Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia

(2016/C 473/06)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2016 r.)

SPIS TREŚCI

Punkt

WPROWADZENIE 1-5

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI 6

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI 7-14

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń 12

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji

leżących u podstaw rozliczeń 13

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI 15-23

Prezentacja sprawozdania finansowego 15-17

Wykonanie budżetu za rok 2015 18-19

Wykonanie budżetu wieloletniego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH

w ramach 7PR 20-21

Wykonanie budżetu wieloletniego Wspólnego Przedsięwzięcia FCH

w ramach programu "Horyzont 2020" 22-23

INNE KWESTIE 24-28

Główne systemy kontroli i nadzoru 24

Strategia zwalczania nadużyć finansowych 25-27

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji 28

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI 29-30

Monitorowanie wyników badań projektów i sprawozdawczość w tym zakresie 29

Konfikt interesów 30

ZAŁĄCZNIK

WPROWADZENIE

1.
Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych (Wspólne Przedsiębiorstwo FCH) z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w maju 2008 r. 1  na okres do dnia 31 grudnia 2017 r. i uzyskało niezależność finansową w dniu 15 listopada 2010 r. W maju 2014 r. 2  Rada uchyliła rozporządzenie ustanawiające i przedłużyła okres istnienia wspólnego przedsiębiorstwa pod nazwą "Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2" (Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2) 3  w ramach programu ramowego "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji 4  na okres do dnia 31 grudnia 2024 r.
2.
Cele Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH obejmują wspieranie działań w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji w państwach członkowskich i państwach stowarzyszonych z siódmym programem ramowym w zakresie badań (7PR) 5  w sposób skoordynowany i we współpracy z przemysłem i organizacjami naukowobadawczymi w celu rozwoju zastosowań rynkowych, a w konsekwencji wspieranie dodatkowych starań przemysłu mających na celu szybkie wprowadzenie do użytku technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych. W ramach programu "Horyzont 2020" Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2 ma przyczyniać się do realizacji celów dotyczących wyzwań społecznych związanych z bezpieczną, czystą i efektywną energią oraz inteligentnym, ekologicznym i zintegrowanym transportem, a także przyczyniać się do realizacji celów wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych poprzez stworzenie silnego, zrównoważonego i konkurencyjnego na rynku globalnym sektora technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych w Unii 6 .
3.
Członkami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia Europejska (UE) reprezentowana przez Komisję Europejską, zrzeszenie branżowe (Hydrogen Europe 7 ) oraz zrzeszenie podmiotów badawczych New European Research Grouping on Fuel Cells and Hydrogen (N.ERGHY).
4.
Maksymalny wkład UE z 7PR na pokrycie kosztów Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH wynosi 470 mln euro (w tym maksymalnie 20 mln euro na pokrycie kosztów administracyjnych). Podobnej wysokości wkład wnoszą zrzeszenia branżowe i zrzeszenia podmiotów badawczych.
5.
Maksymalny wkład UE z programu "Horyzont 2020" na rzecz działań Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 wynosi 665 mln euro (z czego koszty administracyjne nie mogą przekraczać 19 mln euro 8 ). Oczekuje się, że wkłady niepieniężne 9  na rzecz projektów finansowanych przez Wspólne Przedsiębiorstwo FCH i dodatkowych działań 10  pochodzące od zrzeszeń branżowych i zrzeszeń podmiotów badawczych będą co najmniej równe wkładom Wspólnego Przedsiębiorstwa i że będą wynosiły co najmniej 380 mln euro, z czego przynajmniej 285 mln euro powinno być związane z działaniami dodatkowymi.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsięwzięcia oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli, w tym przegląd jakości kontroli ex post przeprowadzonych przez wspólne przedsięwzięcie (lub przez niezależnych kontrolerów w jego imieniu) u beneficjentów. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie odpowiednich prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia FCH obejmujące sprawozdanie finansowe 11  oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 12  za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2015 r.;
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
8. Na mocy art. 16 i 22 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 110/2014 13  kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 14  oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsięwzięcia na podstawie wszystkich dostępnych informacji; do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, że uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 15 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
10. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
11. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
12. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2015 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2015 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
14.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Prezentacja sprawozdania finansowego

