykuły  13 10

(skreślony)

Artykuły  14 11

(skreślony)

Artykuły  15 12

(skreślony)

Artykuły  16 13

(skreślony)

Artykuły  17 14

(skreślony)

TYTUŁ  V

Przepisy ogólne i finansowe

Artykuł  18

Właściwa władza krajowa, po sprawdzeniu zgodności z przepisami art. 11, wypłaca organizacjom producentów, w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy, kwotę szczególnej pomocy na utworzenie funduszu odnawialnego, obejmującej zarówno pomoc Państwa Członkowskiego jak i Wspólnoty.

Artykuł 19 15

W celu otrzymania wspólnotowej pomocy na realizację planów poprawy jakości i sprzedaży, organizacje producentów przedkładają na koniec każdego okresu referencyjnego wniosek o przyznanie pomocy skierowany do właściwej władzy krajowej.

Przez "okres referencyjny" rozumie się każdy roczny okres wykonania planu, rozpoczynający się w rocznicę zatwierdzenia tego planu.

Wnioski o przyznanie pomocy składa się corocznie, zgodnie z załącznikiem IV, w terminie dwóch miesięcy od rocznicy zatwierdzenia planu oraz załącza się do nich faktury i całą pozostałą dokumentację dowodową odnoszącą się do wykonanych prac. Wnioski o przyznanie pomocy zawierają wszelkie informacje konieczne do umożliwienia geograficznej lokalizacji części sadu, objętej każdym z rodzajów prac prowadzonych w danym rocznym okresie. Faktury i dokumenty uzupełniające zawierają szczegółowe odniesienie do tej części sadu, na której przeprowadzono dane prace.

Za wyjątkiem przypadku siły wyższej przedłożenie wniosku po upływie wyżej wymienionego okresu powoduje 5-procentowej zmniejszenie pomocy; żadne wnioski nie mogą być przyjęte po okresie zwłoki przekraczającym 30 dni.

Artykuł  20

Corocznie, w terminie dwóch miesięcy od złożenia wniosku o przyznanie pomocy, właściwe władze Państw Członkowskich, po sprawdzeniu wniosków o przyznanie pomocy oraz po sprawdzeniu dokumentacji dowodowej, wypłacają kwotę pomocy Państwa Członkowskiego i Wspólnoty, zgodnie z art. 14d ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1035/72.

Artykuł 21

W celu corocznego przeliczenia na walutę krajową maksymalnej kwoty pomocy na hektar upraw, określonej w art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 790/89, stosuje się rolniczy kurs przeliczeniowy, obowiązujący pierwszego dnia roku gospodarczego rozpoczynającego się w trakcie okresu referencyjnego.

Artykuł  22
1.
W przypadkach, w których dana kwota pomocy została nienależnie wypłacona, Państwa Członkowskie, z wyjątkiem przypadków działania siły wyższej, zobowiązane są odzyskać wypłacone kwoty, powiększone o odsetki naliczane począwszy od daty wypłacenia pomocy, do dnia jej rzeczywistego odzyskania. Stosuje się przy tym stopę procentową, jaka obowiązuje w odniesieniu do analogicznych operacji windykacyjnych na mocy prawa krajowego.

Państwa Członkowskie zobowiązane są odzyskać wszystkie kwoty pomocy wypłacone zgodnie z tytułem IIa rozporządzenia (EWG) nr 1035/72 na rzecz organizacji producentów, które zaprzestały działalności przed końcem trzeciego roku następującego od daty szczególnego uznania, określonego w tytule I niniejszego rozporządzenia lub wypłaconych na rzecz organizacji producentów, którym wycofano szczególne uznanie na mocy art. 4.

2.
Odzyskane kwoty pomocy przekazuje się agencjom lub działom płatniczym, które odejmują je od wydatków finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji dla Rolnictwa, proporcjonalnie do finansowania przez Wspólnotę.
3.
Komisja ponosi skutki finansowe wynikające z niemożliwości odzyskania wypłaconych kwot, proporcjonalnie do finansowania przez Wspólnotę.
Artykuł  22a 16
1.
Państwa Członkowskie mogą przyznać organizacjom producentów, które się o to ubiegają, zaliczki pomocy na ustanowienie odnawialnego funduszu oraz pomocy na realizację planów poprawy jakości i obrotu.
2.
W przypadku pomocy na ustanowienie odnawialnego funduszu wypłata zaliczki może nastąpić tylko jeden raz:

– w odniesieniu do wniosku złożonego najpóźniej w ciągu 18 miesięcy następujących po szczególnym uznaniu i na formularzu określonym w załączniku V,

– w przypadku gdy organizacja producentów będąca wnioskodawcą dostarcza dowodu, że kapitał funduszu został ustanowiony, jak przewidziano w art. 14c ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1035/72.

