Dyrektywa 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 6 lutego 1970 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

(70/157/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 lutego 1970 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać w zastosowaniu przepisów krajowych odnoszą się między innymi do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego;

wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu pojazdu, procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Do celów niniejszej dyrektywy "pojazd" oznacza pojazd silnikowy przeznaczony do użytkowania na drogach, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, z wyjątkiem pojazdów, które poruszają się na szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.

Artykuł  2 2

Żadne Państwo Członkowskie nie może, z powodów dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego, odmówić przyznania homologacji typu krajowego lub EWG w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego lub typu układu wydechowego bądź części składowej takiego układu traktowanego jako oddzielne urządzenie techniczne,

jeżeli pojazd spełnia wymagania załącznika I w odniesieniu do poziomu hałasu i układu wydechowego,
jeżeli układ wydechowy lub dowolna część składowa takiego układu, traktowanego jako oddzielne urządzenie techniczne w rozumieniu art. 2 dyrektywy 70/156/EWG spełnia wymagania załącznika II.
Artykuł  2a 3
1.
Żadne Państwo Członkowskie nie może, z powodów dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji, wprowadzenia do użytkowania oraz korzystania z wszelkich pojazdów, których poziom hałasu i układ wydechowy spełnia wymagania załącznika I.
2. 4
Żadne Państwo Członkowskie nie może, z powodów dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego, zabronić wprowadzania do obrotu układu wydechowego lub dowolnej części składowej tego układu, traktowanego jako oddzielne urządzenie techniczne w rozumieniu art. 2 dyrektywy 70/156/EWG, jeżeli w rozumieniu art. 2 jest to typ, w odniesieniu do którego przyznano homologację typu.
Artykuł  3 5

Zmiany niezbędne do dostosowania załączników tak, by uwzględniały one postęp techniczny, z wyjątkiem wymagań określonych w pkt 5.2.2.1 i 5.2.2.5 załącznika I, przyjmowane są zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie osiemnastu miesięcy od jej notyfikacji i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 lutego 1970 r.

W imieniu Rady

P. HARMEL

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 160 z 18.12.1969, str. 7.

(2) Dz.U. C 48 z 16.4.1969, str. 16.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  6 PRZEPISY DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI TYPU WE W ODNIESIENIU DO POZIOMU HAŁASU WYTWARZANEGO PRZEZ DANY TYP POJAZDU SILNIKOWEGO

1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDU

1.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE na mocy art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, dla typu pojazdu w odniesieniu do jego poziomu hałasu, wnosi producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Reprezentant typu pojazdu, dla którego wystąpiono o homologację, musi być przekazany przez producenta pojazdu placówce technicznej odpowiedzialnej za badania.

1.4. Na żądanie placówki technicznej musi być także dostarczona próbka układu wydechowego oraz silnika o co najmniej takiej samej pojemności skokowej cylindrów i maksymalnej mocy znamionowej jak silnik zainstalowany w pojeździe, w odniesieniu do którego producent ubiega się o homologację typu.

2. POZIOM HAŁASU WYTWARZANEGO PRZEZ POJAZDY W RUCHU

2.1. Wartości dopuszczalne

Poziom hałasu mierzony zgodnie z przepisami załącznika III nie przekracza następujących progów:

Kategoria pojazdu Wartości wyrażone w dB(A) (decybele (A))
2.1.1. Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, wyposażone,

łącznie z siedzeniem kierowcy, w maksymalnie dziewięć

miejsc siedzących

74
2.1.2. Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, wyposażone,

łącznie z siedzeniem kierowcy, w więcej niż dziewięć

miejsc siedzących, o maksymalnej dopuszczalnej masie

ponad 3,5 t oraz:

2.1.2.1. z silnikiem o mocy mniejszej niż 150 kW 78
2.1.2.2. z silnikiem o mocy nie mniejszej niż 150 kW 80
2.1.3. Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, wyposażone,

łącznie z siedzeniem kierowcy, w więcej niż dziewięć

miejsc siedzących; pojazdy przeznaczone do przewozu

towarów:

2.1.3.1. o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej

2 t

76
2.1.3.2. o maksymalnej dopuszczalnej masie powyżej 2 t, ale

nieprzekraczającej 3,5 t

77
2.1.4. Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów o

maksymalnej dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 t

2.1.4.1. z silnikiem o mocy mniejszej niż 75 kW 77
2.1.4.2. z silnikiem o mocy nie mniejszej niż 75 kW, lecz nie

większej niż 150 kW

78
2.1.4.3. z silnikiem o mocy nie mniejszej niż 150 kW 80

Jednakże:

