(wydana na mocy art. 322 ust. 1 lit. a) TFUE)w sprawie wniosków Komisji dotyczących rozporządzeń odnoszących się do wspólnej polityki rolnej po 2020 r.
(COM(2018) 392, 393 i 394 final)
(2019/C 41/01)
(Dz.U.UE C z dnia 1 lutego 2019 r.)
SPIS TREŚCI
Punkt
WNIOSKI OGÓLNE1-12
WSTĘP13-25
Kontekst wniosku15
Podstawa prawna, pomocniczość i proporcjonalność16-18
Wyniki ocen ex post, konsultacji z zainteresowanymi stronami i ocen skutków19-23
Wpływ na budżet24
Inne elementy 25
OCENA WNIOSKU26-96
Ocena potrzeb WPR27-32
Ocena celów WPR33-41
Ocena wkładu WPR42-49
Ocena procesów WPR50-67
Powiązanie wkładu, produktów, rezultatów i oddziaływania WPR68-80
Ocena rozliczalności WPR81-96
ZAŁĄCZNIK I - UWAGI SZCZEGÓŁOWE NA TEMAT PROPONOWANYCH WSKAŹNIKÓW
ZAŁĄCZNIK II - POWIĄZANIE CELÓW, INTERWENCJI I WSKAŹNIKÓW
EUROPEJSKI TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 38-44, art. 287 ust. 4 akapit drugi oraz art. 317, 318 i 322,
uwzględniając komunikat Komisji "Przyszłość rolnictwa i produkcji żywności" 1 ,
uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia w sprawie wsparcia na podstawie planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej 2 ("rozporządzenie dotyczące planów strategicznych WPR"),
uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej 3 ("rozporządzenie horyzontalne"),
uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 251/2014, (UE) nr 228/2013 i (UE) nr 229/2013 4 ("rozporządzenie zmieniające"),
uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy 5 ("rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów"),
uwzględniając sprawozdania roczne i sprawozdania specjalne Trybunału oraz dokumenty analityczne dotyczące przyszłości finansów UE 6 , wniosku Komisji w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 7 oraz przyszłości WPR 8 ,
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 1 czerwca 2018 r. oraz wniosek Parlamentu Europejskiego z dnia 11 czerwca 2018 r. o wydanie opinii na temat wyżej wymienionego wniosku,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
WNIOSKI OGÓLNE
WSTĘP
Kontekst wniosku
Wpływ na budżet
Rysunek 3
Różne sposoby obliczania wielkości proponowanych zmian w budżecie WPR
Zmiana w budżecie WPR
grafika
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy na podstawie danych Komisji.
Inne elementy
Ocena potrzeb WPR
Kryteria |
1.1. Potrzeby zostały określone na podstawie solidnych dowodów. |
1.2. Wykazana została wartość dodana związana z zaspokajaniem tych potrzeb poprzez działania UE. |
1.3. Wniosek dotyczący WPR uwzględnia długofalowe tendencje. |
1.4. Wniosek dotyczący WPR jasno określa oddziaływanie dystrybucyjne tej polityki. |
Ocena celów WPR
Kryteria |
2.1. Cele unijnej WPR zostały wyraźnie określone i odzwierciedlają stwierdzone potrzeby oraz długofalową wizję dla WPR. |
2.2. Cele unijnej WPR przekładają się na cele ilościowe w odniesieniu do oddziaływania i rezultatów. |
2.3. Cele unijnej WPR są spójne z innymi ogólnymi i sektorowymi celami polityki UE oraz zobowiązaniami międzynarodowymi 46 . |
Ocena wkładu WPR
Kryteria |
3.1. Środki pieniężne są przydzielone na podstawie oceny potrzeb i oczekiwanych rezultatów. |
3.2. Środki finansowe są wydatkowane tam, gdzie mogą przynieść znaczącą unijną wartość dodaną. |
Rysunek 4
Elastyczność i ograniczenia budżetu WPR
grafika
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy, na podstawie art. 82, 83 i 86 oraz załączników IV-IX do rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR oraz dokumentów roboczych Komisji.
