LVI posiedzenie plenarne COSAC - 13-15 listopada 2016 r., Bratysława - Wkład na LVI posiedzenie plenarne COSAC.

LVI POSIEDZENIE PLENARNE COSAC
13-15 listopada 2016 r., Bratysława
Wkład na LVI posiedzenie plenarne COSAC

(2016/C 486/01)

(Dz.U.UE C z dnia 28 grudnia 2016 r.)

1.
Wzmocnienie roli parlamentów narodowych w UE
1.1.
COSAC docenia postępy, jakie obecna Komisja Europejska (od 2014 r.) poczyniła w zakresie poprawy stosunków z parlamentami narodowymi, w szczególności poprzez zwiększenie liczby wizyt komisarzy w parlamentach narodowych i ich izbach, co zostało odnotowane w 26. sprawozdaniu półrocznym COSAC, oraz zachęca Komisję Europejską do kontynuowania tych wysiłków, aby stworzyć formę trwałego dialogu z parlamentami narodowymi. Taki dialog wspierałby uprawnienia parlamentów narodowych do gwarantowania odpowiedzialności ich rządów krajowych oraz do kontrolowania ich polityki krajowej i polityki unijnej.
1.2.
W dziedzinie dialogu politycznego między Komisją Europejską a parlamentami narodowymi COSAC dostrzega możliwości ulepszeń w zakresie reagowania na uzasadnione opinie parlamentów narodowych i w związku z tym sugeruje, by Komisja Europejska lepiej odpowiadała na konkretne obawy parlamentów narodowych w terminie nie dłuższym niż osiem tygodni i by przy przygotowywaniu swoich odpowiedzi, zwłaszcza odpowiedzi w ramach tzw. mechanizmu "żółtej kartki", analizowała wszystkie ewentualne punkty widzenia. COSAC podkreśla również znaczenie dyskusji i wymiany poglądów w ramach procedury kontroli stosowania zasady pomocniczości przez parlamenty narodowe.
1.3.
COSAC, w świetle ustalonego dialogu politycznego z Komisją Europejską, wzywa Parlament Europejski, by ze swojej strony lepiej uwzględniał opinie parlamentów narodowych w ramach dialogu politycznego w odpowiednich komisjach parlamentarnych.
1.4.
COSAC uważa, że mechanizm "zielonej karty" jest ważnym narzędziem wspomagającym rolę parlamentów narodowych, zachęca zatem parlamenty narodowe do dalszego analizowania przyszłych możliwości wykorzystania inicjatyw w ramach "zielonej karty".
1.5.
COSAC odnotowuje, że skuteczne informowanie o zagadnieniach unijnych w obecnych okolicznościach okazuje się jednym z kluczowych elementów w dążeniu do usunięcia przepaści między Unią Europejską a jej obywatelami, i uznaje rolę parlamentów narodowych w angażowaniu obywateli, zapewnianiu im bezstronnych informacji oraz zwiększaniu ogólnej wiedzy na temat kwestii związanych z UE. W związku z tym ważne jest podkreślenie legitymacji demokratycznej parlamentów narodowych, które reprezentują wyborców. W kontekście wyniku referendum w Zjednoczonym Królestwie COSAC uznaje kluczową rolę parlamentów narodowych, jako instytucji mających bezpośredni mandat demokratyczny i ponoszących odpowiedzialność, w przyczynianiu się do funkcjonowania unikalnego projektu, jakim jest Unia Europejska, i do jej przyszłości.
1.6.
COSAC zwraca się do wszystkich parlamentów, by odgrywały bardziej donośną rolę w informowaniu o UE, i w tym celu zachęca parlamenty narodowe oraz Parlament Europejski do wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk w dziedzinie komunikacji między nimi. Ponadto COSAC zauważa, że ukierunkowanie i dostosowanie treści przekazu w zakresie zagadnień unijnych może okazać się przydatne podczas kontaktów z konkretnymi grupami, takimi jak uniwersytety, szkoły itp.
1.7.
By w pełni wykorzystać dostępne technologie, COSAC zachęca parlamenty do pełnego wykorzystania możliwości wynikających ze stosowania mediów społecznościowych, które mogą zwiększyć świadomość na temat zagadnień unijnych i parlamentów, jako najodpowiedniejszych ośrodków debaty, zwłaszcza w przypadku europejskiej młodzieży.
2.
Transatlantyckie partnerstwo handlowo-inwestycyjne (TTIP): umowa handlowa między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi (i związane z nią wyzwania, możliwości i ryzyko)
2.1.
