Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40511 - Insurance Ireland: baza danych o roszczeniach ubezpieczeniowych i warunki dostępu

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40511 - Insurance Ireland: baza danych o roszczeniach ubezpieczeniowych i warunki dostępu
(2022/C 104/10)

1. Wprowadzenie

1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1  Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie - o nadaniu tym zobowiązaniom mocy wią- żącej dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w wyznaczonym przez Komisję terminie.

2. Streszczenie sprawy

2) 14 maja 2019 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające w sprawie Insurance Ireland (Member Association) Company Limited by Guarantee ("Insurance Ireland") - związku przedsiębiorstw, który zarządza systemem wymiany informacji pod nazwą Insurance Link. Postępowanie wyjaśniające wszczęto, aby ocenić, czy warunki dostępu do systemu wymiany informacji Insurance Link mogą ograniczać konkurencję. 18 czerwca 2021 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń dotyczące podejrzenia naruszeń ze strony związku Insurance Ireland na irlandzkim rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

3) We wstępnej ocenie wyrażono opinię, że związek Insurance Ireland naruszył art. 101 ust. 1 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG poprzez ograniczanie dostępu do systemu wymiany informacji Insurance Link, ograniczając w ten sposób konkurencję na irlandzkim rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. System wymiany informacji Insurance Link to zbiór danych o roszczeniach z tytułu ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie, który oferuje możliwość umożliwiającą zwrócenie się o dalsze informacje na temat takich świadczeń. System wymiany informacji zawiera informacje przydatne do wykrywania i zwalczania oszustw w branży ubezpieczeń komunikacyjnych.

4) Komisja wstępnie uznała, że Insurance Ireland arbitralnie opóźniał udzielenie dostępu do systemu wymiany informacji lub de facto odmawiał takiego dostępu przedsiębiorstwom, które miały uzasadniony interes w przystąpieniu do tego systemu, oraz że nadal istnieją przeszkody, które mogą mieć wpływ na przedsiębiorstwa pragnące wejść na irlandzki rynek ubezpieczeń komunikacyjnych. Według wstępnej oceny sprawił to szereg powiązanych ze sobą decyzji, które stosowano z różną intensywnością w różnych okresach. Przynajmniej od 2009 r. dostęp do Insurance Link jest powiązany z członkostwem w Insurance Ireland lub uzależniony od członkostwa w tym związku. Ponadto Komisja wstępnie uznała, że koncepcja i stosowanie kryteriów dotyczących członkostwa w Insurance Ireland nie były jasne, przejrzyste, obiektywne, niedyskryminacyjne ani łatwo dostępne. We wstępnej ocenie wyrażono opinię, że w procesie rozpatrywania wniosków o członkostwo w Insurance Ireland związek ten postępował w sposób arbitralny i dyskryminacyjny, a w przypadku szeregu wnioskodawców opóźniał proces rozpatrywania wniosków o członkostwo o dłuższe okresy. Niektóre kategorie uczestników rynku (np. ubezpieczyciele mający siedzibę w innych państwach członkowskich i świadczący usługi w Irlandii na podstawie przepisów dotyczących swobodnego świadczenia usług pomiędzy państwami członkowskimi (dalej "na podstawie swobody świadczenia usług"), agencje typu MGA (ang. Managing General

Agent)) były przez określone okresy wyłączone z członkostwa. Nawet jeżeli niektórym wnioskodawcom przyznano dostęp do zbioru danych, de facto odmawiano im dostępu do funkcji Insurance Link umożliwiającej zwrócenie się o dalsze informacje lub opóźniano jego udzielenie.

5) Komisja wstępnie uznała, że brak dostępu do Insurance Link lub opóźnianie jego udzielenia spowodowały, że przedsiębiorstwa znalazły się w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej na irlandzkim rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w porównaniu z przedsiębiorstwami, które miały dostęp do systemu wymiany informacji. Miało to negatywny wpływ na ich koszty, jakość usług i ceny. Stanowiło to również barierę wejścia na rynek i tym samym ograniczyło możliwość rywalizacji podmiotów na rynku poprzez oferowanie bardziej konkurencyjnych cen i wyboru dostawców. Brak dostępu do odpowiednich danych zawartych w Insurance Link miał również wpływ na handel transgraniczny między państwami członkowskimi, co potencjalnie mogło skutkować podziałem rynku wewnętrznego.

3. Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań

6) Insurance Ireland nie zgadza się z oceną wstępną sporządzoną przez Komisję. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Insurance Ireland zaproponował zobowiązania, by uwzględnić zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji ("zaproponowane zobowiązania").

