(2016/C 473/05)(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2016 r.)
SPIS TREŚCI
Punkt
WPROWADZENIE 1-3
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI 4
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI 5-17
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń 10
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń 11
Objaśnienie uzupełniające 12-17
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI 18-19
Prezentacja sprawozdania finansowego 18
Wykonanie budżetu za rok 2015 19
UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH STOSOWANYCH PRZEZ WSPÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIE SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI 20-25
Zamówienia i dotacje na składniki operacyjne 21-22
Kontrola i monitorowanie na poziomie ogólnym zamówień i dotacji na składniki
operacyjne 23-25
INNE KWESTIE 26-30
Strategia zwalczania nadużyć finansowych 26
Ramy prawne 27-29
Roczne sprawozdanie z działalności 30
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI 31-36
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej i przemysłowej 31-33
Umowa z państwem przyjmującym 34-35
Przepisy wykonawcze do regulaminu pracowniczego 36
ZAŁĄCZNIK
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
Prezentacja sprawozdania finansowego
Wykonanie budżetu za rok 2015
UWAGI DOTYCZĄCE KLUCZOWYCH MECHANIZMÓW KONTROLNYCH W STOSOWANYCH PRZEZ WSPÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA SYSTEMACH NADZORU I KONTROLI
INNE KWESTIE
Strategia zwalczania nadużyć finansowych
Ramy prawne
Roczne sprawozdanie z działalności
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej i przemysłowej
Umowa z państwem przyjmującym
Przepisy wykonawcze do regulaminu pracowniczego
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Baudilio TOMÉ MUGURUZA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 18 października 2016 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Klaus-Heiner LEHNE |
|
Prezes |
1 International Thermonuclear Experimental Reactor - międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy.
2 Decyzja Rady 2007/198/Euratom z dnia 27 marca 2007 r. powołująca Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznająca mu określone korzyści (Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58), zmieniona decyzją Rady 2013/791/Euratom z dnia 13 grudnia 2013 r. (Dz.U. L 349 z 21.12.2013, s. 100) i decyzją Rady (Euratom) 2015/224 z dnia 10 lutego 2015 r. (Dz.U. L 37 z 13.2.2015, s. 8).
3 W celach informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby Wspólnego Przedsięwzięcia.
4 Międzynarodowa Organizacja Energii Termojądrowej została powołana w październiku 2007 r. na początkowy okres 35 lat w celu realizacji projektu ITER mającego wykazać realność wykorzystania syntezy jądrowej pod względem naukowym i technicznym. Jej członkami są Euratom, Chińska Republika Ludowa, Republika Indii, Japonia, Republika Korei, Federacja Rosyjska oraz Stany Zjednoczone Ameryki.
5 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
6 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
9 Art. 107 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1271/2013.
10 Konkluzje Rady z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie stanu zaawansowania projektu ITER (11902/10).
11 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 maja 2010 r. w sprawie stanu zaawansowania i możliwości rozwoju projektu ITER (COM(2010) 226 final).
12 Wynika to przede wszystkim z innowacyjnych rozwiązań i wyzwań technicznych związanych z wieloma wkładami niepieniężnymi, które mają zostać wniesione na rzecz organizacji międzynarodowej ITER (ITER IO) oraz ze zmian w specyfikacjach technicznych i zakresie działań, które należą do kompetencji ITER IO i nad którymi Wspólne Przedsięwzięcie ma niewielką kontrolę lub nie ma jej wcale.
13 Taką informację ujęto także w sprawozdaniu z postępu prac przedstawionym Radzie Unii Europejskiej w listopadzie 2015 r. i w sprawozdaniu z czwartej rocznej oceny Wspólnego Przedsięwzięcia przedstawionym Radzie Unii Europejskiej w listopadzie 2015 r.
14 Jeżeli chodzi o zmiany w zakresie wkładów niepieniężnych, które mają zostać wniesione na rzecz ITER IO, to okazało się, że poprzedni istniejący system kompensowania wzrostów kosztów wynikających z tych zmian (oparty na wytycznych MAC-10) był nieskuteczny, ze szkodą dla kosztu wkładu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz projektu. W marcu 2015 r. Rada ITER zgodziła się zastąpić go nowym systemem funduszy rezerwowych, którego celem było zrekompensowanie odchyleń kosztów wynikających ze zmian w zakresie wkładów agencji krajowych na rzecz projektu.
15 Przypis 12 do pkt 12 sprawozdania Trybunału za rok 2013 (Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 44).
16 Szacunki te obejmują dodatkowy wkład pieniężny w wysokości 300 mln euro, który zostanie wniesiony na rzecz ITER IO do roku 2020 r., oraz 75 mln euro związane z przeniesieniem zamówień publicznych UE do Japonii, nieprzewidzianym w ramach kosztów wyjściowych. Zob. sprawozdanie z postępu prac Wspólnego Przedsięwzięcia przedstawione Radzie Unii Europejskiej w listopadzie 2015 r.
