Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia

(2016/C 473/02)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2016 r.)

SPIS TREŚCI

Punkt

WPROWADZENIE 1-4

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA

WIARYGODNOŚCI 5

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI 6-13

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń 11

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących

u podstaw rozliczeń 12

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI 14-20

Prezentacja sprawozdania finansowego 14-16

Wykonanie budżetu za rok 2015 17-18

Wykonanie budżetu wieloletniego Wspólnego Przedsięwzięcia BBI

w ramach programu "Horyzont 2020" 19-20

INNE KWESTIE 21-24

Główne systemy kontroli i nadzoru 21

Strategia zwalczania nadużyć finansowych 22-24

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI 25-26

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie 25

Konfikt interesów 26

ZAŁĄCZNIK

WPROWADZENIE

1.
Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu (BBI) z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w maju 2014 r. 1  na okres dziesięciu lat i rozpoczęło samodzielną działalność w dniu 26 października 2015 r.
2.
Celem Wspólnego Przedsięwzięcia BBI jest wykonanie programu działań w zakresie badań naukowych i innowacji w Europie, w ramach którego oceniona zostanie dostępność odnawialnych zasobów biologicznych, które można wykorzystać do produkcji biomateriałów, oraz, na tej podstawie, wsparcie tworzenia trwałych łańcuchów wartości w bioprzemyśle 2 . Działania te należy prowadzić poprzez współpracę między zainteresowanymi stronami na wszystkich etapach łańcucha wartości w bioprzemyśle, obejmujących sektory produkcji podstawowej i przetwórstwa, marki konsumenckie, MŚP, ośrodki badawcze i technologiczne oraz uczelnie.
3.
Członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia Europejska (UE) reprezentowana przez Komisję i partnerzy branżowi reprezentowani przez Konsorcjum bioprzemysłu (BIC).
4.
Maksymalny wkład UE do Wspólnego Przedsięwzięcia BBI na pokrycie bieżących kosztów działalności badawczej i kosztów administracyjnych 3  w wysokości 975 mln euro jest wypłacany z budżetu programu ramowego "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) 4 . Inni członkowie Wspólnego Przedsięwzięcia są zobowiązani do wniesienia do Wspólnego Przedsięwzięcia środków w wysokości co najmniej 2 730 mln euro przez okres trwania Wspólnego Przedsięwzięcia 5 , obejmujących wkłady pieniężne wynoszące co najmniej 182,5 mln euro, wkłady niepieniężne na rzecz działań dodatkowych 6  w wysokości co najmniej 1 755 mln euro oraz wkłady niepieniężne na rzecz działalności Wspólnego Przedsięwzięcia 7 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

5.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie Wspólnego Przedsięwzięcia oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie odpowiednich prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
6. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu obejmujące sprawozdanie finansowe 8  oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 9  za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2015 r.;
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
7. Na mocy art. 16 i 22 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 110/2014 10  kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 11  oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor Wykonawczy zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Wspólnego Przedsięwzięcia na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, że uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Wspólnego Przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
8. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 12 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
9. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
10. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
11. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2015 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
12. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2015 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
13.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Prezentacja sprawozdania finansowego

14.
Co roku, do dnia 31 stycznia, członkowie Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu inni niż UE są zobowiązani do złożenia Radzie Zarządzającej sprawozdania dotyczącego wartości wkładów niepieniężnych wniesionych w poprzednim roku finansowym 13 . Na podstawie tych informacji i zgodnie z wytycznymi dla Wspólnego Przedsięwzięcia wydanymi przez Komisję Europejską wkłady niepieniężne jego członków powinny być ujmowane w sprawozdaniu finansowym Wspólnego Przedsięwzięcia.
15.
Do czasu sporządzania końcowego sprawozdania finansowego Wspólne Przedsięwzięcie nie otrzymało wszystkich sprawozdań od swoich członków. W rezultacie łączna zaksięgowana kwota wkładów niepieniężnych za 2015 r. opiera się na oszacowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie kosztach poniesionych przez jego członków do końca 2015 r. 14 .
16.
Sprawozdanie sporządzone przez Wspólne Przedsięwzięcie nie obejmuje wyniku rachunku budżetowego ani tabeli korelacji z rachunkiem dochodów i wydatków. Wynik rachunku budżetowego jest częścią publikowanego przez Wspólne Przedsięwzięcie sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami za 2015 r. 15 . Poziom szczegółowości dostarczonych w nich informacji odbiega jednak od poziomu szczegółowości zapewnionego przez większość pozostałych wspólnych przedsięwzięć, co wskazuje na potrzebę wydania przez Komisję jasnych wytycznych dotyczących sprawozdawczości budżetowej wspólnych przedsięwzięć.

