Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.38760 (2016/C) (ex 2015/N) - Umowa inwestycyjna dotycząca przekształcenia pierwszego bloku elektrowni Drax na spalanie biomasy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO
Pomoc państwa SA.38760 (2016/C) (ex 2015/N) Umowa inwestycyjna dotycząca przekształcenia pierwszego bloku elektrowni Drax na spalanie biomasy Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 046/03)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2016 r.)

Pismem z dnia 5 stycznia 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate for State Aid

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Nr faksu: (0032) 2-296.12.42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Zjednoczonego Królestwa. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

1.

 PROCEDURA

W następstwie kontaktów przedzgłoszeniowych w dniu 2 kwietnia 2015 r. Zjednoczone Królestwo zgłosiło, zgodnie z art. 108 ust. 3 TFUE, wsparcie dla konwersji pierwszego bloku elektrowni Drax na biomasę. Komisja poprosiła o dodatkowe informacje w pismach z dnia 20 maja 2015 r., dnia 24 lipca i dnia 23 października 2015 r., a władze Zjednoczonego Królestwa dostarczyły tych informacji w dniach 26 maja, 25 sierpnia i 5 listopada 2015 r.

2.

 OPIS ŚRODKA

Zgłoszony środek pomocy dotyczy przekształcenia jednego z bloków elektrowni Drax zasilanej węglem w blok zasilany w całości biomasą. Blok, o którym mowa, ma moc 645 MW i jest zasilany węglem; zgodnie z przedmiotowym wnioskiem zostanie on doposażony, aby umożliwić zasilanie go wyłącznie biomasą.

Blok ten będzie zasilany wyłącznie granulatem drzewnym dostarczanym głównie z zagranicy, a w szczególności z południowowschodniej części Stanów Zjednoczonych i z Ameryki Południowej. Musi on spełniać brytyjskie kryteria zrównoważonego rozwoju, w tym kryterium ograniczenia o co najmniej 60 % emisji gazów cieplarnianych w porównaniu ze średnią intensywnością w unijnej sieci zasilanej paliwami kopalnymi (tj. w porównaniu z unijną średnią dla węgla i gazu, mierzoną z zastosowaniem metodyki określonej w dyrektywie w sprawie odnawialnych źródeł energii). Kryteria te zostaną podwyższone, tak aby osiągnąć zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 72 % od kwietnia 2020 r., a następnie o co najmniej 75 % od kwietnia 2025 r.

Według szacunków Zjednoczonego Królestwa projekt pozwoli ograniczyć emisję CO2 o około 28,8 mln ton w całym okresie jego realizacji oraz zapewni dostawę około 3,6 TWh energii elektrycznej rocznie.

Blok jest zaprojektowany do działania przy nominalnej mocy elektrycznej 645 MW i współczynniku średniego obciążenia na poziomie 70,5 %. Będzie on wykorzystywał około 2,4 mln ton suchego granulatu drzewnego rocznie. Przekształcenie bloku nie zostanie przeprowadzone zgodnie z przepisami dotyczącymi spalania odpadów, dlatego nie będzie możliwe spalanie w nim odpadów drzewnych.

Tabela 1 pokazuje prognozowane parametry operacyjne bloku elektrowni Drax.

Tabela 1

Parametry operacyjne bloku elektrowni

Koszty paliwa (GBP/GJ) Sprawność cieplna (%) Średni współczynnik obciążenia (%)
8,39 38,6 70,5

Zgodnie z informacjami przestawionymi przez Zjednoczone Królestwo światowy handel zrębków drzewnych wynosił w 2011 r. około 22 mln ton rocznie. Światowe zużycie granulatu drzewnego w 2012 r. szacowano na 22,4 do 24,5 mln ton, z czego około 15,1 mln ton spożytkowano na terytorium Unii. Popyt w Europie jest wyższy od produkcji, co oznacza że granulat drzewny jest importowany do Unii. W 2011 r. wielkość przywozu netto granulatu drzewnego do Unii była szacowana na 3,2 mln ton rocznie, a w 2012 r. zwiększyła się ona do około 4 mln ton rocznie.