7) Zaproponowane zobowiązania zostały w skrócie przedstawione poniżej, a w całości opublikowane w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

https://ec.europa.eu/competition-policy/index_en

A) Zobowiązania dotyczące dostępu do Insurance Link

8) W ciągu 20 dni roboczych od dnia otrzymania przez Insurance Ireland formalnego powiadomienia o decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Insurance Ireland zobowiązuje się:

a) uniezależnić dostęp do Insurance Link od członkostwa w Insurance Ireland, tak by od użytkowników Insurance Link nie wymagano członkostwa w Insurance Ireland ani przystąpienia do tego związku w charakterze członka w celu uzyskania dostępu do Insurance Link lub korzystania z którejkolwiek z funkcji tego systemu;

b) przyjąć i podać do wiadomości publicznej kryteria dostępu do Insurance Link, które będą sprawiedliwe, obiektywne, przejrzyste i niedyskryminacyjne oraz będą jednolicie stosowane do wszystkich wnioskodawców (w tym także z innych państw członkowskich) 2 . Dostęp do Insurance Link zostanie przyznany: (i) każdemu ubezpieczycielowi, który prowadzi działalność ubezpieczeniową w Irlandii lub wykaże zamiar prowadzenia działalności ubezpieczeniowej w Irlandii na podstawie swobody świadczenia usług lub na podstawie przepisów dotyczących swobody przedsiębiorczości, a także (ii) każdemu podmiotowi wyznaczonemu przez ubezpieczyciela, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, do zawierania umów ubezpieczeniowych lub obsługi roszczeń w Irlandii w imieniu ubezpieczyciela. W przypadku podmiotów działających na podstawie udzielonego pełnomocnictwa nie wymaga się, aby ubezpieczyciel, na rzecz którego działają, był członkiem Insurance Ireland lub przystąpił do tego związku, aby dany podmiot mógł mieć dostęp do Insurance Link. Wnioskodawcy będą musieli złożyć formularz wniosku, wyrazić zgodę na wprowadzanie danych o roszczeniach do Insurance Link, zawrzeć umowę o dostępie 3  i dotrzymywać jej warunków, a także przestrzegać kodeksu postępowania w zakresie ochrony danych dla sektora ubezpieczeń z 2013 r.;

c) ustanowić nową procedurę rozpatrywania wniosków o dostęp do Insurance Link z określonymi ramami czasowymi przyznania lub odmowy dostępu do Insurance Link oraz prawem do odwołania 4 . Od momentu złożenia wniosku do czasu podjęcia decyzji proces powinien trwać 20 dni roboczych. Jeżeli w pierwszej instancji odmówiono dostępu lub w ciągu 20 dni nie podjęto żadnej decyzji, przewiduje się dodatkowe 10 dni na kontrolę procedury i jej wyniku.

9) W ciągu 10 dni roboczych od dnia otrzymania przez Insurance Ireland formalnego powiadomienia o decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Insurance Ireland zobowiązuje się:

a) wyznaczyć specjalistę ds. rozpatrywania wniosków dotyczących dostępu do Insurance Link, który będzie odpowiedzialny za niezależne rozpatrywanie wniosków o dostęp do Insurance Link i podejmowanie decyzji w ich sprawie zgodnie z procedurą rozpatrywania wniosków dotyczących Insurance Link. Specjalista ds. rozpatrywania wniosków będzie informował Insurance Ireland o wynikach tego procesu, ale ani Insurance Ireland, ani żadna strona zewnętrzna nie będą mogły wpływać na jego przebieg. Tylko w przypadku gdy specjalista ds. rozpatrywania wniosków zdecyduje, że wnioskodawca nie spełnia kryteriów dostępu, zarząd Insurance Ireland będzie musiał zatwierdzić decyzję specjalisty ds. rozpatrywania wniosków lub ją uchylić i przyznać dostęp w jego zastępstwie 5 ;

b) wprowadzić zmienione opłaty za korzystanie z Insurance Link, ustalone zgodnie z zasadami zmienionej struktury opłat, która musi być sprawiedliwa, obiektywna, przejrzysta i niedyskryminująca dla wszystkich użytkowników Insurance Link 6 . Łączne opłaty pobierane od użytkowników Insurance Link będą odzwierciedlać rzeczywiste koszty poniesione w związku z obsługą Insurance Link. Opłaty pobierane od indywidualnych użytkowników Insurance Link będą ustalane na podstawie rzeczywistego wykorzystania systemu przez użytkownika w danym okresie odniesienia. Od wszystkich nowych użytkowników Insurance Link pobierana będzie jednorazowa opłata początkowa, która ma pokryć koszty wprowadzenia ich do systemu jako użytkowników.