17 Nowe szacunki obejmują wzrost o 35 % w stosunku do danych zatwierdzonych przez Radę w 2010 r. Jest to wzrost większy niż wzrost o 428 mln euro ujęty w sprawozdaniu Wspólnego Przedsięwzięcia w listopadzie 2014 r. (zob. pkt 14 sprawozdania Trybunału za 2014 r.), co wynika z większego zakresu prac w 2015 r., co z kolei miało na celu określenie wartości szacowanego kosztu końcowego (EAC) całego etapu budowy, podczas gdy w poprzednim roku oszacowano tylko odchylenia od kosztów związanych z przyznanymi zamówieniami.
18 W dniu 5 marca 2015 r. Rada ITER IO powołała nowego Dyrektora Generalnego oraz zatwierdziła plan działania ITER IO na 2015 r.
19 Rada zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia zatwierdziła główne zasady określone w jego planie działania, a w szczególności działania na rzecz utworzenia nowej zintegrowanej organizacji, zgodnie z przewidywaniami nowej Dyrekcji Generalnej Komisji odpowiedzialnej za realizację projektu ITER, oraz zgłosiła prośbę o badanie wszystkich zagadnień prawnych dotyczących realizacji planu działania.
20 W szczególności powołanie mechanizmu funduszu rezerwowego, Rady Wykonawczej Projektu oraz zintegrowanych zespołów projektowych w obszarze budynków.
21 Zob. wstępna wersja sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za 2015 r., s. 33-35.
22 W czasie przeprowadzania kontroli (kwiecień 2016 r.) Wspólne Przedsięwzięcie finalizowało porozumienie z ITER IO dotyczące zmodyfikowanych ram dystrybucji środków przez cały okres trwania ustalenia w sprawie zamówienia, tak aby dokładniej odzwierciedlić postęp osiągnięty przez każdą agencję krajową.
23 Przyjęta w dniu 3 grudnia 2014 r. pierwotna wersja budżetu obejmowała środki na zobowiązania w wysokości 953,6 mln euro. W budżetach korygujących z 9 czerwca i 2 grudnia 2015 r. środki te zmniejszono do 467,9 mln euro ze względu na opóźnienia w realizacji działań związanych z etapem budowy projektu ITER.
24 Ogólne opóźnienia, jakie wystąpiły w realizacji projektu ITER, tłumaczą niski poziom wykorzystania środków na zobowiązania indywidualne.
25 Przyjęta w dniu 3 grudnia 2014 r. pierwotna wersja budżetu obejmowała środki na płatności w wysokości 645,09 mln euro. Ich wysokość została obniżona do 526,08 mln euro w budżetach korygujących z dnia 9 czerwca i z dnia 2 grudnia 2015 r.
26 Przeprowadzone audyty wewnętrzne dotyczyły obiegu środków finansowych, zarządzania dotacjami, umów z ekspertami, przygotowywania zamówień na składniki operacyjne, zamówień w zakresie budynków ITER, selekcji i naboru, monitorowania realizacji zamówień w dziedzinie budynków ITER, przygotowania ustaleń w sprawie zamówień, przeglądu postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego na potrzeby części 3 zamówienia (budynki tokamaka) oraz ograniczonego przeglądu zarządzania zamówieniami.
27 Jedno zalecenie z kontroli zamówień z zakresu budynków ITER, dwa z zakresu przeglądu postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego na potrzeby części 3 zamówienia oraz dwa z zakresu ograniczonego przeglądu zarządzania zamówieniami.
28 Działania pokontrolne dotyczące zarządzania dotacjami, przygotowywania zamówień na składniki operacyjne i obiegu środków finansowych.
29 Zalecenie 5 - "Należy poprawić dokumentację dotyczącą zamówień publicznych" (zalecenie ocenione jako ważne) i zalecenie 6 - "Należy zapewnić odpowiednie zatwierdzanie produktów przekazanych przez strony trzecie wspomagające postępowanie o udzielenie zamówienia" (ocenione jako bardzo ważne).
30 Zalecenie 7 - "Należy przyjąć i wdrożyć politykę szacowania kosztów końcowych" (ocenione jako krytyczne) i zalecenie 9 - "Należy zmodernizować koncepcję i zawartość narzędzi wykorzystywanych do planowania i monitorowania projektów oraz sprawozdawczości" (ocenione jako bardzo ważne).
