(2019/C 33/01)(Dz.U.UE C z dnia 25 stycznia 2019 r.)
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA
1. Wprowadzenie
1.1. Umiejscowienie w ogólnej strukturze dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz w szerszym kontekście
1.2. Związek z rozdziałem "Ochrona gatunków"
1.3. Wprowadzanie art. 6 do prawa krajowego: obowiązek transpozycji
1.4. Termin zastosowania art. 6: Od jakiej daty mają zastosowanie zobowiązania wynikające z art. 6?
1.4.1. Obszary specjalnej ochrony na podstawie dyrektywy ptasiej
1.4.2. Obszary objęte zakresem dyrektywy siedliskowej
2. Art. 6 ust. 1
2.1. Treść
2.2. Zakres
2.3. Co powinny obejmować "konieczne środki ochronne"?
2.3.1. Ustanawianie celów ochrony na poziomie obszaru
2.3.2. Ustanawianie koniecznych środków ochronnych
2.3.3. Ekologiczne wymagania
2.4. Jaką formę mogą mieć konieczne środki ochronne?
2.4.1. Plany zagospodarowania
2.4.2. Środki ustawowe, administracyjne lub umowne
3. Art. 6 ust. 2
3.1. Tekst
3.2. Zakres
3.3. Co oznacza "podejmują odpowiednie działania w celu uniknięcia [...]"?
3.4. Czy sposób wdrożenia różni się w zależności od tego, czy dotyczy pogorszenia stanu siedlisk, czy niepokojenia gatunków?
3.5. Wskaźniki pogorszenia stanu siedliska i niepokojenia gatunków
3.5.1. Pogorszenie stanu typów siedlisk i siedlisk gatunków
3.5.2. Niepokojenie gatunków
4. Art. 6 ust. 3
4.1. Treść
4.2. Zakres
4.3. Związek pomiędzy art. 6 ust. 2 a art. 6 ust. 3
4.4. Co należy rozumieć przez "plan lub przedsięwzięcie, które nie jest bezpośrednio związane lub konieczne do zagospodarowania terenu"?
4.4.1. Przedsięwzięcie
4.4.2. Plan
4.4.3. Nie jest bezpośrednio związane lub konieczne do zagospodarowania terenu [...]
4.5. Jak określić, czy plan lub przedsięwzięcie może "w istotny sposób oddziaływać" na obszar, "zarówno oddzielnie, jak i w połączeniu z innymi planami lub przedsięwzięciami"?
4.5.1. Może [...]
4.5.2. Istotne oddziaływanie
4.5.3. [...] zarówno oddzielnie, jak i w połączeniu z innymi planami lub przedsięwzięciami
4.6. Co należy rozumieć przez "odpowiednią ocenę jego skutków dla danego terenu z punktu widzenia założeń jego ochrony"?
4.6.1. Co należy rozumieć przez "odpowiednią" ocenę?
4.6.2. Treść odpowiedniej oceny
4.6.3. ... z punktu widzenia założeń ochrony danego terenu
4.6.4. Pojęcie "integralności terenu"
4.6.5. Ocena skutków dla terenu
4.6.6. Rozważenie odpowiednich środków łagodzących w celu uniknięcia lub ograniczenia skutków
4.7. Podejmowanie decyzji
4.7.1. "Właściwe władze krajowe"