Ocena procesów WPR
Kryteria |
4.1. Polityka wdrażana jest za pomocą opłacalnych instrumentów opartych na solidnych dowodach. |
4.2. Istnieje spójność między WPR a innymi politykami UE i spójność między poszczególnymi instrumentami WPR. |
4.3. Zasady wdrażania są proste i nie zmniejszają opłacalności. |
4.4. Zaproponowano odpowiednie mechanizmy przejścia na nowy model realizacji. |
Opłacalność
Uproszczenie
Powiązanie wkładu, produktów, rezultatów i oddziaływania WPR
Kryteria |
5.1. W sprawnie funkcjonującym systemie służącym do pomiaru wyników istnieją powiązania między celami polityki a jej produktami, rezultatami i oddziaływaniem. |
5.2. Istnieje wyraźny związek między środkami wypłacanymi z budżetu UE a osiąganiem uzgodnionych celów w zakresie wykonania zadań. |
5.3. Wyniki osiągane za pośrednictwem polityki i odpowiednie czynniki zewnętrzne są monitorowane, a polityka jest korygowana w miarę potrzeb. |
Koncepcja systemu pomiaru wyników
Rysunek 5
Powiązanie między celami UE a wskaźnikami
grafika
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy na podstawie rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
Rysunek 6
Definicja wkładu, produktu, rezultatu i oddziaływania
grafika
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy, Podręcznik kontroli wykonania zadań.
Uzależnienie wypłaconych środków od osiągniętych wyników
Rysunek 7
Zagregowana wysokość premii za realizację celów w milionach euro w porównaniu z kwotą zarezerwowaną na płatności środowiskowe i całkowitym proponowanym budżetem EFRROW
grafika
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy na podstawie art. 86, 123 i 124 oraz załącznika IX do rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
Monitorowanie realizacji polityki i odpowiednich czynników zewnętrznych
Ocena rozliczalności WPR
Kryterium |
6.1. Istnieje silny łańcuch rozliczalności i kontroli. |
Kwalifikowalność
Rysunek 8
Proponowane unijne kryteria kwalifikowalności dla wydatków w ramach WPR
grafika
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy, na podstawie art. 35 rozporządzenia horyzontalnego.
Zarządzanie, kontrola i pewność
Rysunek 9
Kluczowe elementy systemu zarządzania i kontroli
grafika
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy na podstawie obowiązujących przepisów dotyczących WPR i wniosku Komisji.
Rysunek 10
Pokrywanie się podstawowych wymogów unijnych i zasad w planach strategicznych WPR
grafika
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy.
Rysunek 11
Szacowane dochody przeznaczone na określony cel (EFRG) pochodzące z rozliczeń i nieprawidłowości (w tys. euro i jako % środków EFRG)
grafika
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy, na podstawie budżetu ogólnego UE 2016-2019 i oceny skutków finansowych regulacji towarzyszącej wnioskowi w sprawie rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
Podejście atestacyjne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 25 października 2018 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Klaus-Heiner LEHNE |
|
Prezes |
1 COM(2017) 713 final: Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Przyszłość rolnictwa i produkcji żywności.
2 COM(2018) 392: Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia na podstawie planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013.
3 COM(2018) 393: Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1306/2013.
4 COM(2018) 394: Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych, (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych, (UE) nr 251/2014 w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina, (UE) nr 228/2013 ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej i (UE) nr 229/2013 ustanawiające szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego.
5 COM(2018) 375: Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu i Migracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz.
6 Dokument analityczny Trybunału pt. "Future of EU finances: reforming how the EU budget operates" [Przyszłość finansów UE - reforma sposobu funkcjonowania budżetu UE] (luty 2018 r.).
7 Dokument analityczny Trybunału pt. "The Commission's proposal for the 2021-2027 Multiannual Financial Framework" [Wniosek Komisji w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027] (lipiec 2018 r.).
8 Dokument analityczny Trybunału pt. "Przyszłość WPR" (marzec 2018 r.).
9 Art. 317-319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
11 Strona 1 uzasadnienia Komisji.
12 W art. 3 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR "interwencja" zdefiniowana jest jako instrument wsparcia opatrzony zestawem warunków kwalifikujących, określony przez państwa członkowskie w planach strategicznych WPR.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).
14 Sprawozdanie specjalne nr 10/2018 pt. "System płatności podstawowej dla rolników - funkcjonuje sprawnie, lecz w niewielkim stopniu przyczynia się do uproszczenia, ukierunkowania i konwergencji poziomów pomocy".