15.
Co roku do dnia 31 stycznia członkowie Wspólnego Przedsięwzięcia inni niż UE są zobowiązani do złożenia Radzie Zarządzającej sprawozdania dotyczącego wartości wkładów niepieniężnych wniesionych w poprzednim roku finansowym 16 . Na podstawie tych informacji i zgodnie z wytycznymi dla Wspólnego Przedsięwzięcia wydanymi przez Komisję Europejską wkłady niepieniężne jego członków powinny być ujmowane w sprawozdaniu finansowym wspólnego przedsięwzięcia.
16.
Do czasu sporządzenia ostatecznego sprawozdania finansowego Wspólne Przedsięwzięcie nie otrzymało wszystkich wymaganych sprawozdań od swoich członków realizujących projekty w ramach programu "Horyzont 2020". W rezultacie zaksięgowana kwota wkładów niepieniężnych za 2015 r. na rzecz programu "Horyzont 2020" opiera się na oszacowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie kosztach poniesionych przez jego członków do końca 2015 r. 17 .
17.
Sprawozdanie sporządzone przez Wspólne Przedsięwzięcie nie obejmuje wyniku rachunku budżetowego ani tabeli korelacji z rachunkiem dochodów i wydatków. Oba te elementy są jednak częścią opublikowanego przez Wspólne Przedsięwzięcie sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami za 2015 r., choć poziom szczegółowości dostarczonych w nich informacji odbiega od poziomu szczegółowości zapewnionego przez większość pozostałych wspólnych przedsięwzięć, co wskazuje na potrzebę wydania przez Komisję jasnych wytycznych dotyczących sprawozdawczości budżetowej wspólnych przedsięwzięć.

Wykonanie budżetu za rok 2015

18.
Ostateczny budżet na 2015 r., który trafił do wykonania, obejmował środki na zobowiązania w wysokości 132,6 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 95,1 mln euro. Wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 87 % i 83 % 18 . Niższy niż oczekiwano poziom wykorzystania środków na zobowiązania był spowodowany głównie wynikiem zaproszeń do składania wniosków ogłoszonych w 2015 r. Pewna liczba wniosków projektowych została odrzucona, ponieważ nie spełniały one wymagań dotyczących jakości, co skutkowało niewykorzystanymi środkami na zobowiązania w wysokości 13,7 mln euro.
19.
Ze wszystkich środków, na które zaciągnięto zobowiązania operacyjne w 2015 r. (193,5 mln euro), 42,6 % stanowią zobowiązania indywidualne oparte na ukończonych postępowaniach o przyznanie dotacji i udzielenie zamówienia. Pozostałe 57,3 % stanowią zobowiązania globalne, w przypadku których postępowanie nie zostało zakończone. Wysoki poziom zobowiązań globalnych w 2015 r. wynika głównie z czasu niezbędnego do dokonania oceny i przeprowadzenia procedury negocjacyjnej dotyczącej zaproszeń do składania wniosków w ramach programu "Horyzont 2020" na 2015 r.

Wykonanie budżetu wieloletniego Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH w ramach 7PR

20.
Z ogólnej puli wynoszącej 470 mln euro na działalność operacyjną i koszty administracyjne Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH, które mają zostać sfinansowane przez UE w ramach 7PR, do końca 2015 r. zaciągnięto zobowiązania operacyjne w wysokości 453,1 mln euro i dokonano płatności na kwotę 316 mln euro (69,8 % zobowiązań operacyjnych). Według planu nadrabiania zaległości płatniczych Wspólnego Przedsiębiorstwa dotyczącego projektów w ramach 7PR będących w toku realizacji zobowiązania pozostające do spłaty w wysokości 137 mln euro (30,2 %) zostaną wykorzystane dopiero pod koniec 2019 r. Wkłady pieniężne UE w koszty administracyjne Wspólnego Przedsiębiorstwa wyniosły 9 mln euro.
21.
Z ogólnej puli wynoszącej 470 mln euro przeznaczonych na wkłady pieniężne i niepieniężne na pokrycie wydatków operacyjnych i kosztów administracyjnych Wspólnemu Przedsiębiorstwu FCH przekazano do dnia 31 grudnia 2015 r. sprawozdania dotyczące 342,3 mln euro wkładów niepieniężnych na rzecz działań operacyjnych, z czego 185,6 mln, czyli 54,2 %, zostało zatwierdzonych przez Radę Zarządzającą. Wysoki poziom wkładów niepieniężnych, które wciąż muszą zostać zatwierdzone, wynika ze sprawozdawczości dotyczącej kosztów i cyklu zatwierdzania projektów w ramach 7PR. Wkłady pieniężne pozostałych członków w koszty administracyjne Wspólnego Przedsiębiorstwa wyniosły 13 mln euro.