Przyznawana pomoc ma formę zmiennej premii obliczanej jako różnica płatności pomiędzy wcześniej ustaloną ceną (kurs wykonania) a stwierdzoną rynkową ceną energii elektrycznej (cena referencyjna). Główne założenia przyjęte do obliczenia kursu wykonania (w tym dotyczące uśrednionych kosztów, cen paliw kopalnych, efektywnych stawek podatkowych itd.) są wymienione w sprawozdaniu rządu Zjednoczonego Królestwa dotyczącym uśrednionych kosztów 1 oraz w sprawozdaniach Departamentu Energetyki i Zmiany Klimatu (ang. DECC) 2 . Do tego celu przyjmuje się, że hurtowa cena energii elektrycznej wynosi około 55 GBP/MWh w ujęciu realnym i że wzrośnie ona do poziomu 65 GBP/MWh w 2020 r.

Kurs wykonania mający zastosowanie do tego projektu wynosi 100 GBP/MWh (ceny z 2012 r. - corocznie indeksowane wskaźnikiem cen towarów konsumpcyjnych). Wewnętrzną stopę zwrotu (IRR) dla projektu szacuje się na poziomie 4,7 % w ujęciu realnym, przed opodatkowaniem. Proponowana umowa inwestycyjna wygaśnie z dniem 31 marca 2027 r.

Krajową podstawą prawną jest ustawa o energii z 2013 r. (ang. Energy Act 2013). Całkowity budżet projektu szacowany jest na 1,3 mld GBP.

3.

 OCENA ŚRODKA

Beneficjent otrzyma wsparcie od kontrahenta będącego brytyjską spółką państwową, Low Carbon Contracts Company Ltd, w odniesieniu do wytwarzanej energii elektrycznej. Zgłoszony środek wspiera wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych przez wybranego beneficjenta. Energia elektryczna jest przedmiotem szerokiej wymiany handlowej między państwami członkowskimi i w związku z tym środek ten może zakłócać konkurencję na rynku energii elektrycznej oraz wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Elektrownia będzie ponadto konkurować na rynku surowcowym w zakresie biomasy wykorzystywanej jako paliwo. Zgłoszony środek stanowi zatem pomoc państwa w rozumieniu art. 107 TFUE.

Komisja stwierdza, że zgłoszony środek ma na celu wspieranie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, szczególnie z biomasy. Zgłoszony środek wchodzi w zakres Wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020 (EEAG) 3 .

Zjednoczone Królestwo wyjaśniło, że poziom kursu wykonania dla projektów dotyczących przekształcania elektrowni w celu zasilania ich biomasą obliczono, przyjmując stopy progowe w przedziale 8,8 % - 12,7 % (w ujęciu realnym, przed opodatkowaniem). Takie stopy byłyby zgodne ze stopami zatwierdzonymi wcześniej przez Komisję w odniesieniu do brytyjskich projektów dotyczących biomasy (np. do programu zobowiązania dotyczącego odnawialnych źródeł energii - SA.35565). Tabela 2 przedstawia uśrednione koszty i prognozowaną wewnętrzną stopę zwrotu (IRR) dla zgłoszonego projektu, jak również ogólne szacunki Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do tej technologii.

Tabela 2

Zestawienie uśrednionych kosztów i prognozowanej wewnętrznej stopy zwrotu dla zgłoszonego projektu

(źródło: Zjednoczone Królestwo)

Zakres uśrednionych kosztów ogólnych (według DECC) Zakres realnej IRR przed opodatkowaniem (według DECC) Zakres nominalnej IRR po opodatkowaniu (według DECC)
Zakres: 105-115 GBP/MWh

Wariant uśredniony: 109 GBP/MWh

Zakres: 8,8-12,7 %

Wariant uśredniony: 10,9 %

Zakres: 8,7-11,8 %

Wariant uśredniony: 10,3 %

Uśrednione koszty projektu Realna IRR projektu przed opodatkowaniem Realna IRR projektu po opodatkowaniu
99 GBP/MWh 4,7 % 4 %

Obliczenia przedstawione przez Zjednoczone Królestwo wykazują, że na wewnętrzną stopę zwrotu znaczący wpływ mają pierwotne założenia przyjęte w kalkulacjach finansowych. Na przykład z przedstawionej przez Zjednoczone Królestwo analizy wrażliwości wynika, że gdyby sprawność cieplna i współczynnik obciążenia zwiększyły się o 5 %, a koszty paliwa zmniejszyły się o 5 %, wewnętrzna stopa zwrotu (w ujęciu realnym, przed opodatkowaniem) wzrosłaby z 4,7 % do 15,6 %.