16 Sekcja 1.4.2 oceny skutków finansowych regulacji towarzyszącej wnioskowi.
17 Np. sprawozdanie specjalne nr 16/2017 pt. "Programowanie w zakresie rozwoju obszarów wiejskich - należy dążyć do uproszczenia i bardziej skoncentrować się na rezultatach".
18 Zalecenie 4 w sprawozdaniu specjalnym nr 16/2018 pt. "Przegląd ex post ustawodawstwa UE - system dobrze ugruntowany, lecz niekompletny".
19 Art. 110 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 stanowi: "Do dnia 31 grudnia 2018 r. Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wstępne sprawozdanie dotyczące wykonania niniejszego artykułu, w tym pierwsze wyniki dotyczące skuteczności WPR. Drugie sprawozdanie, obejmujące ocenę efektywności WPR, zostanie przedstawione do dnia 31 grudnia 2021 r." (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549).
20 Dokument analityczny Trybunału pt. "The Commission's proposal for the 2021-2027 Multiannual Financial Framework" [Wniosek Komisji w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027] (lipiec 2018 r.).
21 Przeprowadzono m.in. internetowe konsultacje publiczne, w których otrzymano 58 520 odpowiedzi, z czego 36,5 % pochodziło od rolników. Zorganizowano również spotkania z "grupami dialogu obywatelskiego" i specjalistyczne warsztaty.
22 Wspólne Centrum Badawcze: Scenar 2030 - Pathways for the European agriculture and food sector beyond 2020 [Scenar 2030 - Ścieżki dla europejskiego rolnictwa i sektora żywnościowego po 2020 r.].
23 Sprawozdanie specjalne nr 3/2010 pt. "Oceny oddziaływania w instytucjach Unii Europejskiej: czy wspierają one procesy decyzyjne?".
24 Sprawozdanie specjalne nr 3/2010 pt. "Oceny oddziaływania w instytucjach Unii Europejskiej: czy wspierają one procesy decyzyjne?".
25 Nawet bez udziału Zjednoczonego Królestwa w budżecie WPR, który w latach 2014-2020 wyniósł 27,7 mld euro.
26 Uzasadnienie wniosku dotyczącego rozporządzenia COM(2018) 392 oraz *" [Wniosek Komisji w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027].
27 Na podstawie dokumentu roboczego Komisji - Tabela porównawcza między wnioskiem w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 a wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2014-2020 - 6 czerwca 2018 r. Chociaż w obydwu wyliczeniach pominięto udział Zjednoczonego Królestwa w budżecie, w jednym z nich za punkt odniesienia przyjęto ostatni rok obowiązywania obecnych wieloletnich ram finansowych(mnożąc go przez siedem, aby wykluczyć skutki konwergencji płatności bezpośrednich i decyzji państw członkowskich dotyczących przesunięcia środków między EFRG a EFRROW), a w drugim za poziom bazowy uznano całkowitą alokację na okres 2014-2020.
28 Komisja posługuje się terminem "ceny bieżące", odnosząc się do kwot bezwzględnych, które mają zostać wypłacone lub przydzielone w danym roku. W celu uwzględnienia inflacji Komisja stosuje również "ceny stałe" (ceny z 2011 r. dla bieżącego okresu i ceny z 2018 r. dla następnego okresu), obliczone z zastosowaniem "rocznego deflatora" w wysokości 2 % odpowiadającego celowi inflacyjnemu Europejskiego Banku Centralnego. Korekta ta jest konwencją budżetową UE i niekoniecznie odzwierciedla faktyczną stopę inflacji w UE.
29 Obecne dokumenty programowania EFRROW podlegające przepisom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
30 W przypadku EFRROW planowanie strategiczne zostało już wykonane w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich.
31 Około 21 mld euro, obliczone jako różnica pomiędzy całkowitym proponowanym budżetem EFRG a przydziałami zarezerwowanymi na płatności bezpośrednie na podstawie art. 81 ust. 1 i załącznika IV do rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
32 Art. 86 ust. 5 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
33 Zapewnianie rolnikom podstawowego wsparcia dochodu jest obowiązkowe na mocy art. 17 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
34 Art. 28 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
35 Zgodnie z art. 20 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR państwa członkowskie muszą zapewnić, by najpóźniej w roku składania wniosków 2026 wartość wszystkich uprawnień do płatności odpowiadała co najmniej 75 % średniej planowanej kwoty jednostkowej dla podstawowego wsparcia dochodu w roku składania wniosków 2026, jak określono w planie strategicznym WPR. Mogą też one zdecydować się na ustalenie maksymalnego obniżenia, które nie może przekraczać 30 %.
