Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - FedEx/TNT Express.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

FedEx/TNT Express

(Sprawa M.7630)

(2016/C 450/08)

(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2016 r.)

I.

 PRZEBIEG PROCEDURY

1.
W dniu 26 czerwca 2015 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji ("transakcja"), w wyniku której przedsiębiorstwo FedEx Corporation ("FedEx"), ma zamiar przejąć, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem TNT Express N.V. ("TNT") w drodze publicznej oferty przejęcia zgodnie z prawem niderlandzkim. FedEx jest zwany dalej "stroną zgłaszającą", zaś FedEx i TNT są zwane dalej "stronami".

II.

 PROCEDURA

Decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) oraz dostęp do kluczowych dokumentów
2.
W dniu 31 lipca 2015 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, stwierdzając, że przedmiotowa transakcja budzi poważne wątpliwości co do zgodności ze wspólnym rynkiem i Porozumieniem EOG (zwaną dalej "decyzją na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c)").
3.
W dniu 12 sierpnia 2015 r. strony przedstawiły na piśmie swoje uwagi do decyzji na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c).
4.
W następstwie wniosku złożonego przez stronę zgłaszającą w dniu 17 sierpnia 2015 r. jeszcze tego samego dnia stronie zgłaszającej umożliwiono dostęp do nieopatrzonych klauzulą poufności wersji niektórych najważniejszych informacji przekazanych przez strony trzecie zebranych w trakcie pierwszego etapu postępowania wyjaśniającego, będących uzupełnieniem do dokumentów już otrzymanych. Kolejne najważniejsze informacje przekazane przez strony trzecie były regularnie przekazywane stronie zgłaszającej w drugim etapie postępowania.

Przedłużenie terminu

5.
W dniu 12 sierpnia 2015 r., na wniosek stron, termin podjęcia ostatecznej decyzji został przedłużony o 20 dni roboczych zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Zainteresowana osoba trzecia

6.
W następstwie zgłoszenia pisemnego przedsiębiorstwa United Parcel Service, Inc. ("UPS") z dnia 15 października 2015 r. przedsiębiorstwo to zostało w dniu 21 października 2015 r. uznane za zainteresowaną stronę trzecią. Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3  DG ds. Konkurencji przekazało UPS w dniu 27 października 2015 r. pisemnie informacje o charakterze i przedmiocie postępowania oraz zachęciło UPS do przedstawienia dodatkowych uwag na piśmie, uwzględniając fakt, że przedsiębiorstwo UPS odbyło już spotkania z DG ds. Konkurencji i kilkakrotnie przekazało pisemne informacje w trakcie dochodzenia w sprawie przedmiotowej transakcji, korzystając tym samym ze swego prawa do bycia wysłuchanym zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

W pisemnym oświadczeniu z dnia 4 listopada 2015 r. skierowanym zarówno do DG ds. Konkurencji, jak i do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, przedsiębiorstwo UPS przedstawiło swoje stanowisko w sprawie transakcji, ale twierdziło, że Komisja nie przedstawiła żadnych informacji o charakterze i przedmiocie postępowania, które nie byłyby już publicznie dostępne na podstawie komunikatu prasowego Komisji IP/15/5463 z dnia 31 lipca 2015 r. Przedsiębiorstwo UPS stwierdziło zatem, że Komisja nie spełniła wymogu prawnego określonego w wyżej wymienionym art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

DG ds. Konkurencji odpowiedziała UPS pisemnie w dniu 11 listopada 2015 r., wskazując, że zakres i poziom szczegółowości informacji przedstawionych przez UPS w dniu 4 listopada 2015 r. potwierdza, iż przedsiębiorstwo UPS było wystarczająco poinformowane o charakterze i przedmiocie postępowania w tej sprawie, aby móc przedstawić swoje stanowisko. DG ds. Konkurencji wyraziło ponadto chęć spotkania z UPS i ponownego umożliwienia mu przedstawienia swojego stanowiska podczas kolejnego spotkania, które odbyło się w dniu 18 listopada 2015 r.

W piśmie z dnia 25 listopada 2015 r. skierowanym do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, UPS podtrzymywało jednak, że ograniczone informacje, do których miało dostęp, nie umożliwiają mu skorzystania ze swojego prawa do obrony, i w związku z tym zwraca się z wnioskiem o kolejne szczegółowe informacje, zwłaszcza te dotyczące uzasadnienia Komisji i wstępnych wniosków z postępowania.

Przeanalizowałem wniosek UPS w świetle art. 18 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, art. 11 i 16 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, odpowiedniego orzecznictwa i informacji przekazanych Komisji przez UPS w trakcie postępowania. Na tej podstawie wnioskuję, że odnośnie do prawa UPS do bycia wysłuchanym jako uznana zainteresowana strona trzecia, UPS otrzymał wystarczające informacje o charakterze i przedmiocie postępowania zgodnie z art. 16 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, oraz że UPS był ponadto ściśle zaangażowany w procedurę w tym przypadku, co umożliwiło mu zatem skuteczne wykonanie swego prawa do bycia wysłuchanym zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Na tej podstawie odrzucam wniosek UPS decyzją na podstawie art. 7 ust. 2 lit. d) decyzji 2011/695/UE.

III.

 PROJEKT DECYZJI

7.
Projekt decyzji Komisji przewiduje bezwarunkowe dopuszczenie proponowanej transakcji zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Biorąc pod uwagę fakt, że wyniki dogłębnego badania rynku nie potwierdziły poważnych wątpliwości podnoszonych początkowo w decyzji na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c), Komisja uważa obecnie, że transakcja nie zakłóca w sposób znaczący skutecznej konkurencji na właściwych rynkach, a zatem stronom zgłaszającym nie przesłano żadnego pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.

IV.

 UWAGI KOŃCOWE

8.
Oprócz wyżej wymienionego wniosku UPS nie otrzymałem od żadnej ze stron innego wniosku proceduralnego ani skargi.
9.
Stwierdzam, że w niniejszej sprawie zasadniczo przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych wszystkich stron.
Bruksela, dnia 18 grudnia 2015 r.
Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1; sprostowanie Dz.U. L 172 z 6.5.2004, s. 9) ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.450.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - FedEx/TNT Express.
Data aktu: 18/12/2015
Data ogłoszenia: 02/12/2016