Kwota zaliczki nie przekracza 60% całkowitego wkładu finansowego Państwa Członkowskiego i Wspólnoty na finansowanie odnawialnego funduszu ustanowionego na podstawie szacunkowych danych dotyczących sprzedaży w roku gospodarczym następującym po szczególnym uznaniu, zgodnie z pkt 6 załącznika V.

Jeśli następuje wypłata zaliczki, wniosek o pozostałą część pomocy przedkłada się na formularzu określonym w załączniku VI.

3. 17
W przypadku pomocy na realizację planu wnioski o zaliczkę mogą być składane na formularzu określonym w załączniku VII, po zatwierdzeniu planu. Tylko jeden wniosek przedkłada się w odniesieniu do każdego roku realizacji planu, po przedstawieniu dowodu, że roczny okres realizacji został rozpoczęty. Taki dowód stanowią dokumenty uzupełniające dotyczące co najmniej 50 % wartości szacunkowej określonej w pkt 7 załącznika VII. Wniosek zawiera wszystkie informacje konieczne do umożliwienia identyfikacji części sadu objętej różnymi rodzajami prac, prowadzonymi w danym rocznym okresie.

Wypłata zaliczki na poczet wkładu Wspólnoty nie może przekroczyć 50 % rocznego wkładu Wspólnoty określonego w art. 14d ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1035/72. Ta wypłata jest uzależniona od faktycznego wypłacenia 50 % wkładu Państwa Członkowskiego określonego w wyżej wymienionym artykule.

Jednakże łączna kwota zaliczek, określonych w poprzednim akapicie, nie może przekroczyć 50 % kwoty ustanowionej w art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 790/89. W celu przeliczenia maksymalnej stawki zaliczek na walutę krajową stosuje się rolniczy kurs przeliczeniowy obowiązujący w dniu 1 września, poprzedzającym złożenie wniosku o zaliczkę.

Żadna zaliczka ani żadna kwota pomocy nie zostanie wypłacona w odniesieniu do danego rocznego okresu realizacji planu do czasu dokonania, na warunkach ustanowionych w art. 19 i 20, wszystkich płatności dotyczących poprzedniego rocznego okresu.

4.
Wypłata zaliczek określonych w ust. 2 i 3 jest uzależniona od dostarczenia przez wnioskodawców dowodu, że zostało wniesione zabezpieczenie w wysokości 110% kwoty zaliczki.

Zabezpieczenie wnosi się zgodnie z tytułem VIII rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85(6).

5.
Zabezpieczenie zostaje zwolnione niezwłocznie:

a) w odniesieniu do zaliczki pomocy określonej w ust. 2, z chwilą gdy została wypłacona pozostała część pomocy;

b) w odniesieniu do zaliczki pomocy określonej w ust. 3, z chwilą gdy została wypłacona pozostała część rocznej transzy pomocy.

6.
Zabezpieczenia ulega w części przepadkowi, jeżeli zaliczka przewyższa kwotę pomocy, która ma być wypłacona w ciągu roku; zabezpieczenie ulega przepadkowi w części odpowiadającej kwocie błędnie wypłaconej.
7.
Zabezpieczenie ulega przepadkowi w całości:

– w odniesieniu do pomocy na ustanowienie odnawialnego funduszu, jeżeli wniosek o pomoc nie został wniesiony w ciągu czterech miesięcy od zakończenia drugiego roku gospodarczego następującego po dacie szczególnego uznania organizacji producentów,

– w odniesieniu do pomocy dotyczącej planu, jeżeli wniosek odnośnie do pozostałej części pomocy na dany rok nie został złożony zgodnie z art. 19 akapit trzeci.

Bez uszczerbku dla ust. 6, jeżeli wnioski o wypłatę pozostałej części pomocy na dany rok są składane po upływie wyżej wymienionego terminu, lecz w okresie zwłoki nieprzekraczającym 15 dni, 10% zabezpieczenia ulega przepadkowi.

Artykuł  23

Państwa Członkowskie zobowiązane są podjąć czynności konieczne w celu karania poważnych uchybień w stosunku do wypełniania zobowiązań i obowiązków wynikających z umowy, zawartej na mocy tytułu IIa rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72 i niniejszego rozporządzenia.

TYTUŁ  VI

Przepisy końcowe

Artykuł  24

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lipca 1989 r.

W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 1.

(2) Dz.U. L 118 z 29.4.1989, str. 12.

(3) Dz.U. L 164 z 24.6.1985, str. 1.

(4) Dz.U. L 153 z 13.6.1987, str. 1.

