Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ W JEDNOLITYM DOKUMENCIE
"Islas Canarias"
PDO-ES-A1511-AM02
Data przekazania informacji: 25 listopada 2021 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
1. Nieznaczna zmiana nazwy produktu objętego chnp
Opis:
Hiszpański rodzajnik określony "las", który poprzedzał chronioną nazwę, został usunięty.
Zmiana ta dotyczy pkt 1 obecnie obowiązującej specyfikacji. Ma ona również bezpośredni wpływ na wszystkie przypadki, w których w specyfikacji stosuje się nazwę produktu objętego ChNP. Nie ma ona wpływu na pkt 1 jednolitego dokumentu, ponieważ chronioną nazwę podano jako "Islas Canarias". Ma jednak wpływ na pkt 8 jednolitego dokumentu, dotyczący pakowania na wyznaczonym obszarze, w którym nazwę produktu objętego ChNP poprzedzono rodzajnikiem określonym.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33. Nie można jej uznać za zmianę chronionej nazwy, ponieważ w rejestrze UE występuje ona jako "Isalas [sic] Canarias", a nie "Las Islas Canarias". W związku z tym specyfikację poprawiono w taki sposób, że w całym tekście stosuje się prawidłową, zarejestrowaną nazwę produktu objętego ChNP, tj. bez rodzajnika "las".
Uzasadnienie:
Ten krok nie stanowi zmiany chronionej nazwy, ponieważ w rejestrze UE chroniona nazwa figuruje bez rodzajnika "las", który omyłkowo umieszczono w specyfikacji.
2. Wyszczególnienie typu produktu według kategorii
Opis:
Jedna kategoria, "Wino", obejmuje obecnie poszczególne typy: białe, różowe, czerwone oraz czerwone poddane maceracji węglowej. Kolejność w wykazie produktów zmieniono tak, aby była zgodna z kolejnością kategorii w części II załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013: (1) wino, (3) wino likierowe, (5) gatunkowe wino musujące, (9) gazowane wino półmusujące i (16) wino z przejrzałych winogron.
Zmiana ta dotyczy pkt 2.1 obecnie obowiązującej specyfikacji. Ma ona również pośredni wpływ na pkt 2 lit. a) "Analityczne cechy charakterystyczne" i lit. b) "Właściwości organoleptyczne", a także na pkt 3 lit. a) "Praktyki enologiczne", akapit 2, w odniesieniu do kolejności wymieniania produktów, która jest obecnie zgodna z kolejnością powyższych kategorii.
Jednolity dokument pozostaje bez zmian.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
Barwa (białe, różowe, czerwone) i metoda produkcji (maceracja węglowa) nie zmieniają produktu, który pozostaje w kategorii (1) "Wino", wymienionej w części II załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Kolejność zmieniono w celu zachowania kolejności określonej we wspomnianej części II załącznika VII oraz w pkt 2, "Kategorie produktów sektora wina", jednolitego dokumentu.
3. Zmiany w limitach kwasowości lotnej i kwasowości ogólnej
Opis:
Maksymalną kwasowość lotną wina z przejrzałych winogron, wyrażoną jako kwas octowy, zwiększono z 1,08 gramów na litr do 1,60 gramów na litr. W przypadku gatunkowych win musujących limit ustalono na poziomie 1,08 grama na litr.
Przedmiotowa zmiana dotyczy: pkt 2.2 [sic] specyfikacji, "Opis wina"; pierwszego podpunktu pkt [2].3, który dotyczy maksymalnej kwasowości lotnej wyrażonej jako kwas octowy; a także pkt 4 jednolitego dokumentu, "Opis wina lub win", w sekcji dotyczącej wina z przejrzałych winogron i gatunkowego wina musującego.
W specyfikacji minimalną kwasowość ogólną, wyrażoną w gramach kwasu winowego na litr, ustalono ogólnie na 4 gramy na litr, z wyjątkiem wina likierowego i wina z przejrzałych winogron, w przypadku których wynosi ona 3,5 grama na litr. Wyjątek ten dotyczy także win o naturalnej zawartości alkoholu powyżej 15 % obj. i rzeczywistej zawartości alkoholu nie mniejszej niż 13 % obj., wyprodukowanych bez wzbogacania, z alkoholem powstałym w całości w wyniku fermentacji, w przypadku których można nadać nieobowiązkowe oznaczenie "naturalnie słodkie" na podstawie art. 17 i załącznika III do dekretu królewskiego 1363/2011 z dnia 7 października 2011 r. wdrażającego przepisy UE dotyczące etykietowania, prezentacji i identyfikacji niektórych produktów sektora wina.
