P7_TC1-COD(2013)0087(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2016 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników 3 stanowi, że w roku budżetowym 2014 r. kwoty przeznaczone na finansowanie wydatków związanych z rynkiem i płatności bezpośrednich w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR) muszą mieścić się w rocznych pułapach ustanowionych w ramach stosowania rozporządzenia przyjętych przez Radę na podstawie artykułu 312 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Artykuł 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 stanowi również, że korektę płatności bezpośrednich (dyscyplina finansowa) należy ustalić w momencie, gdy prognozy dotyczące finansowania płatności bezpośrednich i wydatków związanych z rynkiem, powiększone o kwoty wynikające ze stosowania art. 10b i 136 tego rozporządzenia, ale przed zastosowaniem jego art. 10a, nie biorąc pod uwagę marginesu w wysokości 300 000 000 EUR, wskazują, że roczny pułap zostanie przekroczony. Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 Parlament Europejski i Rada muszą ustalić to dostosowanie do dnia 30 czerwca w oparciu o wniosek Komisji, który zostanie przedstawiony nie później niż dnia 31 marca roku kalendarzowego, którego dotyczy odnośne dostosowanie.
(2) Wysokość pułapu obowiązującego w roku 2014 wciąż jest niepewna z uwagi na to, że nie przyjęto jeszcze rozporządzenia ustanawiającego wieloletnie ramy finansowe w oparciu o art. 312 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Dopóki nie będzie jasności co do wysokości obowiązującego pułapu, nie jest możliwe stwierdzenie, czy konieczne jest skorygowanie płatności bezpośrednich na rok 2013, a jeżeli tak, to jaki powinien być odpowiedni współczynnik. Stopień wymaganej dyscypliny finansowej powinien zostać oceniony przez władzę budżetową w ramach procedury przyjęcia budżetu na 2014 r. między innymi na podstawie propozycji zmian do projektu budżetu ogólnego na 2014 r., w których Komisja przedstawia zaktualizowane szacunkowe potrzeby na wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie. [Popr. 1]
(3) Zasadniczo rolnicy składający wnioski o przyznanie pomocy w zakresie płatności bezpośrednich w odniesieniu do jednego roku kalendarzowego (n) otrzymują wypłatę w ramach ustalonego terminu płatności objętego rokiem budżetowym (n+1). Jednakże w przypadku przekroczenia tego terminu płatności państwa członkowskie mają możliwość realizacji, w pewnych granicach, zaległych płatności na rzecz rolników bez żadnych limitów czasowych. Takie opóźnione płatności mogą przypadać na następny rok budżetowy. W przypadku zastosowania dyscypliny finansowej w odniesieniu do danego roku kalendarzowego nie należy stosować współczynnika korygującego do płatności, w odniesieniu do których złożono wnioski o przyznanie pomocy w latach kalendarzowych innych niż te, wobec których obowiązuje dyscyplina finansowa. W związku z tym, w celu zapewnienia równego traktowania rolników, należy zapewnić, że współczynnik korygujący zostanie zastosowany do płatności, w odniesieniu do których wnioski o przyznanie pomocy złożono w roku kalendarzowym, dla którego obowiązuje dyscyplina finansowa, niezależnie od tego, kiedy dana płatność jest dokonywana na rzecz rolników.
(4) Mechanizm dyscypliny finansowej, wraz z modulacją, został wprowadzony wraz z reformą WPR z 2003 r. Oba instrumenty określały liniowe zmniejszenie kwoty płatności bezpośrednich, które mają być przyznane na rzecz rolników. Biorąc pod uwagę skutki nierównego rozdziału płatności bezpośrednich między małych i dużych beneficjentów, zastosowano modulację w odniesieniu do kwot przekraczających 5 000 EUR w celu osiągnięcia bardziej zrównoważonego rozdziału płatności. W odniesieniu do roku kalendarzowego 2013 dostosowanie płatności bezpośrednich, o którym mowa w art. 10a rozporządzenia (WE) nr 73/2009 r., nadal przewiduje takie same zwolnienia jak modulacja. Dyscyplinę finansową należy zastosować w podobny sposób także w celu uzyskania bardziej zrównoważonego podziału płatności; w związku z tym określenie zastosowania współczynnika korygującego jest właściwe wyłącznie w przypadku kwot przekraczających 5 000 EUR.
(5) Artykuł 11 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 stanowi, że w ramach stosowania harmonogramu przyrostów przewidzianego w art. 121 tego rozporządzenia do wszystkich płatności bezpośrednich przyznawanych nowym państwom członkowskim w rozumieniu art. 2 lit. g) wymienionego rozporządzenia w odniesieniu do nowych państw członkowskich nie należy stosować dyscypliny finansowej do rozpoczęcia roku kalendarzowego, kiedy to poziom płatności bezpośrednich stosowany w nowych państwach członkowskich będzie co najmniej równy poziomowi płatności stosowanemu wówczas w innych państwach członkowskich. Ponieważ płatności w Bułgarii i Rumunii w roku kalendarzowym 2013 nadal podlegają stosowaniu harmonogramu przyrostów, w odniesieniu do płatności dla rolników w tych państwach członkowskich nie należy stosować współczynnika korygującego, określonego w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 zostało dostosowane Aktem dotyczącym warunków przystąpienia Republiki Chorwacji. Poprawki wynikające ze wspomnianego dostosowania wchodzą w życie wyłącznie pod warunkiem i w dniu wejścia w życie Traktatu dotyczącego przystąpienia Republiki Chorwacji do Unii Europejskiej. Ponieważ Chorwacja podlega stosowaniu harmonogramu przyrostów przewidzianego w art. 121 rozporządzenia (WE) nr 73/ 2009, w roku kalendarzowym 2013, współczynnika korygującego, określonego w niniejszym rozporządzeniu nie należy stosować w odniesieniu do płatności dla rolników w Chorwacji, z zastrzeżeniem jej przystąpienia oraz od dnia jej przystąpienia,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
Przewodniczący |
Przewodniczący |