(2021/C 91/01)(Dz.U.UE C z dnia 18 marca 2021 r.)
Spis treści
1. WPROWADZENIE
1.1. Rozpatrywane zagadnienie
1.2. Trudności w rozwiązywaniu problemu
1.3. Dotychczasowe działania mające na celu rozwiązanie problemu zmowy
2. NARZĘDZIA NA SZCZEBLU UE DO ZWALCZANIA ZMOWY
2.1. Zobowiązanie polityczne do podjęcia działań
2.2. Wytyczne dotyczące realizacji tego zobowiązania
2.3. Cel niniejszego zawiadomienia
3. WSPIERANIE PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I INSTYTUCJI ZAMAWIAJĄCYCH
4. POPRAWA WSPÓŁPRACY MIĘDZY KRAJOWYM CENTRALNYM URZĘDEM ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH I ORGANEM OCHRONY KONKURENCJI
5. WYTYCZNE DLA INSTYTUCJI ZAMAWIAJĄCYCH DOTYCZĄCE SPOSOBU STOSOWANIA PODSTAWY WYKLUCZENIA ZWIĄZANEJ ZE ZMOWĄ ZGODNIE Z ART. 38 UST. 7 LIT. e) DYREKTYWY 2014/23/UE, ART. 57 UST. 4 LIT. d) DYREKTYWY 2014/24/UE ORAZ ART. 80 UST. 1 DYREKTYWY 2014/25/UE
5.1. Obowiązujące przepisy prawne i ich dotychczasowe wdrożenie
5.2. Zakres podstawy wykluczenia związanej ze zmową: objęcie uzgodnionych praktyk oraz powiązanie z podstawą wykluczenia dotyczącą poważnego wykroczenia zawodowego
5.3. Kompetencje instytucji zamawiających w zakresie stosowania podstawy wykluczenia: szeroki margines oceny i ograniczenia swobody uznania
5.4. Pojęcie "wiarygodnych przesłanek": fakty, które można uznać za przesłanki, znaczenie "przesłanek" przeciwstawione znaczeniu "dowodów" oraz sposób postępowania z podmiotami ubiegającymi się o złagodzenie kary ..
5.5. Przedsiębiorstwa powiązane biorące udział w tym samym postępowaniu o udzielenie zamówienia: prawo wynawców, którzy mogą być podejrzewani o zmowę, do wykazania swojej niezależności w toku postępowania ..
5.6. Składanie wspólnych ofert i podwykonawstwo: ostrożna, choć zrównoważona ocena przeprowadzana przez instytucję zamawiającą
5.7. Podejmowane przez wykonawców działania służące "samooczyszczeniu" w świetle art. 57 ust. 6 dyrektywy: prawo wykonawców do potwierdzenia swojej rzetelności oraz potrzeba proporcjonalnej oceny przedstawianych przez nich argumentów przez instytucje zamawiające
5.8. Znaczenie przekazywania przez instytucje zamawiające informacji organom ochrony konkurencji lub innym zaangażowanym organom na szczeblu centralnym lub zwracania się przez nie do tych organów o wsparcie. ..
5.9. Określanie warunków wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 57 ust. 7 dyrektywy
ZAŁĄCZNIK
Wskazówki i porady w zakresie skutecznego przeciwdziałania zmowom przetargowym
1 Szacuje się, że stanowią one ponad 14 % całkowitego PKB państw członkowskich UE.
3 W oparciu o informacje otrzymane przez państwa członkowskie (zob. sekcja 2.2 niniejszego zawiadomienia).
4 Przeanalizowano w sekcji 5.1 niniejszego zawiadomienia.
5 Zob. art. 57 ust. 4 lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65) oraz art. 38 ust. 7 lit. e) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 1). Przewidziana w dyrektywie 2014/24/UE podstawa wykluczenia może mieć również zastosowanie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243), na mocy art. 80 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE.
6 Do celów niniejszego zawiadomienia terminy "urzędnicy ds. zamówień" lub "pracownicy ds. zamówień" odnoszą się do pracowników instytucji zamawiających lub podmiotów zamawiających, którzy są zaangażowani, w większym lub mniejszym stopniu, w planowanie, rozpoczynanie i przeprowadzanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Definicja ta nie narusza kompetencji państw członkowskich, jeśli chodzi o organizację ich administracji krajowej, szczeble decyzyjne, zaangażowanie różnych departamentów w ogólne postępowania o udzielenie zamówienia itp. W tym sensie zdolność do wykrywania podejrzanych przypadków zmowy i reagowania nie oraz obowiązek zapewnienia rzetelności postępowania o udzielenie zamówienia mają zastosowanie do wszystkich osób zaangażowanych w postępowanie, począwszy od pracownika, który przyjmuje i otwiera oferty, aż po kierownika, który podpisuje decyzję o udzieleniu zamówienia.