Wykonanie budżetu za rok 2015

17.
Ostateczny budżet na 2015 r., który trafił do wykonania, obejmował środki na zobowiązania w wysokości 209,4 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 21,1 mln euro. Wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 87 % i 89 % 16 .
18.
Zobowiązania operacyjne za 2015 r. łącznie (180,4 mln euro) zostały zaciągnięte na poziomie globalnym i dotyczyły dwóch zaproszeń do składania wniosków ogłoszonych w 2015 r.; na dzień 31 grudnia 2015 r. związane z nimi postępowania były wciąż w toku.

Wykonanie budżetu wieloletniego Wspólnego Przedsięwzięcia BBI w ramach programu "Horyzont 2020"

19.
Z łącznej puli środków w kwocie 975 mln euro przeznaczonej na działania operacyjne i administracyjne, które mają zostać sfinansowane przez UE, na dzień 31 grudnia 2015 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło zobowiązania operacyjne na kwotę 230 mln euro (23,6 %). Kwota ta obejmuje 17,7 mln euro płatności zaliczkowych dokonanych przez Komisję przed październikiem 2015 r., czyli zanim Wspólne Przedsięwzięcie uzyskało niezależność finansową. Wkłady pieniężne UE w koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia wyniosły 0,8 mln euro.
20.
Do 31 grudnia 2015 r. członkowie Wspólnego Przedsięwzięcia nie przekazali mu żadnych sprawozdań dotyczących łącznej puli 975 mln euro 17  przeznaczonych na wkłady pieniężne i niepieniężne na pokrycie wydatków operacyjnych. W sprawozdaniu finansowym za 2015 r. Wspólne Przedsięwzięcie ujęło szacunkową kwotę wkładów niepieniężnych, wynoszącą 3,5 mln euro, i wkładów pieniężnych, wynoszącą 0,3 mln euro 18 , na rzecz działań operacyjnych. Wkłady innych członków w koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia wyniosły 0,8 mln euro.

INNE KWESTIE

Główne systemy kontroli i nadzoru

21.
Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło procedury kontroli ex ante na podstawie przeglądów dokumentacji finansowej i operacyjnej, a także opracowuje program kontroli ex post, które będą przeprowadzane w stosunku do beneficjentów dotacji, począwszy od 2017 r. 19 . Kontrole te stanowią główne narzędzie oceny legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń, obejmujących wkłady pieniężne i niepieniężne członków innych niż UE na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia.

Strategia zwalczania nadużyć finansowych

22.
Zgodnie z art. 12 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia BBI budżet powinien być wykonany w oparciu o skuteczny i wydajny system kontroli wewnętrznej, obejmujący zapobieganie nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym, a także ich wykrywanie, korygowanie i podejmowanie działań następczych.
23.
W wyniku przyjęcia przez Komisję strategii zwalczania nadużyć finansowych w czerwcu 2011 r. pierwsza wspólna strategia zwalczania nadużyć finansowych w zakresie badań została przyjęta w lipcu 2012 r., a w marcu 2015 r. została uaktualniona tak, aby uwzględniać zmiany wprowadzone programem "Horyzont 2020" 20 . Strategia zwalczania nadużyć finansowych w zakresie badań obejmuje plan działania, który ma zbyć realizowany przez wspólne przedsięwzięcia.
24.
We Wspólnym Przedsięwzięciu BBI wprowadzono już procedury kontroli wewnętrznej w celu dostarczania wystarczającej pewności w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom (kontrole ex ante w zakresie płatności, polityka na rzecz unikania konfliktu interesów oraz planowane kontrole ex post u beneficjentów otrzymujących dotacje). Wspólne Przedsięwzięcie realizuje działania objęte planem działania, takie jak wykorzystanie bazy danych Komisji w celu wskazania wykluczonych organizacji lub potencjalnego podwójnego finansowania 21 , według uzgodnionego harmonogramu.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI

Monitorowanie wyników badań projektów i sprawozdawczość w tym zakresie

25.
Zgodnie z wymogami zasad programu "Horyzont 2020" 22  Wspólne Przedsięwzięcie ujęło informacje na temat szczegółowych wskaźników dotyczących wyników badań w rocznym sprawozdaniu z działalności (wskaźniki wykonania zadań i wskaźniki dotyczące monitorowania zagadnień przekrojowych) 23 . Przekazano jednak niewiele szczegółowych informacji za 2015 r., ponieważ pierwsze projekty realizowane przez Wspólne Przedsięwzięcie były wówczas w fazie początkowej.