4.7.2. Kiedy stosowne jest uzyskanie opinii całego społeczeństwa?
4.7.3. Podejmowanie decyzji na podstawie odpowiedniej oceny
5. Art. 6 ust. 4
5.1. Tekst
5.2. Zakres
5.3. Rozważania wstępne
5.3.1. Analiza rozwiązań alternatywnych
5.3.2. Analiza powodów o charakterze zasadniczym wynikających z nadrzędnego interesu publicznego
5.4. Przyjęcie środków kompensujących
5.4.1. Co należy rozumieć przez "środki kompensujące" i kiedy należy je rozważać
5.4.2. "Ogólna spójność" sieci Natura 2000
5.4.3. Cel i ogólna treść środków kompensujących
5.4.4. Kluczowe elementy, które należy uwzględnić przy określaniu środków kompensujących
5.5. Kryteria stosowane w planowaniu środków kompensujących
5.5.1. Kompensacja ukierunkowana
5.5.2. Skuteczna kompensacja
5.5.3. Wykonalność techniczna
5.5.4. Zakres kompensacji
5.5.5. Umiejscowienie środków kompensujących
5.5.6. Koordynowanie w czasie środków kompensujących
5.5.7. Wdrażanie długoterminowe
5.6. Kto ponosi koszty środków kompensujących?
5.7. Powiadamianie Komisji Europejskiej o środkach kompensujących
5.8. Co się dzieje z obszarami, na których występują siedliska lub gatunki o znaczeniu priorytetowym?
5.8.1. Dotknięte obszary
5.8.2. Pojęcia "zdrowia ludzkiego", "bezpieczeństwa publicznego" i "korzystnych skutków o podstawowym znaczeniu dla środowiska"
5.8.3. Przyjęcie opinii Komisji i jej konsekwencje
Załącznik I Porównanie procedur odpowiedniej oceny oraz OOŚ/SOOŚ
Załącznik II Rozpatrywanie planów i przedsięwzięć mających wpływ na obszary Natura 2000
Załącznik III Formularz do przekazywania informacji do Komisji Europejskiej zgodnie z art. 6 ust. 4
2 "Zarządzanie obszarami Natura 2000" - Przepisy art. 6 dyrektywy siedliskowej 92/43/EWG, Wspólnoty Europejskie, 2000 r. - ISBN 92-828-9048
3 wydanych na przestrzeni lat przez Trybunał Sprawiedliwości UE. Opiera się ona również na szeregu not Komisji odnoszących się do zarządzania siecią Natura 2000, a także na innych istotnych wytycznych Komisji dotyczących art. 6, w związku z którymi należy interpretować niniejszy dokument
5 Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7.
6 Dz.U. L 27 z 26.1.2010, s. 7, dyrektywa uchylająca dyrektywę 79/409/EWG.
7 Art. 2 ust. 1.
8 Art. 2 ust. 2. Termin "właściwy stan ochrony" zdefiniowano w art. 1 lit. e) i art. 1 lit. i) i odnosi się on do stanu ochrony gatunków i typów siedlisk ważnych dla Wspólnoty w ich naturalnym zasięgu na terenie UE.
9 Art. 2 ust. 3.
10 Art. 3 ust. 1 dyrektywy siedliskowej stanowi, że "sieć Natura 2000 obejmuje specjalne obszary ochrony sklasyfikowane przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywą Rady 79/409/EWG".
11 Art. 7 dyrektywy siedliskowej.
12 Komunikat Komisji: Nasze ubezpieczenie na życie i nasz kapitał naturalny - unijna strategia ochrony różnorodności biologicznej na okres do 2020 r. COM(2011) 244.
14 Decyzja Rady 82/72/EWG z dnia 3 grudnia 1981 r. dotycząca zawarcia Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk (Dz.U. L 38 z 10.2.1982, s. 1).
15 Decyzja Rady 93/626/EWG z dnia 25 października 1993 r. dotycząca zawarcia Konwencji o różnorodności biologicznej (Dz.U. L 309 z 13.12.1993, s. 1).
17 Przepisy dyrektywy siedliskowej dotyczące ochrony gatunków mają zastosowanie do określonych gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, ale nie do typów siedlisk będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty. Te ostatnie podlegają jedynie przepisom rozdziału "Ochrona siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków" (art. 3-11), co oznacza, że poza siecią Natura 2000 nie są one chronione na podstawie dyrektywy siedliskowej.
19 Dz.U. L 26 z 28.1.2011, s. 1, zmieniona dyrektywą 2014/52/UE (Dz.U. L 124 z 25.4.2014, s. 1).
22 Tj. wszystkie gatunki wskazane jako posiadające niewielką wielkość i zagęszczenie populacji w stosunku do całości populacji na terytorium państwa (wielkość populacji kategorii D), typy siedlisk wskazane jako posiadające niewielką reprezentatywność (kategoria D).
24 Zgodnie z zasadami wynikającymi ze wspólnej polityki rybołówstwa, w tym ze środków podjętych na podstawie art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013.
27 Rozporządzenie (UE) nr 1293/2013
29 Zob. również sekcja 4.4.1 niniejszego dokumentu dotycząca pojęcia "projekt".
30 C-127/02, pkt 37. Zob. również sekcja 4.3 niniejszego dokumentu dotycząca związku pomiędzy art. 6 ust. 2 i art. 6 ust. 3.
31 Zob. również C-75/01; C-418/04; C-508/04; C-301/12.
32 W szczególności prognozy zmiany klimatu wskazują na zwiększoną częstotliwość występowania ekstremalnych zdarzeń pogodowych, którą należy wziąć pod uwagę.