COSAC uznaje, że polityka handlowa UE ma niezwykle istotne znaczenie dla Europy pod względem geopolitycznym i gospodarczym w odniesieniu do kształtowania globalizacji, wzmacniania norm międzynarodowych oraz zwiększania dostępu do zagranicznych rynków; COSAC jest zdania, że wynegocjowane w sposób sprawiedliwy, przejrzyste i szeroko dostępne kompleksowe umowy handlowe z państwami trzecimi, negocjowane w celu osiągnięcia wzajemnie korzystnych rezultatów mogą być ważnymi narzędziami, które mogą poprawić udział UE w światowym handlu; COSAC odnotowuje, że międzynarodowe zasady będą określone przez innych, jeśli Unia Europejska nie zacznie działać już teraz.
2.2.
COSAC uznaje wyważone umowy handlowe za szansę do wspierania wzrostu i tworzenia miejsc pracy, a także do wzmocnienia zrównoważonego rozwoju, egzekwowania przestrzegania praw człowieka, norm pracy i norm społecznych oraz zrównoważenia środowiskowego na całym świecie, ale również do zapewnienia świadczenia usług i usług komunalnych. COSAC domaga się, aby Unia Europejska lepiej broniła swoich interesów w negocjacjach, i nalega na stosowanie zasady wzajemności.
2.3.
COSAC uznaje różnice zdań i sceptycyzm wyrażany przez wielu europejskich obywateli co do treści tych umów handlowych i wzywa instytucje europejskie, parlamenty narodowe i rządy, aby odniosły się do tych obaw oraz jednoznacznie wykazały wpływ umów handlowych i zapewniły przejrzystość procesów negocjacyjnych.
2.4.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje środki Komisji zapewniające większą przejrzystość procesu negocjacji TTIP, podkreśla jednak konieczność osiągnięcia jeszcze wyższego poziomu przejrzystości w odniesieniu do wszystkich umów handlowych, co mogłoby rozwiać obawy europejskich obywateli i parlamentarzystów.
2.5.
COSAC wyraża przekonanie, że proces negocjacji i efekty tego procesu powinny w pełni uwzględniać zasady wolności, demokracji, praworządności, godności i spójności społecznej, na których opiera się Unia Europejska, i w ten sposób dawać solidne gwarancje, że w przypadku zawarcia i podpisania TTIP nastąpi wzmocnienie, a nie osłabienie, europejskich przepisów i norm.
2.6.
COSAC podkreśla, że parlamenty narodowe, a także Parlament Europejski, muszą mieć możliwość nadzorowania procesu negocjacji TTIP, zgodnie z postanowieniami Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (w szczególności art. 218). COSAC uważa, że TTIP może być stosowana jedynie tymczasowo, po wydaniu zgody przez Parlament Europejski na ostateczną umowę zawartą przez Radę. W związku z tym COSAC wzywa Komisję i rządy państw członkowskich do kontynuowania procesu intensyfikowania kontaktów z parlamentami narodowymi i Parlamentem Europejskim. COSAC przypomina również, że oczekuje się, że TTIP będzie porozumieniem mieszanym, a zatem ewentualne wejście TTIP w życie będzie zależało od odpowiednich krajowych procedur ratyfikacyjnych we wszystkich państwach członkowskich.
3.
2016: unia energetyczna - rok wyników
3.1.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje projekt unii energetycznej i jej cel, jakim jest prowadzenie UE w kierunku bezpieczniejszej i bardziej zrównoważonej polityki energetycznej, stawiając ją na czele produkcji energii ze źródeł odnawialnych i walki ze zmianą klimatu. Nie można tego osiągnąć wyłącznie na szczeblu międzyrządowym, dlatego potrzebne są wspólne europejskie rozwiązania.
3.2.
COSAC zauważa, że UE jest największym importerem energii na świecie, przy czym uzależnienie niektórych jej państw członkowskich od jednego dostawcy sprawia, że UE jest wyjątkowo narażona. COSAC z niepokojem odnotowuje wysokie ceny energii w UE w porównaniu do cen konkurentów. W związku z tym COSAC popiera wzmocnienie praw konsumentów, które mogą między innymi skutecznie pomóc w walce z ubóstwem energetycznym. Dlatego COSAC przypomina, że celem unii energetycznej jest zapewnienie europejskim konsumentom nie tylko bezpiecznej, zrównoważonej i ekologicznej energii, lecz również energii konkurencyjnej i przystępniejszej cenowo. Realizacja tego celu musi odbywać się z poszanowaniem suwerennych decyzji państw członkowskich, przy jednoczesnym wspieraniu rozwiązań, które można łatwiej osiągnąć na poziomie UE.
