Od czasu przyjęcia rozporządzenia ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ("RRF") 1 nastąpiła diametralna zmiana sytuacji geopolitycznej. Rosyjska agresja na Ukrainę wywarła ogromny wpływ na społeczeństwo i gospodarkę Unii. Te bezprecedensowe wyzwania geopolityczne sprawiają, że jeszcze ważniejsze i pilniejsze staje się ograniczenie uzależnienia UE od paliw kopalnych, zwłaszcza od paliw przywożonych z Rosji, w tym poprzez pełne wdrożenie wniosków zawartych w pakiecie "Gotowi na 55", a także zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii i dalsze zwiększenie efektywności energetycznej. Aby sprostać tym wyzwaniom oraz na wniosek Rady Europejskiej, 18 maja 2022 r. Komisja opublikowała plan REPowerEU, w którym określiła wspólne europejskie działania w tym obszarze stanowiące uzupełnienie działań podjętych w odniesieniu do bezpieczeństwa dostaw energii i magazynowania energii. W szczególności w planie REPowerEU zaproponowano zestaw działań mających na celu oszczędzanie energii, dywersyfikację dostaw i przyspieszenie transformacji Europy w kierunku czystej energii.
Te trzy grupy interwencji są wspierane przez inteligentne połączenie inwestycji i reform.
RRF może odgrywać ważną rolę w mobilizacji i wykorzystaniu dostępnych zasobów na szczeblu unijnym i krajowym z myślą o osiągnięciu celów określonych w planie REPowerEU. Aby udoskonalić ramy RRF i skuteczniej uwzględnić cele planu REPowerEU, Komisja przedstawiła ukierunkowany wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia w sprawie RRF uwzględniający cel REPowerEU ("wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia w sprawie uwzględnienia rozdziałów dotyczących REPowerEU w planach odbudowy i zwiększania odporności"). Celem jest szybkie stworzenie ram niezbędnych do jak najszybszego uruchomienia inwestycji i reform wzmacniających odporność energetyczną UE. We wniosku tym określono konkretny zestaw celów REPowerEU, które powinny stanowić podstawę inwestycji i reform uwzględnionych w obowiązujących planach odbudowy i zwiększania odporności ("RRP") w ramach specjalnych rozdziałów dotyczących REPowerEU. We wniosku przewidziano również specjalne źródła finansowania odpowiednich działań.
W niniejszych wytycznych wyjaśniono metody opracowywania rozdziałów dotyczących REPowerEU. Niniejsze wytyczne dotyczą w szczególności procesu zmiany obowiązujących już planów. Jeśli chodzi o sporządzanie RRP, nadal obowiązują wytyczne ze stycznia 2021 r 2 ..
W części 1 niniejszych wytycznych wyjaśniono dostępne podstawy prawne zmiany przyjętych RRP. Część 2 dotyczy sporządzania i treści rozdziału dotyczącego REPowerEU. Wskazano w niej również informacje, które państwa członkowskie powinny przekazać Komisji, dotyczące powodów, celów i charakteru zmian wprowadzonych w RRP.
Przy sporządzaniu zmian w RRP w celu odzwierciedlenia rozdziałów dotyczących REPowerEU obowiązują następujące zasady:
Spis treści
CZĘŚĆ I: OGÓLNE RAMY DOTYCZĄCE ZMIANY PLANÓW ODBUDOWY I ZWIĘKSZANIA ODPORNOŚCI.
