Rozporządzenie 1108/70 wprowadzające system księgowy dla wydatków na infrastrukturę w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1108/70
z dnia 4 czerwca 1970 r.
wprowadzające system księgowy dla wydatków na infrastrukturę w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając decyzję Rady z dnia 22 czerwca 1964 r. w sprawie organizacji badania kosztów infrastrukturalnych w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej(1), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze co następuje:

w celu ustanowienia w ramach wspólnej polityki transportowej systemu pobierania opłat za użytkowanie infrastruktur konieczna jest w szczególności wiedza na temat ponoszonych wydatków infrastrukturalnych; najwłaściwszą metodą osiągnięcia tej wiedzy jest wprowadzenie stałego systemu księgowego stosującego jednolite wzory księgowania dla wszystkich środków transportu, we wszystkich Państwach Członkowskich;

system księgowy wydatków infrastrukturalnych obejmie wszystkie infrastruktury dostępne dla transportu publicznego i użytkowanych przez transport kolejowy, drogowy i żeglugę śródlądową; jednak niektóre rodzaje infrastruktur o drugorzędnym znaczeniu i niektóre drogi wodne śródlądowe o charakterze morskim mogą zostać wyłączone bez niekorzystnych skutków;

jest właściwe przyznanie Państwom Członkowskim swobody w ustanowieniu szczegółowych procedur dla prowadzenia systemu księgowego wydatków infrastrukturalnych w celu uwzględnienia specyficzne różnic i możliwości praktycznych, różnych w każdym z przypadku;

z uwagi na wprowadzenie systemu pobierania opłat za użytkowanie infrastruktur wymagana jest znajomość danych o ich użytkowaniu oraz stworzenie wykazu tych danych;

Państwa Członkowskie powinny regularnie wysyłać do Komisji zapisy księgowe dotyczące wydatków infrastrukturalnych; a Komisja powinna przedstawić je Radzie w sprawozdaniu rocznym;

w celu zapewnienia możliwie jednolitego stosowania niniejszego rozporządzenia Komisja, wspierana przez komitet rządowych ekspertów, zapewni koordynację całokształtu działań których, to będzie wymagało;

należy wprowadzić właściwe przepisy umożliwiające dostosowywanie, na bieżąco, wzorów księgowania wykazu infrastruktur transportowych, jak i wykazu danych o ich użytkowaniu, do rozwoju wspólnej polityki transportowej i zdobywanych w tym zakresie doświadczeń;

istotne jest wprowadzenie pewnych przepisów stanowiących odstępstwo od zasad ogólnych, aby uwzględnić trudności niektórych Państw Członkowskich w pierwszych latach stosowania niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Od dnia 1 stycznia 1971 r. zostanie wprowadzony, w sposób określonej niniejszym rozporządzeniem, jednolity i stały system księgowania wydatków infrastrukturalnych w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej.

Artykuł  2
1. 
Wydatki wprowadzone do systemu księgowania będą obejmowały wydatki specyficzne dotyczące zarówno funkcji transportowej infrastruktur, jak i części wydatków wspólnych dla tej funkcji i innych funkcji, która należy do funkcji transportowej.
2. 
Niezależnie od zasad księgowości stosowanych w Państwach Członkowskich wydatki wprowadzone za jeden rok będą wydatkami poniesionymi w ciągu tego roku na rozbudowę, utrzymanie i zarządzanie infrastrukturami. Nie będą one zawierać kosztów amortyzacji i odsetek od pożyczek zaciągniętych na finansowanie wydatków strukturalnych.
Artykuł  3 1

System księgowania wydatków infrastrukturalnych jest prowadzony dla każdej sieci dróg kolejowych wymienionych w załączniku II (A.1) i dla wszystkich innych sieci wymienionych w załączniku II (A.1), jak również dla dróg kołowych oraz śródlądowych dróg wodnych dostępnych dla ruchu publicznego, z następującymi wyjątkami:

a)
drogi zamknięte dla ruchu pojazdów, to znaczy dla pojazdów o pojemności silnika równej lub przekraczającej 50 cm3;
b)
drogi wykorzystywane wyłącznie przez pojazdy rolne lub leśne lub które służą wyłącznie dojazdowi do gospodarstw rolnych lub leśnych;
c)
drogi śródlądowe, na których ruch jest ograniczony do statków poniżej 250 ton metrycznych nośności;
d)
drogi wodne o charakterze morskim, wymienione w rozporządzeniu (EWG) nr 281/71(4).
Artykuł  4

System księgowania wydatków infrastrukturalnych będzie przygotowany zgodnie z wzorami księgowania określonymi w załączniku I.