- dla pojazdów kategorii 2.1.1 i 2.1.3 wartości dopuszczalne zwiększa się o 1 dB(A), jeśli są one wyposażone w silnik o zapłonie samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem,

- dla pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie ponad 2 t, przeznaczonych do użytku terenowego, wartości dopuszczalne zwiększa się o 1 dB(A), jeśli moc ich silnika jest mniejsza niż 150 kW i o 2 dB(A), jeśli moc ich silnika wynosi co najmniej 150 kW,

- dla pojazdów kategorii 2.1.1, wyposażonych w ręczną skrzynię biegów z więcej niż czterema przełożeniami dla jazdy do przodu oraz z silnikiem rozwijającym maksymalną moc przekraczającą 140 kW/t, których stosunek maksymalnej mocy do maksymalnej masy przekracza 75 kW/t, wartości dopuszczalne zwiększa się o 1 dB(A), jeśli prędkość, z jaką tył pojazdu mija linię BB' na trzecim biegu, przekracza 61 km/h.

2.2. Interpretacja wyników

2.2.1. W celu uwzględnienia niedokładności przyrządów pomiarowych, należy od wartości każdego odczytu odjąć 1 dB(A).

2.2.2. Pomiary uznaje się za ważne, jeśli różnica między dwoma kolejnymi pomiarami po tej samej stronie pojazdu nie przekracza 2 dB(A).

2.2.3. Wynik badania stanowi najwyższy zmierzony poziom hałasu. Jeżeli wynik przekracza maksymalny dopuszczalny poziom hałasu dla kategorii badanego pojazdu o 1 dB(A), przeprowadza się dwa kolejne pomiary przy analogicznym położeniu mikrofonu. Trzy z czterech otrzymanych w ten sposób wyników, przy tym położeniu mikrofonu, nie mogą przekraczać ustanowionych progów.

3. OZNAKOWANIE

3.1. Części składowe układu wydechowego i wlotowego, z wyjątkiem elementów mocujących i przewodów, muszą być opatrzone:

3.1.1. znakiem towarowym lub nazwą producenta układów i ich części składowych;

3.1.2. opisem handlowym towaru sporządzonym przez producenta.

3.2. Oznakowanie to musi być całkowicie czytelne i nieusuwalne, nawet gdy układ jest zainstalowany w pojeździe.

4. UDZIELANIE HOMOLOGACJI WE TYPU POJAZDU

4.1. Jeśli spełnione są odpowiednie wymogi, homologacji typu WE udziela się na mocy art. 4 ust. 3 oraz, jeżeli ma to zastosowanie, na mocy art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

4.2. Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2.

4.3. Numer homologacji przyznaje się dla każdego homologowanego typu pojazdu zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo państwo członkowskie nie przyznaje tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

5. ZMIANY TYPU I ZMIANY HOMOLOGACJI

5.1. W przypadku zmiany typu homologowanego na mocy niniejszej dyrektywy zastosowanie mają przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

6. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

6.1. Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z wymogami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

6.2. Przepisy specjalne:

6.2.1. Badania określone w ppkt 2.3.5 załącznika X do dyrektywy 70/156/EWG to badania ustanowione w załączniku 7 do regulaminu EKG ONZ nr 51, o którym mowa w załączniku III do niniejszej dyrektywy.

6.2.2. Częstotliwość inspekcji określona w pkt 3 załącznika X do dyrektywy 70/156/EWG oznacza zwykle jedną inspekcję na dwa lata.

DODATEK  1

 Dokument informacyjny nr ... na mocy załącznika I do dyrektywy Rady 70/156/EWG(*) odnoszącej się do homologacji typu WE pojazdów, w odniesieniu do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego (dyrektywa 70/157/EWG ostatnio zmieniona dyrektywą .../.../WE)

W stosownym przypadku należy dostarczyć, w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści, następujące informacje. Rysunki, w odpowiedniej skali i dostatecznie szczegółowe, należy dostarczać w formacie A4 lub w skoroszycie formatu A4. Zdjęcia, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeśli układy, części lub oddzielne zespoły techniczne są sterowane elektronicznie, należy przedstawić informacje dotyczące ich działania.