(5) Dz.U. L 85 z 30.3.1989, str. 6.

(6) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

MINIMALNE DANE REPREZENTATYWNE ODNOSZĄCE SIĘ DO DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ, OKREŚLONE W ART. 2 UST. 5

Kod CN Produkt Stowarzyszenie producentów Region
Minimalna liczba członków Minimalna produkcja(1)
0802 11 Migdały 10

50

50

10

30

40

40

30

10

100 ton

1 000 ton

2 000 ton

150 ton

50 ton

3 000 ton

2 500 ton

1 000 ton

50 ton

Francja:

wszystkie regiony

Hiszpania:

- obszary górskie i tereny górzyste, obszary o mniej korzystnych warunkach(2) i wyspy

- inne

Portugalia:

wszystkie regiony

Grecja:

wszystkie regiony

Włochy:

- Sycylia

- Puglia

- Sardynia i inne regiony

pozostałe Państwa Członkowskie

0802 21 00 Orzechy laskowe 100

50

50

10

30

30

40

40

30

10

1 000 ton

1 000 ton

2 000 ton

50 ton

40 ton

1 000 ton

3 000 ton

2 500 ton

1 000 ton

40 ton

Francja:

wszystkie regiony

Hiszpania:

- obszary górskie i tereny górzyste, obszary(2) o mniej korzystnych warunkach i wyspy

- inne

Portugalia:

wszystkie regiony

Grecja:

wszystkie regiony

Włochy:

- Sycylia

- Kampania

- Lacjum

- Piemont i inne regiony

pozostałe Państwa Członkowskie

Kod CN Produkt Stowarzyszenie producentów Region
Minimalna liczba członków Minimalna produkcja(1)
0802 31 00 Orzechy włoskie 25

25

25

10

5

40

30

5

250 ton

250 ton

500 ton

50 ton

10 ton

15 ton

2 000 ton

10 ton

Francja:

wszystkie regiony

Hiszpania:

- obszary górskie i tereny górzyste, obszary(2) o mniej korzystnych warunkach i wyspy

- inne

Portugalia:

wszystkie regiony

Luksemburg:

wszystkie regiony

Grecja:

wszystkie regiony

Włochy:

wszystkie regiony

pozostałe Państwa Członkowskie

0802 50 00 Pistacje 30

20

20

25 ton

150 ton

25 ton

Grecja:

wszystkie regiony

Włochy:

wszystkie regiony

pozostałe Państwa Członkowskie

1212 10 10 Chleb świętojański 50

50

25

50

20

20

1 000 ton

2 000 ton

100 ton

25 ton

500 ton

25 ton

Hiszpania:

- obszary górskie i tereny górzyste, obszary(2) o mniej korzystnych warunkach i wyspy

- inne

Portugalia:

wszystkie regiony

Grecja:

wszystkie regiony

Włochy:

wszystkie regiony

pozostałe Państwa Członkowskie

(1) Jeżeli działalność organizacji producentów obejmuje różne orzechy i/lub chleb świętojański, minimalna produkcja, która ma być osiągnięta jest sumą minimalnych ilości ustanowionych dla każdego produktu i regionu.

(2) W rozumieniu dyrektywy Rady 86/466/EWG z dnia 14 lipca 1986 r. dotyczącej wspólnotowego wykazu obszarów o mniej korzystnych warunkach gospodarowania w rozumieniu dyrektywy 75/268/EWG (Hiszpania). Dz.U. L 273 z 24.9.1986, str. 104.

ZAŁĄCZNIK  II

KARTA DANYCH DOTYCZĄCYCH ORGANIZACJI PRODUCENTÓW

Państwo Członkowskie:................
Dane, jakie należy podać poniżej

odnoszą się do

Rok:.................................
Rok gospodarczy: ....................
1.Nazwa handlowa:..........................................................

..............

........................................................................

....................................

2.Forma prawna: ...........................................................

3. Statut (załączyć kopię)
4. Adres (Ulica, numer, miejscowość, numer telefonu, numer teleksu)

-siedziby administracyjnej:.............................................

........................................................................

-siedziby handlowej: ...................................................

........................................................................

5. Obszar działalności:....................................................

........................................................................

........................................................................

6. Liczba członków:

- Liczba producentów ..............

- Liczba członków niebędących

producentami (w stosownych

przypadkach).....................

7. Dane dotyczące członków

Należy załączyć listę członków z podaniem następujących danych:

- nazwisko i imię

- liczba działek wykorzystywanych pod uprawę orzechów i/lub chleba

świętojańskiego, wraz z numerami rejestracyjnymi tych działek

- powierzchnia nawadnianych i nienawadnianych gruntów, wykorzystywanych

pod uprawę migdałów, orzechów laskowych, orzechów włoskich, pistacji

i/lub chleba świętojańskiego

- zbierane ilości, w podziale według gatunków

- plony z hektara gruntów nawadnianych i nienawadnianych, w podziale

według gatunków

8. Środki pozyskiwane od członków:
Składki członkowskie [] Inne formy wpłat []
Opłata za przystąpienie:................................................