Szczegółowe procedury dotyczące przygotowania tego systemu księgowania ustanawia każde Państwo Członkowskie.

Artykuł  5
1. 
Państwa Członkowskie przedstawią Komisji najpóźniej do dnia 31 grudnia każdego roku zapisy księgowe dotyczące wydatków infrastrukturalnych za poprzedni rok i przedstawią te zapisy zgodnie z wzorami księgowania określonymi w załączniku I.
2. 
Oddzielne zapisy zostaną przedstawione:
a) 2
 odnośnie do dróg kolejowych:
i)
dla każdej z sieci określonych w załączniku II (A.1);
ii)
dla wszystkich innych sieci łącznie, określonych w załączniku II (A.2). Jednakże dane dotyczące tych sieci będą przekazywane tylko raz na pięć lat, począwszy od danych za rok 1980;
b)
w stosunku do dróg kołowych, dla każdej z kategorii dróg określonych w załączniku II B, podając oddzielne liczby dla odcinków dróg położonych na obszarach zabudowanych i położonych poza tymi obszarami;
c)
odnośnie dróg żeglugi śródlądowej, zgodnie z wyszczególnieniem określonym w załączniku II C.
Artykuł  6 3

Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji, równocześnie z zapisami określonymi w art. 5, dotyczące tego samego okresu, następujące dane, łącznie dla infrastruktur każdego ze środków transportu:

pożyczki zaciągnięte w ciągu roku na finansowania wydatków infrastrukturalnych,
zwroty kapitałowe i oddzielnie odsetki od pożyczek zaciągniętych wcześniej.

Przy ustalaniu tych danych Państwa Członkowskie biorą pod uwagę tylko te pożyczki, które zostały spożytkowane wyłącznie na finansowanie wydatków strukturalnych.

Artykuł  7 4

Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji, równocześnie z zapisami określonymi w art. 5 i dotyczące tego samego okresu, dane dotyczące użytkowania infrastruktur zgodnie z tabelą A, B (1.1) i C załącznika III.

Dane określone w tabelach B (1.2) i B (2) tego załącznika są przedstawiane jedynie raz na pięć lat. W przypadku tabeli B (1.2) dane są przedstawiane pierwszy raz za rok 1980. W przypadku tabeli B (2) dane zostają zawieszone, aż do czasu kiedy w systemie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury uzna się je za niezbędne.