0. Ogólne

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ i ogólny(-e) opis(-y) handlowy(-e)

0.3. Środki identyfikacji typu, jeśli znajdują się na pojeździe b):

0.3.1. Położenie tego oznakowania.

0.4. Kategoria pojazdu c):

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Adres(-y) zakładu(-ów) montażu:

1. Podstawowe właściwości konstrukcyjne pojazdu

1.1. Zdjęcia i/lub rysunki pojazdu reprezentatywnego:

1.3.3. Osie napędzane (liczba, położenie, współpraca):

1.6. Położenie i układ silnika:

2. Masy i wymiary e) (w kg i mm) (Odniesienie do rysunku, jeżeli ma to zastosowanie)

2.4. Zakres wymiarów pojazdu (ogólnie)

2.4.1. Dla podwozia bez nadwozia

2.4.1.1. Długość j):

2.4.1.2. Szerokość k):

2.4.2. Dla podwozia z nadwoziem

2.4.2.1. Długość j):

2.4.2.2. Szerokość k):

2.6. Masa pojazdu wraz z nadwoziem, w stanie gotowym do jazdy, lub masa podwozia z kabiną, jeżeli producent nie zainstalował nadwozia (z wyposażeniem standardowym obejmującym płyn chłodzący silnik, oleje, paliwo, narzędzia, koło zapasowe oraz z kierowcą) o) (maksymalna i minimalna):

3. Silnik q)

3.1. Producent:

3.1.1. Kod fabryczny silnika: (Jak oznaczono na silniku, lub inne środki identyfikacji)

3.2. Silnik spalinowy

3.2.1.1. Zasada działania: zapłon iskrowy/zapłon samoczynny, silnik czterosuwowy/dwusuwowy(1)

3.2.1.2. Liczba i układ cylindrów:

3.2.1.2.3. Kolejność zapłonu:

3.2.1.3. Pojemność skokowa silnika: cm3

3.2.1.8. Maksymalna moc netto t): kW na min-1 (wartość podana przez producenta)

3.2.4. Zasilanie paliwem

3.2.4.1. Z gaźnika(-ów): tak/nie(1)

3.2.4.1.2. Typ(-y):

3.2.4.1.3. Liczba zainstalowanych gaźników:

3.2.4.2. Wtrysk paliwa (tylko zapłon samoczynny): tak/nie(1)

3.2.4.2.2. Zasada działania: wtrysk bezpośredni/komora wstępna/komora wirowa(1)

3.2.4.2.4. Regulator obrotów

3.2.4.2.4.1. Typ:

3.2.4.2.4.2.1. Punkt odcięcia pod obciążeniem: min-1

3.2.4.3. Wtrysk paliwa (tylko zapłon iskrowy): tak/nie(1)

3.2.4.3.1. Zasada działania: kolektor dolotowy (jedno-/wielopunktowy(1))/wtrysk bezpośredni/inne (wyszczególnić)(1)

3.2.8. Układ dolotowy

3.2.8.4.2. Filtr powietrza, rysunki lub

3.2.8.4.2.1. Marka(-i):

3.2.8.4.2.2. Typ(-y):

3.2.8.4.3. Tłumik ssania, rysunki; lub

3.2.8.4.3.1. Marka(-i):

3.2.8.4.3.2. Typ(-y):

3.2.9. Układ wydechowy

3.2.9.2. Opis i/lub rysunek układu wydechowego:

3.2.9.4. Tłumik(-i) wydechu:

Dla tłumika przedniego, środkowego i tylnego: budowa, typ, oznakowanie; w odpowiednich przypadkach w zakresie hałasu na zewnątrz: środki ograniczenia emisji hałasu znajdujące się w komorze silnika oraz w silniku:

3.2.9.5. Położenie wylotu układu wydechowego:

3.2.9.6. Tłumik wydechu zawierający materiały włókniste:

3.2.12.2.1. Katalizator: tak/nie(1)

3.2.12.2.1.1. Liczba katalizatorów i ich części:

3.3. Silnik elektryczny

3.3.1. Typ (uzwojenie, wzbudzenie):

3.3.1.1. Maksymalna moc godzinowa: kW

3.3.1.2. Napięcie robocze: V

3.4. Inne silniki lub silniki elektryczne, lub ich połączenia (dane szczegółowe dotyczące ich części):

4. Układ napędowy v)

4.2. Typ (mechaniczny, hydrauliczny, elektryczny itp.):

4.6. Przełożenia

Bieg Przełożenia w skrzyni biegów (stosunek obrotów silnika do obrotów wałka wyjściowego skrzyni biegów) Przełożenie(-a) przekładni głównej (stosunek obrotów wałka wyjściowego skrzyni biegów do obrotów napędzanych kół) Przełożenie całkowite
Maksimum dla CVT(*)

1

2

3

...

Minimum dla CVT(*)

Wsteczny

(*) Przekładnia o przełożeniu zmiennym w sposób ciągły.

4.7. Maksymalna prędkość pojazdu (i bieg, na którym jest osiągana) (w km/godz.) w):

6. Zawieszenie

6.6. Opony i koła

6.6.2. Górna i dolna granica promienia tocznego

6.6.2.1. Oś 1:

6.6.2.2. Oś 2:

6.6.2.3. Oś 3:

6.6.2.4. Oś 4:

itd.