Opłaty roczne:

a) na fundusz odnawialny:

- stawka zryczałtowana ..............................................

- stawka procentowa .................................................

b) na inne cele (proszę wyszczególnić) .................................

.....................................................................

- stawka zryczałtowana ..............................................

- stawka procentowa .................................................

9. Regulamin ustanowiony przez organizację

producentów:

- Regulamin dotyczący kwalifikacji w zakresie

upraw rolnych

- Regulamin dotyczący produkcji

- Regulamin dotyczący sprzedaży

(proszę o załączyć kopie tych regulaminów)

TAK  NIE 
10. Techniczne udogodnienia do dyspozycji członków:

A. Stanowisko przygotowania i pakowania:

TAK  NIE 
Krótki opis (części składowe, zajmowana powierzchnia, itd.).........

...........................................................................

...........................................................................

...........................................................................

...........................................................................

...........................................................................

...........................................................................

B. Zainstalowane

wyposażenie:

- chłodnia

TAK  NIE  pojemność: ............... m3 lub

..............................t

- do sortowania: TAK  NIE  przerób: .......................t/h
- do łuskania: TAK  NIE  przerób: .......................t/
- do suszenia: TAK  NIE  przerób: .......................t/h
- inne (proszę wyszczególnić): .....................................

.............................................. przerób: ................t/h

11. Personel odpowiedzialny za:

- administrację: .............................

- zarządzanie:................................

- przygotowanie, pakowanie, składowanie:......

- pomoc techniczną: ..........................

- inne czynności:.............................

12. Całkowita powierzchnia sadów należących do członków:
Produkty Powierzchnia (ha)
nawadniana nienawadniana
Orzechy:

- migdały

- orzechy laskowe

- orzechy włoskie

- pistacje

- inne

Chleb świętojański
Inne owoce

i warzywa(1)

(1) Opcjonalne.
KARTA DANYCH DOTYCZĄCYCH ORGANIZACJI PRODUCENTÓW
Dane, jakie należy podać poniżej odnoszą się do Państwo Członkowskie: ..............

Rok: ...............................

....................................

Rok gospodarczy: ...................

1.Nazwa handlowa:..........................................................

........................................................................

2.Forma prawna: ...........................................................

3. Statut (załączyć kopię)
4. Adres (Ulica, numer, miejscowość, numer telefonu, numer teleksu)

-siedziby administracyjnej:.............................................

........................................................................

-siedziby handlowej: ...................................................

........................................................................

5. Obszar działalności:....................................................

........................................................................

6. Liczba członków: .................

- Liczba producentów .............

- Liczba członków niebędących

producentami (w stosownych

przypadkach)

7. Dane dotyczące członków

Należy załączyć listę członków z podaniem następujących danych:

- nazwisko i imię

- liczba działek wykorzystywanych pod uprawę orzechów i/lub chleba

świętojańskiego, wraz z numerami rejestracyjnymi tych działek

- powierzchnia nawadnianych i nienawadnianych gruntów, wykorzystywanych

pod uprawę migdałów, orzechów laskowych, orzechów włoskich, pistacji

i/lub chleba świętojańskiego

- zbierane ilości, w podziale według gatunków

- plony z hektara gruntów nawadnianych i nienawadnianych, w podziale

według gatunków

8. Środki pozyskiwane od członków:
Składki członkowskie [] Inne formy wpłat []
Opłata za przystąpienie:................................................

Opłaty roczne:

a) na fundusz odnawialny:

- stawka zryczałtowana ..............................................

- stawka procentowa .................................................

b) na inne cele (proszę wyszczególnić) .................................

...........................................................................

- stawka zryczałtowana ..............................................

- stawka procentowa .................................................

13. Dane dotyczące sprzedaży za poprzedni rok gospodarczy (1)(2)
Produkty Zbiory

(t)

Zapasy niesprzedane

(t)

Straty

(t)

Produkty sprzedane

(t)

Średnia uzyskana cena (w walucie krajowej za tonę) Wartość sprzedanych produktów
migdały

orzechy laskowe

orzechy włoskie

pistacje

chleb świętojański

Razem
14. Zyski lub straty z działalności za poprzedni rok gospodarczy:..........

.......................................................................

.......................................................................

.......................................................................

.......................................................................

.......................................................................

.......................................................................

