Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za rok budżetowy 2015.

Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za rok budżetowy 2015

(2016/C 449/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2016 r.)

SPIS TREŚCI

WPROWADZENIE

INFORMACJE, NA PODSTAWIE KTÓRYCH TRYBUNAŁ SFORMUŁOWAŁ OPINIE

WYNIKI KONTROLI

Opinie na temat wiarygodności rozliczeń

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Pozostałe kwestie - zdarzenie, które miało miejsce po dniu bilansowym

Uwagi zawarte w specjalnych sprawozdaniach rocznych

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

WNIOSKI

ZAŁĄCZNIK I - Budżety i personel agencji

ZAŁĄCZNIK II - Przedstawione przez Trybunał uwagi niepodważające jego opinii

ZAŁĄCZNIK III - Działania podjęte w związku z przedstawionymi przez Trybunał uwagami niepodważającymi jego opinii

WPROWADZENIE

1.
Zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1  Europejski Trybunał Obrachunkowy (dalej: Trybunał) przeprowadził kontrole w 41 agencjach, urzędach i organach (dalej: agencje) oraz w funduszu emerytalnym

Europolu i wydał opinie na temat wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2015 r.

2.
Niniejsze podsumowanie stanowi przegląd rezultatów tych kontroli. Ma ono na celu ułatwienie analizy i porównania specjalnych sprawozdań rocznych Trybunału. Opinie i uwagi Trybunału oraz odpowiedzi agencji można znaleźć w poszczególnych specjalnych sprawozdaniach rocznych. Niniejsze podsumowanie nie jest sprawozdaniem pokontrolnym ani opinią.
3.
Agencje są bardzo wyeksponowane w państwach członkowskich i mają duży wpływ na kształtowanie polityki i proces podejmowania decyzji oraz realizację programów w obszarach o istotnym znaczeniu dla obywateli europejskich, np. w dziedzinie zdrowia, bezpieczeństwa, wolności i wymiaru sprawiedliwości. W zależności od zadań, struktury i sposobu finansowania można wyróżnić agencje zdecentralizowane, wykonawcze, finansujące się ze środków własnych oraz inne organy.
4.
Agencje zdecentralizowane, których jest 30, odgrywają ważną rolę w realizacji polityki UE w różnych obszarach, zwłaszcza w realizacji zadań o charakterze technicznym, naukowym, operacyjnym lub regulacyjnym. Ich celem jest umożliwienie Komisji skoncentrowania się na opracowywaniu polityki i zacieśnienie współpracy pomiędzy UE a państwami członkowskimi poprzez zgromadzenie wiedzy technicznej i specjalistycznej z obu stron. Agencje zdecentralizowane rozmieszczone są na całym terytorium UE.
5.
Sześciu agencjom wykonawczym powierzono zadania związane z zarządzaniem jednym lub większą liczbą programów unijnych. Agencje te ustanowiono na czas określony. Ich siedziby znajdują się w Brukseli (pięć) i w Luksemburgu (jedna).
6.
Trzy agencje, które finansują się ze środków własnych, to Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (UHRW) 2 , Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin (CPVO) oraz Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (Jednolita Rada) 3 . Jednolita Rada, z siedzibą w Brukseli, stała się w pełni operacyjna z dniem 1 stycznia 2016 r., a jej misja polega na zapewnieniu należytej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji upadających banków, tak aby wywarła ona minimalny wpływ na gospodarkę realną i finanse publiczne.
7.
Pozostałe organy obejmują Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), Agencję Dostaw Euratomu oraz fundusz emerytalny Europolu. EIT, mający siedzibę w Budapeszcie, jest niezależnym, zdecentralizowanych organem UE, w którego skład wchodzą zasoby naukowe, biznesowe i edukacyjne, mające na celu pobudzenie potencjału innowacyjnego Unii. Euratom, którego siedziba znajduje się w Luksemburgu, został utworzony w celu wsparcia realizacji celów zawartych w Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej. Fundusz emerytalny Europolu z siedzibą w Hadze powstał w celu finansowania i wypłacania świadczeń emerytalnych i rentowych pracownikom zatrudnionym przez Europejski Urząd Policji (Europol), zanim został on przekształcony w agencję europejską z dniem 1 stycznia 2010 r. Fundusz rozwiązano z dniem 1 stycznia 2016 r.
8.
Łączny budżet agencji na 2015 r. wyniósł około 2,8 mld euro (w 2014 r. - 2,6 mld euro) czyli około 2,0 % ogólnego budżetu UE na 2015 r. (w 2014 r. - 1,9 %). Znaczna część budżetu agencji pochodzi z dotacji Komisji Europejskiej, a pozostała część - z opłat i innych źródeł.
9.
Na koniec 2015 r. agencje zatrudniały 9 965 pracowników (w 2014 r. - 9 379) 4 . Liczba pracowników wzrosła najbardziej w agencjach zajmujących się kwestiami związanymi z migracją (Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO) oraz zapobieganiem poważnej przestępczości i terroryzmowi (Europol). Mandat agencji wykonawczych, w których liczba pracowników wzrosła, został poszerzony; otrzymały także dodatkowe obowiązki.
10.
Szczegółowe informacje na temat agencji, ich budżetów i zatrudnienia przedstawiono w załączniku I.