9. Nadwozie (nie dotyczy pojazdów kategorii M1)

9.1. Typ nadwozia:

9.2. Zastosowane materiały i metody wykonania

12. Różne

12.5. Szczegóły dotyczące każdego urządzenia niezwiązanego z silnikiem, mającego ograniczać hałas (jeżeli nie są ujęte w innych punktach).

Informacje dodatkowe w przypadku pojazdów terenowych

1.3. Liczba osi i kół:

2.4.1. Dla podwozia bez nadwozia

2.4.1.4.1. Kąt natarcia (na): ................................. stopni

2.4.1.5.1. Kąt zejścia (nb): ................................. stopni

2.4.1.6. Prześwit (zgodnie z załącznikiem II sekcja A ppkt 4.5 do dyrektywy 70/156/EWG)

2.4.1.6.1. Między osiami:

2.4.1.6.2. Pod osią(-ami) przednią(-mi):

2.4.1.6.3. Pod osią(-ami) tylną(-ymi):

2.4.1.7. Kąt pokonywania nachylenia (nc): ................................. stopni

2.4.2. Dla podwozia z nadwoziem

2.4.2.4.1. Kąt natarcia (na): ................................. stopni

2.4.2.5.1. Kąt zejścia (nb): ................................. stopni

2.4.2.6. Prześwit (zgodnie z załącznikiem II sekcja A pkt 4.5 do dyrektywy 70/156/EWG)

2.4.2.6.1. Między osiami:

2.4.2.6.2. Pod osią(-ami) przednią(-mi):

2.4.2.6.3. Pod osią(-ami) tylną(-ymi):

2.4.2.7. Kąt pokonywania nachylenia (nc): ................................. stopni

2.15. Zdolność ruszania pod górę (sam pojazd): ................................. procent

4.9. Blokada mechanizmu różnicowego: tak/nie/opcjonalna(1)

Data, sprawa

______

(*) Numery punktów i przypisów ujętych w niniejszym dokumencie informacyjnym odpowiadają punktom i przypisom umieszczonym w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG. Punkty nieistotne dla celów niniejszej dyrektywy pomija się.

(1) Niepotrzebne skreślić

DODATEK  2

 WZÓR

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

(Maksymalny format: A4 (210 × 297 mm))

Pieczęć organu administracji

Komunikat dotyczący

– homologacji typu(1)

– rozszerzenia homologacji typu(1)

– odmowy homologacji typu(1)

– cofnięcia homologacji typu(1)

pojazdu/części/oddzielnego zespołu technicznego(1) w odniesieniu do dyrektywy .../.../EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą .../.../WE.

Numer homologacji typu:

Powód rozszerzenia:

SEKCJA I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ i ogólny(-e) opis(-y) handlowy(-e):

0.3. Środki identyfikacji typu, jeśli znajdują się na pojeździe/części//oddzielnym zespole technicznym(1)(2)

0.3.1. Położenie tego oznakowania.

0.4. Kategoria pojazdu(3):

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.7. W przypadku części i oddzielnych zespołów technicznych położenie i metoda umieszczania znaku homologacji WE:

0.8. Adres(-y) zakładu(-ów) montażu

SEKCJA II

1. Informacje dodatkowe (jeśli mają zastosowanie): patrz: Uzupełnienie.

2. Placówka techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badań:

4. Numer sprawozdania z badań:

5. Uwagi (o ile są): patrz: Uzupełnienie.

6. Miejsce:

7. Data:

8. Podpis:

9. W załączeniu znajduje się spis treści udostępnianego na żądanie pakietu informacyjnego złożonego w organie udzielającym homologacji.

Uzupełnienie do świadectwa homologacji typu WE nr ...

dotyczącego homologacji typu pojazdu, zgodnie z dyrektywą 70/157/EWG ostatnio zmienioną dyrektywą .../.../WE