Wykonanie budżetu wieloletniego Wspólnego Przedsięwzięcia FCH w ramach programu "Horyzont 2020"

22.
Z łącznej puli środków w kwocie 665 mln euro przeznaczonej na działania operacyjne i administracyjne, które mają zostać sfinansowane przez UE w ramach programu "Horyzont 2020", Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło zobowiązania operacyjne na kwotę 83,6 mln euro i dokonało płatności na kwotę 29,4 mln euro (co stanowi 35 % zobowiązań operacyjnych). Łączna kwota wkładów pieniężnych UE w koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia wyniosła 781 000 euro.
23.
Jeżeli chodzi o wkłady pieniężne i niepieniężne innych członków, Wspólne Przedsięwzięcie szacuje, że do dnia 31 grudnia 2015 r. z łącznej puli 665 mln euro przekazano mu wkłady niepieniężne na działalność operacyjną o wartości 3,9 mln euro. Wkłady pieniężne pozostałych członków w koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia wyniosły 781 000 euro.

INNE KWESTIE

Główne systemy kontroli i nadzoru

24.
Wspólne Przedsięwzięcie FCH ustanowiło procedury kontroli ex ante na podstawie przeglądów dokumentacji finansowej i operacyjnej oraz przeprowadza kontrole ex post beneficjentów dotacji. Kontrole te stanowią główne narzędzie oceny legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń, obejmujących wkłady pieniężne i niepieniężne członków innych niż UE na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia. Poziom błędu resztowego w przypadku kontroli ex post ujęty w rocznym sprawozdaniu z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia FCH za 2015 r. wyniósł 0,98 % 19 .

Strategia zwalczania nadużyć finansowych

25.
Zgodnie z art. 12 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia FCH budżet powinien być wykonany w oparciu o skuteczny i wydajny system kontroli wewnętrznej, obejmujący zapobieganie nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym, a także ich wykrywanie, korygowanie i monitorowanie.
26.
W wyniku przyjęcia przez Komisję Europejską strategii zwalczania nadużyć finansowych w czerwcu 2011 r. pierwsza wspólna strategia zwalczania nadużyć finansowych w zakresie badań została przyjęta w lipcu 2012 r., a w marcu 2015 r. została uaktualniona tak, aby uwzględniać zmiany wprowadzone programem "Horyzont 2020" 20 . Strategia zwalczania nadużyć finansowych w zakresie badań obejmuje plan działania, który ma zbyć realizowany przez wspólne przedsięwzięcia.
27.
We Wspólnym Przedsięwzięciu FCH wprowadzono już procedury kontroli wewnętrznej w celu dostarczania wystarczającej pewności w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom (kontrole ex ante w zakresie płatności, polityka na rzecz unikania konfliktu interesów oraz kontrole ex post dotyczące beneficjentów otrzymujących dotacje). Wspólne Przedsięwzięcie realizuje działania objęte planem działania, takie jak wykorzystanie bazy danych Komisji w celu wskazania wykluczonych organizacji lub potencjalnego podwójnego finansowania 21 , według uzgodnionego harmonogramu.

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

28.
W listopadzie 2015 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła kontrolę procedur oceny i wyboru w odniesieniu do wniosków o dotacje w ramach programu "Horyzont 2020" we Wspólnym Przedsięwzięciu FCH 2. Służba Audytu Wewnętrznego zaleciła, aby Wspólne Przedsięwzięcie poprawiło jasność i przejrzystość wyboru tematów wniosków. Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2 wprowadza w 2016 r. usprawnione procedury na potrzeby kolejnego zaproszenia do składania wniosków, które zostanie ogłoszone w 2017 r.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI

Monitorowanie wyników badań projektów i sprawozdawczość w tym zakresie

29.
Zgodnie z wymogami zasad programu "Horyzont 2020" 22  Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2 zamieściło szczegółowe wskaźniki dotyczące wyników badań w swoim rocznym sprawozdaniu z działalności (wskaźniki wykonania i wskaźniki dotyczące monitorowania zagadnień przekrojowych) 23 .