36 Art. 15 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
37 Zgodnie z obowiązującymi przepisami płatności redystrybucyjne są dobrowolne (art. 1 i 41 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608)).
38 Ocena skutków, część I, s. 7.
39 Takie statystyki istnieją w niektórych państwach członkowskich; zob. pkt 29 i ramka 1 w sprawozdaniu specjalnym nr 1/2016 pt. "Czy system pomiaru efektywności stosowany przez Komisję w odniesieniu do dochodów rolników jest dobrze skonstruowany i oparty na rzetelnych danych?".
40 Zob. rys. 3 w dokumencie analitycznym Trybunału dotyczącym przyszłości WPR.
41 Sprawozdanie specjalne nr 10/2018 pt. "System płatności podstawowej dla rolników - funkcjonuje sprawnie, lecz w niewielkim stopniu przyczynia się do uproszczenia, ukierunkowania i konwergencji poziomów pomocy".
42 Art. 95 ust. 1 i art. 96 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR stanowią, że państwa członkowskie będą musiały określić potrzeby w odniesieniu do każdego celu szczegółowego określonego w art. 6 tego rozporządzenia.
43 Sprawozdanie specjalne nr 10/2018 pt. "System płatności podstawowej dla rolników - funkcjonuje sprawnie, lecz w niewielkim stopniu przyczynia się do uproszczenia, ukierunkowania i konwergencji poziomów pomocy".
44 Art. 15, art. 18 ust. 2, art. 26 i 27 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
45 Sprawozdanie specjalne nr 5/2011 pt. "System płatności jednolitych (SPJ): problemy, które należy rozwiązać, aby uzyskać poprawę w zakresie należytego zarządzania finansami".
46 Na przykład zobowiązania wynikające z Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP 21) z 2015 r., z celów zrównoważonego rozwoju i zobowiązania wobec Światowej Organizacji Handlu.
47 Zob. rys. 4.
48 Zob. rozdział 3 sprawozdania rocznego Trybunału za 2014 r.
49 Np. sprawozdanie specjalne nr 25/2015 pt. "Wsparcie UE na rzecz infrastruktury obszarów wiejskich - możliwe jest znacznie lepsze wykorzystanie środków"; sprawozdanie specjalne nr 1/2016 pt. "Czy system pomiaru efektywności stosowany przez Komisję w odniesieniu do dochodów rolników jest dobrze skonstruowany i oparty na rzetelnych danych?"; sprawozdanie specjalne nr 21/ 2017 pt. "Zazielenianie - bardziej złożony system wsparcia dochodów, który nie jest jeszcze skuteczny pod względem środowiskowym"; sprawozdanie specjalne nr 16/2017 pt. "Programowanie w zakresie rozwoju obszarów wiejskich - należy dążyć do uproszczenia i bardziej skoncentrować się na rezultatach"; sprawozdanie specjalne nr 10/2017 pt. "Unijne wsparcie dla młodych rolników powinno być lepiej ukierunkowane, tak aby zapewniało rzeczywisty wkład w wymianę pokoleń"; sprawozdanie specjalne nr 10/2018 pt. "System płatności podstawowej dla rolników - funkcjonuje sprawnie, lecz w niewielkim stopniu przyczynia się do uproszczenia, ukierunkowania i konwergencji poziomów pomocy".
50 Art. 16 ust. 2 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
51 Art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR: wspieranie godziwych dochodów gospodarstw rolnych i ich odporności w całej Unii w celu zwiększenia bezpieczeństwa żywnościowego.
53 COM(2010) 127 final: Unijne zasady ramowe dotyczące wsparcia krajów rozwijających się w zakresie wyzwań związanych z bezpieczeństwem żywnościowym.
54 Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (2017 r.): Stan bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia w Europie i Azji Środkowej.
56 Śledzenie wydatków w dziedzinie klimatu (motyw 52 i art. 87 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR).