Konfikt interesów

26.
W lipcu 2015 r. Komisja wydała wytyczne dla wspólnych przedsięwzięć na temat konfliktu interesów, obejmujące wspólny wzór deklaracji braku konfliktu interesów, który Wspólne Przedsięwzięcie powinno wprowadzić do swoich procedur.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Baudilio TOMÉ MUGURUZA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 18 października 2016 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Klaus-Heiner LEHNE
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu (Bruksela) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) - a w szczególności część III decyzji 2013/743/ UE. Celem programu "Horyzont 2020" jest zwiększenie wpływu na badania naukowe i innowacje dzięki połączeniu tego programu z funduszami sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych zawiązywanych w kluczowych obszarach, w których badania naukowe i innowacje mogą przyczynić się do realizacji ogólniejszych unijnych celów w zakresie konkurencyjności, zmobilizowania inwestycji prywatnych oraz ułatwienia rozwiązywania problemów społecznych.

Rozporządzenie Rady (UE) nr 560/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (BBI).

Kompetencje Wspólnego Przedsięwzięcia

(Rozporządzenie Rady (UE) nr 560/2014)

Misja - realizacja, na podstawie przepisów dotyczących programu "Horyzont 2020", strategicznego planu na rzecz innowacji i badań naukowych opracowanego przez branżę

Wspólne Przedsięwzięcie BBI ogłasza zaproszenia do składania wniosków w celu wspierania działań w zakresie badań naukowych, demonstracji i wdrażania, umożliwiając współpracę między zainteresowanymi stronami na wszystkich etapach łańcucha wartości w bioprzemyśle, obejmujących sektory produkcji podstawowej biomasy, jej przetwórstwa i ostatecznego wykorzystania.

Wspólne Przedsięwzięcie jest odpowiedzialne za:

- koordynację opracowywania rocznego planu prac,

- udział w przeglądach strategicznego planu na rzecz innowacji i badań naukowych oraz kluczowych wskaźników efektywności,

- zarządzanie zaproszeniami do składania wniosków,

- ocenę projektów,

- proces zawierania umów o przyznanie dotacji,

- cały cykl rozwojowy zarządzania projektem,

- komunikację, rozpowszechnianie i zarządzanie kontaktami z zainteresowanymi stronami,

- rozwój polityki wsparcia.

Cele - stworzenie zrównoważonego i konkurencyjnego bioprzemysłu w Europie w oparciu o zaawansowane biorafinerie pozyskujące biomasę w sposób zrównoważony poprzez:

1) demonstrowanie nowych technologii z wykorzystaniem europejskiej biomasy: nowych chemicznych elementów podstawowych, nowych materiałów i nowych produktów konsumpcyjnych z europejskiej biomasy;

2) opracowywanie modeli biznesowych integrujących podmioty gospodarcze na wszystkich etapach łańcucha wartości;

3) tworzenie biorafinerii wzorcowych poprzez wprowadzanie technologii i modeli biznesowych.

Zarządzanie Organami Wspólnego Przedsięwzięcia BBI są:

(i) Rada Zarządzająca;

(ii) Dyrektor Wykonawczy;

(iii) Komitet Naukowy;

(iv) Grupa Przedstawicieli Państw.

(i) W skład Rady Zarządzającej wchodzi pięciu przedstawicieli Komisji w imieniu Unii oraz pięciu przedstawicieli członków innych niż Unia, z których co najmniej jeden powinien być przedstawicielem małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Rada Zarządzająca ponosi ogólną odpowiedzialność za orientację strategiczną i operacje Wspólnego Przedsięwzięcia BBI oraz za nadzór nad realizacją jego działań.

(ii) Dyrektor Wykonawczy jest najważniejszym organem wykonawczym odpowiedzialnym za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsięwzięciem BBI zgodnie z decyzjami podejmowanymi przez Radę Zarządzającą. Dyrektor Wykonawczy jest przedstawicielem prawnym Wspólnego Przedsięwzięcia BBI i odpowiada za swoje działania przed Radą Zarządzającą. Dyrektora Wykonawczego wspiera Biuro Programowe złożone z pracowników Wspólnego Przedsięwzięcia BBI.

(iii) i (iv) Komitet Naukowy i Grupa Przedstawicieli Państw są organami doradczymi Wspólnego Przedsięwzięcia BBI.