Artykuł  8
1. 
Do czasu ustalenia wspólnych kryteriów określających części mogące być przypisane funkcji transportowej w wydatkach wspólnych tej funkcji i innym funkcjom infrastruktur określonym przez Komisję w art. 9 ust. 1 i stosowanym przez Państwa Członkowskie będą wprowadzane do sytemu księgowania, oddzielnie dla każdej pozycji wzorów księgowania, z jednej strony, wydatki specyficzne dla funkcji transportowej, z drugiej strony, łącznie wszystkie wydatki wspólne.
2. 
Zgodnie z art. 9 ust. 1, do chwili zbliżenia kryteriów stosowanych przy określaniu kategorii dróg znajdujących się na obszarach zabudowanych i dróg poza tymi obszarami, Państwa Członkowskie, zestawiając dane określone w załączniku III B i w art. 5 ust. 2 lit. b), będą stosowały dowolne wybrane przez siebie kryteria, które zostają przedstawione Komisji, wraz z danymi określonymi w art. 5 i 7.
3. 
Republika Federalna Niemiec jest zobowiązana do przekazywania Komisji danych określonych w załączniku II C,, począwszy od danych za 1972 r.
4. 
Przekazywania Komisji danych dotyczących użytkowania infrastruktur określonych w załączniku III tabela B 1 obowiązuje odnośnie danych za lata 1972-1974, dla kategorii jednocyfrowych pojazdów i fakultatywne dla innych kategorii.
5. 
Niderlandy są zobowiązane do przekazywania Komisji danych dotyczących użytkowania infrastruktur określonych w załączniku III tabela B w stosunku do dróg tego kraju należących do załącznika II B kategoria 5, począwszy od danych za 1975 r.
6. 
Włochy są zobowiązane do przekazywania Komisji danych dotyczące użytkowania infrastruktur określonych w załączniku III tabela B 2 po raz pierwszy począwszy od danych za 1971 r. Następne dane dotyczące tej tabeli będą przekazane w latach określonych w art. 7 akapit drugi.
7. 
Przekazywanie Komisji danych dotyczących użytkowania infrastruktur określonych w załączniku III tabela C obowiązuje:
Belgię w odniesieniu do statków kategorii określonych w lit. e) i f) oraz ruchu w basenie morskim Escaut, począwszy od danych za 1973 r.,
Niemiecką Republikę Federalną, począwszy od danych za 1973 r.,
Francję, w odniesieniu do statków kategorii określonych w lit. e) i f) oraz liczby statków przechodzących przez śluzy, począwszy od danych za 1974 r.,
Niderlandy w odniesieniu do rzek regulowanych, począwszy od danych za 1972 r.
Artykuł  9
1. 
Komisja zapewni koordynację całości prac wynikających z niniejszego rozporządzenia i zapewni jednolite stosowanie jego przepisów. W szczególności Komisja określi pozycje wzorów księgowania, określonych w załączniku I, jak i przyjmie wspólne kryteria dla określenia części, które mogą być przypisane do funkcji transportowej w wydatkach wspólnych z tą funkcją i innymi funkcjami infrastruktur.

Komisja doprowadzi do stopniowego uzgodnienia procedur księgowych stosowanych w Państwach Członkowskich, zbliżenia kryteriów stosowanych przy określaniu kategorii dróg znajdujących się na obszarach zabudowanych i dróg poza tymi obszarami oraz poprawy i zbliżenia metod pozyskiwania danych dotyczących użytkowania infrastruktur.

2. 
Komitet ekspertów rządowych, określonych w art. 5 decyzji Rady z 13 maja 1965 r.(5) wprowadzającej art. 4 decyzji Rady nr 64/389/EWG z dnia 22 czerwca 1964 r. w sprawie organizacji badania kosztów infrastrukturalnych w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej, będzie wspierał Komisję przy realizacji całokształtu zadań oraz w przygotowaniu wykazu dróg wodnych, określonych w art. 3 lit. e).
3. 
Komisja przedstawi Radzie każdego roku, sześć miesięcy po otrzymaniu danych określonych w art. 5, 6 i 7 sprawozdanie przedstawiające zapisy księgowe dotyczące wydatków infrastrukturalnych.
Artykuł  10

Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością głosów, może na wniosek Komisji wprowadzić do załączników niniejszego rozporządzenia poprawki, które mogą być konieczne w związku ze zdobytym doświadczeniem i wymaganiami wynikającymi z działań podjętych w zakresie opłat za użytkowanie infrastruktur.

Artykuł  11

Państwa Członkowskie przyjmą w właściwym czasie i po zasięgnięciu opinii Komisji przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, konieczne dla wykonania niniejszego rozporządzenia.

Na wniosek Państwa Członkowskiego lub jeżeli Komisja uzna za stosowne, zasięga ona opinii zainteresowanych Państw Członkowskich odnośnie projektów dotyczących przepisów określonych w poprzednim akapicie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 4 czerwca 1970 r.
W imieniu Rady
A. BERTRAND
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. 102 z 29.6.1964, str. 1598/64.

(2) Dz.U. C 135 z 14.12.1968, str. 33.

(3) Dz.U. C 45 z 16.4.1969, str. 1.

(4) Dz.U. L 33 z 10.2.1971, str. 1.