15. Kapitał funduszu

odnawialnego(2):

a) utworzony pierwotnie:

b) organizacji już uznanych:

- fundusze własne:

- fundusze publiczne:

Razem:

................(w walucie krajowej)

................(w walucie krajowej)

................(w walucie krajowej)

....................................

16. Plan poprawy jakości i sprzedaży:

a) Data przedłożenia(2)................................................

Data zatwierdzenia(2):..............................................

Data wykonania:.....................................................

b) Krótki opis planowanych / proponowanych / aktualnie realizowanych

środków (niepotrzebne skreślić):

- Zmiana uprawianych odmian.........................................

- Poprawa sprzedaży: ...............................................

..................................................................

_______

(1) Produkty niełuskane.

(2) W stosownych przypadkach.

ZAŁĄCZNIK  III 18

OPIS PLANU POPRAWY JAKOŚCI I OBROTU

(ART. 8 UST. 1)

A. Określenie obszaru geograficznego

B. Opis sytuacji wyjściowej

1. Produkcja

– liczba gospodarstw, obszar upraw, średni plon z hektara, wielkość produkcji oraz jej udział w produkcji krajowej (oddzielne liczby muszą być podane dla każdego gatunku oraz odmiany orzecha i chleba świętojańskiego),

– stan sadów (wiek, zagęszczenie, pokrój, szczepy, pozostałe drzewa owocowe),

– infrastruktura techniczna gospodarstw.

2. Pomoc techniczna

3. Obrót

Zwięzły opis istniejących obiektów, wyposażenia oraz zdolności przerobowych.

C. Potencjał produkcyjny: cele i perspektywy zbytu

D. Cele planu w stosunku do sytuacji wyjściowej oraz wymogów rynkowych:

1. Produkcja

– karczowanie i ponowne sadzenie (nowe odmiany lub zastąpienie innymi drzewami owocowymi i/lub drzewami chleba świętojańskiego),

– zmiana odmian (wybór odmian i podkładek),

– systemy szkolenia i kształtowania, korekta zagęszczenia sadów,

– zapylanie (drzewa zapylające, pszczoły),

– przygotowanie gleby, nawożenie i udoskonalanie (analiza gleby, korekta błędów w zakresie składników odżywczych, utrzymanie żyzności),

– doskonalenie genetyczne (wytwarzanie nowych hybryd),

– przystosowanie nowych odmian (sady doświadczalne badające ich zachowanie i plenność),

– produkcja materiału certyfikowanego (szkółki i sady produkujące zrazy do hodowli selektywnej i klonowania),

– zwalczanie szkodników.

Plan musi szczegółowo określać działki, na których będą przeprowadzane poszczególne działania.

2. Pomoc techniczna (wymagania dotyczące personelu do prowadzenia produkcji, szkolenia, sprzedaży i administracji).

3. Sprzedaż (nabycie wyposażenia niezbędnego do przygotowania produktów do sprzedaży, opakowania, przechowywanie, komputeryzacja i zarządzanie zapasami).

E. Wymagane inwestycje

1. Szacowane koszty w podziale według rodzaju środka i roku, w celu wyznaczenia kosztu jednostkowego każdego środka i jego części składowych.

2. Całkowity koszt planu, w podziale według poszczególnych środków, dla całego okresu.

F. Harmonogram:

Zaplanowanie poszczególnych środków, sekcja po sekcji obszaru, corocznie.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  IV 19

WNIOSEK O PRZYZNANIE POMOCY PRZEWIDZIANY W ART. 19

ZAŁĄCZNIK  V 20

WNIOSEK O ZALICZKĘ NA POMOC OKREŚLONĄ W ARTYKULE 18

Państwo Członkowskie:................
Rok: ................................
Następujące dane odnoszące się do: Rok gospodarczy: ....................
1. Nazwa handlowa:............................................

...........................................................

2. Forma prawna: .............................................

3. Adres (ulica, numer, miejscowość, numer telefonu, numer

teleksu)

-siedziby administracyjnej:................................

...........................................................

-siedziby handlowej: ......................................

...........................................................

4. Szczególne uznanie na mocy art. 14b rozporządzenia (EWG)

nr 1035/72

Data: ...................... Decyzja nr: ..................

Opublikowana w: .................. dnia: ..................

5. Data złożenia planu:.......................................

...........................................................

6. Szacunkowe dane dotyczące sprzedaży na rok gospodarczy

następujący po szczególnym uznaniu:

Produkt Zbierane ilości (w tonach) Zapasy niesprzedane (w tonach) Straty (w tonach) Produkty sprzedane (w tonach) Średnia uzyskana cena (w walucie krajowej za tonę) Wartość sprzedanych produktów
(a) (b) (c) (d)=(a)-(b)-(c) (e) (f)=(d) x (e)
Migdały Orzechy laskowe Orzechy włoskie Pistacje Chleb świętojański
Razem

7. Wkład członków do kapitału funduszu rewolwingowego:

(a) Składki członkowskie:.....................................