Komisja stwierdza, że wątpliwości co do założeń przyjętych do kalkulacji kosztów mogą spowodować znaczące zmiany wysokości wewnętrznej stopy zwrotu, co może potencjalnie skutkować nadmierną rekompensatą. W szczególności wewnętrzna stopa zwrotu może przekroczyć przedział stopy progowej wynoszący 8,8-12,7 %, przewidywany przez Zjednoczone Królestwo i ujęty w tabeli 2.

W związku z tym Komisja ma wątpliwości, czy pomoc przyznana na rzecz zgłoszonego projektu jest ograniczona do niezbędnego minimum.

Komisja zwraca ponadto uwagę na fakt, że beneficjent odpowiada za niewielką część rynku energii elektrycznej Zjednoczonego Królestwa. Udział przedmiotowego bloku elektrowni Drax wyniesie 1,1 % zainstalowanej zdolności wytwarzania energii elektrycznej w Zjednoczonym Królestwie. Ponadto projekt polega na doposażeniu istniejącej elektrowni węglowej. W związku z powyższym Komisja uważa, że zgłoszony projekt nie będzie miał nadmiernego wpływu na konkurencję na rynku wytwarzania energii elektrycznej w Zjednoczonym Królestwie (jeżeli tylko wszystkie inne warunki zostaną spełnione).

Komisja uważa ponadto, że ilość surowca potrzebnego do eksploatowania Drax całkowicie w oparciu biomasę - tj. około 2,4 mln ton rocznie - jest duża. Granulat drzewny potrzebny Drax będzie głównie przywożony z południowowschodnich Stanów Zjednoczonych.

Produkcja granulatu drzewnego w tych regionach wzrasta w szybkim tempie, a rynek granulatu drzewnego należy - na potrzeby oceny zakłóceń rynku - uznać za rynek światowy. Biorąc jednak pod uwagę wielkość przedmiotowego projektu konwersji, Komisja ma wątpliwości, czy rynek będzie mógł w pełni sprostać koniecznemu wzrostowi popytu wynikającemu z projektu dotyczącego elektrowni Drax w zakładanych ramach czasowych bez zbędnych zakłóceń rynku.

W zależności od warunków panujących na rynku lokalnym zwiększony popyt może prowadzić do zakłóceń na rynku surowców (włókno drzewne), które miałyby wpływ na inne sposoby wykorzystania (takie jak produkcja celulozy i produkcja papieru lub tektury). Ze względów ekonomicznych surowce używane przez przemysł produkujący granulat drzewny można zazwyczaj transportować na ograniczone odległości. Granulat drzewny niezbędny Drax będzie przywożony głównie z południowowschodnich regionów USA, gdzie produkcja granulatu rośnie w szybkim tempie 4 . Zakłócenia konkurencji na rynku surowcowym byłyby zatem ograniczone do południowowschodniej części USA. Ilości wymagane dla projektu dotyczącego elektrowni Drax stanowią według niektórych szacunków 5 około połowę całkowitej ilości granulatu drzewnego wyprodukowanego w południowowschodniej części USA w 2014 r.

W oparciu o informacje dostępne na obecnym etapie Komisja nie może zatem wykluczyć z wystarczającą pewnością, że nie wystąpią takie ewentualne zakłócenia.

Ze względu na wątpliwości dotyczące proporcjonalności i ryzyka zakłócenia konkurencji, jak zostało przedstawione powyżej, na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy oczekiwane korzyści dla środowiska środka będą przeważać nad ewentualnymi negatywnymi skutkami dla innych uczestników rynku.

TEKST PISMA

grafika

1 Sprawozdanie "Electricity Generation Costs December 2013" (Koszty wytwarzania energii elektrycznej - grudzień 2013 r.), DECC (2013), dostępne na stronie https://www.gov.uk/government/publications/electricity-generation-costs
3 Dz.U. C 200 z 28.06.2014, s. 1.
4 Produkcja granulatu w USA w latach 2012-2013 potroiła się.
5 Zob. np. Karen Lee Abt, Robert C. Abt, Christopher S. Galik i Kenneth E. Skogn. 2014 "Effect of Policies on Pellet Production and Forests in the U.S. South".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.46.19

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.38760 (2016/C) (ex 2015/N) - Umowa inwestycyjna dotycząca przekształcenia pierwszego bloku elektrowni Drax na spalanie biomasy - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 05/02/2016
Data ogłoszenia: 05/02/2016