57 Art. 87 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
58 Art. 11 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR i "norma dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska" w załączniku III do rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
59 Zob. rys. 7 w sprawozdaniu specjalnym nr 31/2016 pt. "Przeznaczenie co najmniej jednego na pięć euro w budżecie UE na działania w dziedzinie klimatu - mimo ambitnych prac istnieje poważne ryzyko, że cel nie zostanie osiągnięty".
60 "Zachowawczość" jest jedną ze wspólnych zasad śledzenia środków finansowych na łagodzenie zmiany klimatu opracowanych przez wspólną grupę ds. finansowania działań związanych z klimatem wielostronnych banków rozwoju i Międzynarodowego Klubu Finansowania Rozwoju (IDFC). Stanowi ona, że tam, gdzie dane są niedostępne, lepiej jest zaniżyć dane dotyczące finansowania klimatycznego niż je zawyżać, aby uniknąć niepewności.
61 "Norma dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska" nr 2, załącznik III do rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
62 Na przykład w ocenie skutków i motywie 16 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
63 Art. 96-97 i art. 115-116 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
64 Art. 106 ust. 2 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
65 Zob. s. 11 dokumentu Komisji otwierającego debatę na temat przyszłości finansów UE.
66 Systemy na rzecz klimatu i środowiska oparte na art. 14 ust. 6 lit. d) i art. 28 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR są finansowane przez EFRG, zgodnie z art. 79 ust. 1 tego rozporządzenia.
67 Zobowiązania środowiskowe i klimatyczne w oparciu o art. 65 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR są finansowane w maksymalnym wymiarze do 80 % z EFRROW, zgodnie z art. 79 ust. 2 i art. 85 ust. 3 tego rozporządzenia.
68 Art. 86 ust. 2 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
69 Art. 27 ust. 2 i art. 86 ust. 4 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
70 Na przykład bardziej ambitna definicja młodego rolnika (art. 4 ust. 1 lit. e)), większa maksymalna kwota pomocy na rozpoczęcie działalności przez młodych rolników (motyw 43 i art. 69), możliwość dokonania dodatkowego przesunięcia 2 % środków między EFRG i EFRROW, jeżeli środki te są wykorzystywane na wsparcie na rozpoczęcie działalności przez młodych rolników (art. 90 ust. 1).
71 Sprawozdanie specjalne nr 10/2017 pt. "Unijne wsparcie dla młodych rolników powinno być lepiej ukierunkowane, tak aby zapewniało rzeczywisty wkład w wymianę pokoleń".
72 Art. 14, 15 i 29 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
73 Art. 75 i motywy 16 i 42 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
74 Art. 77 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
75 Art. 65 ust. 7 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
76 Finansowanie niepowiązane z kosztami (art. 46 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów).
77 Ocena skutków, załącznik 4, s. 71.
78 Konsultacje publiczne Komisji Europejskiej: Wyniki w skrócie - Konsultacje w sprawie modernizacji i uproszczenia wspólnej polityki rolnej.
79 Trybunał zdefiniował "trwałość" jako "zdolność projektu do utrzymania korzyści przez długi czas po jego zakończeniu" w sprawozdaniu specjalnym nr 8/2018 pt. "Unijne wsparcie dla inwestycji produkcyjnych w przedsiębiorstwach - wymagany większy nacisk na trwałość".
80 Rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów (art. 59 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów COM(2018) 375 final) nadal zawiera wymóg dotyczący trwałości wynoszącej pięć lat.
81 W art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR od państw członkowskich wymaga się zdefiniowania "osoby faktycznie prowadzącej działalność rolniczą" w ich planach strategicznych WPR "w taki sposób, aby nie przyznawano wsparcia dochodu osobom, dla których działalność rolnicza stanowi tylko nieznaczącą część ich ogólnej działalności gospodarczej lub których główna działalność gospodarcza nie jest działalnością rolniczą, przy jednoczesnym niewykluczaniu ze wsparcia osób prowadzących działalność rolniczą i nierolniczą. Definicja umożliwia określenie tego, którzy rolnicy nie są uznawani za osoby faktycznie prowadzące działalność rolniczą, na podstawie warunków, takich jak: badanie dochodów, nakłady pracy w gospodarstwie, przedmiot działalności przedsiębiorstwa lub uwzględnienie w rejestrach".