7 Jeżeli chodzi o sprawy zbadane przez Komisję, zob. np. sprawa dotycząca SPO (z udziałem przedsiębiorstw budowlanych w Niderlandach) z 1992 r. (sprawy IV/31.572 i 32.571), sprawa dotycząca rur preizolowanych z 1999 r. (sprawa IV/35.691/E-4), sprawa dotycząca wind i schodów ruchomych z 2007 r. (sprawa COMP/E-1/38.823), sprawa dotycząca kabli elektroenergetycznych z 2014 r. (sprawa AT.39610), jak również sprawy wymienione w sprawozdaniu Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na temat egzekwowania reguł konkurencji w sektorze farmaceutycznym, przyjętym w dniu 28 stycznia 2019 r. (dostępnym pod adresem: https://ec.europa.eu/competition/sectors/pharmaceuticals/report2019/report_pl.pdf).
8 W szczególności rozdział podręcznika dotyczącego egzekwowania przepisów antykartelowych, opracowanego przez Międzynarodową Sieć Konkurencji, poświęcony relacjom między organami ochrony konkurencji a organami zamówień publicznych.
10 W dniu 17 lipca 2012 r. Rada OECD przyjęła zalecenie dotyczące zwalczania zmów przetargowych w zamówieniach publicznych (https://www.oecd.org/competition/oecdrecommendationonfightingbidrigginginpublicprocurement.htm). W zaleceniu wzywa się rządy, aby dążyły do przygotowywania postępowań o udzielenie zamówienia służących wspieraniu konkurencji i ograniczaniu ryzyka wystąpienia zmowy przetargowej. W 2009 r. Wydział ds. Konkurencji OECD opracował już bardzo szczegółowe wytyczne i listy kontrolne dotyczące zwalczania zmów przetargowych w zamówieniach publicznych. Zalecenie OECD posłużyło jako podstawa dla wytycznych wydanych przez kilka organów krajowych zajmujących się problemem zmowy.
11 W 2013 r. Bank Światowy wydał swój podręcznik wiedzy na temat nadużyć finansowych i korupcji dla urzędników służby cywilnej zajmujących się zamówieniami publicznymi, który zawiera odrębny rozdział dotyczący zmów. W 2011 r. Bank wydał również specjalne wytyczne dotyczące zwalczania zmów w sektorze budowlanym, który - wraz z sektorem zaopatrzenia medycznego - uznano za sektor najbardziej narażony na zmowy.
12 Przeanalizowano w sekcji 5.1 niniejszego zawiadomienia.
15 Do celów niniejszego zawiadomienia "centralny urząd zamówień publicznych" oznacza urząd, departament lub instytucję, którym na poziomie krajowym powierzono zadanie sporządzania, wdrażania, monitorowania lub wspierania funkcjonowania ram prawnych zamówień publicznych na poziomie krajowym. Pozostaje to bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w zakresie organizacji ich administracji krajowej.
18 W szczególności ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (rozporządzenie (UE) 2016/679).
19 Zob. przypis 18.
21 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/104/UE z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie niektórych przepisów regulujących dochodzenie roszczeń odszkodowawczych z tytułu naruszenia prawa konkurencji państw członkowskich i Unii Europejskiej, objęte przepisami prawa krajowego.
22 Zob. przypis 18.
23 Zob. motyw 128 dyrektywy 2014/24/UE.
25 W dniu 8 kwietnia 2020 r. Komisja przyjęła komunikat - "Tymczasowe ramy na potrzeby oceny kwestii antymonopolowych dotyczących współpracy między przedsiębiorstwami w odpowiedzi na pilne sytuacje wynikające z obecnej pandemii COVID-19", (C(2020) 3200 final). Dotyczy on rozpatrywania, z punktu widzenia prawa konkurencji, możliwych form współpracy między wykonawcami, aby zapewnić dostawy i odpowiednią dystrybucję podstawowych deficytowych produktów i usług w czasie pandemii COVID-19.
26 Te podstawy wykluczenia miały również zastosowanie na mocy dyrektywy 2004/17/WE, zgodnie z jej art. 54 ust. 4.
27 Zob. postanowienie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 4 czerwca 2019 r. w sprawie C-425/18, CNS, pkt 18 i 33.