Zmiana ta dotyczy pkt 2.2 [sic] specyfikacji, "Opis wina", sekcja 4, dotyczącego minimalnej kwasowości ogólnej wyrażonej jako kwas winowy. Nie ma ona wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
Zmiany te wynikają ze skutków zmiany klimatu na danym obszarze geograficznym. Odzwierciedlają one czynniki naturalne opisane w punkcie dotyczącym związku: pkt 7 specyfikacji i sekcja 8 jednolitego dokumentu.
Jak wynika z opisu czynników naturalnych, mimo że archipelag Wysp Kanaryjskich znajduje się w środku pustynnego obszaru u północnozachodnich wybrzeży Afryki, występuje tam duża różnorodność klimatów, co stanowi skutek działania wielu czynników. Przede wszystkim prawie przez cały rok wieją tu pasaty, które niosą ze sobą dużą ilość wilgoci i łagodnie obniżają temperatury. Innym czynnikiem jest niska średnia roczna suma opadów "wynosząca około 350 litrów na metr kwadratowy, choć ze znacznymi różnicami, na [niektórych] obszarach wynosi mniej niż 100 litrów na metr kwadratowy, podczas gdy na innych prawie 1 000 litrów na metr kwadratowy". [sic]
Ten naturalny czynnik niskich opadów i znacznych różnic między poszczególnymi obszarami można zaobserwować co najmniej od lat 80-tych. Towarzyszą mu: wydłużenie czasu trwania i intensywności okresów suszy, ekstremalne temperatury i niedobór wody do nawadniania.
Określono to w sekcji "Uzasadnienie" w projekcie kanaryjskiej ustawy o zmianie klimatu i transformacji energetycznej, dla którego niedawno zakończył się okres kontroli publicznej (15 stycznia 2021 r.). Centrum Badań Atmosferycznych w Izaña na Teneryfie bierze udział w Globalnym programie obserwacji atmosfery. Od lat 80-tych obserwuje się tam wzrost średniej temperatury odnotowywanej na Wyspach Kanaryjskich w poszczególnych stacjach monitorowania. Wzrost ten jest największy w Izaña, w Parku Narodowym Teide na Teneryfie, jako że znajduje się on w głębi lądu, a ocean wywiera na niego mniejszy wpływ. Zaobserwowano również wzrost poziomu cząstek pyłu pochodzących z kontynentu afrykańskiego. Podobnie następujące publikacje dotyczą skutków zmiany klimatu na Wyspach Kanaryjskich: "Strategia Wysp Kanaryjskich w zakresie przeciwdziałania zmianie klimatu, lata 2008-2015" Agencji Wysp Kanaryjskich ds. zrównoważonego rozwoju i zmiany klimatu; oraz opracowanie "Kluczowe aspekty planu przystosowania lądowej różnorodności biologicznej Wysp Kanaryjskich do zmiany klimatu" autorstwa J. L. Martin i M. V. Marrero z Parku Narodowego Teide oraz M. del Arco i V. Garzón z Katedry Biologii Roślin (Botaniki), Wydział Farmacji, Uniwersytet La Laguna, opublikowane przez Ministerstwo Przemian Ekologicznych i Wyzwań Demograficznych.
Wpływ zmiany klimatu na czas trwania i intensywność susz powoduje naturalny wzrost kwasowości winogron o wysokiej zawartości cukru, z których powstają wina o naturalnie wysokim poziomie alkoholu. Innym skutkiem suszy są przejrzałe winogrona na winorośli.
W przypadku win z przejrzałych winogron zaleca się zatem podniesienie maksymalnego limitu kwasowości, wyrażonej jako kwas octowy, zgodnie z częścią C ust. 3 załącznika I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934. Pozwala to państwom członkowskim na przyznawanie odstępstw od limitów dla win o całkowitej objętościowej zawartości alkoholu wynoszącej co najmniej 13 % obj. Podobnie w przypadku win o naturalnej objętościowej zawartości alkoholu powyżej 15 % obj. i rzeczywistej zawartości alkoholu wynoszącej co najmniej 13 % obj., produkowanych wyłącznie w drodze fermentacji winogron, zaleca się zastosowanie tego samego odstępstwa w odniesieniu do minimalnej zawartości wyrażonej jako kwas winowy, co w przypadku win likierowych i win z przejrzałych winogron, i ustalenie jej na poziomie 3,5 grama na litr.
