(2017/C 401/01)SPIS TREŚCI
(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2017 r.)
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Ramy prawne mające zastosowanie do żywności specjalnego przeznaczenia medycznego
3. Wprowadzanie na rynek żywności specjalnego przeznaczenia medycznego - prawa i obowiązki podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze, właściwych organów krajowych i Komisji Europejskiej
4. Znaczenie zasady "wzajemnego uznawania" dla klasyfikacji żywności specjalnego przeznaczenia medycznego
5. Znaczenie zezwolenia dotyczącego nowej żywności dla klasyfikacji żywności specjalnego przeznaczenia medycznego
6. Zrozumienie definicji żywności specjalnego przeznaczenia medycznego
6.1. Różnica między żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego a produktami innymi niż żywność (np. produktami leczniczymi)
6.2. Żywność specjalnie przetworzona lub żywność o specjalnym składzie
6.3. Żywność specjalnego przeznaczenia medycznego jest przeznaczona dla pacjentów i musi być stosowana pod nadzorem lekarza
6.4. Koncepcja "dietetycznego odżywiania"
6.5. Koncepcja "zmiany normalnej diety"
(i) Czy obejmuje stosowanie suplementów diety i żywności wzbogaconej?
(ii) W jaki sposób należy oceniać możliwość zmiany diety?
7. Skład żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i zaklasyfikowanie jej do odpowiedniej kategorii ...
8. Jakie dane są potrzebne do wykazania, że produkt prawidłowo wprowadzono na rynek jako żywność specjalnego przeznaczenia medycznego?
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylające dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 35).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/128 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu żywności specjalnego przeznaczenia medycznego oraz informacji na jej temat (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 30).
3 Z wyjątkiem żywności specjalnego przeznaczenia medycznego opracowanej w celu zaspokojenia potrzeb żywieniowych niemowląt, w odniesieniu do której rozporządzenie to będzie stosowane od dnia 22 lutego 2020 r.
4 Dyrektywa Komisji 1999/21/WE z dnia 25 marca 1999 r. w sprawie dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego (Dz.U. L 91 z 7.4.1999, s. 29).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego (Dz.U. L 124 z 20.5.2009, s. 21). Środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego (zwane również "dietetycznymi środkami spożywczymi") zdefiniowano w art. 1 ust. 2 dyrektywy 2009/39/WE jako "środki spożywcze, które dzięki swojemu specjalnemu składowi lub procesowi wytwórczemu wyraźnie odróżniają się od środków spożywczych przeznaczonych do normalnego spożycia, odpowiadają deklarowanym celom żywieniowym i są sprzedawane w sposób wskazujący na ich właściwość", a żywność specjalnego przeznaczenia medycznego uznano za jedną z kategorii dietetycznych środków spożywczych. Na mocy rozporządzenia w sprawie żywności dla określonych grup, obowiązującego od dnia 20 lipca 2016 r., zniesiono pojęcie dietetycznego środka spożywczego, uchylono dyrektywę 2009/39/WE, włączono żywność specjalnego przeznaczenia medycznego do zakresu stosowania rozporządzenia oraz zobowiązano Komisję do przeniesienia przepisów dyrektywy Komisji 1999/21/WE zgodnie z ramami rozporządzenia w sprawie żywności dla określonych grup i odpowiedniego ich dostosowania. Dokonano tego poprzez przyjęcie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/128.
6 Rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9).
7 Jak wspomniano w art. 2 ust. 1 akapit drugi, "żywność, o której mowa w [...] lit. a) i b), może być również stosowana do częściowego zastąpienia lub uzupełnienia diety pacjenta".
8 Z wyjątkiem żywności specjalnego przeznaczenia medycznego opracowanej w celu zaspokojenia potrzeb żywieniowych niemowląt, w odniesieniu do której rozporządzenie to będzie stosowane od dnia 22 lutego 2020 r.
