(2019/C 77/01)(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2019 r.)
Glosariusz
Termin lub skrótowiec |
Znaczenie lub definicja |
AAQD |
Dyrektywa w sprawie jakości powietrza |
BC |
Sadza |
WPR |
Wspólna polityka rolna |
Konwencja LRTAP |
Konwencja w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości |
EEA |
Europejska Agencja Środowiska |
EF |
Wskaźniki emisji |
EMEP |
Europejski program monitoringu i oceny |
Europejski PRTR |
Europejski Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń |
UE |
Unia Europejska |
Model GAINS |
Model interakcji i synergii między gazami cieplarnianymi a zanieczyszczeniem powietrza 1 |
GHC |
Gaz cieplarniany |
IED |
Dyrektywa w sprawie emisji przemysłowych (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 2 |
IIASA |
Międzynarodowy Instytut Stosowanej Analizy Systemów |
IIR |
Raport metodyczny IIR |
Rozporządzenie dotyczące mechanizmu monitorowania i sprawozdawczości |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 3 w sprawie mechanizmu monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych oraz zgłaszania innych informacji na poziomie krajowym i unijnym, mających znaczenie dla zmiany klimatu |
KPOZP |
Krajowy program ograniczania zanieczyszczenia powietrza |
Dyrektywa NEC |
Dyrektywa w sprawie krajowych poziomów emisji (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 4 |
NFR |
Nomenklatura do celów sprawozdawczości |
NH3 |
Amoniak |
NMLZO |
Niemetanowe lotne związki organiczne |
NO2 |
Dwutlenek azotu |
NOx |
Tlenki azotu |
O3 |
Ozon |
PaMs |
Polityki i środki |
PM |
Cząstki stałe |
PM 2.5
|
Pył drobny |
PROW |
Program rozwoju obszarów wiejskich |
SOOŚ |
Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko |
SO2 |
Dwutlenek siarki |
EKG ONZ |
Europejska Komisja Gospodarcza ONZ |
UNFCCC |
Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu |
WAM |
Z dodatkowymi środkami |
WM |
Ze środkami |
ZASTRZEŻENIE PRAWNE:
Niniejsze wytyczne mają pomóc organom krajowym w opracowaniu krajowych programów ograniczania zanieczyszczenia powietrza. Odzwierciedlają poglądy Komisji Europejskiej i jako takie nie są prawnie wiążące. Wiążąca wykładnia prawodawstwa unijnego należy do wyłącznej kompetencji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Poglądy wyrażone w niniejszych wytycznych nie mogą przesądzać o stanowisku, jakie Komisja może przyjąć przed Trybunałem Sprawiedliwości.
SOOŚ należy przeprowadzać w trakcie opracowywania KPOZP i przed ich przyjęciem. W przypadku niewielkich zmian w planach i programach, które poddano SOOŚ, ocena wpływu na środowisko jest wymagana jedynie wtedy, gdy państwo członkowskie stwierdzi, że potencjalnie mogą one wywierać znaczący wpływ na środowisko.
Konsultacje transgraniczne
W trakcie opracowywania projektu KPOZP konieczne może się okazać przeprowadzenie konsultacji transgranicznych (art. 6 ust. 6). Jest to konieczne na przykład wtedy, gdy wyraźnie stwierdzono, że istniejące źródła zanieczyszczeń powodują problemy transgraniczne dotyczące konkretnych obszarów na terytorium innego państwa członkowskiego, na przykład skoncentrowanie produkcji energii, ciężkiego przemysłu lub obszarów miejskich (i związanego z tym ruchu) w pobliżu granicy. W takim wypadku podczas rozważania dodatkowych polityk i środków w ramach dyrektywy NEC należy uwzględnić właściwe skutki transgraniczne; konieczne może być także podjęcie wspólnych działań z sąsiednimi państwami członkowskimi i państwami trzecimi.
Jeżeli zastosowanie ma dyrektywa SOOŚ, państwa członkowskie powinny przystąpić do konsultacji transgranicznych przed przyjęciem programu, o ile wdrożenie ich KPOZP może mieć znaczący wpływ na środowisko w innym państwie członkowskim lub o ile zażąda tego państwo członkowskie, które potencjalnie może być znacząco zagrożone (art. 7 dyrektywy SOOŚ).