82 Definicja ta byłaby stosowana do podstawowego wsparcia dochodu zgodnie z art. 16 ust. 2 i art. 17 ust. 3, jak również do ekoprogramów zgodnie z art. 28, wsparcia dochodów związanego z wielkością produkcji na podstawie art. 29, płatności z tytułu ograniczeń naturalnych lub innych ograniczeń specyficznych dla obszaru zgodnie z art. 66 i narzędzi zarządzania ryzykiem zgodnie z art. 70 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych WPR.
83 Takich jak lotniska, usługi kolejowe, wodociągi, obsługa nieruchomości lub osoby zarządzające stałymi obiektami sportowymi lub rekreacyjnymi.
84 Sprawozdanie specjalne nr 10/2018 pt. "System płatności podstawowej dla rolników - funkcjonuje sprawnie, lecz w niewielkim stopniu przyczynia się do uproszczenia, ukierunkowania i konwergencji poziomów pomocy".
85 Np. sprawozdanie specjalne nr 21/2017 pt. "Zazielenianie - bardziej złożony system wsparcia dochodów, który nie jest jeszcze skuteczny pod względem środowiskowym".
86 Proponowane w rozporządzeniu dotyczącym planów strategicznych WPR.
87 Art. 11 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
88 Odpowiednio art. 31 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 (Dz.U. L 227 z 31.7.2014, s. 69) i art. 84 ust. 3 lit. d) rozporządzenia horyzontalnego.
89 "Norma dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska" nr 8, załącznik III do rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
90 W przypadku umyślnej niezgodności ten odsetek byłby wyższy i zgodnie z art. 86 ust. 4 rozporządzenia horyzontalnego mógłby wynieść do 100 %.
91 Art. 106 ust. 2 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
92 Art. 65 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
93 Art. 28 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
94 Sprawozdanie specjalne nr 21/2017 pt. "Zazielenianie - bardziej złożony system wsparcia dochodów, który nie jest jeszcze skuteczny pod względem środowiskowym".
95 Art. 11 i 12 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
96 Art. 65 ust. 8 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
97 Art. 28 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
98 W porównaniu ze 118 programami rozwoju obszarów wiejskich w latach 2014-2020.
99 W art. 111 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR wyraźnie stwierdza się, że państwo członkowskie powołuje jeden komitet ds. monitorowania realizacji planów strategicznych WPR. W motywie 70 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR wspomniano również o połączeniu Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich i Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich w jeden komitet monitorujący. W bieżącym okresie art. 47 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 zobowiązuje państwa członkowskie do utworzenia komitetu monitorującego realizację programu.
100 Chociaż organy pozostają takie same, zmodyfikowana miałaby zostać w szczególności rola jednostek certyfikujących (zob. rys. 9 i pkt 89).
101 Zgodnie z obowiązującymi przepisami 18 państw członkowskich stosujących system płatności podstawowej korzysta z uprawnień do płatności, natomiast 10 pozostałych państw członkowskich stosuje podobny system bez uprawnień (system jednolitej płatności obszarowej).
102 Art. 68 ust. 3 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR przewiduje, że państwa członkowskie ustanawiają wykaz niekwalifikowalnych inwestycji i kategorii wydatków, oraz określa minimalne wymogi dotyczące takiego wykazu. Podatek VAT nie jest wspomniany w tym artykule.
103 Chociaż finansowanie podatku VAT podlegającego zwrotowi byłoby zgodne z wnioskiem Komisji dotyczącym rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów w odniesieniu do innych obszarów polityki, stałoby w sprzeczności z zasadami mającymi zastosowanie w przypadku zarządzania bezpośredniego na mocy art. 186 rozporządzenia finansowego.
