(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2016 r.)
Pismem z dnia 19 września 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego części wyżej wspomnianych środków pomocy.
Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń co do pozostałych środków, zgodnie z opisem następującym po niniejszym streszczeniu.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
Faks: + 32 2 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Zjednoczonego Królestwa. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Jeden z konkurentów twierdzi, że przedsiębiorstwo MMD Shipping Services Ltd. ("MMD") otrzymało pomoc od Portsmouth City Council (Rada Miasta Portsmouth, "PCC"). MMD jest od 2008 r. własnością PCC i świadczy usługi w zakresie obsługi ładunków (sztauowanie, składowanie i dystrybucja głównie owoców i innych produktów świeżych) na rzecz klientów Portsmouth International Port ("Port"), który również należy do PCC i jest przez nią zarządzany.
Skarga dotyczy wymienionych poniżej rzekomo nielegalnych i niezgodnych z rynkiem wewnętrznym środków pomocy udzielonych przez PCC na rzecz MMD:
Zjednoczone Królestwo twierdzi, że wymienione środki są zgodne z testem prywatnego inwestora, a zatem nie stanowią pomocy państwa.
Jeśli chodzi o środek 1 (nabycie MMD przez PCC), Komisja jest zdania, że jego podstawą była gruntowna analiza ekonomiczna poparta ocenami niezależnych ekspertów, w których przewidywano rozsądne perspektywy zwrotu z inwestycji dokonanej przez PCC. Komisja stwierdza zatem, że środek ten nie zapewnia MMD żadnej korzyści ekonomicznej, a zatem nie stanowi pomocy państwa.
Natomiast jeśli chodzi o środki 2-5, Komisja jest zdania, że takie późniejsze stałe wsparcie finansowe ze strony PCC było udzielane na rzecz MMD bez odpowiedniej analizy potwierdzającej jego ekonomiczną zasadność. Pomimo niepowodzenia pierwotnego biznesplanu PCC w dalszym ciągu pokrywała straty MMD za pomocą środka 2 przez co najmniej siedem lat bez prób odpowiedniego zaradzenia trudnościom finansowym przedsiębiorstwa ani bez rozważenia innych scenariuszy działania. Oprócz tego PCC zapewniała różnego rodzaju finansowanie na rzecz MDD (środki 3-5) na warunkach, których MMD najprawdopodobniej nie byłoby w stanie uzyskać na rynku ani od hipotetycznej prywatnej spółki dominującej. Z powyższych względów Komisja jest zdania na obecnym etapie, że środki 2-5 zapewniały MMD korzyść ekonomiczną i w związku z tym mogą stanowić pomoc państwa.
Co więcej, Zjednoczone Królestwo nie przedstawiło żadnych podstaw do uznania zgodności z rynkiem wewnętrznym ewentualnej pomocy przekazanej w ramach środków 2-5, więc Komisja ma wątpliwości, czy środki te można uznać za zgodne w oparciu o jakąkolwiek właściwą podstawę prawną. Na obecnym etapie Komisja jest zdania, że wymienione środki nie spełniają warunków przyznania pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji zgodnie z obowiązującymi przepisami 1 .
W świetle powyższego Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do środków 2-5.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.452.4 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.35065 (2012/FC) - Domniemana pomoc dla MMD Shipping Services Ltd. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 02/12/2016 |
| Data ogłoszenia: | 02/12/2016 |