10) W ciągu 30 dni roboczych od dnia otrzymania przez Insurance Ireland formalnego powiadomienia o decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Insurance Ireland zobowiązuje się powołać Komisję Nadzorczą 7 , która będzie stanowić organ odwoławczy złożony z: (i) osoby zaproponowanej przez Ministerstwo Finansów, (ii) wykwalifikowanego prawnika posiadającego wiedzę fachową w zakresie rozstrzygania sporów, zaproponowanego przez przewodniczącego instytutu arbitrów (ang.) Chartered Institute of Arbitrators (Oddział w Irlandii), (iii) osoby reprezentującej interesy klientów biznesowych zaproponowanej przez ISME - irlandzkie stowarzyszenie MŚP, (iv) osoby zaproponowanej przez irlandzkie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych oraz (v) osoby zaproponowanej przez Radę ds. Oceny Szkód na Osobie. Wnioskodawca może odwołać się do Komisji Nadzorczej po odrzuceniu jego wniosku przez Insurance Ireland lub w przypadku braku działania w przewidzianym terminie 8 . Komisja Nadzorcza dokona przeglądu funkcjonowania Insurance Link i sporządzi sprawozdanie na ten temat. Będzie również doradzać w sprawie wszelkich zmian funkcjonowania Insurance Link i procesów z tym związanych, a także w sprawie struktury opłat za dostęp do tego systemu.

B) Zobowiązania dotyczące członkostwa w Insurance Ireland

11) W ciągu 20 dni roboczych od dnia otrzymania przez Insurance Ireland formalnego powiadomienia o decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Insurance Ireland zobowiązuje się:

a) przyjąć i podać do wiadomości publicznej kryteria uzyskania członkostwa w Insurance Ireland w charakterze członków pełnoprawnych i stowarzyszonych, które będą sprawiedliwe, obiektywne, przejrzyste i niedyskrymina- cyjne. Ubezpieczyciele prowadzący lub zamierzający prowadzić działalność w Irlandii będą mogli uzyskać pełne członkostwo w Insurance Ireland. Inne podmioty oferujące usługi w sektorze ubezpieczeń w Irlandii lub zamierzające świadczyć takie usługi będą mogły przystąpić do Insurance Ireland jako członkowie stowarzyszeni 9 . Insurance Ireland zlikwiduje obecnie obowiązujące kryteria, zgodnie z którymi: (i) wnioskodawca ubiegający się o członkostwo musi prowadzić działalność od co najmniej roku oraz (ii) wnioskodawca musi mieć poparcie obecnego pełnoprawnego członka Insurance Ireland, aby mógł zostać przyjęty jako członek stowarzyszony 10 ;

b) ustanowić nową procedurę rozpatrywania wniosków o członkostwo z określonymi ramami czasowymi i prawem do odwołania przysługującym wnioskodawcom ubiegającym się o członkostwo. Czas trwania procedury rozpatrywania wniosków jest taki sam jak w przypadku dostępu do Insurance Link 11 ;

c) wyznaczyć specjalistę ds. rozpatrywania wniosków o członkostwo, który będzie miał zagwarantowaną niezależność działania i który będzie odpowiedzialny za rozpatrywanie wniosków o członkostwo w Insurance Ireland zgodnie z procedurą rozpatrywania wniosków o członkostwo. W przypadku gdy specjalista ds. rozpatrywania wniosków o członkostwo zdecyduje, że wnioskodawca nie spełnia kryteriów członkostwa, zarząd Insurance Ireland będzie musiał zatwierdzić decyzję specjalisty ds. rozpatrywania wniosków o członkostwo lub ją uchylić i wyrazić zgodę na członkostwo w jego zastępstwie 12 .

12) W ciągu 30 dni roboczych od dnia, w którym Insurance Ireland otrzyma formalne powiadomienie o decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, Insurance Ireland zobowiązuje się powołać Komisję Odwoławczą ds. Członkostwa, która będzie składać się z niezależnych arbitrów z udokumentowaną wiedzą i doświadczeniem w zakresie sektora ubezpieczeń lub rozstrzygania sporów 13 . Komisja Odwoławcza ds. Członkostwa będzie rozpatrywać odwołania od decyzji podjętej przez specjalistę ds. rozpatrywania wniosków o członkostwo lub zarząd Insurance Ireland, w myśl której wnioskodawca nie spełnia kryteriów członkostwa 14 .

13) Wszystkie zaproponowane zobowiązania będą obowiązywać przez 10 lat od dnia otrzymania przez Insurance Ireland formalnego powiadomienia o decyzji Komisji na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

14) Insurance Ireland zobowiązuje się wyznaczyć pełnomocnika ds. monitorowania, który będzie monitorował wykonanie zaproponowanych zobowiązań i składał Komisji sprawozdania na ten temat. W ciągu pierwszych dwóch lat pełnomocnik ds. monitorowania będzie składał Komisji sprawozdanie co sześć miesięcy, a przez pozostałą część okresu obowiązywania zaproponowanych zobowiązań - co roku.