4. Zmiany w ograniczeniach dotyczących produkcji wina
Opis:
Limit wydajności produkcji wina wynoszący 74 litry na 100 kilogramów winogron przeniesiono z sekcji "Praktyki enologiczne" do sekcji "Ograniczenia".
Przy produkcji win czerwonych w poszczególnych kategoriach w ramach ChNP "Islas Canarias" minimum 85 % winogron musi pochodzić z co najmniej jednej z następujących odmian: Bastardo Negro-Baboso Negro, Cabernet Sauvignon, Castellana Negra, Listán Negro-Almuñeco, Listán Prieto, Malvasía Rosada, Merlot, Moscatel Negro, Negramoll, Pinot Noir, Ruby Cabernet, Syrah, Tempranillo, Tintilla, Vijariego Negro.
Zmiany te dotyczą pkt 3 specyfikacji oraz pkt 5.1 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
Limit wydajność ekstrakcji przeniesiono, ponieważ jest ograniczeniem, a zatem powinien znajdować się w tej sekcji.
Ograniczenie dotyczące minimalnej zawartości czerwonych odmian winorośli w czerwonym winie służy zachowaniu intensywności barwy jako właściwości organoleptycznej odnoszącej się do wyglądu. Zmiana ta nie ma wpływu na opis produktu.
5. Określenie systemów prowadzenia i wprowadzenie nowego systemu
Opis:
Określono każdy z tradycyjnych systemów prowadzenia winorośli wymienionych w specyfikacji - kielichowy, kordonowy, tradycyjny parral [pergola] i niski parral. Wprowadzono nową definicję dla tradycyjnego systemu prowadzenia "en rastras", czyli rodzaju palikowania na linach z podporami.
Zmiana ta dotyczy pkt 3 "Szczególne praktyki enologiczne" w sekcji 3 "Praktyki uprawy" oraz pkt 2 "Formowanie winorośli i system prowadzenia winorośli" specyfikacji, a także pkt 5.1 jednolitego dokumentu, "Podstawowe praktyki enologiczne", w sekcji dotyczącej praktyk uprawy.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
Każdy z tradycyjnych systemów prowadzenia winorośli wymienionych w specyfikacji opisano w celu uniknięcia pomyłek, w przypadku gdy tę samą nazwę użyto w innym miejscu. Tak jest w przypadku "cordón" [system prowadzenia w formie kordonu], który na innych obszarach uprawy winorośli odnosi się do rodzaju systemu prowadzenia na drutach, odmiennego od tradycyjnej praktyki stosowanej na Wyspach Kanaryjskich. Podobnie formę prowadzenia znaną jako "en vaso" [kielichowa] tradycyjnie realizuje się na Wyspach Kanaryjskich za pomocą łóz, w przeciwieństwie do innych obszarów uprawy winorośli. Ponieważ te dwa tradycyjne systemy prowadzenia zostały określone, w celu zachowania spójności określono także pozostałe. Dodano i określono tradycyjny system prowadzenia "en rastras". Wymieniono go jako godny uwagi w punkcie dotyczącym związku (pkt 7 lit. a) specyfikacji, w części "Czynniki ludzkie"); jednak nie wymieniono go następnie w części "Praktyki uprawy", co jest pominięciem, które należy naprawić.
6. Zwiększenie limitu wydajności produkcji
Opis:
Nastąpiło zwiększenie maksymalnej wydajności kilogramów winogron z hektara, a co za tym idzie hektolitrów produktu końcowego z hektara. Limit wzrósł z 10 000 do 15 000 kilogramów z hektara i z 74 do 111 hektolitrów z hektara.
Zmiana ta dotyczy pkt 5 specyfikacji, "Maksymalna wydajność", oraz sekcji 5 jednolitego dokumentu, "Praktyki winiarskie", w podsekcji 2 dotyczącej maksymalnej wydajności.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
Istnieją pewne odmiany winorośli, które gdy rosną w sprzyjających warunkach klimatycznych, w niektórych latach są bardziej produktywne niż w innych. Powoduje to problemy związane z plonami, które są zbyt duże, by można je było zebrać w celu wyprodukowania wina objętego ChNP "Islas Canarias".