9 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
10 "W celu zagwarantowania jednolitego wdrażania niniejszego rozporządzenia Komisja może decydować, w drodze aktów wykonawczych: a) czy dana żywność jest objęta zakresem niniejszego rozporządzenia; b) do jakiej konkretnej kategorii żywności [objętej zakresem stosowania rozporządzenia] należy dana żywność [...]". W każdym przypadku decyzje organów krajowych i Komisji Europejskiej można zaskarżyć w sądzie, a ostateczna odpowiedzialność za wykładnię prawa Unii spoczywa na Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
11 Zasady "pomocniczości" i "proporcjonalności" określono w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą "pomocniczości", w dziedzinach, które nie należą do jej wyłącznej kompetencji, Unia podejmuje działania tylko wówczas i tylko w takim zakresie, w jakim cele zamierzonego działania nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, zarówno na poziomie centralnym, jak i regionalnym oraz lokalnym, i jeśli ze względu na rozmiary lub skutki proponowanego działania możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii. Zgodnie z zasadą "proporcjonalności" zakres i forma działania Unii nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów Traktatów.
12 Art. 17 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej stanowi, że "Komisja wspiera ogólny interes Unii i podejmuje w tym celu odpowiednie inicjatywy. Czuwa ona nad stosowaniem Traktatów i środków przyjmowanych przez instytucje na ich podstawie. Nadzoruje stosowanie prawa Unii pod kontrolą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. [...]".
13 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 20 lutego 1979 r. Rewe-Zentral AG/Bundesmonopolverwaltung für Branntwein, C-120/78, ECLI:EU:C:1979:42, Rec. 1979, s. 649.
14 Komunikat Komisji dotyczący konsekwencji wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 20 lutego 1979 r. w sprawie 120/78 (Cassis de Dijon) (Dz.U. C 256 z 3.10.1980, s. 2). Informacje na temat praktycznego zastosowania tej zasady zawarto w Komunikacie wyjaśniającym Komisji w sprawie ułatwiania dostępu produktom do rynków innych państw członkowskich: praktyczne zastosowanie zasady wzajemnego uznawania (2003/C 265/02) (Dz.U. C 265 z 4.11.2003, s. 2).
15 Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 1994 r., zrzesza państwa członkowskie UE i trzy państwa EFTA należące do EOG (Islandię, Liechtenstein i Norwegię).
16 Reguła techniczna oznacza specyfikację techniczną, która określa wymagane cechy charakterystyczne produktu, takie jak jego skład (poziom jakości lub zdatność do użytku, działanie, bezpieczeństwo, wymiary, oznakowanie, symbole itd.), prezentacja (nazwa, pod jaką sprzedawany jest produkt, jego opakowanie, etykietowanie) lub badanie i metody badawcze w ramach procedur oceny zgodności, które są obowiązkowe, faktycznie lub prawnie, w celu wprowadzenia produktu na rynek w państwie członkowskim przeznaczenia lub wykorzystania tego produktu w tym państwie (Komunikat wyjaśniający Komisji w sprawie ułatwiania dostępu produktom do rynków innych państw członkowskich: praktyczne zastosowanie zasady wzajemnego uznawania (2003/C 265/02)).
17 Zob. np. pkt 32 wyroku Trybunału z dnia 13 grudnia 2001 r., DaimlerChrysler AG/Land Baden-Württemberg, C-324/99, ECLI:EU:C:2001:682, pkt 32, Rec. 2001, s. I-9897.
18 Rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 1997 r. dotyczące nowej żywności i nowych składników żywności (Dz.U. L 43 z 14.2.1997, s. 1).
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 (Dz.U. L 327 z 11.12.2015, s. 1).
20 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/423/UE z dnia 1 lipca 2014 r. zezwalająca na wprowadzenie do obrotu cytykoliny jako nowego składnika żywności zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 196 z 3.7.2014, s. 24).
21 Dyrektywa 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 67).
22 Dyrektywy Rady 65/65/EWG oraz 92/73/EWG uchylono i zastąpiono dyrektywą 2001/83/WE.
23 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18). Jest to ogólna zasada prawa żywnościowego wyrażona również w rozporządzeniu w sprawie żywności dla określonych grup (art. 9 ust. 5).