INFORMACJE, NA PODSTAWIE KTÓRYCH TRYBUNAŁ SFORMUŁOWAŁ OPINIE

11.
W tabeli przedstawiono mechanizmy kontroli sprawozdań finansowych agencji.

Tabela

Mechanizmy kontroli sprawozdań finansowych agencji

Agencje Skontrolowane przez
Trybunał Trybunał + firma audytorska Razem
Agencje zdecentralizowane - 30 30
Agencje wykonawcze 6 - 6
Agencje, które finansują się ze środków własnych 2 1 (1) 3
Inne organy 2 (2) 1 3
Razem 10 32 42
(1) Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji jest kontrolowana przez Trybunał i firmę audytorską.

(2) W związku z ograniczonymi zasobami i działalnością Agencja Dostaw Euratomu jest kontrolowana wyłącznie przez Trybunał.

12.
Sprawozdania roczne 32 agencji zostały sprawdzone przez niezależnego audytora zewnętrznego (firmę audytorską) zgodnie z art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 5  oraz art. 107 ust. 1 nowego ramowego rozporządzenia finansowego dla agencji 6 . Opinie Trybunału dotyczące tych sprawozdań objęły prace kontrolne wykonane przez firmę audytorską oraz działania podjęte w odpowiedzi na jej ustalenia. Trybunał dokonał przeglądu prac firm audytorskich zgodnie ze standardami międzynarodowymi. W ten sposób uzyskał wystarczającą pewność co do wiarygodności prac tych firm, by oprzeć się na ich wynikach w swoich opiniach o wiarygodności rozliczeń.
13.
W przypadku pozostałych dziewięciu agencji i EPF Trybunał nadal przeprowadzał kontrolę wiarygodności rozliczeń. Prace kontrolne objęły zgodność z obowiązującymi regułami rachunkowości, kompletność i prawdziwość danych bilansowych i budżetowych oraz analizę sprawozdania z finansowych wyników działalności i realizacji budżetu.
14.
Tak jak w latach ubiegłych, Trybunał ponosił wyłączną odpowiedzialność za kontrolę legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń wszystkich agencji i EPF. Podejście kontrolne Trybunału obejmowało analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę stosowanych przez agencje mechanizmów kontroli wewnętrznej.

WYNIKI KONTROLI

Opinie na temat wiarygodności rozliczeń

15.
Ostateczne sprawozdania finansowe 40 agencji i EPF przedstawiają rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach ich sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2015 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami odpowiednich regulaminów finansowych oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
16.
Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem w sprawie wiarygodności ostatecznego sprawozdania finansowego Fronteksu za rok budżetowy 2015. Zastrzeżenie opiera się na mającym istotny charakter niedoszacowaniu rozliczeń międzyokresowych biernych o 1,7 mln euro.

Opinie na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

17.
Trybunału stwierdził, że transakcje leżące u podstaw rocznych sprawozdań finansowych 40 agencji i EPF za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2015 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
18.
Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń EIT. Zastrzeżenie opierało się głównie na wykorzystaniu nieprawidłowej stawki ryczałtowej w odniesieniu do dotacji.