Eksperci ze zrzeszonych winiarni wielokrotnie zwracali się o zmianę specyfikacji w zakresie zwiększenia maksymalnej wydajności. Twierdzą oni, że w przypadku tak dużych plonów jakość winogron nie ulega obniżeniu, a nawet nie ulega pogorszeniu.
Ponadto w przypadku winnic, w których stosuje się systemy prowadzenia inne niż palikowanie, w SIGPAC (hiszpański system identyfikacji działek rolnych) nie przewidziano limitów, co skutkuje [koniecznością] zmniejszenia powierzchni upraw. Jednak nawet w przypadku przyjęcia porozumienia przed zbiorem, które dopuszcza przekroczenie do 25 % limitu określonego w specyfikacji, nie jest ono wystarczającym rozwiązaniem.
7. Przy wytyczaniu granic obszaru dodano kod nuts
Opis:
Do opisu wyznaczonego obszaru dodano kod NUTS dla Wysp Kanaryjskich.
Pkt 4 specyfikacji produktu oraz pkt 6 jednolitego dokumentu zostały zmienione.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
Dalsze wyjaśnienie dotyczące wyznaczonego obszaru.
8. Zmiany w odmianach winorośli
Opis:
Usunięto rozróżnienie między zalecanymi i dozwolonymi odmianami. Wszystkie odmiany są obecnie dozwolone i wymienione w porządku alfabetycznym, oddzielnie dla winogron białych i czerwonych. Również z tego powodu wszystkie odmiany w jednolitym dokumencie wymieniono jako odmiany główne.
Dodaje się białą odmianę Albillo Criollo.
Zmiany te dotyczą pkt 6 specyfikacji, "Odmiany winorośli", oraz sekcji 7 jednolitego dokumentu, "Główne odmiany winorośli do produkcji wina".
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
Spójność z klasyfikacją ustanowioną w dekrecie królewskim 1338/2018 z dnia 29 października 2018 r. w sprawie potencjału produkcji wina, zmienionym dekretem królewskim 558/2020, załącznik XXI sekcja 5, w którym usunięto rozróżnienie na zalecane i dozwolone [odmiany], czyniąc wszystkie odmiany dozwolonymi. Rozróżnienie między odmianami białymi i czerwonymi w wykazie ma na celu ułatwienie konsultacji.
Odmiana Albillo Criollo jest tradycyjną odmianą stosowaną w produkcji wina objętego ChNP "Islas Canarias". Odmiana ta pojawiła się w zarządzeniu z dnia 2 maja 2011 r. w sprawie uznania wina gatunkowego Wysp Kanaryjskich i została zatwierdzona w powiązanych przepisach w art. 6 "Odmiany winorośli", gdzie określono ją nazwą "Albillo". Ten ostatni punkt zmieniono jednak zarządzeniem z dnia 21 października 2011 r. w celu dostosowania go do dekretu królewskiego 461/2011 z dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniającego m.in. dekret królewski 1244/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie potencjału produkcji wina, w którym usunięto odmianę "Albillo" z listy odmian dopuszczonych na Wyspach Kanaryjskich. Zarządzeniem AAA/580/2014 z dnia 7 kwietnia 2014 r. zmieniono załącznik XXI do wspomnianego dekretu królewskiego 1244/2008. Ponownie wprowadzono w nim tę odmianę w odniesieniu do Wysp Kanaryjskich, tym razem pod nazwą "Albillo Criollo". Z tego powodu, wracając do początków przedmiotowej ChNP, odmianę tę należy włączyć do specyfikacji. Zmiana ta nie ma wpływu na opis produktu.
9. Poprawione brzmienie punktu dotyczącego związku
Opis:
Poprawiono brzmienie punktu dotyczącego związku. W szczególności rozszerzono związek przyczynowy między czynnikami naturalnymi i ludzkimi oraz charakterystykę win dla każdej z kategorii.
Zmiana ta dotyczy pkt 7 specyfikacji produktu i pkt 8 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33. Zmiana nie unieważnia punktu dotyczącego związku, a jedynie poprawia jego brzmienie.