(5) Dz.U. 88 z 24.5.1965, str. 1473/65.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  5

WZORY KSIĘGOWANIA WYDATKÓW OKREŚLONYCH W ART. 4

A.
DROGI KOLEJOWE:
1.
Wydatki inwestycyjne

(Wydatki na nową budowę, rozszerzenie, odbudowę i wymianę)

2.
Wydatki bieżące

(Wydatki na konserwację i eksploatację)

3.
Wydatki ogólne
B.
DROGI
1.
Wydatki inwestycyjne

(Wydatki na nową budowę, rozszerzenie, odbudowę i wymianę)

2.
Wydatki bieżące

(Wydatki na konserwację i eksploatację)

20.
(skreślona)
21.
(skreślona)
3.
Polityka ruchu drogowego
4.
Wydatki ogólne
C.
DROGI WODNE
1.
Wydatki inwestycyjne

(Wydatki na nową budowę, rozszerzenie, odbudowę i wymianę)

2.
Wydatki bieżące

(Wydatki na konserwację i eksploatację)

3.
Polityka dróg wodnych
4.
Wydatki ogólne

ZAŁĄCZNIK  II  6

WYKAZ SIECI KOLEJOWYCH, KATEGORII DRÓG I WODNYCH DRÓG ŚRÓDLĄDOWYCH OKREŚLONYCH W ART. 3 I ART. 5 UST. 2

A.
1.
DROGI KOLEJOWE - główne sieci
Société Nationale des Chemins de Fer Belges (SNCB)/Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS),
Danske Statsbaner (DSB),
Deutsche Bundesbahn (DB),
Deutsche Reichsbahn (DR),
Οργανωμζ Σιδηροδρμων Σλλδοζ (ΟΣΕ),
Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles (RENFE),
Société Nationale des Chemins de Fer Français (SNCF),
Córas Iompair Éireann (CIE),
Ente Ferrovie dello Stato (FS),
Société Nationale des Chemins de Fer Luxembourgeois (CFL),
Naamloze Vernootschap Nederlandse Spoorwegen (NS),
Caminhos-de-Ferro Portugueses, EP (CP),
British Rail (BR),
Northern Ireland Railways (NIR).

Republika Austrii

Österreichische Bundesbahnen (ÖBB)

Republiki Finlandii

Valtionrautatiet/Ststsjärnvägarna (VR)

Królestwo Szwecji

Statens järnvägar (SJ)

Republika Czeska

Správa železniční dopravní cesty s.o.

Republika Estońska

AS Eesti Raudtee;
Edelaraudtee AS

Republika Łotewska

Valsts akciju sabiedrība "Latvijas Dzelzceļš" (LDZ)

Republika Litewska

Akcinė bendrovė "Lietuvos geležinkeliai"

Republika Węgierska

Magyar Államvasutak Rt. (MÁV)
Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. (GySEV)

Rzeczpospolita Polska

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Republika Słowenii

Slovenske železnice (SŽ)

Republika Słowacka

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)

Republika Bułgarii

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НК "ЖИ")

Rumunia

Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. (CFR)

Republika Chorwacji

-
HŽ Infrastruktura d.o.o.
A.
2.
DROGI KOLEJOWE - sieci dostępne dla ruchu publicznego i połączone z siecią główną (poza sieciami miejskimi)

Republika Federalna Niemiec

Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH

Alsternordbahn GmbH

Eisenbahn-Gesellschaft Altona-Kaltenkirchen-Neumünster

Augsburger Lokalbahn GmbH

Bayerische Landeshafenverwaltung

Bentheimer Eisenbahn AG

Birkenfelder Eisenbahn GmbH

Delmenhorst-Harpstedter Eisenbahn GmbH

DB, Bundesbahndirektion Frankfurt, NE-Geschäftsführung

Deutsche Eisenbahn-GmbH

Dortmunder Eisenbahn

Elmshorn-Barmstedt-Oldesloer Eisenbahn AG

Verkehrsbetriebe Extertal - Extertalbahn GmbH

Filderbahn der Stuttgarter Straßenbahnen AG

Hafen- und Verkehrsbetriebe der Stadt Kiel

Häfen der Stadt Köln

Hafen- und Bahnbetriebe der Stadt Krefeld

Hersfelder Kreisbahn

Hohenzollerische Landesbahn AG

Verkehrsbetriebe Grafschaft Hoya GmbH

Hümmlinger Kreisbahn

Ilmebahn-Gesellschaft AG

Köln-Bonner Eisenbahnen AG

Kölner-Verkehrs-Betriebe AG (Köln-Frechen-Benzelrather Eisenbahn)