1. Informacje dodatkowe:

1.1. W razie potrzeby, wykaz pojazdów objętych ppkt 3.1.2.3.2.3 załącznika III do regulaminu EKG ONZ nr 51.

1.2. Silnik:

1.2.1. Producent:

1.2.2. Typ:

1.2.3. Model:

1.2.4. Maksymalna moc znamionowa silnika ................................. kW na ................................. min-1

1.3. Skrzynia biegów: ręczna/automatyczna(1)

1.3.1 Liczba biegów:

1.4. Wyposażenie

1.4.1 Tłumik wydechu:

1.4.1.1. Producent:

1.4.1.2. Model:

1.4.1.3. Typ: ................................. zgodnie z rys. nr:

1.4.2 Tłumik ssania:

1.4.2.1. Producent:

1.4.2.2. Model:

1.4.2.3. Typ: ................................. zgodnie z rys. nr:

1.5. Rozmiar opony:

1.5.1. Opis typu opony używanej do badań homologacji typu:

1.6. Pomiary

1.6.1. Poziom hałasu pojazdu w ruchu:

Wyniki pomiarów
Lewa strona, dB(A)(1) Prawa strona, dB(A)(1) Położenie dźwigni zmiany biegów
Pierwszy pomiar
Drugi pomiar
Trzeci pomiar
Czwarty pomiar
Wyniki badania: ................................. dB(A)/E(2)
(1) Wartości pomiarów podano po odjęciu 1 dB(A) zgodnie z przepisami określonymi w ppkt 2.2.1 załącznika I.

(2) Litera "E" oznacza, że odnośne pomiary przeprowadzono zgodnie z niniejszą dyrektywą.

1.6.2. Poziom hałasu pojazdu nieruchomego:

Wyniki pomiarów
dB(A) Silnik
Pierwszy pomiar
Drugi pomiar
Trzeci pomiar
Wyniki badania: ................................. dB(A)/E(1)
(1) Litera "E" oznacza, że odnośne pomiary przeprowadzono zgodnie z

niniejszą dyrektywą.

1.6.3. Poziom hałasu wytwarzanego przez sprężone powietrze:

Wyniki pomiarów
Lewa strona, dB(A)(1) Prawa strona, dB(A)(1)
Pierwszy pomiar
Drugi pomiar
Trzeci pomiar
Czwarty pomiar
Wyniki badania: ................................. dB(A)
(1) Wartości pomiarów podano po odjęciu 1 dB(A) zgodnie z przepisami

określonymi w pkt 2.2.1 załącznika I.

5. Uwagi:

______

(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Jeżeli oznakowanie typu zawiera znaki nieistotne dla opisu pojazdu, części lub oddzielnego zespołu technicznego, którego dotyczy dane świadectwo homologacji, powinny być one przedstawiane w dokumentacji w postaci symbolu: "?" (np. ABC??123??).

(3) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku II A do dyrektywy 70/156/EWG.

ZAŁĄCZNIK  II

  7 PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE TYPU WE UKŁADÓW WYDECHOWYCH JAKO ODDZIELNYCH ZESPOŁÓW TECHNICZNYCH (ZAMIENNE UKŁADY WYDECHOWE)

1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE

1.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE na mocy art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do zamiennego układu wydechowego lub jego części jako oddzielnego zespołu technicznego wnosi producent pojazdu lub producent wspomnianego zespołu technicznego.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Na żądanie właściwej placówki technicznej przedkładający wniosek musi dostarczyć:

1.3.1. dwie próbki układu, w związku z którym przedłożono wniosek o homologację typu WE,

1.3.2. układ wydechowy typu, jaki był pierwotnie zamocowany w pojeździe w momencie udzielenia homologacji typu WE,

1.3.3. pojazd reprezentatywny dla typu, w jakim układ ma być zamontowany, spełniający wymogi określone w ppkt 4.1 załącznika 7 do regulaminu EKG ONZ 51, o którym mowa w załączniku III niniejszej dyrektywy,

1.3.4. oddzielnie silnik odpowiedni do typu pojazdu opisanego powyżej.

2. OZNAKOWANIE

2.4.1. Zamienny układ wydechowy lub jego części składowe, z wyjątkiem mocowań i przewodów, muszą być opatrzone:

2.4.1.1. znakiem towarowym lub znakiem fabrycznym producenta układu zamiennego i jego części składowych,

2.4.1.2. opisem handlowym sporządzonym przez producenta.

2.4.2. Oznaczenia te muszą być całkowicie czytelne i nieusuwalne, nawet gdy układ jest zamontowany w pojeździe.

3. UDZIELANIE HOMOLOGACJI WE

3.1. Jeżeli spełnione są odpowiednie wymogi, homologacji typu WE udziela się na mocy art. 4 ust. 3 oraz, jeżeli ma to zastosowanie, na mocy art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2.

3.3. Numer homologacji przyznaje się dla każdego typu zamiennego układu wydechowego lub jego części homologowanej jako oddzielny zespół techniczny, zgodnie z pkt 3 załącznika VII do dyrektywy 70/156/EWG; trzecia część numeru homologacji typu wskazuje numer dyrektywy zmieniającej, która miała zastosowanie w chwili udzielenia homologacji typu pojazdu. To samo państwo członkowskie nie przyznaje tego samego numeru innemu typowi układu wydechowego lub jego części.

