P9_TA(2024)0154 - Środki tymczasowej liberalizacji handlu będące uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między UE i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej a Ukrainą - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 13 marca 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będących uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (COM(2024)0050 - C9-0021/2024 - 2024/0028(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P9_TA(2024)0154

Środki tymczasowej liberalizacji handlu będące uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między UE i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej a Ukrainą Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 13 marca 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będących uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (COM(2024)0050 - C9-0°21/2024 - 2024/0028(COD)) 1  (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2024/6577)

(Dz.U.UE C z dnia 12 listopada 2024 r.)

Poprawki 23 i 26 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 11

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(11) Z zastrzeżeniem przeprowadzenia przez Komisję oceny w kontekście regularnego monitorowaniu skutków niniejszego rozporządzenia oraz zainicjowanej w odpowiedzi na właściwie umotywowany wniosek państwa członkowskiego bądź z własnej inicjatywy Komisji, konieczne jest zapewnienie możliwości zastosowania wszelkich niezbędnych środków w odniesieniu do przywozu wszelkich produktów objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, który to przywóz ma negatywny wpływ na unijny rynek lub rynek co najmniej jednego państwa członkowskiego w odniesieniu do produktów podobnych lub bezpośrednio konkurujących. Szczególnie niepewna jest sytuacja na rynkach drobiu, jaj i cukru, co może odbić się na unijnych producentach rolnych, gdyby przywóz z Ukrainy jeszcze wzrósł. Należy wprowadzić automatyczne zabezpieczenie w odniesieniu do jaj, drobiu i produktów cukrowniczych, które to zabezpieczenie zostanie uruchomione, jeżeli ilości przywożone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przekroczą średnią arytmetyczną ilości przywiezionych w 2022 i 2023 r. (11) Z zastrzeżeniem przeprowadzenia przez Komisję oceny w kontekście regularnego monitorowaniu skutków niniejszego rozporządzenia oraz zainicjowanej w odpowiedzi na właściwie umotywowany wniosek państwa członkowskiego bądź z własnej inicjatywy Komisji, konieczne jest zapewnienie możliwości zastosowania wszelkich niezbędnych środków w odniesieniu do przywozu wszelkich produktów objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, który to przywóz ma negatywny wpływ na unijny rynek lub rynek co najmniej jednego państwa członkowskiego w odniesieniu do produktów podobnych lub bezpośrednio konkurujących. Szczególnie niepewna jest sytuacja na rynkach zbóż, drobiu, jaj, cukru i miodu, co może odbić się na unijnych producentach rolnych, gdyby przywóz z Ukrainy jeszcze wzrósł. Należy wprowadzić automatyczne zabezpieczenie w odniesieniu do pszenicy, jęczmienia, owsa, kukurydzy, jaj, drobiu, produktów cukrowniczych i produktów z miodu, które to zabezpieczenie zostanie uruchomione, jeżeli ilości przywożone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przekroczą średnią arytmetyczną ilości przywiezionych w 2021, 2022 i 2023 r.

