Dyrektywa 88/194/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 24 marca 1988 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep

(88/194/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 kwietnia 1988 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/320/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 85/647/EWG(2), w szczególności jej art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle postępu w technologii hamulcowej w ogóle, i w produkcji urządzeń przeciwblokujących w szczególności, możliwe jest obecnie wprowadzenie obowiązkowego wyposażenia niektórych ciężkich pojazdów i przyczep w takie urządzenia, spełniające odpowiednie specyfikacje niniejszej dyrektywy celem zwiększenia bezpieczeństwa drogowego;

przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach I i X do dyrektywy 71/320/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 października 1988 r. żadne Państwo Członkowskie nie może z przyczyn odnoszących się do układów hamulcowych:

– odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu, udzielenia homologacji typu EWG, ani wydania egzemplarza świadectwa przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy Rady 70/156/EWG(3), ani udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów

jeżeli układy hamulcowe takiego typu pojazdu lub takich pojazdów są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 października 1989 r. Państwa Członkowskie:

– nie wydają już egzemplarza świadectwa przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu pojazdu, którego układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji w odniesieniu do typu pojazdu, którego układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 1 października 1991 r. Państwa Członkowskie mogą zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów, których układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne w celu wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1988 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 marca 1988 r.

W imieniu Komisji
COCKCFIELD
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, str. 37.

(2) Dz.U. L 380 z 31.12.1985, str. 1.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Zmiany do załączników do dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej dyrektywami 74/132/EWG, 75/524/EWG, 79/489/EWG i 85/647/EWG

ZAŁĄCZNIK I: DEFINICJE, WYMOGI, KONSTRUKCJA I MONTAŻ

Po ppkt 1.17 dodaje się ppkt 1.18, 1.19 i 1.20 w brzmieniu:

"1.18. Autokar międzymiastowy

»Autokar międzymiastowy« oznacza pojazd zaprojektowany i wyposażony do transportu między miastami, bez miejsc przeznaczonych specjalnie dla pasażerów stojących, ale mogący na krótkie odległości przewozić pasażerów stojących w przejściu.

1.19. Autokar dalekobieżny

»Autokar dalekobieżny« oznacza pojazd zaprojektowany i wyposażony do ruchu dalekobieżnego, urządzony w sposób zapewniający wygodę pasażerom siedzącym i nieprzewożący pasażerów stojących.

1.20. Układy przeciwblokujące

Patrz ppkt 2.1 załącznika X."

Po ppkt 2.2.1.21 dodaje się ppkt 2.2.1.22 i 2.2.1.23 w brzmieniu:

"2.2.1.22. Niektóre pojazdy silnikowe wyposażone są w układy przeciwblokujące, zgodnie z załącznikiem X, zgodnie z poniższą tabelą:

Pojazd Masa maksymalna Kategoria układu przeciwblokującego
Kategoria Wyszczególnienie
M3 Autokary międzymiastowe i autokary dalekobieżne > 12 ton 1
N3 Pojazdy silnikowe dopuszczone do ciągnięcia przyczep kategorii O4 > 16 ton 1

2.2.1.23. Jeżeli pojazdy silnikowe niewymienione w ppkt 2.2.1.22 powyżej wyposażone są w układ przeciwblokujący, spełniają wymagania załącznika X."

Po ppkt 2.2.2.12 dodaje się ppkt 2.2.2.13 i 2.2.2.14 w brzmieniu:

"2.2.2.13. Przyczepy kategorii O4 wyposażone są w układ przeciwblokujący zgodnie z załącznikiem X.

2.2.2.14. Jeżeli przyczepy niewymienione w ppkt 2.2.2.13 powyżej wyposażone są w układ przeciwblokujący, spełniają wymagania załącznika X."

ZAŁĄCZNIK X: WYMAGANIA STOSUJĄCE SIĘ DO BADAŃ POJAZDÓW WYPOSAŻONYCH W UKŁADY PRZECIWBLOKUJĄCE

Ppkt 1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1. Celem niniejszego załącznika jest zdefiniowanie wymaganej skuteczności układów hamulcowych z układami przeciwblokującymi, w które wyposażone są pojazdy drogowe. Ponadto pojazdy silnikowe dopuszczone do ciągnięcia przyczepy i przyczepy wyposażone w układy hamulcowe na sprężone powietrze muszą, kiedy są obciążone, spełniać wymogi zgodności wymienione w dodatku do ppkt 1.1.4.2 załącznika II."

Ppkt 3.2 otrzymuje brzmienie:

"3.2. Pojazd ciągniony uważa się za wyposażony w układ przeciwblokujący w rozumieniu pkt 1 dodatku do ppkt 1.1.4.2 do załącznika II, jeżeli co najmniej dwa koła po przeciwnych stronach pojazdu są bezpośrednio kontrolowane przez układ przeciwblokujący, i spełnione są wszystkie odpowiednie wymagania niniejszego załącznika. Ponadto, w przypadku przyczep z ładunkiem, co najmniej jedno koło na jednej osi przedniej i jedno (przeciwległe) koło na osi tylnej są bezpośrednio kontrolowane przez niezależne modulatory."

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.92.47

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 88/194/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 24/03/1988
Data ogłoszenia: 09/04/1988
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/03/1988