28 Odniesienia w sekcji 5 niniejszego zawiadomienia wyłącznie do dyrektywy 2014/24/UE lub jej przepisów należy rozumieć jako obejmujące również odpowiednie przepisy dyrektyw 2014/23/UE i 2014/25/UE.
29 Zob. motyw 101 dyrektywy.
30 Jak potwierdzono w motywie 101 dyrektywy.
31 Zob. postanowienie Trybunału Sprawiedliwości w sprawie CNS, pkt 18 i 33.
32 Zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 24 października 2018 r. w sprawie C-124/17, Vossloh Laeis GmbH, pkt 23, wyrok z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie C-41/18, Meca srl, pkt 28 i 31 oraz wyrok z dnia 3 października 2019 r. w sprawie C-267/18, Delta Antrepriza, pkt 25-29.
33 Zob. wyrok w sprawie Vossloh Laeis, pkt 23, wyrok w sprawie Meca, pkt 28, 31, a w szczególności pkt 34, wyrok w sprawie Delta Antrepriza, pkt 25 i 27, postanowienie w sprawie CNS, pkt 34 i 35, a także postanowienie Trybunału Sprawiedliwości z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie C-552/18, Indaco, pkt 24.
34 Zob. wyrok w sprawie Delta Antrepriza, pkt 26.
35 Z odpowiedzi, które Komisja otrzymała na pytania w swoim kwestionariuszu z lutego 2019 r., wynika, że transponując dyrektywy z 2014 r. większość państw członkowskich zdecydowała się utrzymać fakultatywny charakter podstawy wykluczenia dla swoich instytucji zamawiających.
36 Zob. wyrok w sprawie Meca, pkt 33 i wyrok w sprawie Delta Antrepriza, pkt 25 i 27. Trybunał wymaga, aby takie warunki "uwzględniały istotne cechy charakterystyczne", jak również "cele lub zasady" podstaw wykluczenia. Zob. również postanowienie w sprawie Indaco, pkt 23 i 25, a także wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie C-395/18, Tim, pkt 36.
37 Zob. postanowienie w sprawie CNS, pkt 34.
38 W załączniku do niniejszych wytycznych omówiono powszechnie stosowane sygnały ostrzegawcze.
39 Zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 maja 2018 r., Ecoservice projektai, C-531/16, pkt 37.
40 W wydanym niedawno wyroku z dnia 11 czerwca 2020 r. w sprawie C-472/19 Vert Marine Trybunał Sprawiedliwości zwrócił również uwagę na konieczność zapewnienia zgodności przyjmowanych przez państwa członkowskie warunków wykonania z terminami obowiązującymi w postępowaniu o udzielenie zamówienia, aby nie pozbawić przepisów dyrektywy ich istoty (zob. pkt 36 i 38 wyroku).
41 Choć instytucje zamawiające nie są związane decyzjami wydawanymi przez organy państw trzecich, mogą brać również pod uwagę fakt, że wykonawca brał udział w zmowie w innym państwie.
42 Zob. wyrok w sprawie Delta Antrepriza, pkt 27, oraz postanowienie w sprawie CNS, pkt 34.
43 O ile nie wydano decyzji o wykluczeniu wykonawcy z wszelkich postępowań o udzielenie zamówienia na określony czas (zob. sekcja 5.9).
44 Zob. wyrok w sprawie Delta Antrepriza, pkt 36.
45 W art. 23 ust. 1 dyrektywy 2019/1 mającej na celu nadanie organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego nałożono na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby obecni i byli dyrektorzy, obecna i była kadra zarządzająca oraz obecni i byli pracownicy wnioskodawców ubiegających się w organach konkurencji o zwolnienie z kar byli w pełni chronieni przed sankcjami nakładanymi w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu sądowym innym niż karne, w związku z udziałem tych osób w tajnym kartelu, którego dotyczy wniosek o zwolnienie z kar, za naruszenie przepisów krajowych, których cele są zasadniczo identyczne z celami art. 101 TFUE. W motywie 64 tej dyrektywy potwierdzono, że przepis ten ma również zastosowanie do przepisów krajowych o zmowie przetargowej. W obwieszczeniu Komisji w sprawie łagodzenia kar z 2006 r. możliwość złagodzenia kary została również ograniczona do przyznania zwolnienia z "wszelkich grzywien, które w przeciwnym przypadku zostałyby nałożone, przedsiębiorstwu ujawniającemu swój udział w domniemanym kartelu".