Uzasadnienie:
W przepisach UE wymaga się opisu związku dla każdej z kategorii produktów objętych ChNP. Nie zostało to jednak uwzględnione w wersji z 2011 r., czyli w pierwszej specyfikacji przedmiotowej ChNP. Wspomniana zmiana specyfikacji pozwala to skorygować.
10. Zmiany w zasadach dotyczących etykietowania
Opis:
Zniesiono ograniczenie dotyczące wielkości liter (od 4 do 10 milimetrów), którymi należało zapisać nazwę produktu objętego ChNP umieszczoną na etykiecie.
Usunięto fragmenty dotyczące podawania roku zbiorów i odmian winorośli. Są to fakultatywne dane szczegółowe przewidziane w prawodawstwie europejskim, bez specyfikacji ustanawiającej bardziej rygorystyczne zasady.
Usunięto fragmenty dotyczące fakultatywnych danych szczegółowych "fermentado en barrica" [poddane fermentacji w beczce], "barrica" [beczka] i "roble" [dąb]. Oznacza to również usunięcie ze specyfikacji warunków, które wykraczały poza przepisy krajowe dotyczące powyższych odniesień, a mianowicie: minimalnej pojemności beczek (330 litrów) oraz wymogu, aby wino znajdowało się w nich co najmniej trzy miesiące.
Zmiany te dotyczą pkt 8.2.8 specyfikacji oraz pkt 9 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
W odniesieniu do wielkości liter nie uważa się za konieczne ustanawianie ograniczeń poza tymi, które określono w zasadach ogólnych.
Fakultatywne dane szczegółowe, takie jak rocznik i odmiana, ustanowione w prawodawstwie europejskim i mające ogólne zastosowanie do wszystkich podmiotów, niezależnie od statusu ChNP/ChOG, nie muszą być umieszczane w specyfikacji, jeżeli nie określono bardziej rygorystycznych warunków stosowania.
Fakultatywne dane szczegółowe "fermentado en barrica", "barrica" i "roble" podlegają przepisom na poziomie krajowym. Warunki ich stosowania uznaje się zatem za ogólnie obowiązujące w całej Hiszpanii. Aby móc używać określeń tradycyjnych "noble" i "añejo" [dojrzewające], które można stosować w przypadku win objętych ChNP lub ChOG, maksymalną pojemność pojemników dębowych ustalono w prawie na 600 litrów. Nie ma zatem sensu, aby w celu podania fakultatywnych danych szczegółowych "fermentado en barrica", "barrica" i "roble" (co można także zrobić w przypadku win objętych ChNP lub ChOG) pojemność pojemników była ograniczona do 330 litrów, biorąc pod uwagę, że w dekrecie królewskim 1363/2011 z dnia 7 października 2011 r. wdrażającym przepisy UE dotyczące etykietowania, prezentacji i identyfikacji niektórych produktów sektora wina ustalono ten limit na 600 litrów. Wraz ze zniesieniem bardziej rygorystycznych warunków dotyczących pojemności beczek i minimalnego czasu leżakowania (we wspomnianym dekrecie królewskim nie określono minimalnego czasu), warunki te są obecnie takie same jak warunki ogólne określone w dekrecie królewskim 1363/2011. W związku z tym nie ma potrzeby uwzględniania ich w specyfikacji.
11. Podawanie mniejszych jednostek geograficznych
Opis:
Dodano następujące mniejsze jednostki geograficzne:
a. Wyspy Teneryfa (kod NUTS ES709) i Fuerteventura (kod NUTS ES704).
b. Gminy:
na wyspie El Hierro: El Pinar, La Frontera oraz Valverde;
na wyspie Fuerteventura: Antigua, Betancuria, La Oliva, Pájara, Puerto del Rosario oraz Tuineje;
na wyspie Gran Canaria: Agaete, Agüimes, Artenara, Arucas, Firgas, Gáldar, Ingenio, La Aldea de San Nicolás, Mogán, Moya, San Bartolomé de Tirajana, Santa Brígida, Santa Lucía de Tirajana, Santa María de Guía, Valleseco, Valsequillo, Tejeda, Telde, Teror oraz Vega de San Mateo;
na wyspie La Gomera: Agulo, Alajeró, Hermigua, Vallehermoso oraz Valle Gran Rey;
na wyspie Lanzarote: Arrecife, Haría, San Bartolomé, Teguise, Tías, Tinajo oraz Yaiza;
na wyspie La Palma: Barlovento, Breña Alta, Breña Baja, El Paso, Fuencaliente, Garafía, Los Llanos de Aridane, Puntagorda, Puntallana, San Andrés y Sauces, Tazacorte, Tijarafe oraz Villa del Mazo;
na wyspie Teneryfa: Adeje, Arafo, Arico, Arona, Buenavista del Norte, Candelaria, Fasnia, Garachico, La Guancha, Los Silos, Icod de los Vinos, Puerto de la Cruz, Los Realejos, El Rosario, El Sauzal, El Tanque, San Cristóbal de la Laguna, San Juan de la Rambla, Santa Úrsula, Santiago del Teide, Tegueste oraz Vilaflor.