3.3.
COSAC podkreśla, jakie znaczenie dla osiągnięcia bezpieczeństwa energetycznego w UE ma solidarność państw członkowskich i zaufanie, oraz podkreśla wagę ich wspólnego podejścia wobec państw trzecich. W tym kontekście COSAC wyraża zaniepokojenie projektami, które uważa się za nieuzasadnione technicznie, środowiskowo, gospodarczo i geopolitycznie i które są kontrproduktywne z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego. Przeciwnie, jeżeli chodzi o wzmocnienie jednolitego rynku i zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego, COSAC popiera wysiłki zmierzające do maksymalizacji unijnego wykorzystania lokalnych źródeł energii, w tym do stabilnego i bezpiecznego wytwarzania energii elektrycznej i optymalnej dywersyfikacji dróg dostaw energii, podkreślając jednocześnie znaczenie ściślejszej współpracy regionalnej.
3.4.
COSAC przypomina, że 12 państw członkowskich znajduje się poniżej celu 10 % elektrycznych połączeń międzysystemowych, a zatem jest nadal znacznie odizolowanych od wewnętrznego rynku energii elektrycznej. COSAC wzywa Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych, aby zwrócił szczególną uwagę na projekty rozwiązujące najważniejsze problemy braku wystarczających połączeń międzysystemowych.
3.5.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje porozumienie paryskie i uważa, że jest to ważny krok w walce ze zmianą klimatu i że wskazuje na silne zaangażowanie na rzecz środowiska naturalnego oraz przyszłych pokoleń. COSAC z zadowoleniem przyjmuje również szybką ratyfikację tej umowy przez UE i wzywa do jej bezwarunkowego wdrożenia. COSAC uważa, że projekt unii energetycznej może w znacznym stopniu przyczynić się do osiągnięcia celów porozumienia paryskiego oraz, w dłuższej perspektywie, pomóc osiągnąć cele dotyczące energetyki i klimatu określone przez UE na lata 2020, 2030 i 2050.
3.6.
COSAC podkreśla, jakie znaczenie dla unii energetycznej mają inwestycje w badania i rozwój, oraz podkreśla ich potencjał w budowaniu bezpiecznej, skutecznej i ekologicznej unii energetycznej oraz w obniżaniu kosztów produkcji energii z jasnym priorytetem w postaci porozumienia paryskiego w sprawie energii ze źródeł odnawialnych. W związku z tym COSAC z zadowoleniem przyjmuje również działania na rzecz lepszego systemu handlu emisjami (ETS), które przyczyniają się do modernizacji europejskiej polityki energetycznej.
3.7.
COSAC jest zdania, że wysiłki na rzecz rozwoju innowacyjnych niskoemisyjnych technologii i rozwiązań, jak również postępy w zakresie opłacalnych innowacji odgrywają niezastąpioną rolę w zwiększaniu konkurencyjności UE.
3.8.
W celu uzyskania jak największych oszczędności energii COSAC wspiera działania na szczeblu lokalnym na rzecz odbudowy i zwiększenia korzystania z transportu publicznego.
4.
Ochrona granic zewnętrznych UE w kontekście nielegalnej migracji
4.1.
COSAC uznaje znaczenie wszystkich humanitarnych aspektów rozwiązania kryzysu migracyjnego i uchodźczego. COSAC ponownie podkreśla znaczenie znalezienia bezpiecznych i legalnych szlaków, dzięki którym uprawnione osoby ubiegające się o azyl i uchodźcy mogliby dostawać się na terytorium UE. COSAC docenia współpracę UE z krajami tranzytu i krajami pochodzenia migrantów i podkreśla, że ochrona praw człowieka przysługujących migrantom i osobom ubiegającym się o azyl i uchodźcom musi znajdować się w centrum działań UE podejmowanych w celu rozwiązania kryzysu migracyjnego. COSAC uważa, że ochrona granic zewnętrznych UE jest sprawą najwyższej wagi dla udanego zarządzania obecnymi i przyszłymi nielegalnymi przepływami migracyjnymi.
4.2.
COSAC podkreśla znaczenie solidarności, odpowiedzialności i sprawiedliwego podziału obciążeń między państwa członkowskie w oparciu o potrzebę możliwego do zaakceptowania rozwiązania kwestii nielegalnej migracji, zgodnie z art. 80 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przy jednoczesnym poszanowaniu praw człowieka i wszystkich międzynarodowych traktatów i konwencji. COSAC zachęca Unię Europejską do zajęcia się podstawowymi przyczynami migracji i do ich eliminowania. COSAC zachęca prezydencję słowacką, ale także przyszłe prezydencje, do przedstawienia propozycji kompromisowych, a także do aktywnego zaangażowania się w znalezienie skutecznych i akceptowalnych rozwiązań dotyczących kwestii migracyjnych ze szczególnym naciskiem na prawa człowieka, solidarność i człowieczeństwo, jak również łatwy system zarządzania przyjmowaniem w terenie.