Konfikt interesów

30.
W lipcu 2015 r. Komisja wydała wytyczne dla wspólnych przedsięwzięć na temat konfliktu interesów, obejmujące wspólny wzór deklaracji braku konfliktu interesów, który Wspólne Przedsięwzięcie powinno wprowadzić do swoich procedur.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Baudilio TOMÉ MUGURUZA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 18 października 2016 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Klaus-Heiner LEHNE
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2(FCH 2)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. przewiduje ustanawianie partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które mogłyby być realizowane przez wspólne przedsięwzięcia w rozumieniu art. 187 TFUE i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 ("Horyzont 2020"), którego celem jest zwiększenie wpływu na badania naukowe i innowacje dzięki połączeniu programu "Horyzont 2020" z funduszami sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych w kluczowych obszarach, w których badania naukowe i innowacje mogą przyczynić się do realizacji ogólniejszych celów Unii w zakresie konkurencyjności, zmobilizować inwestycje prywatne oraz ułatwić rozwiązywanie problemów społecznych.

Rozporządzenie Rady (UE) nr 559/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2.

Kompetencje Wspólnego Przedsięwzięcia

określone w rozporządzeniu Rady (UE) nr 559/2014

Cele

Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2 ma następujące cele:

a) przyczynianie się do wdrożenia rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 oraz w szczególności celów dotyczących bezpiecznej, czystej i efektywnej energii oraz inteligentnego, zielonego i zintegrowanego transportu w ramach części III załącznika I do decyzji 2013/743/EU;

b) przyczynianie się do realizacji celów wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, poprzez stworzenie silnego, zrównoważonego i konkurencyjnego na rynku globalnym sektora technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych w Unii.

W szczególności ma ono na celu:

a) obniżanie kosztów produkcji układów ogniw paliwowych przeznaczonych do wykorzystania w transporcie przy jednoczesnym wydłużeniu ich żywotności do poziomu, który będzie konkurencyjny wobec tradycyjnych technologii;

b) zwiększanie sprawności elektrycznej oraz trwałości różnych ogniw paliwowych wykorzystywanych do wytwarzania energii do poziomu, który będzie konkurencyjny wobec tradycyjnych technologii, przy jednoczesnym obniżeniu ich kosztów;

c) zwiększanie efektywności energetycznej produkcji wodoru głównie na drodze elektrolizy wody i z wykorzystaniem źródeł odnawialnych przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych i inwestycji, tak aby połączony system produkcji wodoru i konwersji wykorzystującej technologie ogniw paliwowych był konkurencyjny wobec alternatywnych metod produkcji elektryczności dostępnych na rynku;

d) wykazanie na dużą skalę możliwości stosowania wodoru do wspierania włączania źródeł energii odnawialnej do systemów energetycznych, również w drodze jego wykorzystania jako konkurencyjnego środka magazynowania energii dla elektryczności wytworzonej z odnawialnych źródeł energii;

e) redukowanie wykorzystywania określonych przez UE surowców krytycznych, np. za pomocą zasobów o niskiej lub zerowej zawartości platynowców i za pośrednictwem recyklingu lub redukowania lub unikania wykorzystywania metali ziem rzadkich.

Zarządzanie

określone w rozporządzeniu Rady (UE) nr 559/2014

Organami Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 są:

1. Rada Zarządzająca

Rada Zarządzająca jest najważniejszym organem decyzyjnym Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2.

2. Dyrektor wykonawczy

Dyrektor wykonawczy odpowiada za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsięwzięciem i jest jego prawnym przedstawicielem. Odpowiada za swoje działania przed Radą Zarządzającą.

3. Komitet Naukowy

W jego skład wchodzi nie więcej niż dziewięciu członków. W komitecie reprezentowani są w sposób zrównoważony światowej klasy eksperci ze środowisk akademickich, sektora przemysłu i organów regulacyjnych. Wykonuje on następujące zadania:

a) doradza w sprawie priorytetów naukowych, które należy uwzględnić w rocznych planach prac;

b) doradza w sprawie osiągnięć naukowych opisanych w rocznym sprawozdaniu z działalności.