Wprowadzenie
I. Finansowanie przeznaczone wyłącznie na reformy i inwestycje zawarte w rozdziałach dotyczących REPowerEU
1. Art. 21a - nowe zasoby na rzecz REPowerEU
A) Przesunięcia środków z europejskich funduszy na podstawie art. 26a rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów (UE) 2021/1060 ("rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów")
B) Alokacja z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
II. Podstawy zmiany RRP
1. Art. 14 ust. 2 rozporządzenia w sprawie RRF: zmiana planu załączonego do wniosku o wsparcie w formie pożyczki
2. Art. 18 ust. 2 rozporządzenia w sprawie RRF: aktualizacja planu
3. Art. 21 rozporządzenia w sprawie RRF: zmiana lub zastąpienie planu w przypadku, w którym realizacja planu nie jest już możliwa - całkowicie lub częściowo - z uwagi na obiektywne okoliczności
4. Opis procedur
5. Opis ewentualnych zmian planów
CZĘŚĆ II: WYTYCZNE DOTYCZĄCE OPRACOWANIA I PREZENTACJI ADDENDUM
I. Rozdział dotyczący REPowerEU
1. Podstawa prawna i cele REPowerEU
2. Treść rozdziału dotyczącego REPowerEU
3. Ocena rozdziału dotyczącego REPowerEU
II. Ogólne wskazówki dotyczące zmiany RRP
1. Cele zmian
A) Kompleksowa i odpowiednio wyważona reakcja na sytuację gospodarczą i społeczną/ wkład w realizację wszystkich sześciu filarów
B) Powiązanie z zaleceniami dla poszczególnych krajów i europejskim semestrem
C) Ogólny wpływ RRP
D) Spójność
E) Równość płci i równe szanse dla wszystkich
F) Projekty transgraniczne i dotyczące wielu krajów
G) Pomoc państwa
2. Opis zmian
A) Opis reform i inwestycji
B) Wymiar ekologiczny i cyfrowy
C) Monitorowanie wydatków na cele związane z klimatem i znakowanie cyfrowe
D) Zasada "nie czyń poważnych szkód" (DNSH)
E) Otwarta strategiczna autonomia
F) Kamienie milowe, wartości docelowe i ramy czasowe
G) Finansowanie i koszty
3. Komplementarność i realizacja RRP
A) Spójność z innymi inicjatywami
B) Komplementarność finansowania
C) Unikanie podwójnego finansowania
D) Realizacja
E) Proces konsultacji
F) Kontrola i audyt
G) Komunikacja
ZAŁĄCZNIK: INSTRUMENTY FINANSOWE
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17).
2 Dokument roboczy służb Komisji (2021) 12 final.
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie nowej strategii finansowania na potrzeby finansowania NextGene- rationEU, COM(2021) 250 final, a także decyzje Komisji C(2021) 2501 i C(2021) 2502.
4 Więcej informacji na temat operacji finansowania NextGenerationEU znajduje się w sprawozdaniu opublikowanym 22 lutego 2022 r., COM(2022) 43 final.
5 Aby skorzystać z przykładów najlepszych praktyk oraz obszernych informacji i analizy wpływu dotyczących technologii grzewczych i chłodniczych wykorzystujących odnawialne źródła energii, możliwości obniżenia emisyjności, scenariuszy i potencjalnych środków, w tym z zestawień informacji o poszczególnych państwach, danych i oceny skutków, państwa członkowskie zachęca się do zapoznania się z badaniami na temat sektora grzewczego i chłodniczego, dostępnymi pod adresem: https://energy.ec.europa.eu/topics/energy- efficiency/heating-and-cooling_en
6 Zob. również COM(2021) 801 final z dnia 14 grudnia 2021 r.
7 Jeżeli w ramach działania objętego wsparciem prognozowane emisje gazów cieplarnianych nie są znacząco niższe (ale i tak są niższe) od odpowiednich wskaźników emisyjności, należy wyjaśnić powody, dla których nie jest to możliwe. Wskaźniki emisyjności określone jako podstawa przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji dla działań wchodzących w zakres systemu handlu uprawnieniami do emisji, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/447.
8 W ramach regularnego cyklu europejskiego semestru zalecenia dla poszczególnych krajów są zwykle proponowane przez Komisję na przełomie maja i czerwca, zatwierdzane przez Radę Europejską i ostatecznie przyjmowane przez Radę na początku lipca.
9 SEC(2022) 70 final - SWD(2022) 19 final - SWD(2022) 20 final.
10 COM(2021) 550 final; COM(2021) 801 final. do końca 2022 r. Celem programu jest ustanowienie solidnej struktury zarządzania, w ramach której państwa członkowskie i Komisja współpracowałyby w zorganizowany sposób na rzecz osiągnięcia ustalonych wartości docelowych, oraz ułatwienie realizacji projektów dotyczących wielu krajów. Państwa członkowskie są proszone o wskazanie, w jaki sposób wszelkie dodatkowe lub zmodyfikowane działania dotyczące transformacji cyfrowej lub wyzwań z nią związanych byłyby zgodne z tymi czterema kierunkami głównymi i w jaki sposób przyczyniłyby się do osiągnięcia celów na 2030 r.
11 Zasady występowania o przesunięcie środków między RRF i funduszami w ramach polityki spójności przedstawiono w części 1.