(2022/C 244/27)
(Dz.U.UE C z dnia 27 czerwca 2022 r.)
Sąd odsyłający
Fővárosi Törvényszék
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: CH
Strona pozwana: Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 2 dyrektywy 2013/34/EU 1 należy interpretować w ten sposób, że nie ma on zastosowania do osób fizycznych będących podatnikami, lecz jedynie do spółek handlowych lub innych rodzajów spółek wymienionych w załącznikach I i II do tej dyrektywy?
2) W razie udzielenie odpowiedzi twierdzącej: Czy oznacza to, że w tym przypadku bezwzględnie obowiązujące przepisy dyrektywy 2013/34/UE nie mają zastosowania do osób fizycznych, to znaczy, że obowiązki przedsiębiorstw objętych jej zakresem nie mogą być nałożone na podatników będących osobami fizycznymi i w ramach kontroli spoczywających na nich zobowiązań podatkowych nie mogą być zaklasyfikowane wobec nich jako stanowiące obciążenie tych osób?
3) W razie udzielenie odpowiedzi twierdzącej na poprzednie pytanie: Czy postępowanie administracji podatkowej państwa członkowskiego jest zgodne z zasadami rachunkowości przewidzianymi w art. 4, 30 i 33 dyrektywy 2013/34/UE, z przedmiotem i celem obowiązku sprawozdawczości ksiąg rachunkowych, z prawem do rzetelnego procesu sądowego uznanym za ogólną zasadę prawa na podstawie art. 47 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej, a także z zasadami pewności prawa i proporcjonalności, jeśli różnica w opodatkowaniu jest ustalana na niekorzyść podatnika będącego osobą fizyczną zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości wyłącznie dlatego, że podatnik nie jest w stanie dostarczyć administracji podatkowej wszystkich dokumentów księgowych spółki handlowej, która jest niezależna od podatnika, w celu wykazania, że podatnik wykorzystał znajdujące się w jego zarządzie kwoty pieniężne na podstawie instrukcji lub zleceń w obszarze jej działalności w interesie spółki handlowej jako pracodawcy, tak aby administracja podatkowa mogła stwierdzić brak dowodów, którymi podatnik będący osobą fizyczną nie musi dysponować, lub też nie może dysponować ze względu na obiektywne przeszkody, ze szkodą dla podatnika będącego osobą fizyczną, a jednocześnie roczne sprawozdania finansowe są publicznie dostępne ze względu na spoczywający na przedsiębiorstwach obowiązek sprawozdawczości?
4) Czy przepisy dyrektywy 2013/34/UE, w szczególności jej motywy oraz art. 4, 6, 30 i 33, można interpretować w ten sposób, że wypełnienie obowiązków ustanowionych w tych artykułach uzasadnia domniemanie ustawowe, że sprawozdania finansowe są zgodne z zasadami rachunkowości, w szczególności z zasadami rzetelności i sprawdzalności?
5) Czy zgodne z art. 4, 6, 30 i 33 dyrektywy 2013/34/UE, z prawem do rzetelnego procesu sądowego zgodnie z art. 47 Karty oraz z zasadą pewności prawa jest postępowanie, w którym administracja podatkowa, nie obalając ustawowego domniemania zgodności z przepisami dyrektywy 2013/34/UE i nie badając treści deklaracji, nie dopuszcza rocznych sprawozdań finansowych opublikowanych przez spółkę jako dowodu w zakresie ich treści, przy czym wskazuje, że same w sobie nie są one wystarczające do ustalenia ich treści w sposób wiarygodny, tj. że podatnik zwrócił spółce handlowej pobrane kwoty pieniędzy, ale że do tego celu konieczne są wszystkie dokumenty księgowe spółki?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.244.21 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-279/22: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 22 kwietnia 2022 r. - CH/Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága |
| Data aktu: | 27/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 27/06/2022 |