24 Przykładowo sprawa C-211/03, HLH Warenvertriebs GmbH i in./Bundesrepublik Deutschland, ECLI:EU:C:2005:370, pkt 30. Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat granicy pomiędzy produktami leczniczymi a innymi produktami, por. "Wytyczne dotyczące granicy pomiędzy dyrektywą 76/768 w sprawie produktów kosmetycznych a dyrektywą 2001/83 w sprawie produktów leczniczych opracowane wspólnie przez służby Komisji i właściwe organy państw członkowskich" ("Guidance document on the demarcation between the cosmetic products Directive 76/768 and the medicinal products Directive 2001/83 as agreed between the Commission services and the competent authorities of Member States"), http://ec.europa.eu/consumers/sectors/cosmetics/files/doc/ guidance_doc_cosm-medicinal_en.pdf.
25 Sprawa C-319/05, Komisja Wspólnot Europejskich/Republika Federalna Niemiec, ECLI:EU:C:2007:678, pkt 43-46.
26 Jest to zgodne z definicją "przetwarzania" zawartą w art. 2 ust. 1 lit. m) rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1), który stanowi, że "»przetwarzanie« oznacza każde działanie, które znacznie zmienia produkt wyjściowy [...]".
27 Oprócz odniesienia zawartego w definicji, art. 5 ust. 2 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/128 stanowi, iż jednym z obowiązkowych wymogów dotyczących etykietowania żywności specjalnego przeznaczenia medycznego jest "stwierdzenie, że produkt musi być stosowany pod nadzorem lekarza".
28 W obydwu punktach odniesiono się do "składników odżywczych". Chociaż przepisy dotyczące żywności specjalnego przeznaczenia medycznego nie zawierają definicji "składnika odżywczego", w rozporządzeniu (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności zdefiniowano "składnik odżywczy" jako "białko, węglowodany, tłuszcz, błonnik, sód, witaminy i składniki mineralne, wymienione w pkt 1 części A załącznika XIII do niniejszego rozporządzenia, oraz substancje, które należą do jednej z tych kategorii lub stanowią jej składniki" (art. 2 ust. 2 lit. s)). Tę samą definicję zawiera art. 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności.
30 Dyrektywa 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do suplementów żywnościowych (Dz.U. L 183 z 12.7.2002, s. 51).
31 Rozporządzenie (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji (Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 26).
32 Dyrektywa Rady 89/398/EWG z dnia 3 maja 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego (Dz.U. L 186 z 30.6.1989, s. 27). Dyrektywę tę następnie przekształcono w dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego (Dz.U. L 124 z 20.5.2009, s. 21).
33 Żywność, o której mowa w lit. a) i b), może być również stosowana do częściowego zastąpienia lub uzupełnienia diety pacjenta.
34 Jak wyjaśniono w pkt 3, zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze, wprowadzając na rynek produkt jako żywność specjalnego przeznaczenia medycznego, jest odpowiedzialny za zapewnienie zgodności produktu z wszystkimi odpowiednimi wymogami prawa żywnościowego oraz za kontrolowanie przestrzegania tych wymogów. W tym punkcie skoncentrowano się wyłącznie na danych, które są potrzebne do wykazania, że produkt prawidłowo sklasyfikowano jako żywność specjalnego przeznaczenia medycznego (np. odpowiada on definicji określonej w przepisach), i nie omówiono, które dane są potrzebne do wykazania zgodności z pozostałymi właściwymi wymogami unijnego prawa żywnościowego mającego zastosowanie do żywności specjalnego przeznaczenia medycznego, ponieważ wykracza to poza zakres niniejszego zawiadomienia Komisji.
35 Panel EFSA NDA (panel EFSA ds. produktów dietetycznych, żywienia i alergii), 2015 r. "Scientific and technical guidance on foods for special medical purposes in the context of Article 3 of Regulation (EU) No 609/2013". Dziennik EFSA 2015; 13(11):4300 [24 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2015.4300.