Dyrektywa 89/277/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/759/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach silnikowych i ich przyczepach

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 28 marca 1989 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/759/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach silnikowych i ich przyczepach

(89/277/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 20 kwietnia 1989 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/403/EWG(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/759/EWG z dnia 27 czerwca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/354/EWG(4), w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle doświadczeń oraz z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć możliwe jest obecnie uzupełnienie i lepsze dostosowanie niektórych wymogów do faktycznych warunków ruchu, poprawiając w ten sposób bezpieczeństwo użytkowników pojazdów oraz innych użytkowników dróg;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Przystosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Zniesienia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach do dyrektywy 76/759/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 października 1989 r. żadne Państwo Członkowskie nie może:

a) – odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu, udzielenia homologacji typu EWG, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zakazać dopuszczenia do ruchu pojazdów z przyczyn odnoszących się do kierunkowskazów, jeżeli są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy;

b) – odmówić udzielenia homologacji EWG części lub krajowej homologacji części w odniesieniu do wymienionych kierunkowskazów, jeżeli są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy, lub

– zakazać wprowadzenia do obrotu kierunkowskazów, jeżeli są one opatrzone znakiem homologacji EWG części wydanym zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy.

2.
Z mocą od dnia 1 października 1991 r. Państwa Członkowskie:

a) – nie wydają już dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG, w odniesieniu do typu pojazdów, w których kierunkowskazy nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu pojazdów, w których wymienione kierunkowskazy nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy;

b) – nie udzielają już homologacji EWG części dla kierunkowskazów, jeżeli nie są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji części dla wymienionych kierunkowskazów, jeżeli nie są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.

Jednakże termin ten odracza się do dnia 1 października 1993 r. w przypadku homologacji EWG części dla kierunkowskazów należących do kategorii 5.

3.
Z mocą od dnia 1 października 1995 r. Państwa Członkowskie mogą zakazać dopuszczenia do ruchu pojazdów, w których kierunkowskazy nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy, jak również zakazać wprowadzania do obrotu kierunkowskazów nieposiadających znaku homologacji wydanego zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy.
4.
Bez względu na ust. 2 lit. b) Państwa Członkowskie nadal uznają homologacje EWG części, udzielone dla kierunkowskazów na mocy dyrektywy 76/759/EWG, w przypadku urządzeń przeznaczonych do zamontowania w pojazdach będących już w eksploatacji oraz mogą udzielić homologacji EWG części dla kierunkowskazów zgodnych z przepisami dyrektywy 76/759/EWG, pod warunkiem że takie urządzenia przeznaczone są do użycia jako części zamienne w pojazdach będących w eksploatacji i z powodów technicznych niemożliwe jest, aby wymienione urządzenia odpowiadały przepisom niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3

Przepisy art. 2 nie mają zastosowania, jeżeli naruszają przepisy art. 2 ust. 2, 3 i 4 dyrektywy Komisji 89/278/EWG z dnia 28 marca 1989 r., dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach(5).

Artykuł  4

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż dnia 30 września 1989 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 marca 1989 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 44.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 71.

(4) Dz.U. L 192 z 11.7.1987, str. 43.

(5) Dz.U. L 109 z 20.4.1989, str. 38.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.109.25

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 89/277/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/759/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach silnikowych i ich przyczepach
Data aktu: 28/03/1989
Data ogłoszenia: 20/04/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/03/1989