4. ZNAK HOMOLOGACJI TYPU WE

4.1. Każdy zamienny układ wydechowy lub jego część, z wyjątkiem urządzeń metalowych i rur, zgodny z typem homologowanym na mocy niniejszej dyrektywy, otrzymuje znak homologacji typu WE.

4.2. Znak homologacji typu WE składa się z prostokąta otaczającego małą literę "e", po której następuje(-ą) litera(-y) identyfikująca(-e) państwo członkowskie lub numer państwa członkowskiego, które udzieliło homologacji:

"1" - Niemcy

"2" - Francja

"3" - Włochy

"4" - Niderlandy

"5" - Szwecja

"6" - Belgia

"7" - Węgry

"8" - Republika Czeska

"9" - Hiszpania

"11" - Zjednoczone Królestwo

"12" - Austria

"13" - Luksemburg

"17" - Finlandia

"18" - Dania

"19" - Rumunia

"20" - Polska

"21" - Portugalia

"23" - Grecja

"24" - Irlandia

"25" - Chrowacja

"26" - Słowenia

"27" - Słowacja

"29" - Estonia

"32" - Łotwa

"34" - Bułgaria

"36" - Litwa

"49" - Cypr

"50" - Malta

W pobliżu prostokąta znajduje się również "bazowy numer identyfikacyjny" zawarty w sekcji 4 numeru homologacji typu określonego w załączniku VII do dyrektywy 70/156/EWG; numer bazowy poprzedzony jest dwiema cyframi wskazującymi na numer porządkowy przypisany ostatnim poważnym zmianom technicznym dyrektywy Rady 70/157/EWG, która miała zastosowanie w chwili udzielenia homologacji typu. Dla dyrektywy 70/157/EWG numerem porządkowym jest 00; dla dyrektywy 77/212/EWG numerem porządkowym jest 01; dla dyrektywy 84/424/EWG numerem porządkowym jest 02; dla dyrektywy 92/97/EWG i niniejszej dyrektywy numerem porządkowym jest 03. Numer porządkowy 03 odnosi się również do wymogów technicznych serii 00 zmian regulaminu EKG ONZ nr 59.

4.3. Znak homologacji musi być czytelny i nieusuwalny, nawet gdy zamienny układ wydechowy lub jego część są zamontowane w pojeździe.

4.4. Przykład znaku homologacji WE znajduje się w dodatku 3.

5. ZMIANY TYPU I ZMIANY HOMOLOGACJI

5.1. W przypadku zmiany typu homologowanego na mocy niniejszej dyrektywy zastosowanie mają przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

6. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

6.1. Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z wymogami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

6.2. Przepisy specjalne:

6.2.1. Badania określone w ppkt 2.3.5 załącznika X do dyrektywy 70/156/EWG to badania ustanowione w załączniku 5 do regulaminu EKG ONZ nr 59, o którym mowa w załączniku III do niniejszej dyrektywy.

6.2.2. Częstotliwość inspekcji określona w pkt 3 załącznika X do dyrektywy 70/156/EWG oznacza zwykle jedną inspekcję na dwa lata.

DODATEK  1

 Dokument informacyjny nr ... dotyczący homologacji typu WE w przypadku oddzielnego zespołu technicznego układów wydechowych dla pojazdów silnikowych (dyrektywa 70/157/EWG, ostatnio zmieniona dyrektywą .../.../WE)

W stosownym przypadku należy dostarczyć, w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści, następujące informacje. Rysunki, w odpowiedniej skali i dostatecznie szczegółowe, należy dostarczać w formacie A4 lub w skoroszycie formatu A4. Zdjęcia, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeśli układy, części lub oddzielne zespoły techniczne są sterowane elektronicznie, należy przedstawić informacje dotyczące ich działania.

0. Ogólne

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ i ogólny(-e) opis(-y) handlowy(-e):

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.7. W przypadku części i oddzielnych zespołów technicznych położenie i metoda umieszczania znaku homologacji WE:

0.8. Adres(-y) zakładu(-ów) montażu:

1. Opis pojazdu, dla którego przeznaczone jest urządzenie (jeżeli urządzenie jest przeznaczone dla więcej niż jednego typu pojazdu, wymagana w tym punkcie informacja przedstawiana jest dla każdego badanego typu pojazdu)

1.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

1.2. Typ i ogólny(-e) opis(-y) handlowy(-e):

1.3. Środki identyfikacji typu, jeśli znajdują się na pojeździe:

1.4. Kategoria pojazdu:

1.5. Numer homologacji typu WE w odniesieniu do poziomu hałasu:

1.6. Wszystkie informacje wspomniane w pkt 1.1-1.5 świadectwa homologacji typu dotyczącego pojazdu (załącznik I,

dodatek 2 do niniejszej dyrektywy):