Eisenbahn Köln-Mülheim-Leverkusen der Farbenfabriken Bayer AG

Krefelder Eisenbahn-Gesellschaft AG

Kreiswerke Gelnhausen GmbH - Verkehrsbetriebe

Meppen-Haselünner Eisenbahn

Merzig-Büschfelder Eisenbahn GmbH

Mindener Kreisbahnen

Bahnen der Stadt Monheim GmbH

Neukölln-Mittenwalder Eisenbahn-Gesellschaft

Neusser Eisenbahn

Niederrheinische Verkehrsbetriebe Aktiengesellschaft NIAG

Nordfriesische Verkehrsbetriebe AG

Kreisbahn Osterode am Harz - Kreiensen

Osthannoversche Eisenbahnen AG

Osthavelländische Eisenbahn

Verkehrsbetriebe Peine-Salzgitter GmbH

Regentalbahn AG

Rhein-Sieg-Verkehrsgesellschaft

Verkehrsbetriebe des Kreises Schleswig-Flensburg

Siegener Kreisbahn GmbH

Südwestdeutsche Eisenbahnen AG

Tegernsee-Bahn AG

Trossinger Eisenbahn

Uetersener Eisenbahn-AG

Verden-Walsroder Eisenbahn GmbH

Vorwohle-Emmerthaler Verkehrsbetriebe GmbH

Bahngesellschaft Waldhof - Nebenbahn Waldhof/Sandhofen

Wanne-Bochum-Herner Eisenbahn

Werne-Bockum-Höveler Eisenbahn

Westfälische Verkehrsgesellschaft mbH

Westerwaldbahn

Wuppertaler Stadtwerke AG

Württembergische Eisenbahn-GmbH

Württembergische Nebenbahnen GmbH

Industriebahn der Stadt Zülpich

Hafenbahn Aschaffenburg

Brohltal-Eisenbahn GmbH

Kleinbahnverwaltung Gemeinde Edewecht

Hohenlimburger Kleinbahn

Oberrheinische Eisenbahn Gesellschaft AG

Wittlager Kreisbahn GmbH

Republika Włoska

Torino - Ceres

Ferrovie Nord Milano

Trento - Malč

Societŕ Veneta Autoferrovie

Societŕ Veneta per imprese e cistruzioni pubbliche

Ferrovia Suzzara - Ferrara

Gestione Governativa Ferrovie Padane

Azienda Trasporti Consorziali di Modena

Azienda Trasporti Consorziali - Bologna

Acotral

Ferrovie Adriatico Appennino

Gestione Governativa Ferrovia Cancello - Bonevento

Ferrotravaria (SpA)

Ferrovie del Sud-Est

Ferrovie del Gargano

Gestione Governativa Ferrovia Circumetnea

Azienda Consorziale Transporti - Reggio Emilia

La Ferroviaria italiana

Societŕ Mediterranea strade ferrate umbro-aretine

Societŕ nazionale di ferrovie e tranvie.

Republiki Finlandii

Valtionrautatiet/Ststsjärnvägarna (VR)"

Królestwo Szwecji

Inlandsbanan Aktiebolag (IBAB)
Malmö-Limhamns Järnväg (MLJ)
Växjö-Hultsfred-Västerviks Järnväg (VHVJ)
Johannesberg-Ljungaverks Järnväg (JLJ)

Republika Czeska

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) a.s.
Connex Morava, a.s
OKD Doprava, a.s.
Viamont, a.s.

Republika Estońska

AS Eesti Raudtee
Edelaraudtee AS

Republika Łotewska

Valsts akciju sabiedrība "Latvijas Dzelzceļš" (LDZ)
Pašvaldību dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs ILDC

Republika Litewska

Akcinė bendrovė "Lietuvos geležinkeliai"

Republika Węgierska

Fertővidéki Helyiérdekű Vasút Rt. (FHÉV)

