Sprawa C-173/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 20 grudnia 2023 r. w sprawie T-56/21, TEAG Thüringer Energie AG/Komisja Europejska, wniesione w dniu 1 marca 2024 r. przez TEAG Thüringer Energie AG

Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 20 grudnia 2023 r. w sprawie T-56/21, TEAG Thüringer Energie AG/Komisja Europejska, wniesione w dniu 1 marca 2024 r. przez TEAG Thüringer Energie AG
(Sprawa C-173/24 P)

(C/2024/2744)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)

Strony

Wnosząca odwołanie: TEAG Thüringer Energie AG (przedstawiciele: I. Zenke, Rechtsanwältin, i T. Heymann, Rechtsanwalt)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska, E.ON SE, RWE AG

Żądania wnoszącej odwołanie

Wnosząca odwołanie zwraca się do Trybunału o:

- uchylenie wyroku Sądu z dnia 20 grudnia 2023 r., TEAG Thüringer Energie AG/Komisja (T-56/21) i stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 17 września 2019 r. w przedmiocie koncentracji "E.ON/innogy" (Sprawa M.8870, Dz.U. 2020, C 379, s. 16);

- tytułem żądania ewentualnego i w każdym razie, przekazanie sprawy T-56/21 Sądowi do ponownego rozpoznania w celu wydania wszystkich koniecznych rozstrzygnięć;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania, włącznie z poniesionymi przez skarżącą w sprawie T-56/21 kosztami zastępstwa procesowego oraz kosztami podróży.

Zarzuty i główne argumenty

Odwołanie opiera się na pięciu zarzutach:

Po pierwsze, Sąd dokonał błędnej wykładni prawa Unii, a mianowicie art. 101 TFUE i art. 21 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 1 . Sąd niesłusznie zrezygnował z zastosowania art. 101 TFUE ze względu na rzekomy skutek w postaci zablokowania art. 21 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, nie uwzględnił dowodów przedstawionych przez wnoszącą odwołanie w celu wykazania istnienia porozumienia o znamionach zmowy między E.ON i RWE oraz naruszył prawa proceduralne poprzez nieuwzględnienie okoliczności faktycznych przedstawionych przez wnoszącą odwołanie.

Po drugie, Sąd niesłusznie nie uznał przedmiotu postępowań administracyjnych M.8870, M.8871 i B8-28/19 za integralne części jednej koncentracji, które należy obowiązkowo zbadać w ramach postępowania w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, i w ten sposób błędnie zastosował art. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Z jednej strony wykluczone zostało wejście RWE do E.ON na poziomie 16,67 %. Z drugiej strony błędnie zinterpretowano pojęcie koncentracji w rozumieniu art. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w związku z motywem 20 tego rozporządzenia.

Po trzecie, Sąd naruszył art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw poprzez przyjęcie błędnej definicji rynku, dokonanie błędnej oceny skutków koncentracji, błędne określenie ram czasowych prognozowania, a także dokonanie błędnej kwalifikacji zobowiązania.

Po czwarte, zaskarżony wyrok zawiera oczywiste nieścisłości, a nawet przeinaczenia okoliczności faktycznych, ze względu na które złożono również wniosek o sprostowanie tego wyroku.

Wreszcie, po piąte, Sąd narzucił zbyt wygórowany standard dowodu, wymagając w różnych miejscach, w związku z dowodzeniem popełnienia oczywistych błędów w ocenie, stwierdzając, że wnosząca odwołanie powinna była przedstawić wyniki nieprzeprowadzonych przez Komisję dochodzeń oraz dowody księgowe dotyczące konkretnych wyników, do jakich doszłaby Komisja, gdyby przeprowadziła prawidłową analizę. Ponadto Sąd naruszył zasady dotyczące rozkładu ciężaru dowodu, oddalając złożony przez wnoszącą odwołanie wniosek o przedstawienie pism procesowych.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. 2004, L 24, s. 1).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2744

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-173/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 20 grudnia 2023 r. w sprawie T-56/21, TEAG Thüringer Energie AG/Komisja Europejska, wniesione w dniu 1 marca 2024 r. przez TEAG Thüringer Energie AG
Data aktu: 29/04/2024
Data ogłoszenia: 29/04/2024