31 Niezależna ocena projektu dotyczącego budynków ITER (wrzesień-listopad 2015 r.) przekazana radzie zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia w grudniu 2015 r.
32 Według definicji Wspólnego Przedsięwzięcia - oczekiwany całkowity koszt działania ujętego w harmonogramie, element struktury podziału prac lub projekt w chwili, gdy określony zakres prac został zakończony. Zastosowany szacunek kosztów to EAC 50: "wartość kosztu, dla którego istnieje 50 % prawdopodobieństwa, że koszt realizacji projektu będzie niższy od tej wartości, natomiast 50 % prawdopodobieństwa, że będzie od niej wyższy".
33 Z 19 kontroli jakości przeprowadzonych w 2015 r. do sierpnia 2016 r. ukończono 15, trzy nie zostały ukończone, a jedną anulowano. W ramach przeprowadzonych kontroli stwierdzono 33 przypadki niezgodności z procedurami i 127 obszarów wymagających poprawy.
34 Zakres kontroli obejmuje plan jakości, wszelkie przypadki niezgodności z konkretnym wymogiem, kontrolę zakupów i zarządzanie pracami zleconymi, zarządzanie dokumentacją i danymi, zarządzanie zmianami i odchyleniami, plan kontroli jakości robót inżynieryjnych, szczegółowy harmonogram realizacji projektu, zarządzanie ryzykiem obciążającym umowę oraz plan kontroli jakości prac technicznych.
35 Zob. pkt 20, tiret trzecie i czwarte.
36 Na dziewięć skontrolowanych dotacji (trzy na każdego beneficjenta) przypadło łącznie 1 mln euro, co odpowiada 5 % wszystkich beneficjentów dotacji i stanowi 1,4 % łącznej wartości, na jaką podpisano umowy o udzielenie dotacji (według stanu na kwiecień 2016 r. - 66 beneficjentów na przyznane środki o łącznej wartości 76 mln euro od czasu powołania Wspólnego Przedsięwzięcia). Wpływ finansowy wykrytych błędów wynosił 26 000 euro na korzyść Wspólnego Przedsięwzięcia.
37 Poprzez potrącenie kwoty albo wystawienie noty debetowej.
38 Pięciu beneficjentów i łączna skontrolowana kwota w wysokości 5,7 mln euro, co odpowiada 7,5 % zarówno wszystkich beneficjentów, jak i wszystkich podpisanych umów o udzielenie dotacji od powołania Wspólnego Przedsięwzięcia.
39 1,7 % z 4,4 mld euro całkowitych zobowiązań budżetowych na dzień 31 grudnia 2015 r. od powołania (zob. załącznik I do sprawozdania z zarządzania budżetem i finansami za 2015 r.).
40 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
41 Z wyjątkami wymienionymi w art. 214 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.
42 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne (Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2).
43 W szczególności: kryteria ustalania, czy zobowiązanie prawne może być wykonane przed zobowiązaniem budżetowym (art. 70 ust. 2 regulaminu), kryteria zawierania umów z ITER IO, agencjami krajowymi i państwami członkowskimi, w których mieszczą się ITER IO lub F4E, bez postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (art. 85b regulaminu), warunki uzasadniające odejście od zawierania umów o usługi dodatkowe na maksymalnie trzy lata (art. 85e regulaminu) oraz zasady ustanawiania przez radę zarządzającą listy organizacji, którym można przyznawać dotacje bez uprzedniego zaproszenia do składania wniosków, jak również późniejszego korzystania z tej listy (art. 90c regulaminu).
44 Sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2014, pkt 27 (Dz.U. C 422 z 17.12.2015, s. 33).
45 Wytyczne dotyczące rekompensaty finansowej za udział w dialogu konkurencyjnym.
46 Rozszerzone zwolnienie od odpowiedzialności za zobowiązania w dziedzinie atomowej, przejście na zamówienia publiczne oparte głównie na wynikach oraz badanie możliwości wprowadzenia dwustopniowego dialogu konkurencyjnego.
47 W szczególności dotyczących rekrutacji, emerytur i rent, wynagrodzeń i świadczeń, warunków pracy, wydatków medycznych, zasad etyki i postępowania oraz personelu zatrudnionego poza UE.
48 Między innymi dotyczących rekrutacji pracowników zatrudnianych na czas określony, wykorzystania i zatrudniania pracowników kontraktowych oraz procedur oceny i awansu pracowników, postępowania dyscyplinarnego i administracyjnych postępowań wyjaśniających.
49 Zatwierdzenie ad-referendum to proces zatwierdzenia, który wymaga zatwierdzenia odpowiednich wymaganych środków budżetowych przez odpowiednią władzę budżetową i finansową (władza budżetowa).