Rzeczpospolita Polska

Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem S.A. - Rybnik
Kopalnia Piasku "Kuźnica Warężyńska" S.A. - Dąbrowa Górnicza
Kopalnia Piasku "Szczakowa" S.A. - Jaworzno
Kopalnia Piasku "Kotlarnia" S.A. - Kotlarnia
Jastrzębska Spółka Kolejowa Sp. z o.o. w Jastrzębiu Zdroju
Kopalnia Piasku "Maczki Bór" Sp. z o.o. - Sosnowiec

Rumunia

Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. (CFR)
B.
- DROGA

Królestwo Belgii

1.
Autoroutes/Autosnelwegen
2.
Autres routes de l'Etat/Andere rijkswegen
3.
Routes provinciales/Provincjale wegen
4.
Routes communales/Gemeetewegen

Królestwo Danii

1.
Motorveje
2.
Hovedlandeveje
3.
Landeveje
4.
Biveje

Republika Federalna Niemiec

1.
Bundesautobahnen
2.
Bundesstraßen
3.
Land-(Staats-)straßen
4.
Kreisstraßen
5.
Gemeindestraßen

Republika Francuska

1.
Autoroutes
2.
Routes nationales
3.
Chemins départamentaux
4.
Voies communales

Irlandia

1.
National primary roads
2.
Main roads
3.
Country roads
4.
Country borough roads
5.
Urban roads

Republika Włoska

1.
Autostrade
2.
Strade statali
3.
Strade regionali e provinciali
4.
Strade comunali

Wielkie Księstwo Luksemburga

1.
Routes d'Etat
2.
Chemins repris
3.
Chemins vicinaux

Królestwo Niderlandów

1.
Autosnelwegen van het Rijkswegenplan
2.
Overige wegen van het Rijkswegenplan
3.
Wegen van de secundaire wegenplannen
4.
Wegen van de tertiaire wegenplannen
5.
Overige verharde wegen

Republika Portugalska

1.
Auto-estradas
2.
Estrades nacionais e regionais
3.
Vias municipais
4.
Vias florestais

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej

1.
Motorways and trunk roads
2.
Principal roads
3.
Non-principal and other roads.

Republika Grecka

1.
Εθνικό οδικό δίκτυο
2.
Επαρχιακό οδικό δίκτυο
3.
∆ ηµοτικό ή κοινοτικό οδικό δίκτυο

Królestwo Hiszpanii

1.
Autopistas
2.
Autovías
3.
Carreteras estatales
4.
Carreteras provinciales
5.
Carreteras municipales

Republika Austrii

1.
Bundesautobahnen
2.
Bundesstraßen
3.
Landesstraßen
4.
Gemeindestraßen

Republika Finlandii

1.
Päätiet/Huvudvägar
2.
Muut maantiet/Övriga landsvägar
3.
Paikallistiet/Bygdevägar
4.
Kadut ja kaavatiet/Gator och planlagda vägar

Królestwo Szwecji

1.
Motor vägar
2.
Motortrafikleder
3.
Övriga vägar

Republika Czeska

1.
Dálnice
2.
Silnice
3.
Místní komunikace

Republika Estońska

1.
Põhimaanteed
2.
Tugimaanteed
3.
Kõrvalmaanteed
4.
Kohalikud maanteed ja tänavad

Republika Cypryjska

1.
Αυτοκινητόδροµοι
2.
Κύριοι ∆ ρόµοι
3.
∆ ευτερεύοντες ∆ ρόµοι
4.
Τοπικοί ∆ ρόµοι