Zewnętrznymi organami doradczymi Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 są:

4. Grupa Przedstawicieli Państw FCH

W jej skład wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i kraju stowarzyszonego w programie "Horyzont 2020".

Grupa Przedstawicieli Państw w szczególności dokonuje przeglądu informacji i wydaje opinie, a także zasięga się jej opinii w następujących kwestiach:

a) postępów w wykonaniu programu Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 oraz w realizacji jego celów;

b) aktualizacji orientacji strategicznej;

c) powiązań z programem "Horyzont 2020";

d) rocznych planów prac;

e) zaangażowania MŚP.

Grupa Przedstawicieli Państw przekazuje również informacje Wspólnemu Przedsięwzięciu FCH 2 i pełni funkcję łącznika ze Wspólnym Przedsięwzięciem FCH 2 w następujących kwestiach:

a) statusu odpowiednich krajowych lub regionalnych programów w zakresie badań naukowych i innowacji oraz określania potencjalnych obszarów współpracy, obejmujących wdrażanie technologii FCH, w celu umożliwienia synergii i zapobiegania powielaniu działań;

b) szczegółowych środków podjętych na szczeblu krajowym lub regionalnym w zakresie wydarzeń upowszechniających, specjalistycznych warsztatów technicznych i działań związanych z komunikacją.

5. Forum Zainteresowanych Stron

Forum Zainteresowanych Stron jest istotnym kanałem komunikacyjnym w odniesieniu do działań Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 i jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych podmiotów z sektora prywatnego i publicznego oraz dla międzynarodowych grup interesów z państw członkowskich, z krajów stowarzyszonych i z pozostałych krajów. Forum Zainteresowanych Stron zwoływane jest raz w roku. Jest ono informowane o działaniach Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 i zachęcane do przedstawiania uwag.

Audytor wewnętrzny i organ prowadzący kontrolę zewnętrzną Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 oraz organ udzielający absolutorium Wspólnemu Przedsięwzięciu FCH 2:

6. Audyt wewnętrzny

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

7. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy.

8. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Wspólnemu Przedsięwzięciu w roku 2015

Ostateczne wersje sprawozdań finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 za 2015 r.

Budżet (środki na zobowiązania)

132,6 mln euro

Budżet (środki na płatności)

95,1 mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2015 r.

26 stanowisk w planie zatrudnienia na 2015 r. (24 pracowników na czas określony oraz dwóch pracowników kontraktowych), wszystkie obsadzone na koniec 2015 r.; 18 pracowników wykonujących działania operacyjne (ekwiwalent pełnego czasu pracy) oraz ośmiu wykonujących zadania administracyjne (ekwiwalent pełnego czasu pracy).

Działalność i usługi w 2015 r. Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 za 2015 r. pod adresem

http://www.fch.europa.eu/page/annual-activity-reports

Źródło: Informacje przekazane przez Wspólne Przedsięwzięcie FCH 2.
ODPOWIEDŹ WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

15-16. Zgodnie z metodyką programu "Horyzont 2020" dotyczącą wkładów niepieniężnych na rzecz działań operacyjnych zatwierdzoną przez Radę Zarządzającą Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH 2 w listopadzie 2015 r. i zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej z lipca 2016 r. uzgodniono, co następuje:

1) wkłady niepieniężne na rzecz działań operacyjnych składają się z kosztów kwalifikowalnych pomniejszonych o wkład WP FCH;

2) zatwierdzeń w odniesieniu do poświadczeń sprawozdań finansowych dokonuje się na koniec projektu;

3) sprawozdawczość roczna obejmie również poświadczone wkłady niepieniężne na rzecz działań operacyjnych na podstawie kosztów poświadczonych i zatwierdzonych przez Wspólne Przedsiębiorstwo do dnia 31 grudnia.

Zgodnie z tą metodyką sprawozdanie finansowe na dzień 31.12.2015 r. obejmowało szacowane wkłady niepieniężne na rzecz działań operacyjnych po stronie zobowiązań.

Jako że pierwsze sprawozdania dotyczące projektów przewidziano na wrzesień 2016 r., Wspólne Przedsiębiorstwo nie zatwierdziło żadnych kosztów w 2015 r.

