Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w czwartek, 19 grudnia 2024 r., wydał wyrok w sprawie C-664/23 | Caisse d’allocations familiales des Hauts-de-Seine.
Czytaj również: TSUE wprost o dodatku za pracę dla niepełnoetatowców>>
Tło sprawy
W 2008 r. obywatel Armenii wjechał nielegalnie na terytorium francuskie wraz z żoną i dwojgiem małoletnich dzieci urodzonych w Armenii. W 2011 r. we Francji urodziło się w tym małżeństwie trzecie dziecko. W 2014 r. ojciec wystąpił o przyznanie świadczeń rodzinnych na troje dzieci. Mimo iż posiadał kartę pobytu czasowego pozwalającą mu na pracę, Caisse d‘allocations familiales des Hauts-de-Seine [kasa zasiłków rodzinnych (CAF) departamentu Hauts-deSeine] oddaliła jego wniosek w odniesieniu do dwojga dzieci urodzonych poza Francją.
Odmowa ta, zaskarżona przez niego sądu ds. zabezpieczenia społecznego w Nanterre, opierała się na braku dokumentów dowodzących legalności wjazdu dzieci do Francji (w tym przypadku chodziło o przedłożenie bądź wydanego przez organ prefektury poświadczenia uściślającego, że dziecko wjechało do Francji najpóźniej w tym samym czasie co jedno z jego rodziców, które uzyskało pozwolenie na pobyt, bądź zaświadczenia lekarskiego wydanego w trakcie procedury łączenia rodzin). Zainteresowany uzyskał korzystne rozstrzygnięcie, po czym sąd apelacyjny w Wersalu podtrzymał odmowę. W 2022 r. sąd kasacyjny uchylił wyrok, podkreślając, że sąd apelacyjny nie ustosunkował się do argumentów obywatela Armenii dotyczących dyrektywy o jednym zezwoleniu (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/98/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie procedury jednego wniosku o jedno zezwolenie dla obywateli państw trzecich na pobyt i pracę na terytorium państwa członkowskiego oraz w sprawie wspólnego zbioru praw dla pracowników z państw trzecich przebywających legalnie w państwie członkowskim), która zapewnia równe traktowanie pracowników będących obywatelami państw trzecich i obywatelami Unii. Sprawa została przekazana do ponownego rozpoznania sądowi apelacyjnemu, który zdecydował się wystąpić do Trybunału Sprawiedliwości. Pragnie on ustalić, czy państwo członkowskie może nie uwzględnić urodzonych w państwie trzecim dzieci będących na utrzymaniu posiadacza jednego zezwolenia, jeżeli nie wjechały one w ramach procedury łączenia rodzin lub jeżeli rodzic nie przedstawił dokumentów dowodzących legalności ich wjazdu na terytorium kraju.
Sprawdź również książkę: Prawo pracy >>
Dodatkowy warunek sprzeczny z prawem UE
Trybunał odpowiedział, że sprzeczne z prawem Unii jest uzależnienie prawa obywateli państw trzecich zamieszkujących legalnie we Francji do świadczeń rodzinnych od dodatkowego warunku, polegającego na obowiązku wykazania legalności wjazdu na terytorium francuskie dzieci, na które wnosi się o przyznanie świadczeń rodzinnych. Trybunał uznał bowiem, że nałożenie takiego warunku zastrzega dla obywateli państw trzecich traktowanie mniej korzystne niż to, które przysługuje obywatelom przyjmującego państwa członkowskiego.
Przypomniał, że prawo Unii przewiduje równe traktowanie obywateli państw trzecich przebywających legalnie na terytorium państw członkowskich oraz obywateli krajowych.
Kiedy bowiem legalny pobyt obywatela państwa trzeciego w państwie członkowskim jest wykazany, państwa członkowskie powinny zapewnić równe traktowanie tych pracowników przebywających na ich terytorium oraz obywateli krajowych, ściśle ograniczając odstępstwa od tego prawa.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.