2. Opis urządzenia

2.1. Opis zamiennego układu wydechowego określający wzajemne położenie każdej części układu, wraz z instrukcją montażu:

2.2. Szczegółowe rysunki każdej części, umożliwiające jej łatwe zlokalizowanie i zidentyfikowanie, wraz ze wskazaniem użytych materiałów. Rysunki te muszą wskazywać miejsce przeznaczone do obowiązkowego umieszczenia znaku homologacji typu WE:

Data, sprawa

DODATEK  2

 WZÓR

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

(maksymalny format: A4 (210 × 297 mm))

Pieczęć organu administracji

Komunikat dotyczący

– homologacji typu(1)

– rozszerzenia homologacji typu(1)

– odmowy homologacji typu(1)

– cofnięcia homologacji typu(1)

typu pojazdu/części/oddzielnego zespołu technicznego(1) w odniesieniu do dyrektywy .../.../EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą .../.../WE.

Numer homologacji typu:

Powód rozszerzenia:

SEKCJA I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ i ogólny(-e) opis(-y) handlowy(-e):

0.3. Środki identyfikacji typu, jeśli znajdują się na pojeździe/części/oddzielnym zespole technicznym(1)(2):

0.3.1. Położenie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazdu(3):

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.7. W przypadku części i oddzielnych zespołów technicznych położenie i metoda umieszczania znaku homologacji WE:

0.8. Adres(-y) zakładu(-ów) montażu:

SEKCJA II

1. Dodatkowe informacje (jeśli mają zastosowanie): patrz: Uzupełnienie

2. Placówka techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie badań:

3. Data sprawozdania z badania:

4. Numer sprawozdania z badania:

5. Uwagi (o ile są): patrz: Uzupełnienie.

6. Miejsce:

7. Data:

8. Podpis:

9. W załączeniu znajduje się spis treści udostępnianego na żądanie pakietu informacyjnego złożonego w organie udzielającym homologacji.

______

(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Jeżeli oznakowanie typu zawiera znaki nieistotne dla opisu pojazdu, części lub oddzielnego zespołu technicznego, którego dotyczy dane świadectwo homologacji, powinny być one przedstawiane w dokumentacji w postaci symbolu: "?" (np. ABC??123??).

(3) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku II A do dyrektywy 70/156/EWG.

Uzupełnienie do świadectwa homologacji typu WE nr ...

dotyczącego homologacji typu oddzielnego zespołu technicznego dla układów wydechowych pojazdów silnikowych w odniesieniu do dyrektywy 70/157/EWG ostatnio zmienionej dyrektywą .../.../WE

1. Informacje dodatkowe

1.1. Budowa oddzielnego zespołu technicznego:

1.2. Znak towarowy lub znak fabryczny typu(-ów) pojazdu silnikowego, w którym ma być zamontowany tłumik(1):

1.3. Typ(-y) pojazdów i jego (ich) numer(-y) homologacji typu:

1.4. Silnik

1.4.1. Typ (zapłon iskrowy, wysokoprężny):

1.4.2. Cykle: dwusuwowy, czterosuwowy:

1.4.3. Całkowita pojemność skokowa cylindrów:

1.4.4. Maksymalna moc znamionowa silnika ................................. kW na ................................. min-1

1.5. Liczba przełożeń:

1.6. Zastosowane przełożenia:

1.7. Przełożenie osi napędzanej(-ych):

1.8. Poziom hałasu:

pojazd w ruchu: ................................ dB(A), prędkość ustabilizowana przed przyspieszeniem na poziomie .............. km/h; pojazd nieruchomy dB(A) przy ................................... min-1

1.9. Zmiana przeciwciśnienia:

1.10. Wszelkie zastrzeżenia dotyczące wymogów eksploatacji i montażu:

2. Uwagi:

______

(1) Jeżeli wskazanych jest kilka typów, informacje wymagane w pkt 1.3-1.10 należy podać dla każdego typu.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

DODATEK  3

 Wzór znaku homologacji typu WE

grafika

Układ wydechowy lub jego część opatrzona powyższym znakiem homologacji WE to urządzenie, któremu udzielono homologacji w Hiszpanii (e 9) na mocy dyrektywy 92/97/EWG (03) pod bazowym numerem identyfikacyjnym 0148.

Podane numery są przykładowe.

ZAŁĄCZNIK  III

  8

1. Wymogi techniczne określono w:

a) pkt 2, 6.1, 6.2.1 i 6.3 regulaminu EKG ONZ nr 51(1) i w jego załącznikach 3-10;

b) pkt 2 i 6 regulaminu EKG ONZ nr 59(2) i w jego załącznikach 3-5.