46 Zob. wyrok w sprawie Vossloh Laeis, pkt 32.
47 Zob. postanowienie w sprawie Indaco, pkt 27.
48 Zob. wyrok w sprawie Ecoservice projektai, pkt 29. Do takiej sytuacji może dojść w szczególności wówczas, gdy potwierdzono istnienie przesłanek świadczących o tym, że jedno z przedsiębiorstw dysponuje uprzywilejowanym dostępem do metody sporządzania oferty drugiego przedsiębiorstwa lub że przedsiębiorstwa współpracowały ze sobą przy opracowywaniu ofert lub przy ustalaniu swojej strategii cenowej.
49 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie C-213/07, Michaniki, pkt 42, 43 i 62, wyrok z dnia 19 maja 2009 r. w sprawie C-538/07, Assitur, pkt 30 i 32, wyrok z dnia 8 lutego 2018 r. w sprawie C-144/17, Lloyd's of London, pkt 35, 36 i 38 oraz wyrok w sprawie Ecoservice projektai, pkt 38.
50 W szczególności w świetle potwierdzenia przez Trybunał, że struktury korporacyjne, w których skład wchodzą powiązani wykonawcy, mogą obejmować uzgodnienia gwarantujące niezależność wykonawców i poufność informacji w trakcie przygotowywania ofert, które mają zostać złożone w ramach tego samego postępowania (zob. wyrok w sprawie Lloyd's of London, pkt 37, i wyrok w sprawie Assitur, pkt 31).
51 Zob. wyrok w sprawie Lloyd's of London, pkt 36, i wyrok w sprawie Assitur, pkt 30.
52 Zgodnie z "Wytycznymi w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych" przyjętymi przez Komisję w styczniu 2011 r. (dokument dostępny pod adresem https://eur-lex.europa.eu/legal-con- tent/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52011XC0114(04)&from=EN).
53 Zasadniczo otwarty rynek i duża liczba ofert otrzymanych w ramach danego postępowania o udzielenie zamówienia mogą być postrzegane jako czynniki zmniejszające ryzyko ograniczenia konkurencji, jakie może wiązać się ze wspólnymi ofertami.
54 Zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie C-425/14, Impresa Edilux, pkt 39.
55 W wyroku w sprawie Vert Marine (pkt 17), a także w wyroku z dnia 14 stycznia 2021 r. w sprawie C-387/19, RTS, pkt 26 i 48, Trybunał Sprawiedliwości potwierdził, że przy dokonywaniu transpozycji dyrektyw państwa członkowskie muszą zagwarantować wykonawcom możliwość korzystania z tego prawa.
56 Zob. wyrok w sprawie Vert Marine, pkt 24.
57 Zob. wyrok w sprawie Vert Marine, pkt 28, 33, 35 i 36.
58 Zob. wyrok w sprawie RTS, pkt 33.
59 Zob. wyrok w sprawie RTS, pkt 36 i 42.
60 Zob. wyrok w sprawie Ecoservice projektai, pkt 23 i 25.
61 Zgodnie z wyjaśnieniami przedstawionymi niedawno przez Trybunał, dopóki wykluczenie na określony czas nie zostanie potwierdzone prawomocnym wyrokiem, wykonawca ma prawo przedstawić działania służące "samooczyszczeniu" w celu wykazania swojej rzetelności (zob. wyrok w sprawie Vert Marine, pkt 18).
62 Zob. wyrok w sprawie Vossloh Laeis, pkt 23.
63 Zob. m.in. wyrok w sprawie Tim, pkt 50.
64 Takie jak konkretne działania mające na celu zastąpienie osób biorących udział w zmowie lub, jeżeli nie udało się tego zrobić do chwili rozpoczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, działania służące zagwarantowaniu, że osoby te nie będą już mogły doprowadzić do dalszego dopuszczania się przez wykonawcę niezgodnych z prawem zachowań antykonkurencyjnych. Zob. wyrok w sprawie Delta Antrepriza, pkt 37.
65 Wyrok w sprawie Vossloh Laeis, pkt 31.
66 Zob. przypis 18.
67 Zgodnie z warunkami określonymi w prawie Unii i prawie krajowym (w szczególności zgodnie z art. 31 dyrektywy 2019/1).
68 Zob. sekcje 5.1 i 5.3.
69 Wyrok w sprawie Vossloh Laeis, pkt 37, 38 i 41.