17. Komisja Europejska sporządzi wytyczne dotyczące zawartości sprawozdań z wykonania i WP FCH w odpowiedni sposób opracuje roczne sprawozdanie finansowe w 2016 r.

28. Procedura wyboru i opracowywania tematów została zatwierdzona przez Radę Zarządzającą Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH 2 w dniu 29 czerwca 2016 r. i jest już wdrażana w 2016 r. przy zaproszeniach do składania wniosków na 2017 r.

30. Trwa zatwierdzanie wspólnych reguł dla pracowników na podstawie modelu Komisji Europejskiej. I podobnie, reguły dla innych organów Wspólnego Przedsiębiorstwa zostaną przekazane Radzie Zarządzającej do zatwierdzenia do końca roku 2016.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1) zmienione rozporządzeniem Rady (UE) nr 1183/ 2011 (Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 559/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 108).
3 Niniejsze sprawozdanie odnosi się do Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych, poza przypadkami, gdy konieczne jest odniesienie do Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104).
5 Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1).
6 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo opisano kompetencje, działania i dostępne zasoby Wspólnego Przedsięwzięcia. Zostały one przedstawione w celach informacyjnych.
7 Dawniej New Energy World Industry Grouping (NEW-IG).
8 Koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 nie mogą przekroczyć 38 mln euro i są pokrywane poprzez wkłady finansowe dzielone równo w ujęciu rocznym między Unię i członków innych niż Unia.
9 Zgodnie z art. 13 ust. 3 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 559/2014 "koszty operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 są pokrywane poprzez: a) wkład finansowy Unii; b) wkłady niepieniężne jednostek składowych członków innych niż Unia lub ich podmiotów powiązanych uczestniczących w działaniach pośrednich; obejmują one koszty ponoszone przez nie na realizację działań pośrednich pomniejszone o wkład Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 i wszelkie inne wkłady Unii w te koszty".
10 Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 559/2014 działania dodatkowe obejmują wkłady niepieniężne na rzecz realizacji działań wykraczających poza plan prac i budżet wspólnego przedsięwzięcia, lecz przyczyniające się do realizacji celów wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych. Zgodnie z art. 4 ust. 4 tego samego rozporządzenia koszt działań dodatkowych musi zostać poświadczony przez niezależnego audytora zewnętrznego i nie jest poddawany audytowi przez Wspólne Przedsięwzięcie ani żaden organ unijny.
11 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
12 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
13 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
14 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w stosownych przypadkach - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
15 Art. 47 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 110/2014.
16 Art. 4 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 559/2014.
17 Kwota wkładów na rzecz programu "Horyzont 2020" za 2015 r. oparta na danych szacunkowych to 3,9 mln euro. Wspólne Przedsięwzięcie wykorzystało co prawda najdokładniejsze dostępne informacje do obliczenia szacowanych wkładów, jednak kwota ta nie została zatwierdzona przez niezależnych audytorów zewnętrznych (art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 559/2014) ani przez dyrektora wykonawczego Wspólnego Przedsięwzięcia.
18 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH, s. 28.
19 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia FCH, s. 41. Kontrole ex post przeprowadzone w 2015 r. objęły projekty sfinansowane przez Wspólne Przedsiębiorstwo w ramach 7PR. Podejście kontrolne stosowane do projektów programu "Horyzont 2020" przedstawiono we wspólnej strategii kontroli ex post dla programu "Horyzont 2020". Kontrole ex post projektów finansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie w ramach programu "Horyzont 2020" rozpoczną się w 2016 r.
20 Przykładowo stworzenie Wspólnego Centrum Wsparcia ze scentralizowaną służbą audytu i zharmonizowanymi procesami biznesowymi na rzecz organów badawczych UE.
21 Obejmuje to także ocenę wykorzystania źródeł spoza UE przeprowadzaną w celu zapobiegania podwójnemu finansowaniu.
22 Artykuł 31 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i załącznik II do decyzji Rady 2013/743/UE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965).
23 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsiębiorstwa FCH, załączniki 5, 6 i 7, s. 78-83.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.473.47

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia.
Data aktu: 16/12/2016
Data ogłoszenia: 16/12/2016