104 Art. 73 ust. 5 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
105 Art. 106 ust. 2 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR zawiera ogólny opis procesu zatwierdzania.
106 Art. 96 lit. b) rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
107 Art. 91 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
108 Strona 9 uzasadnienia.
109 Art. 120 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
110 Na przykład rozdział 3 sprawozdania rocznego Trybunału z 2015 r.; rozdział 3 sprawozdania rocznego Trybunału z 2016 r.; sprawozdanie specjalne nr 12/2013 pt. "Czy Komisja i państwa członkowskie mogą wykazać, że budżet UE przeznaczony na politykę rozwoju obszarów wiejskich jest wydawany rozsądnie?"; sprawozdanie specjalne nr 12/2015 pt. "Nieumiejętne zarządzanie działaniami w obszarze transferu wiedzy i doradztwa wpływa negatywnie na realizację celu priorytetowego UE polegającego na wspieraniu gospodarki wiejskiej opartej na wiedzy"; sprawozdanie specjalne nr 1/2016 pt. "Czy system pomiaru efektywności stosowany przez Komisję w odniesieniu do dochodów rolników jest dobrze skonstruowany i oparty na rzetelnych danych?"; sprawozdanie specjalne nr 31/2016 pt. "Przeznaczenie co najmniej jednego na pięć euro w budżecie UE na działania w dziedzinie klimatu - mimo ambitnych prac istnieje poważne ryzyko, że cel nie zostanie osiągnięty"; sprawozdanie specjalne nr 1/2017 pt. "Należy dołożyć starań, by wdrożyć sieć Natura 2000 z pełnym wykorzystaniem jej potencjału"; sprawozdanie specjalne nr 2/2017 pt. "Negocjacje Komisji dotyczące umów partnerstwa i programów w obszarze spójności na lata 2014-2020 - wydatki są bardziej ukierunkowane na priorytety strategii »Europa 2020«, lecz mechanizmy pomiaru wykonania zadań są coraz bardziej skomplikowane"; sprawozdanie specjalne nr 10/2017 pt. "Unijne wsparcie dla młodych rolników powinno być lepiej ukierunkowane, tak aby zapewniało rzeczywisty wkład w wymianę pokoleń"; sprawozdanie specjalne nr 16/2017 pt. "Programowanie w zakresie rozwoju obszarów wiejskich - należy dążyć do uproszczenia i bardziej skoncentrować się na rezultatach"; sprawozdanie specjalne nr 5/2018 pt. "Energia ze źródeł odnawialnych na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich - istotne potencjalne synergie, lecz w przeważającej mierze niezrealizowane".
111 COM(2017) 497 final - Sprawozdanie roczne Służby Audytu Wewnętrznego 2016.
112 Art. 2 ust. 2 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR, art. 24 wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów COM(2018) 375 final.
113 Art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia horyzontalnego.
114 Roczne rozliczenie z realizacji celów w zakresie wskaźników produktu: art. 38 i art. 52 ust. 2 rozporządzenia horyzontalnego.
115 Wieloletnie monitorowanie realizacji celów w zakresie wskaźników rezultatu: art. 39 rozporządzenia horyzontalnego.
116 Zgodnie z art. 38 ust. 2 rozporządzenia horyzontalnego, jeżeli "...różnica między zadeklarowanymi wydatkami a kwotą odpowiadającą zgłoszonemu produktowi stanowi więcej niż 50 %, a państwo członkowskie nie jest w stanie przedstawić należycie uzasadnionych powodów takiej sytuacji...".
117 Przyjmując akt wykonawczy zgodnie z art. 52 rozporządzenia horyzontalnego.
118 Art. 126 ust. 7 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
119 Art. 127 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
120 Propozycje wspólnych wskaźników oddziaływania są przedstawione w załączniku I do rozporządzenia w sprawie planów strategicznych WPR.
121 Motyw 25 i art. 35 rozporządzenia horyzontalnego.
122 Chociaż art. 9 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR stanowi, że interwencje są opracowywane zgodnie z ogólnymi zasadami prawa Unii, powinno to również jasno wynikać z kryteriów kwalifikowalności.
123 Na przykład O.13 w załączniku I do rozporządzenia w sprawie planów strategicznych WPR.
124 W art. 35 rozporządzenia horyzontalnego wspomina się o zgłoszonych produktach, podczas gdy Trybunał oczekiwałby, że podstawą dla dokonania płatności będą produkty uzyskane. Art. 121 ust. 4 rozporządzenia w sprawie planów strategicznych WPR stanowi, że roczne sprawozdania z realizacji celów muszą zawierać informacje na temat wytworzonych produktów, poniesionych wydatków, osiągniętych rezultatów i różnic w stosunku do poszczególnych celów końcowych.
125 W przeciwieństwie do art. 35 lit. c) ppkt (ii), art. 35 lit. c) ppkt (i) rozporządzenia horyzontalnego nie wyklucza jednoznacznie warunków kwalifikowalności dla poszczególnych beneficjentów, określonych w planach strategicznych WPR.