Inne formy finansowania:..................................

(b) Struktura kapitału tworzonego funduszu rewolwingowego:

..........................................................

(c) Kwota tworzonego funduszu rewolwingowego:

............................................. (waluta krajowa)

( C x 33 )

(d) Zaliczka, o którą się wnioskuje = ( ------ ) :

( 45 )

............................................. (waluta krajowa)

(e) Informacje dotyczące udzielonej gwarancji (bank, kwota,

itp.):

..............................................................

..............................................................

8. Wypełnia Państwo Członkowskie

(a) Wstępna szacunkowa granica zaliczki
(f) z punktu 6 x 0,099: ...............................................
(b) Zaliczka, o którą się wnioskuje: ......................................
(c) Zaliczka przyznana (kwota (a) lub (b), która jest niższa):.............

.......................................................................

( C X 45 )

(d) Kwota poniesiona przez EFOGR ( ------ ):..............................

( 55 )

ZAŁĄCZNIK  VI 21

WNIOSEK O WYPŁATĘ POMOCY OKREŚLONEJ W ARTYKULE 18 LUB JEJ POZOSTAŁEJ KWOTY

Państwo Członkowskie:................
Rok: ................................
Następujące dane odnoszące się do: Rok gospodarczy: ....................
1. Nazwa handlowa:............................................

...........................................................

2. Forma prawna: .............................................

3. Adres (ulica, numer, miejscowość, numer telefonu, numer

teleksu) ..................................................

-siedziby administracyjnej:................................

...........................................................

-siedziby handlowej: ......................................

...........................................................

4. Szczególne uznanie na mocy art. 14b rozporządzenia (EWG)

nr 1035/72

Data: ...................... Decyzja nr: ..................

Opublikowana w: .................. dnia: ..................

5. Data złożenia planu:.......................................

...........................................................

6. Szacunkowe dane dotyczące sprzedaży na rok gospodarczy (1):

Produkt Zbierane ilości (w tonach) Zapasy niesprzedane (w tonach) Straty (w tonach) Produkty sprzedane (w tonach) Średnia uzyskana cena (w walucie krajowej za tonę) Wartość sprzedanych produktów
(a) (b) (c) (d)=(a)-(b)-(c) (c) (f)=(d) x (e)
Migdały

Orzechy laskowe Orzechy włoskie Pistacje

Chleb świętojański

Razem

7. Wkład członków do kapitału funduszu rewolwingowego:

(a) Składki członkowskie:.....................................

Inne formy finansowania:..................................

(b) Struktura kapitału tworzonego funduszu rewolwingowego:

..........................................................

(c) Kwota tworzonego funduszu rewolwingowego:

........................................... (waluta krajowa)

8. Wypełnia Państwo Członkowskie

OBLICZENIE POMOCY SZCZEGÓLNEJ
(a) Tworzony fundusz rewolwingowy:
...................................... (waluta krajowa)
( (a) x 55 )

(b) Szczególna pomoc państwa lub Wspólnoty (----------):

( 45 )

...................................... (waluta krajowa)
(c) Górna granica na podstawie produktów sprzedanych =

(f) z punktu 6 x 0,165:

...................................... (waluta krajowa)
(d) Szczególna pomoc przyznana (kwota (b) lub (c), która jest niższa): ....

...........................................................................

(e) Zaliczka już przyznana: ...............................................
(f) Pozostała kwota do zapłacenia (d) - (e):...............................
( (f) x 45 )

(g) Kwota poniesiona przez EFOGR: ( -------- ):............................

( 55 )

_______

(1) Tzn. rok gospodarczy następujący po uznaniu lub inny rok gospodarczy.

ZAŁĄCZNIK  VII 22

WNIOSEK O ZALICZKĘ NA POMOC OKREŚLONĄ W ARTYKULE 19

1. Nazwa handlowa organizacji producentów ....................

...........................................................

2. Adressiedziby administracyjnej (ulica, numer, miejscowość,

numer telefonu, numer teleksu): ...........................

...........................................................

3. Bank i numer konta bankowego, na które należy wpłacić kwotę

pomocy:...................................................

..........................................................

4. Szczególne uznanie na mocy art. 14b rozporządzenia (EWG) nr

1035/72:

Data: ........................ Decyzja nr: ................

5. Całkowita powierzchnia gospodarstwa (objęta planem):.......

6. Okres referencyjny od:.....................................

do:.....................................