Poprawki 24 i 28

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 4 - ustęp 7

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
7. Jeżeli w okresie od dnia 6 czerwca do dnia 31 grudnia 2024 r. łączna wielkość przywozu jaj, drobiu albo cukru od dnia 1 stycznia 2024 r. osiągnie odpowiednią średnią arytmetyczną wielkości przywozu odnotowanejw 2022 i 2023 r., Komisja w terminie 21 dni i po poinformowaniu Komitetu ds. Środków Ochronnych ustanowionego w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/478: 7. Jeżeli w okresie od dnia 6 czerwca do dnia 31 grudnia 2024 r. łączna wielkość przywozu pszenicy zwyczajnej, mąki pszennej i granulek z pszenicy, jęczmienia, mąki jęczmiennej i granulek z jęczmienia, owsa, kukurydzy, mąki kukurydzianej i granulek z kukurydzy, kaszy i mączki jęczmiennej, ziaren zbóż poddanych innej obróbce, miodu, jaj, drobiu albo cukru od dnia 1 stycznia 2024 r. osiągnie odpowiednią średnią arytmetyczną wielkości przywozu odnotowanej w 2021, 2022 i 2023 r., Komisja w terminie 14 dni i po poinformowaniu Komitetu ds. Środków Ochronnych ustanowionego w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/478:
a) ponownie wprowadza w odniesieniu do tego produktu odpowiedni kontyngent taryfowy, zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b), do dnia 31 grudnia 2024 r. oraz a) ponownie wprowadza w odniesieniu do tego produktu odpowiedni kontyngent taryfowy, zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b), do dnia 31 grudnia 2024 r. oraz
b) wprowadza od dnia 1 stycznia 2025 r. kontyngent taryfowy równy pięciu dwunastych tej średniej arytmetycznej albo odpowiadający mu kontyngent taryfowy zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b), w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa. b) wprowadza od dnia 1 stycznia 2025 r. kontyngent taryfowy równy pięciu dwunastych tej średniej arytmetycznej albo odpowiadający mu kontyngent taryfowy zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b), w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa.
Jeżeli w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 5 czerwca 2025 r. łączna wielkość przywozu jaj, drobiu albo cukru od dnia 1 stycznia 2025 r. osiągnie pięć dwunastych odpowiedniej średniejarytmetycznejwielkości przywozu odnotowanej w 2022 i 2023 r., Komisja w terminie 21 dni i po poinformowaniu Komitetu ds. Środków Ochronnych przywraca w odniesieniu do tego produktu odnośny kontyngent taryfowy zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b). Jeżeli w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 5 czerwca 2025 r. łączna wielkość przywozu pszenicy zwyczajnej, mąki pszennej i granulek z pszenicy, jęczmienia, mąki jęczmiennej i granulek z jęczmienia, owsa, kukurydzy, mąki kukurydzianej i granulek z kukurydzy, kaszy i mączki jęczmiennej, ziaren zbóż poddanych innej obróbce, miodu, jaj, drobiu albo cukru od dnia 1 stycznia 2025 r. osiągnie pięć dwunastych odpowiedniejśredniejarytmetycznejwielkości przywozu odnotowanej w 2021, 2022 i 2023 r., Komisja w terminie 14 dni i po poinformowaniu Komitetu ds. Środków Ochronnych przywraca w odniesieniu do tego produktu odnośny kontyngent taryfowy zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b).
Do celów niniejszego ustępu terminy: jaja, drób i cukier odnoszą się do wszystkich produktów objętych kontyngentami taryfowymi w dodatku do załącznika I-A do układu o stowarzyszeniu w odniesieniu do, odpowiednio, jaj i albumin, mięsa drobiowego i przetworów z mięsa drobiowego oraz cukrów, a średnią arytmetyczną oblicza się, dzieląc sumę wielkości przywozu w 2022 r. i 2023 r. przez dwa. Do celów niniejszego ustępu terminy: pszenica zwyczajna, mąka pszenna i granulki z pszenicy, jęczmień, mąka jęczmienna i granulki jęczmienne, owies, kukurydza, mąka kukurydziana i granulki z kukurydzy, kasza i mączka jęczmienna, ziarna zbóż poddane innej obróbce, miód, jaja, drób i cukier odnoszą się do wszystkich produktów objętych kontyngentami taryfowymi w dodatku do załącznika I-A do Układu o stowarzyszeniu w odniesieniu do, odpowiednio, pszenicy zwyczajnej, mąki pszennej i granulek z pszenicy, jęczmienia, mąki jęczmiennej i granulek z jęczmienia, owsa, kukurydzy, mąki kukurydzianej i granulek z kukurydzy, kaszy i mączki jęczmiennej, ziaren zbóż poddanych innej obróbce, jaj i albumin, mięsa drobiowego i przetworów z mięsa drobiowego oraz cukrów, a średnią arytmetyczną oblicza się, dzieląc sumę wielkości przywozu w 2021 r., 2022 r. i 2023 r. przez trzy.
1 Sprawa została odesłana do komisji właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie art. 59 ust. 4 akapit czwarty Regulaminu (A9-0077/2024).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6577

Rodzaj: Informacja
Tytuł: P9_TA(2024)0154 - Środki tymczasowej liberalizacji handlu będące uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między UE i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej a Ukrainą - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 13 marca 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będących uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (COM(2024)0050 - C9-0021/2024 - 2024/0028(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 12/11/2024
Data ogłoszenia: 12/11/2024