126 Z wyjątkiem operacji finansowanych z instrumentów finansowych, ponieważ w ich przypadku wydatki zadeklarowane przez państwa członkowskie nie mogą przekraczać kosztów kwalifikowalnych operacji (art. 74 ust. 4 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR).
127 Trybunał sugeruje, by ujednolicić korzystanie z terminów "system zarządzania i kontroli" i "system zarządzania". W art. 1 lit. b) rozporządzenia horyzontalnego jest mowa o "systemach zarządzania i kontroli" (ang. management and control systems), podczas gdy w motywie 36 użyty jest termin "systemy zarządzania i kontroli" (ang. management and inspection systems). Art. 57 ust. 2 odnosi się do "systemów zarządzania i kontroli", podczas gdy w art. 2 i 40 użyty jest termin "systemy zarządzania", a w art. 53 - "systemy zarządzania państw członkowskich".
128 Art. 4 rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
129 Art. 57 ust. 1 lit. a) rozporządzenia horyzontalnego.
130 Sprawozdanie specjalne nr 7/2017 pt. "Nadanie jednostkom certyfikującym nowej roli w odniesieniu do wydatków w ramach WPR: krok w kierunku modelu jednorazowej kontroli mimo istotnych niedociągnięć".
131 Art. 11 rozporządzenia horyzontalnego ogranicza sprawozdawczość w zakresie legalności i prawidłowości do wydatków finansowanych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w sprawie wspólnej organizacji rynków.
132 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1). Art. 63 ust. 7 wymaga opinii niezależnego organu kontroli na temat tego, czy zestawienie przedstawia prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji, czy wydatki, o zwrot których zwrócono się do Komisji, są legalne i prawidłowe, oraz czy systemy kontroli funkcjonują prawidłowo.
133 Art. 11 ust. 3 rozporządzenia horyzontalnego.
134 Art. 11 ust. 1 rozporządzenia horyzontalnego. Same jednostki certyfikujące byłyby częścią tych systemów zarządzania. Podczas wywiadów Komisja wyjaśniła, że jednostki certyfikujące nie mają samodzielnie przeprowadzać kontroli, ale nie pokrywa się to z treścią wniosku.
135 Art. 2 rozporządzenia horyzontalnego.
136 Art. 2 lit. c) rozporządzenia horyzontalnego.
137 Sporządzane zgodnie z przyjętymi na szczeblu międzynarodowym standardami audytu, jak określono w art. 11 ust. 1 rozporządzenia horyzontalnego.
138 Art. 53 ust. 1 rozporządzenia horyzontalnego.
139 Szacowany wpływ finansowy wniosku.
140 Art. 287 ust. 1 TFUE.
141 Motyw 25 rozporządzenia horyzontalnego.
142 Zdefiniowane w art. 2 rozporządzenia horyzontalnego jako zasady określone w rozporządzeniu dotyczącym planów strategicznych WPR i rozporządzeniu horyzontalnym.
143 Na przykład zmniejszenie płatności w art. 15, minimalny próg obszarowy w art. 16 ust. 2 i pojęcie osoby faktycznie prowadzącej działalność rolniczą w art. 4 lit. d) oraz grunty będące w dyspozycji rolnika w art. 4 lit. c) ppkt (i) rozporządzenia dotyczącego planów strategicznych WPR.
144 Europejski Trybunał Obrachunkowy rozważa obecnie stosowanie podejścia atestacyjnego przy poświadczeniu wiarygodności, a także poleganie w większym stopniu na informacjach dotyczących legalności i prawidłowości przekazywanych przez jednostki kontrolowane. Na podstawie międzynarodowych standardów najwyższych organów kontroli ISSAI 4000 w ramach podejścia atestacyjnego strona odpowiedzialna (w tym kontekście: Komisja) mierzy lub ocenia przedmiot (w tym kontekście: wydatki w ramach WPR) w odniesieniu do kryteriów (w tym kontekście: zasad określonych w ustawodawstwie UE i częściach planów strategicznych WPR wymaganych przez przepisy UE) i przedstawia informacje dotyczące przedmiotu (w tym kontekście: zakres, w jakim płatności były niezgodne z przepisami), w odniesieniu do których kontroler gromadzi następnie wystarczające i odpowiednie dowody kontroli, aby uzyskać rozsądną podstawę do wyrażenia opinii.