Środki udostępnione Wspólnemu Przedsięwzięciu w roku 2015 Budżet

209 422 797 euro na zobowiązania

21 075 192 euro na płatności

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2015 r.

22 stanowiska w planie zatrudnienia (pracownicy zatrudnieni na czas określony i pracownicy kontraktowi), z czego obsadzonych 13: 7 pracowników wykonujących zadania operacyjne, 2 pracowników wykonujących zadania administracyjne i 4 - zadania mieszane.

Działalność i usługi w 2015 r. Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia BBI za 2015 r. pod adresem www.bbi-europe.eu.
Źródło: informacje przekazane przez Wspólne Przedsięwzięcie BBI.
ODPOWIEDŹ WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

Wspólne Przedsięwzięcie przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału.

1 Rozporządzenie Rady (UE) nr 560/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 130).
2 W celach informacyjnych w załączniku skrótowo opisano kompetencje, działania i dostępne zasoby Wspólnego Przedsięwzięcia.
3 Koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia BBI nie mogą przekroczyć 58,5 mln euro i są pokrywane poprzez wkłady finansowe dzielone równo w ujęciu rocznym między Unię i członków innych niż Unia.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104).
5 Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 560/2014.
6 Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 560/2014 działania dodatkowe obejmują wkłady niepieniężne na rzecz realizacji działań wykraczających poza plan prac i budżet Wspólnego Przedsięwzięcia, lecz przyczyniające się do realizacji celów wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz bioprzemysłu. Zgodnie z art. 4 ust. 4 tego samego rozporządzenia koszt działań dodatkowych musi zostać poświadczony przez niezależnego audytora zewnętrznego i nie jest poddawany audytowi przez Wspólne Przedsięwzięcie ani żaden organ unijny.
7 Kwota wkładów niepieniężnych na rzecz działalności Wspólnego Przedsięwzięcia jest zależna od kwot innych otrzymanych wkładów.
8 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości iinformacji dodatkowej.
9 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informacjędodatkową.
10 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
11 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierająsięna Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez MiędzynarodowąFederacjęKsięgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez RadęMiędzynarodowych Standardów Rachunkowości.
12 Art. 47 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 110/2014.
13 Art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 560/2014.
14 Kwota wkładów oparta na danych szacunkowych to 3,5 mln euro. Wspólne Przedsięwzięcie wykorzystało co prawda najdokładniejsze dostępne informacje do obliczenia szacowanych wkładów, jednak kwota ta nie została zatwierdzona przez niezależnych audytorów zewnętrznych (art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 560/2014) ani przez Dyrektora Wykonawczego Wspólnego Przedsięwzięcia.
15 Zob. sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami Wspólnego Przedsięwzięcia za 2015 r., s. 17.
16 W sprawozdaniu finansowym za 2015 r. wskaźnik wykorzystania środków na płatności, obliczany od daty, w której Wspólne Przedsięwzięcie ostatecznie rozpoczęło samodzielną działalności, wynosi tylko 2 %. Wskaźnik wykorzystania środków na płatności za cały rok budżetowy 2015 wynosi jednak 89 %. W rozdziale 3 sprawozdania Wspólnego Przedsięwzięcia BBI dotyczącego zarządzania budżetem i finansami za 2015 r. zawarto szczegółowy opis wykonania budżetu.
17 Wkłady niepieniężne o wartości 792,5 mln euro i pieniężne o wartości 182,5 mln euro.
18 Wkłady finansowe członków innych niż UE na pokrycie kosztów operacyjnych zgodnie z art. 12 ust. 3 lit. a) i ust. 4 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 560/2014.
19 Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia BBI za rok 2015, s. 40. Podejście kontrolne stosowane do projektów programu "Horyzont 2020" przedstawiono we wspólnej strategii kontroli ex post dla programu "Horyzont 2020". Kontrole ex post projektów finansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie w ramach programu "Horyzont 2020" rozpoczną się w 2017 r.
20 Przykładowo stworzenie Wspólnego Centrum Wsparcia ze scentralizowaną służbą audytu i zharmonizowanymi procesami biznesowymi na rzecz organów badawczych UE.
21 Obejmuje to także ocenę wykorzystania finansowania ze źródeł spoza UE przeprowadzaną w celu zapobiegania podwójnemu finansowaniu.
22 Art. 31 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i załącznik II do decyzji Rady 2013/743/UE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965).
23 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia BBI, sekcja 1.3.1, s. 8-16 i załącznik 12, s. 47-58.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.473.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia.
Data aktu: 16/12/2016
Data ogłoszenia: 16/12/2016