15) Insurance Ireland zobowiązuje się nie obchodzić ani nie podejmować prób obejścia zaproponowanych zobowiązań poprzez działanie lub zaniechanie.

4. Zaproszenie do zgłaszania uwag

16) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć - na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 - decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej. Informacje te zostaną opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

17) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nie- opatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".

18) Odpowiedzi i uwagi powinny być zasadne i przedstawiać istotne fakty. Jeżeli ktokolwiek uważa, że jakaś część zaproponowanych zobowiązań nie wyeliminowałaby skutecznie obaw wyrażonych we wstępnej ocenie Komisji, Komisja zachęca do zaproponowania możliwego rozwiązania.

19) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40511 - Insurance Ireland: Baza danych o roszczeniach ubezpieczeniowych i warunki dostępu można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres: COMP-GREFFE- ANTITRUST@ec.europa.eu, faksem na nr +32 22950128 lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIA

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 101 i 102 TFUE.
2 Zob. zaproponowane zobowiązania i załącznik 1 do tych zobowiązań.
3 Zob. załącznik 3 do zaproponowanych zobowiązań.
4 Zob. zaproponowane zobowiązania i załączniki 4 i 5 do tych zobowiązań. W odniesieniu do prawa do odwołania zob. również pkt 10 niniejszego komunikatu.
5 Zob. zaproponowane zobowiązania i załącznik 4 do tych zobowiązań. Ponadto zarząd przeprowadzi kontrolę (i) każdej decyzji o cofnięciu, ograniczeniu lub de facto pozbawieniu użytkownika Insurance Link (już przyznanych) praw dostępu do tego systemu lub dowolnej z jego funkcji, (ii) każdego przypadku nieprzestrzegania dowolnego aspektu procedury rozpatrywania wniosku o dostęp do Insurance Link, które doprowadziło do opóźnienia w rozpatrywaniu wniosków lub (iii) każdego przypadku nieobliczenia opłat pobieranych od użytkownika Insurance Link za dostęp do tego systemu zgodnie z obowiązującą strukturą opłat dotyczących Insurance Link.
6 Zob. zaproponowane zobowiązania i załącznik 7 do tych zobowiązań.
7 Zob. zaproponowane zobowiązania i załączniki 5 i 6 do tych zobowiązań.
8 Ponadto Komisja Nadzorcza będzie rozpatrywać odwołania związane z decyzją lub działaniem specjalisty ds. rozpatrywania wniosków bądź zarządu dotyczącymi: (i) nieprzyznania dostępu do Insurance Link, (ii) cofnięcia, ograniczenia lub de facto pozbawienia użytkownika Insurance Link (już przyznanych) praw dostępu do tego systemu lub dowolnej z jego funkcji, (iii) nieprzestrzegania dowolnego aspektu procedury rozpatrywania wniosku o dostęp do Insurance Link, które doprowadziło do opóźnienia w rozpatrywaniu wniosku wnioskodawcy o dostęp to Insurance Link lub (iv) nieobliczenia opłat pobieranych od użytkownika Insurance Link za dostęp do tego systemu zgodnie z obowiązującą strukturą opłat dotyczących Insurance Link.
9 Na przykład likwidatorzy szkód, pośrednicy działający w charakterze agentów ubezpieczeniowych, podmioty mające jako ubezpieczyciela zakład ubezpieczeń i inni.
10 Zob. zaproponowane zobowiązania i załączniki 9 i 10 do tych zobowiązań.
11 Zob. zaproponowane zobowiązania i załączniki 12, 13 i 14 do tych zobowiązań.
12 Zob. zaproponowane zobowiązania i załącznik 13 do tych zobowiązań.
13 Zob. zaproponowane zobowiązania i załączniki 13 i 14 do tych zobowiązań.
14 Zob. zaproponowane zobowiązania i załącznik 14 do tych zobowiązań. Komisja Odwoławcza ds. Członkostwa będzie również rozpatrywać odwołania wniesione przez członka, któremu bez racjonalnego uzasadnienia odmówiono w całości lub w części dostępu do funkcji lub usług dostępnych w ramach Insurance Ireland, do których jest uprawniony jako członek danej kategorii.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.104.15

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40511 - Insurance Ireland: baza danych o roszczeniach ubezpieczeniowych i warunki dostępu
Data aktu: 25/02/2022
Data ogłoszenia: 04/03/2022