34 Zob. również C-491/08,;C-90/10.
38 Uproszczony schemat tej procedury przedstawiono w załączniku II na końcu niniejszego dokumentu.
39 Dz.U. L 26 z 28.1.2012, s. 1, zmieniona dyrektywą 2014/52/UE.
40 Znaczenie tej definicji dla dyrektywy siedliskowej stwierdził również Trybunał (C-127/02, pkt 26).
41 Takie interwencje/działania muszą obejmować zmiany stanu fizycznego danego miejsca, aby podlegały zakresowi dyrektywy OOŚ (wyrok Trybunału w sprawie Pro-Braine, C-121/11, pkt 31; wyrok Trybunału w sprawie Brussels Airport, C-275/09, pkt 30).
42 Dz.U. L 197 z 21.7.2001, s. 30.
43 Pozostaje to bez uszczerbku dla stosowania dyrektywy w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (2001/42/WE).
44 Szczegółowe informacje dotyczące różnych etapów oceny znajdują się w wytycznych dotyczących usprawniania procedur oceny oddziaływania na środowisko w odniesieniu do projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, rozdział 3.2: http://ec.europa.eu/environment/eia/pdf/PCI_guidance.pdf.
45 Zob. art. 2 ust. 1 dyrektywy 2011/92/UE zmienionej dyrektywą 2014/52/UE.
46 Zob. załącznik III do dyrektywy 2011/92/UE zmienionej dyrektywą 2014/52/UE.
47 Z drugiej strony odpowiednia ocena na podstawie art. 6 ust. 3 może być konieczna w przypadku przedsięwzięć, które są objęte zakresem dyrektywy OOŚ.
48 Jednak na podstawie dyrektywy OOŚ możliwe jest uwzględnienie cech przedsięwzięcia lub środków, jakie przewidziano w celu uniknięcia lub zapobieżenia ewentualnemu znaczącemu negatywnemu wpływowi przy podejmowaniu decyzji dotyczących konieczności przeprowadzenia OOŚ (art. 4 ust. 5 lit. b) dyrektywy OOŚ ze zmianami).
50 Art. 7 dyrektywy 2011/92/UE (zmienionej dyrektywą 2014/52/UE) oraz art. 7 dyrektywy 2001/42/WE.
51 Ukończone plany i przedsięwzięcia mogą również budzić wątpliwości na podstawie art. 6 ust. 1 i art. 6 ust. 2 dyrektywy siedliskowej, ponieważ ich utrzymujące się skutki prowadzą do konieczności podjęcia przez państwo członkowskie naprawczych lub wyrównawczych środków ochronnych lub środków mających na celu uniknięcie pogorszenia stanu siedlisk lub niepokojenia gatunków.
52 Zob. również C-239/04 oraz C-404/09.
54 Dyrektywa 2011/92/UE zmieniona dyrektywą 2014/52/UE.
56 Zob. również w C-441/17, pkt 134-144.
57 Prace w ramach mapowania i oceny ekosystemów i usług ekosystemowych mogą wspierać ocenę skutków, np. w celu zidentyfikowania zasobów i funkcji ekologicznych na danym obszarze, zdefiniowania zagrożeń dla siedlisk i gatunków, pomiaru struktury ekologicznej i funkcji szerokich kategorii typów siedlisk istotnych dla integralności terenu - zob. w szczególności piąte sprawozdanie techniczne na temat stanu ekologicznego (http://ec.europa.eu/environment/nature/knowledge/ecosystem_assessment/index_en.htm).
59 Zob. również C-142/16, pkt 33: "Jak bowiem orzekł już Trybunał, właściwe organy krajowe udzielają zezwolenia na działalność poddaną ocenie jedynie wtedy, gdy uzyskały pewność, iż działalność ta nie będzie miała negatywnych skutków dla integralności terenu chronionego. Ma to miejsce wówczas, gdy z naukowego punktu widzenia nie ma racjonalnych wątpliwości co do braku wystąpienia takich skutków".
60 Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska. Konwencję tę zawarto w Aarhus w Danii w czerwcu 1998 r. UE jest jednym z sygnatariuszy od 2005 r. na mocy decyzji 2005/370/WE http://ec.europa.eu/environment/aarhus/legislation.htm
61 Ramy jakości dotyczące usług świadczonych w interesie ogólnym, COM(2011) 900 final, 20.12.2011.
62 W tym kontekście nie oznacza to, że przedsięwzięcia związane z zaopatrzeniem w wodę pitną i nawadnianiem mogą być zawsze uzasadnione powodami o charakterze zasadniczym wynikającymi z nadrzędnego interesu publicznego.