P7_TC1-COD(2012)0162(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2016 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 18 września 2012 r. 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiającym wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania 3 przekazano Komisji uprawnienia w celu wykonania pewnych przepisów tego rozporządzenia, a określone uprawnienia wykonawcze zastrzeżono dla Rady.
(2) W związku z wejściem w życie traktatu lizbońskiego pewne uprawnienia przekazane Komisji na mocy rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 muszą zostać dostosowane do art. 290 i art. 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(3) W celu stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do:
- zwalniania z określonych wymogów w zakresie przekazywania informacji nałożonych na statki rybackie lub ustanawiania innych okresów przekazywania dla pewnych kategorii statków rybackich,
- określania poziomów odniesienia dla inspekcji wyładunków i przeładunków dokonywanych przez statki rybackie państw trzecich,
- ustanawiania wykazu produktów wyłączonych z zakresu stosowania świadectwa połowowego,
- dostosowania systemów świadectw połowowych otrzymywanych przez małe statki rybackie w przypadku niektórych produktów rybołówstwa, w tym możliwości stosowania uproszczonego świadectwa połowowego,
- dostosowania terminu przedłożenia świadectwa połowowego na podstawie typu produktu rybołówstwa, odległości do miejsca wejścia na terytorium Unii lub stosowanego środka transportu,
- ustanawiania zasad przyznawania, zmieniania lub wycofywania świadectw zatwierdzonych podmiotów gospodarczych lub zasad zawieszania lub unieważniania statusu zatwierdzonego podmiotu gospodarczego oraz warunków ważności świadectw zatwierdzonych podmiotów gospodarczych, oraz
- ustanawiania kryteriów Unii w celu weryfikacji w kontekście zarządzania ryzykiem.
(4) Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych do przyjęcia aktów delegowanych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, aby uzyskać obiektywne, rzetelne, pełne i zaktualizowane informacje. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. [Popr. 1]
(5) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 należy przekazać Komisji uprawnienia wykonawcze zgodnie z art. 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do:
- ustanowienia formularzy uprzedniego powiadomienia,
- ustanowienia procedur i formularzy dotyczących deklaracji wyładunkowych i przeładunkowych,
- przyjmowania - w porozumieniu z państwami bandery - świadectw połowowych ustanawianych, zatwierdzanych lub przedkładanych drogą elektroniczną lub w oparciu o elektroniczne systemy identyfikowalności zapewniające taki sam poziom kontroli ze strony organów,
- określania i zmian wykazu systemów świadectw połowowych przyjmowanych przez regionalne organizacje zarządzania rybołówstwem zgodnie z rozporządzeniem UE w sprawie połowów NNN,
- ustanowienia wspólnych warunków we wszystkich państwach członkowskich w zakresie procedur i formularzy dotyczących składania wniosków o świadectwa zatwierdzonych podmiotów gospodarczych i wydawania ich, zasad weryfikacji zatwierdzonych podmiotów gospodarczych oraz zasad wymiany informacji między zatwierdzonym podmiotem gospodarczym a organami w państwach członkowskich, między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a Komisją,
- ustanawiania unijnego wykazu statków NNN,
- wykreślenia statków z unijnego wykazu statków NNN,
- włączania wykazów statków NNN przyjmowanych przez regionalne organizacje zarządzania rybołówstwem do unijnego wykazu statków NNN,
- uznawania państw trzecich za niewspółpracujące,
- włączania określonych państw trzecich do wykazu niewspółpracujących państw trzecich,
- wykreślania państw trzecich z wykazu niewspółpracujących państw trzecich,
- przyjmowania środków nadzwyczajnych wobec państw trzecich w określonych okolicznościach,
- określenia formatu przedkładania przez państwa członkowskie informacji dotyczących zaobserwowanych statków rybackich, oraz
- ustanowienia zasad wzajemnej pomocy.
Jeżeli wymagana jest kontrola przez państwa członkowskie, uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającym przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję 4 .
(6) W związku z wejściem w życie traktatu lizbońskiego należy skreślić art. 52. Artykuł ten wykorzystano już do ustanowienia ram prawnych dla uproszczonego świadectwa połowowego oraz do współpracy administracyjnej z państwami trzecimi na podstawie art. 12 ust. 4 i art. 20 ust. 4. Należy ponadto przekazać Komisji odpowiednie uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych dotyczących dostosowania systemów świadectw połowowych otrzymywanych przez małe statki rybackie w przypadku niektórych produktów rybołówstwa, w tym możliwości stosowania uproszczonego świadectwa połowowego, jak również uprawnienia wykonawcze umożliwiające Komisji przyjęcie - w porozumieniu z państwami bandery - świadectw połowowych ustanawianych, zatwierdzanych lub przedkładanych drogą elektroniczną lub w oparciu o elektroniczne systemy identyfikowalności zapewniające taki sam poziom kontroli ze strony organów.
(7) W wyniku wejścia w życie traktatu lizbońskiego należy dostosować przepis dotyczący środków tymczasowych, zgodnie z którym w określonych warunkach od pewnych środków przyjętych przez Komisję można odwołać się do Rady.
(8) Przepisy rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 dotyczące ustanawiania wykazu niewspółpracujących państw trzecich oraz wykreślania państw trzecich z tego wykazu nadają Radzie uprawnienia decyzyjne. W związku z wejściem w życie traktatu lizbońskiego należy dostosować te przepisy do nowych procedur mających zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1005/2008,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
|
|