Aby móc umieścić na etykiecie nazwę mniejszej jednostki geograficznej (wyspy lub gminy), wino musi być pochodzić wyłącznie z winogron wyprodukowanych w tej mniejszej jednostce geograficznej. Produkcja, dojrzewanie, w stosownych przypadkach, i butelkowanie muszą również odbywać się w obrębie tej jednostki geograficznej.
Na etykiecie nazwa mniejszej jednostki geograficznej nie może być zapisana większą czcionką niż chroniona nazwa pochodzenia "Islas Canarias".
Zmiana ta dotyczy sekcji (ii) "Przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania" pkt 8 lit. c) "Wymogi dodatkowe" specyfikacji oraz pkt 9 jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
Nazwy mniejszych jednostek geograficznych dodano zgodnie z art. 120 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 oraz z art. 55 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE). Oznaczenie "Tenerife" [Teneryfa], które należy stosować na etykietach, oraz jego formę dodano zgodnie z zarządzeniem regionalnego ministra ds. rolnictwa, rybołówstwa i żywności z dnia 7 czerwca 1999 r.
Ma to na celu zaspokojenie zapotrzebowania konsumentów na informacje o określonym miejscu pochodzenia win. Jest to także odpowiedź na chęć i zapotrzebowanie producentów, plantatorów winorośli i winiarni, aby jak najlepiej zaprezentować swoje specyficzne produkty.
Wykluczono nazwy wysp lub gmin, jeżeli stanowią one lub zawierają nazwy geograficzne chronione w ramach innych ChNP związanych z winem na Wyspach Kanaryjskich. Jest to zgodne z art. 103 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz art. 28 i 29 ustawy 6/2019 o jakości rolno-spożywczej.
Uwzględniono warunki, które są bardziej rygorystyczne niż te określone w art. 55 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33. W [przepisach dotyczących] etykietowania i prezentacji produktów uwzględniono wystarczające szczegółowe informacje dotyczące wyglądu etykiet, w szczególności w odniesieniu do wielkości liter i ich położenia. Ma to na celu jasne i proste określenie kategorii i pochodzenia produktów oraz uniknięcie jakiejkolwiek dezorientacji ze strony konsumentów.
12. Zamieszczanie szczegółowych informacji na temat jednostek certyfikujących
Opis:
Dodano punkt dotyczący związku w stosunku do jednostek certyfikujących, którym właściwy organ przekazał zadania w zakresie kontroli i certyfikacji produktów, zgodnie z dekretem 39/2016 z dnia 25 kwietnia 2016 r.
Zmiana ta dotyczy pkt 9 lit. a) specyfikacji, "Właściwe organy kontrolne i jednostki certyfikujące". Nie ma ona wpływu na jednolity dokument.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
W specyfikacji należy wymienić jednostki certyfikujące, które przeprowadzają certyfikację produktu i którym przekazano kontrolę nad niniejszą specyfikacją ChNP.
13. Poprawa opisu kontroli
Opis:
Dodano następujące metody, które jednostka certyfikująca jest zobowiązana stosować.
Jednostka certyfikująca ocenia zgodność z niniejszą specyfikacją na podstawie wstępnych oraz następczych kontroli w zakładach winiarskich, przeprowadzanych co najmniej raz w roku na podstawie wykazu opisanych zadań.
Kontrole warunków uprawy winorośli polegają na połączeniu wyrywkowych kontroli opartych na analizie ryzyka i pobieraniu próbek.
Próbki do tych kontroli pobierane są systematycznie w każdym zakładzie, a z zapasów produktów gotowych do spożycia pobiera się próbki losowe.