2. Do celów zastosowania przepisów, o których mowa w pkt 1, zastosowanie ma, co następuje:

a) "nieobciążony pojazd" oznacza pojazd gotowy do jazdy, zgodnie z definicją określoną w pkt 2.6 dodatku 1 do załącznika I do niniejszej dyrektywy, ale bez kierowcy;

b) "formularz zgłoszeniowy" oznacza świadectwo homologacji typu określone w dodatku 2 do załącznika I i II;

c) "Umawiające się Strony odpowiednich regulaminów" oznacza państwa członkowskie;

d) odesłania do regulaminu 51 i regulaminu 59 interpretuje się jako odesłania do dyrektywy 70/157/EWG;

e) przypis 1 do pkt 2.2.6 interpretuje się w następujący sposób: "Definicje kategorii znajdują się w załączniku II A do dyrektywy 70/156/EWG".

______

(1) Dz.U. L 137 z 30.5.2007, str. 68.

(2) Dz.U. L 326 z 24.11.2006, str. 43.

ZAŁĄCZNIK  IV

  9 (skreślony)

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy Komisji nr 96/20/WE z dnia 27 marca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.92.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 maja 1996 r.
2 Art. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 81/334/EWG z dnia 13 kwietnia 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.131.6) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 kwietnia 1981 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret drugie dyrektywy Komisji nr 96/20/WE z dnia 27 marca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.92.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 maja 1996 r.

3 Art. 2a:

- dodany przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia i dostosowań w traktatach dołączonego do Traktatu w sprawie przystąpienia Królestwa Danii, Irlandii, Królestwa Norwegii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U.04.90.864/15) z dniem 1 stycznia 1973 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 81/334/EWG z dnia 13 kwietnia 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.131.6) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 kwietnia 1981 r.

4 Art. 2a ust. 2 zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret drugie dyrektywy Komisji nr 96/20/WE z dnia 27 marca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.92.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 maja 1996 r.
5 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 81/334/EWG z dnia 13 kwietnia 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.131.6) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 kwietnia 1981 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy Komisji nr 96/20/WE z dnia 27 marca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.92.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 maja 1996 r.

6 ZałącznikI:

-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 73/350/EWG z dnia 7 listopada 1973 r. (Dz.U.UE.L.73.321.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 listopada 1973 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 77/212/EWG z dnia 8 marca 1977 r. (Dz.U.UE.L.77.66.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 marca 1977 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 81/334/EWG z dnia 13 kwietnia 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.131.6) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 kwietnia 1981 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 84/372/EWG z dnia 3 lipca 1984 r. (Dz.U.UE.L.84.196.47) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 1984 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 84/424/EWG z dnia 3 września 1984 r. (Dz.U.UE.L.84.238.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 września 1984 r.

- zmieniony przez art. 1 tiret pierwsze dyrektywy Komisji nr 89/491/EWG z dnia 17 lipca 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.238.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 lipca 1989 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 92/97/EWG z dnia 10 listopada 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.371.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 listopada 1992 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 96/20/WE z dnia 27 marca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.92.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 maja 1996 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. a) dyrektywy Komisji nr 2007/34/WE z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.155.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 2007 r.

7 Załącznik II:

-dodany przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 81/334/EWG z dnia 13 kwietnia 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.131.6) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 kwietnia 1981 r.

- zmieniony przez art. 26 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Królestwa Hiszpanii i Republiki Portugalskiej oraz dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/23) z dniem 1 stycznia 1986 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 87/354/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.192.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 1987 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 92/97/EWG z dnia 10 listopada 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.371.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 listopada 1992 r.

- zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 96/20/WE z dnia 27 marca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.92.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 maja 1996 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 1999/101/WE z dnia 15 grudnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.334.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 stycznia 2000 r.

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. b) dyrektywy Komisji nr 2007/34/WE z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.155.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.

8 Załącznik III:

-dodany przez art. 1 dyrektywy nr 92/97/EWG z dnia 10 listopada 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.371.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 listopada 1992 r.

- zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 96/20/WE z dnia 27 marca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.92.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 maja 1996 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 1999/101/WE z dnia 15 grudnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.334.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 stycznia 2000 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. c) dyrektywy Komisji nr 2007/34/WE z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.155.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 2007 r.

9 Załącznik IV skreślony przez art. 1 ust. 1 lit. d) dyrektywy Komisji nr 2007/34/WE z dnia 14 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.155.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 lipca 2007 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1970.42.16

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych
Data aktu: 06/02/1970
Data ogłoszenia: 23/02/1970
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/02/1970