7. Roczne szacunkowe koszty poniesione przez organizacje

producentów na wykonanie planu:

Rodzaj środka Kwota w walucie krajowej
A. Karczowanie drzew orzechowych i/lub chleba świętojańskiego i

ponowne obsadzanie nowymi drzewami

B. Zmiana uprawianych odmian

C. Poprawa technik uprawy, gospodarowania i przecinania sadów

D. Udoskonalenie genetyczne i certyfikacja, stymulacja zapylania

E. Przygotowanie i ulepszanie gleby

F. Zwalczanie szkodników

G. Zapewnienie pomocy technicznej w formie szkoleń i doradztwa w

zakresie prowadzenia upraw

H. Zakup i użytkowanie sprzętu do przygotowania produktów do

wprowadzenia na rynek, składowania, pakowania itd.

I. Pomoc techniczna w zakresie kierowania zbytem

Łączne wydatki na plan poprawy w okresie referencyjnym

DATA ZŁOŻENIA WNIOSKU O ZALICZKĘ../../..

Wypełnia Państwo Członkowskie

Kwota
A. WYDATKI UZASADNIONE:
1. Deklarowana łączna kwota wydatków ................
2. Łączne kwoty wydatków nieuzasadnionych ................
3. Wydatki, które należy uwzględnić (1 - 2) ................
4. Kwota zaliczki, jeśli jest niższa niż maksymalna dozwolona kwota (3 x 0,275) ................
B. MAKSYMALNA DOZWOLONA KWOTA:

1. ECU x 0,50 ECU:...........................

2. Kurs z 1.9.19 . .: ...........................

3. Obszar objęty planem: ha: ...........................

4. Maksymalna kwota zaliczki (1 x 2 x 3) jeśli jest niższa niż A.4 ................
C. ZALICZKA PRZYZNANA ................
( C x 45 )

D. KWOTA PONIESIONA PRZEZ EFOGR ( -------- ) ...................

( 55 )

ZAŁĄCZNIK  VIII 23

WNIOSEK O WYPŁATĘ POMOCY OKREŚLONEJ W ARTYKULE 19 LUB JEJ POZOSTAŁEJ KWOTY

Nazwa handlowa organizacji producentów:.......................

Adres siedziby administracyjnej:

(ulica, numer, miejscowość, numer telefonu, numer teleksu):...

..............................................................

Bank i numer konta bankowego, na które należy wpłacić kwotę

pomocy:.......................................................

Szczególne uznanie na mocy art. 14b rozporządzenia (EWG) nr 1035/72:

Data: ......................... Decyzja nr: ..................

Całkowita powierzchnia gospodarstwa (objęta planem): .........

..............................................................

Okres referencyjny od: .......................................

do: .......................................

LISTA ŚRODKÓW PODJĘTYCH W DANYM OKRESIE

Rodzaj środka i załączone dokumenty towarzyszące Kwota w walucie krajowej
A. Karczowanie drzew orzechowych i/lub chleba świętojańskiego i ponowne

obsadzanie nowymi drzewami:

1. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

2. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

3. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

4. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

B. Zmiana uprawianych odmian:

1. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

2. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

3. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

4. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

C. Poprawa technik uprawy, gospodarowania i przecinania sadów:

1. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

2. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

3. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

4. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

D. Udoskonalenie genetyczne i certyfikacja, stymulacja zapylania:

1. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

2. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

3. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

4. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

E. Przygotowanie i ulepszanie gleby:

1. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

2. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

3. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

4. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

F. Zwalczanie szkodników:

1. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

2. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

3. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

4. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

G. Zapewnienie pomocy technicznej w formie szkoleń i doradztwa w

zakresie prowadzenia upraw:

1. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

2. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

3. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

4. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

H. Zakup i użytkowanie sprzętu do przygotowania produktów do

wprowadzenia na rynek, składowania, pakowania, itd.:

1. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

2. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

3. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

4. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

I. Pomoc techniczna w zakresie kierowania zbytem:

1. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

2. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

3. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

4. Faktura nr: ........................ z dnia:......................

Łączne wydatki na plan poprawy w okresie referencyjnym:
Wypełnia Państwo Członkowskie:

Wniosek otrzymany dnia:................................................

A. WYDATKI UZASADNIONE:

1. Deklarowana łączna kwota wydatków

2. Łączne kwoty wydatków nieuzasadnionych

3. Wydatki, które należy uwzględnić (1 - 2)

4. Wydatki uzasadnione (3 x 0,55)

Kwota

...........

...........

...........

...........

B. MAKSYMALNA DOZWOLONA KWOTA:

1 ECU: .....................................

2. Kurs z 1.9.19 . .: ..................................

3. Łączny obszar objęty planem: ..................................