Zmiana ta dotyczy pkt 9 lit. b) "Zadania" w ppkt (ii), "Metodyka kontroli", specyfikacji. Jednolity dokument pozostaje bez zmian.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
W celu zapewnienia zgodności z art. 25 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/33 [sic], który stanowi, że należy przeprowadzać coroczne kontrole w odniesieniu do zgodności ze specyfikacją oraz że takie kontrole należy przeprowadzać za pomocą wyrywkowych kontroli opartych na analizie ryzyka, poprzez pobieranie próbek lub systematycznie. Wyrywkowe kontrole można łączyć z kontrolami poprzez pobieranie próbek.
14. Zmiany brzmienia specyfikacji, które nie mają wpływu na jej treść
Opis:
1. Zmiany w układzie/prezentacji
- W ramach sekcji specyfikacji (1, 2, 3 itd.) odpowiednio ponumerowano podsekcje (2.2, 2.2.1, 2.2.2 itp.). Poprawia to porządek i przejrzystość prezentacji. W miarę możliwości w każdej sekcji i podsekcji listy alfabetyczne zastąpiono listami numerycznymi lub myślnikami, przy czym listy alfabetyczne zastępują podsekcje wprowadzone myślnikami, aby poprawić spójność prezentacji.
- W opisie wina, przed wykazem produktów sektora wina, dodano nagłówek "Kategorie". Kolejność w wykazie produktów zmieniono tak, aby była zgodna z kolejnością kategorii zastosowaną w części II załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
- Nagłówek "Analityczne cechy charakterystyczne" zmieniono na "Właściwości fizyczne i chemiczne".
- W podsekcjach dotyczących właściwości fizycznych i chemicznych produkty, które wcześniej były pogrupowane razem, teraz są przedstawione oddzielnie, aby zachować kolejność stosowaną w części II załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
2. Przekształcono następujące sekcje:
- Limit wydajności produkcji, który w poprzedniej specyfikacji znajdował się w sekcji dotyczącej praktyk enologicznych. Obecnie znajduje się on w sekcji dotyczącej ograniczeń, co jest bardziej odpowiednie.
- Odmiany winorośli wymieniono w porządku alfabetycznym, natomiast winogrona czerwone i białe w oddzielnych wykazach.
- Numery od 4 do 10 w podtytule b) "Wymogi obiektywne" w punkcie 8 "Obowiązujące przepisy" poprzedniej specyfikacji znajdują się teraz w podtytule "Wymogi dodatkowe", co jest bardziej odpowiednie. W nowym miejscu pogrupowano je według treści, ponumerowano i opatrzono nagłówkami. Przekształcenie to nie powoduje zmiany treści.
3. Wyjaśnienie terminologii, korekta błędów gramatycznych i uzgodnienia:
- Sformułowanie "wina musujące" zastąpiono sformułowaniem "gatunkowe wino musujące", zgodnie z nazwą kategorii dla tego produktu.
- Wyrażenie "ta nazwa" zastąpiono wyrażeniem "ta chroniona nazwa pochodzenia".
- Wyrażenie "ta Wspólnota Autonomiczna" zastąpiono wyrażeniem "Wspólnota Autonomiczna Wysp Kanaryjskich".
- Wyrażenie "wino gatunkowe z Wysp Kanaryjskich" zastąpiono wyrażeniem "chroniona nazwa pochodzenia Islas Canarias" lub "Islas Canarias", w stosownych przypadkach, ponieważ jest to chroniona nazwa.
- Wyrażenie "te specyfikacje" zastąpiono wyrażeniem "ta specyfikacja" (np. w pkt 3 lit. a) ppkt 2 i pkt 8 lit. b) ppkt 3 lit. a) poprzedniej specyfikacji).
- Wyrażenie "będzie z" (sekcja 3 lit. a) ppkt 2 poprzedniej specyfikacji) zastąpiono wyrażeniem "będzie do", ponieważ odnosi się ono do naturalnej zawartości alkoholu produkowanych partii lub serii, w odniesieniu do [kategorii] win wymienionych poniżej.
Zmiany te dotyczą różnych punktów specyfikacji i jednolitego dokumentu.
Jest to standardowa zmiana, ponieważ nie spełnia żadnego z kryteriów określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/33.
Uzasadnienie:
Poprawa i doprecyzowanie brzmienia.