Celem jest ułatwienie transgranicznej współpracy w zarządzaniu jakością powietrza jako wspólnego zasobu, przy zapewnieniu forum komunikacji 37 .
W dyrektywie w sprawie jakości powietrza poświęcono szczególną uwagę transgraniczności PM i O3. Zgodnie z dyrektywą w sprawie jakości powietrza państwa członkowskie mają obowiązek współpracować ze sobą, jeżeli zgłoszone zostaną przekroczenia spowodowane "transgranicznym przenoszeniem zanieczyszczeń lub ich prekursorów", i, "w stosownych przypadkach, określają wspólne działania" (art. 25 dyrektywy w sprawie jakości powietrza).
Odniesienie do konsultacji w KPOZP
W KPOZP należy podać informacje na temat tego, gdzie można znaleźć pełne wyniki konsultacji (np. link do strony internetowej).
Rola zainteresowanych stron w identyfikacji i ocenie dodatkowych polityk i środków
Identyfikując i oceniając potencjalne środki, organy odpowiedzialne za opracowanie KPOZP powinny konsultować się z innymi właściwymi departamentami i agencjami rządowymi (np. organami odpowiedzialnymi za regulację poszczególnych źródeł emisji) oraz z innymi zainteresowanymi stronami, które mogłyby posiadać informacje na temat bieżących i potencjalnych przyszłych środków możliwych do zastosowania. Przykłady rodzajów informacji, o które można się zwrócić, przedstawiono poniżej.
Grupa zainteresowanych stron |
Identyfikacja polityk i środków |
Ocena polityki i środka |
Inne departamenty i agencje rządowe |
Rodzaje instrumentów politycznych, które sprawdziły się w odnośnych obszarach polityki/sektorach Priorytety w innych obszarach polityki (aby ułatwić osiągnięcie spójności z istniejącymi planami i programami)
Informacje na temat potencjalnych przyszłych środków, których przyjęcie już zaplanowano
|
Ogólna wykonalność wdrażania Szczebel, na którym można wdrożyć środek
Źródła finansowania
Egzekwowanie
|
Organy regionalne i lokalne |
Dotychczasowe doświadczenie we wdrażaniu Obecnie wdrażane środki
|
|
Zainteresowane strony, których dotyczą skutki polityki i środka/użytkownicy końcowi (np. branża, organizacje pozarządowe, mieszkańcy obszarów śródmiejskich) |
Dotychczasowe doświadczenie we wdrażaniu Obecnie wdrażane środki
|
Wykonalność środków (tj. spójność z bieżącymi środkami, ograniczenia techniczne) Przewidywane koszty i skuteczność środka
Przyjęcie środka (powiązane z akceptacją)
Data, w której prawdopodobnie osiągnięta zostanie redukcja emisji
|
1 Prowadzony przez Międzynarodowy Instytut Stosowanej Analizy Systemów (IIASA).
2 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
3 Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 13.
4 Dz.U. L 344 z 17.12.2016, s. 1.
6 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1522 z dnia 11 października 2018 r. ustanawiająca wspólny format krajowych programów ograniczania zanieczyszczenia powietrza na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, (Dz.U. L 256 z 12.10.2018, s. 87), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1542283677547&uri=CELEX:32018D1522
7 Zob. również definicja "celów dotyczących jakości powietrza" określona w art. 3 pkt 4 dyrektywy.
9 Zgodnie z definicją podaną w dyrektywie w sprawie jakości powietrza "strefa" oznacza część terytorium państwa członkowskiego wyznaczoną przez to państwo do celów zarządzania i oceny jakości powietrza.
13 Dyrektywa 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 22).
18 Akceptacja przez społeczeństwo może być jednym z kryteriów zastosowanych w analizie wielowymiarowej.
19 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz.U. L 152 z 11.6.2008, s. 1) oraz dyrektywa 2004/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu (Dz.U. L 23 z 26.1.2005, s. 3).
20 Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1.
36 Dz.U. L 26 z 28.1.2012, s. 1.
39 Dla roku odniesienia 2005 nie zgłoszono wskaźnika średniego narażenia. Dlatego też informacje te należy przedstawić wyłącznie dla ostatniego roku sprawozdawczego, chyba że dane państwo członkowskie chce obliczyć wartość wskaźnika średniego narażenia w 2005 r. w trybie ex post.