Republika Łotewska

1.
Valsts galvenie autoceļi
2.
Valsts 1. šķiras autoceļi
3.
Valsts 2. šķiras autoceļi
4.
Pilsētu ielas un autoceļi

Republika Litewska

1.
Magistraliniai keliai
2.
Krašto keliai
3.
Rajoniniai keliai

Republika Węgierska

1.
Gyorsforgalmi utak
2.
Főutak
3.
Mellékutak
4.
Önkormányzati utak

Republika Malty

1.
Toroq Arterjali
2.
Toroq Distributorji
3.
Toroq Lokali

Rzeczpospolita Polska

1.
Drogi krajowe
2.
Drogi wojewódzkie
3.
Drogi powiatowe
4.
Drogi gminne

Republika Słowenii

1.
Avtoceste
2.
Hitre ceste
3.
Glavne ceste
4.
Regionalne ceste
5.
Lokalne ceste
6.
Javne poti

Republika Słowacka

1.
Diaľnice
2.
Rýchlostné cesty
3.
Cesty I. triedy
4.
Cesty II. triedy
5.
Cesty III. triedy
6.
Miestne komunikácie

Republika Bułgarii

1.
Автомагистрали
2.
Републикански пътища
3.
Общински пътища

Rumunia

1.
Autostrăzi
2.
Drumuri naţionale
3.
Drumuri judeţene
4.
Drumuri comunale

Republika Chorwacji

1.
Autoceste
2.
Državne ceste
3.
Županijske ceste
4.
Lokalne ceste
C.
DROGI WODNE
Drogi lub grupy dróg wodnych Rzeki uregulowane Rzeki wraz z kanałami Kanały Inne drogi wodne
Drogi dostępne dla statków o nośności metrycznej:
I. od 250 do mniej niż 400 t
II. od 400 do mniej niż 650 t
III. od 650 do mniej niż 1.000 t(1)
IV. od 1.000 do mniej niż 1.500 t(1)
V. od 1.500 do mniej niż 3.000 t(1)
VI. 3.000 t
(1) W przypadku tych grup dróg wodnych wyniki zostaną przedstawione dla każdej drogi

wodnej lub odcinka drogi wodnej. Nie jest konieczne przedstawianie odrębnych wyników

dotyczących krótkich odcinków drogi kategorii innej niż kategoria głównej części

odcinka drogi do niego odnoszącej się. Natomiast drogi będące w trakcie budowy są

wykazywane odrębnie wewnątrz każdej pozycji.

ZAŁĄCZNIK  III  7

WYKAZ DANYCH DOTYCZĄCYCH UŻYTKOWANIA INFRASTRUKTUR OKREŚLONYCH W ART. 7

TABELA A - DROGI KOLEJOWE

Państwo Członkowskie:

Sieć:

Dane należy zróżnicować w zależności od rodzaju trakcji (elektryczna i inne)

Wyszczególnienie Ruch pociągów pasażerskich(1) Ruch pociągów towarowych(1)(2) Inne rodzaje ruchu(3)
Pospieszne

i ekspresy(4)

Inne kategorie(4) Tryb przyspieszony(4) Tryb normalny(4)
1. Pociąg - km
2. Tono - km brutto uzupełnione
(1) Włącznie z danymi dotyczącymi ruchu urządzeń trakcyjnych poruszających się samodzielnie, poprzedzając lub

występując po faktycznym wykorzystaniu do przewozu podróżnych lub towarów.

(2) Wyłącznie transport handlowy.
(3) Dane dotyczące pociągów służbowych, przewozów służbowych, pociągów roboczych, pociągów - warsztatów, ratowniczych,

do próbnych przewozów itp.

(4) To rozróżnienie jest fakultatywne.

TABELA B - DROGI LĄDOWE

1.1.
Pojazdy/kilometry rocznie przebyte po drogach lądowych poza aglomeracjami.

Państwo Członkowskie:

Kategoria dróg:

(miliony jednostek)
Kategorie pojazdów Pojazdy/kilometry
1. Samochody osobowe posiadające mniej niż 10 miejsc

siedzących

2. Furgonetki o ciężarze całkowitym przy obciążeniu

dozwolonym mniejszym niż 3 tony

3. Ciężarówki
4. Ciężarówki z przyczepami
5. Ciągniki z naczepami
6. Autobusy i autokary
7. Pozostałe.
1.2.
Pojazdy/kilometry rocznie przebyte po drogach lądowych poza aglomeracjami.

Państwo Członkowskie:

Kategoria dróg:

(miliony jednostek)
Kategorie pojazdów Pojazdy/kilometry
3.1. Ciężarówki dwuosiowe
3.2. Ciężarówki trzyosiowe
3.3. Ciężarówki czteroosiowe
4.1. Ciężarówki dwuosiowe z przyczepą dwuosiową
4.2. Ciężarówki dwuosiowe z przyczepą trójosiową
4.3. Ciężarówki trzyosiowe z przyczepą dwuosiową
4.4. Ciężarówki trzyosiowe z przyczepą trzyosiową
4.5. Pozostałe kategorie ciężarówek z przyczepą(1)
5.1. Ciągniki dwuosiowe z naczepą jednoosiową
5.2. Ciągniki dwuosiowe z naczepą dwuosiową
5.3. Ciągniki trzyosiowe z naczepą dwuosiową
5.4. Ciągniki trzyosiowe z naczepą dwuosiową
5.5. Pozostałe kategorie ciągników z naczepą jednoosiową(1)
6.1. Dwuosiowe autobusy i autokary
6.2. Trzyosiowe autobusy i autokary
(1) Do dalszego ewentualnego podziału na kategorie typowe w zależności od

liczby i rozkładu osi.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TABELA C - DROGI WODNE

Państwo Członkowskie:

Droga wodna, odcinek drogi wodnej lub grupy dróg wodnych(1):

(tysiące jednostek)
Kategoria statku Statki/km t/km nośności Liczba statków śluz(2)
1 2 3 4
a) Barki z własnym napędem(3)

o nośności:

- < 250 t
- 250-399 t
- 400-649 t
- 650-999 t
- 1.000-1.499 t
- ≥ 1.500 t
suma a)
b) Galary(3) o nośności:
- < 250 t
- 250-399 t
- 400-649 t
- 650-999 t
- 1.000-1.499 t
- ≥ 1.500 t
suma b)
c) Barki o nośności:
- < 250 t
- 250-399 t
- 400-649 t
- 650-999 t
- 1.000-1.499 t
- ≥ 1.500 t
suma c)
d) Statki morskie o pojemności

netto:

- < 300 NRT (4) (4) (4)
- 300 - 999 NRT (4) (4) (4)
- ≥ 1.000 NRT (4) (4) (4)
suma d) (4) (4) (4)

grafika

grafika

grafika

grafika

grafika

(1) Chodzi tu o wykaz dróg wodnych i grup dróg wodnych zamieszczony w załączniku II C.
(2) Liczone oddzielnie każde przejście statku przez śluzę. Ten sam statek liczony jest tyle

razy, ile razy przepływa przez śluzę.

(3) Rozróżnienie dwóch pierwszych kategorii nośności jest fakultatywne.
(4) Ten wskaźnik jest fakultatywny.
1 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1384/79 z dnia 25 czerwca 1979 r. (Dz.U.UE.L.79.167.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 1979 r.
2 Art. 5 ust. 2 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1384/79 z dnia 25 czerwca 1979 r. (Dz.U.UE.L.79.167.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 1979 r.
3 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1384/79 z dnia 25 czerwca 1979 r. (Dz.U.UE.L.79.167.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 1979 r.
4 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1384/79 z dnia 25 czerwca 1979 r. (Dz.U.UE.L.79.167.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 1979 r.
5 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1384/79 z dnia 25 czerwca 1979 r. (Dz.U.UE.L.79.167.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 1979 r.
6 Załącznik II:

- zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia i dostosowań w traktatach dołączonego do Traktatu w sprawie przystąpienia Królestwa Danii, Irlandii, Królestwa Norwegii oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U.04.90.864/15) z dniem 1 stycznia 1973 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1384/79 z dnia 25 czerwca 1979 r. (Dz.U.UE.L.79.167.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 1979 r.

- zmieniony przez art. 21 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Greckiej i dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/19) z dniem 1 stycznia 1981 r. Zmiany w zakresie dodania tekstu do wykazu "A. Kolejowy" nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 3021/81 z dnia 19 października 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.302.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1981 r.

- zmieniony przez art. 26 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Królestwa Hiszpanii i Republiki Portugalskiej oraz dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/23) z dniem 1 stycznia 1986 r.

- zmieniony przez art. 5 rozporządzenia nr 3572/90 z dnia 4 grudnia 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.353.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 1990 r.

- zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1791/2006 z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. g) rozporządzenia nr 517/2013 z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.

7 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1384/79 z dnia 25 czerwca 1979 r. (Dz.U.UE.L.79.167.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 1979 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1970.130.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1108/70 wprowadzające system księgowy dla wydatków na infrastrukturę w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej
Data aktu: 04/06/1970
Data ogłoszenia: 15/06/1970
Data wejścia w życie: 05/07/1970, 01/05/2004