4.3.
COSAC podkreśla również, jak ważna dla programów przesiedleń jest wewnętrzna europejska, a także światowa solidarność w celu wspierania krajów, takich jak Włochy i Grecja w zapewnianiu uchodźcom opieki i schronienia.
4.4.
Jeżeli chodzi o utrzymanie i zaostrzenie kontroli na szlaku wschodniośródziemnomorskim, COSAC wzywa do natychmiastowego wdrożenia ustaleń zawartych w oświadczeniu UE-Turcja oraz przypomina o potrzebie jego pełnego i jednolitego stosowania wobec wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej.
4.5.
COSAC popiera stwierdzenie przyjęte przez Radę Europejską podczas jej październikowego posiedzenia, dotyczące "znaczącego wkładu, w tym o charakterze finansowym, poczynionego przez państwa członkowskie pierwszej linii w ostatnich latach"; COSAC wzywa instytucje europejskie, by w specjalny sposób uwzględniły wysiłki tych państw na rzecz wypełnienia obowiązku humanitarnego, czyli: ratowanie życia rosnącej liczbie osób ubiegających się o azyl, które docierają do zewnętrznych granic Unii Europejskiej, zapewnianie operacji ratunkowych, identyfikacja, opieka zdrowotna, zapewnianie schronienia, odzieży, żywności i integracji społecznej. W związku z tym te konkretne wydatki powinny być uwzględniane podczas obliczania strukturalnego salda budżetu sektora instytucji rządowych i samorządowych.
4.6.
COSAC podkreśla, że Unia Europejska, jako obszar swobodnego przemieszczania się i otwartych granic, musi dążyć do stworzenia wspólnej europejskiej polityki migracyjnej, z naciskiem na ochronę obywateli UE i granic zewnętrznych, bezpieczeństwo i solidarność wobec uchodźców, osób ubiegających się o azyl i migrantów, przy jednoczesnym poszanowaniu praw człowieka i wszystkich międzynarodowych traktatów i konwencji. COSAC stanowczo popiera wszelkie inicjatywy zmierzające do ochrony granic zewnętrznych i przywrócenia prawidłowości w strefie Schengen i w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje utworzenie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej. COSAC podkreśla znaczenie szybkiego wdrożenia rozporządzenia w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz rozwiązania problemu niewystarczająco szybkich powrotów, dzięki pełnemu wykorzystaniu mandatu Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej. W tym kontekście COSAC przypomina o zapotrzebowaniu na personel i dostawy materiałów w celu zapewnienia skutecznego działania Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej.
4.7.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje prowadzone obecnie prace nad projektem połączonych SIS (System Informacyjny Schengen) - AFIS (system automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej) do identyfikacji osób zaginionych na podstawie odcisków palców, a także nad studium wykonalności oraz wnioskiem legislacyjnym w sprawie unijnego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS), które zostaną wkrótce opublikowane i które pomogą zabezpieczać zewnętrzne granice UE oraz ustalać, czy dana osoba nie przekroczyła dozwolonego czasu pobytu w UE. COSAC zwraca uwagę na kwestię jak najszybszego skutecznego wdrożenia tych nowych narzędzi.
4.8.
Podkreślając wyzwania związane z bezpieczeństwem i kontrolą granic zewnętrznych UE, COSAC chciałby, by jak najszybciej zakończono dyskusje w Parlamencie Europejskim na temat realizacji unijnego systemu wjazdu/wyjazdu do rejestrowania wjazdów i wyjazdów obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich UE oraz w sprawie utworzenia programu rejestrowania podróżnych (RTP), przy jednoczesnym uwzględnieniu obaw dotyczących kosztów, proporcjonalności oraz ochrony danych.
4.9.
Ponadto COSAC podkreśla znaczenie wymiany dobrych praktyk w zakresie integracji młodych migrantów i rodzin w lokalnych społecznościach zapewniających edukację i dobrą pracę.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.486.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: LVI posiedzenie plenarne COSAC - 13-15 listopada 2016 r., Bratysława - Wkład na LVI posiedzenie plenarne COSAC.
Data aktu: 28/12/2016
Data ogłoszenia: 28/12/2016