4. Łączna kwota uzasadniona: (1 x 2 x 3) ...........
C. POMOC:
1. Łączna kwota pomocy (kwota A.4 lub B.4, która jest niższa)

2. Zaliczka już przyznana

3. Pozostała cześć pomocy do wypłacenia (1-2)

...........

...........

...........

( C3 x 45 )

D. KWOTA PONIESIONA PRZEZ EFOGR ( ------- )

( 55 ) ...........
1 Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2286/91 z dnia 29 lipca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.209.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 sierpnia 1991 r.
2 Art. 7a ust. 1 zmieniony przez art. 6 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 1363/95 z dnia 15 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.132.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. Zgodnie z wersją przepisu zmieniającego opublikowaną pierwotnie w wydaniu angielskim Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich (obecnie Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej) art. 7a ust. 1 zmienia się następująco: wyrazy "ECU 475" zastępuje się wyrazami "ECU 573,57".
3 Art. 7a ust. 2 zmieniony przez art. 6 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 1363/95 z dnia 15 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.132.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. Zgodnie z wersją przepisu zmieniającego opublikowaną pierwotnie w wydaniu angielskim Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich (obecnie Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej) art. 7a ust. 2 zmienia się następująco: wyrazy "ECU 200" zastępuje się wyrazami "ECU 241,50".
4 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2286/91 z dnia 29 lipca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.209.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 sierpnia 1991 r.
5 Art. 8 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3746/91 z dnia 18 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.352.53) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1991 r.
6 Art. 8 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1304/91 z dnia 17 maja 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.123.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1991 r.
7 Art. 8 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1304/91 z dnia 17 maja 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.123.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1991 r.
8 Art. 10 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1461/92 z dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.153.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 czerwca 1992 r.
9 Art. 11 uchylony przez art. 5 rozporządzenia nr 3322/89 z dnia 3 listopada 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.321.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 listopada 1989 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym.
10 Art. 13 skreślony przez art. 16 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 94/2002 z dnia 18 stycznia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym (Dz.U.UE.L.02.17.20) z dniem 26 stycznia 2002 r.
11 Art. 14 skreślony przez art. 16 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 94/2002 z dnia 18 stycznia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym (Dz.U.UE.L.02.17.20) z dniem 26 stycznia 2002 r.
12 Art. 15 skreślony przez art. 16 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 94/2002 z dnia 18 stycznia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym (Dz.U.UE.L.02.17.20) z dniem 26 stycznia 2002 r.
13 Art. 16 skreślony przez art. 16 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 94/2002 z dnia 18 stycznia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym (Dz.U.UE.L.02.17.20) z dniem 26 stycznia 2002 r.
14 Art. 17 skreślony przez art. 16 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 94/2002 z dnia 18 stycznia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym (Dz.U.UE.L.02.17.20) z dniem 26 stycznia 2002 r.
15 Art. 19:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3403/89 z dnia 13 listopada 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.328.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 1989 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1304/91 z dnia 17 maja 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.123.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1991 r.

16 Art. 22a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 3403/89 z dnia 13 listopada 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.328.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 1989 r.
17 Art. 22a ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1304/91 z dnia 17 maja 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.123.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1991 r.
18 Załącznik III:

-zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1304/91 z dnia 17 maja 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.123.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1991 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2286/91 z dnia 29 lipca 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.209.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 sierpnia 1991 r.

19 Załącznik IV:

-zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 3746/91 z dnia 18 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.352.53) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 grudnia 1991 r.

- zmieniony przez art. 6 pkt2 rozporządzenia nr 1363/95 z dnia 15 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.132.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 czerwca 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. Zgodnie z wersją przepisu zmieniającego opublikowaną pierwotnie w wydaniu angielskim Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich (obecnie Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej)załącznik IV zmienia się następująco: wyrazy "ECU 475" zastępuje się wyrazami "ECU 573,57",a wyrazy "ECU 200" zastępuje się wyrazami "ECU 241,50".

20 Załącznik V dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 3403/89 z dnia 13 listopada 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.328.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 1989 r.
21 Załącznik VI dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 3403/89 z dnia 13 listopada 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.328.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 1989 r.
22 Załącznik VII:

-dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 3403/89 z dnia 13 listopada 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.328.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 1989 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1304/91 z dnia 17 maja 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.123.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1991 r.

23 Załącznik VIII dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 3403/89 z dnia 13 listopada 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.328.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 1989 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.207.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2159/89 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania szczególnych środków w odniesieniu do orzechów i chleba świętojańskiego przewidzianych w tytule IIa rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72
Data aktu: 18/07/1989
Data ogłoszenia: 19/07/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/07/1989