Pozostałe kwestie - zdarzenie, które miało miejsce po dniu bilansowym

19.
W specjalnych sprawozdaniach rocznych dotyczących Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) oraz Europejskiej Agencji Leków (EMA), których siedziby mieszczą się w Londynie, Trybunał przedstawił zdarzenie, które miało miejsce po dniu bilansowym, opisując je w punkcie "Inne kwestie". Punkt ten dotyczy referendum w Zjednoczonym Królestwie, które odbyło się 23 czerwca 2016 r. Wyjaśniono w nim, że sprawozdania finansowe i powiązane z nimi informacje dodatkowe obu agencji zostały sporządzone na podstawie informacji dostępnych w dniu podpisania tych sprawozdań, gdy wyniki referendum nie były jeszcze znane i nie złożono jeszcze formalnej notyfikacji dotyczącej uruchomienia procedury art. 50 7 .

Uwagi zawarte w specjalnych sprawozdaniach rocznych

20.
Nie podważając wyrażonych przez siebie opinii, Trybunał sformułował łącznie 90 uwag (w 2014 r. - 79) dotyczących 36 agencji (w 2014 r. - 35), aby zwrócić uwagę na istotne kwestie i wskazać możliwości poprawy. Liczbę uwag w różnych działach specjalnych sprawozdań rocznych przedstawiono na wykresie.

Wykres

Uwagi według działu sprawozdania

grafika

21.
W załączniku II przedstawiono zestawienie uwag sformułowanych w odniesieniu do poszczególnych agencji i EPF.
22.
Uwagi uznane za szczególnie ważne opisano poniżej. Dotyczą one istotnych kwestii, które często się powtarzają lub są poważne i stanowią przedmiot szerokiego zainteresowania ("wnioski na przyszłość").
23.
W dalszym ciągu najczęściej formułowane uwagi dotyczą wysokiego poziomu przeniesień środków na zobowiązania; problem ten występuje w 32 agencjach (w 2014 r. - 28). Przeniesienia w tytule II (wydatki administracyjne) w 22 agencjach, których dotyczy to zagadnienie (w 2014 r. - 18) wyniosły średnio 36 % (w 2014 r. - 39 %) środków, na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule, natomiast przeniesienia w tytule III (wydatki operacyjne) w 18 agencjach, których dotyczy to zagadnienie (w 2014 r. - 18) wyniosły średnio 48 % środków (w 2014 r. - 56 %), na które zaciągnięto zobowiązania w tym tytule. Przeniesienia te wynikają głównie ze zdarzeń będących (częściowo) poza kontrolą agencji (np. faktury lub zestawienia poniesionych wydatków, których nie otrzymano do końca roku) lub są uzasadnione wieloletnim charakterem prowadzonych działań, postępowań o udzielenie zamówienia lub projektów. Trybunał nadal prowadził sprawozdawczość na ten temat po ustaleniu wewnętrznego progu dla różnych tytułów budżetu agencji. Zmiana tej procedury sprawozdawczości wymaga wspólnego porozumienia zaangażowanych stron (Trybunału, Parlamentu, Rady i agencji) co do tego, jakie informacje na temat przeniesień należy zawrzeć w specjalnych sprawozdaniach rocznych dotyczących agencji. W związku z tym wskazane byłoby opracowanie uzgodnionego pojęcia "uzasadnionych przeniesień" i wdrożenie go w agencjach.
24.
Fundamentalna zasada leżąca u podstaw zamówień publicznych to zapewnienie konkurencji między podmiotami gospodarczymi. W czterech sprawozdaniach Trybunał zaznaczył, że agencje nie w pełni przestrzegały tej zasady, odnosząc się do takiego wykorzystania procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu, które wykracza poza sytuacje wyjątkowe, a także podkreślając brak konkurencji w przypadku wykorzystania umów ramowych, w których nie zostały wyraźnie określone żądane usługi lub indywidualne stawki.
25.
Ciągłość działania obejmuje planowanie i przygotowanie w celu zapewnienia ciągłości działania w przypadku poważnych zdarzeń lub katastrof oraz zdolność przywrócenia operacyjności w stosunkowo krótkim czasie. Trybunał ustalił, że cztery agencje nie spełniają jeszcze w pełni wymogów standardu kontroli wewnętrznej w tym obszarze.
26.
Każde ze skontrolowanych rocznych sprawozdań finansowych agencji obejmuje sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z wykonania budżetu. W przypadku trzech agencji Trybunał podaje, że ich sprawozdania z wykonania budżetu odbiegają od poziomu szczegółowości sprawozdań większości pozostałych agencji, co utrudnia ich porównanie i wpływa negatywnie na wartość informacyjną sprawozdań. Komisja zaplanowała wydanie wytycznych w tym zakresie.

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

27.
Specjalne sprawozdania roczne za rok budżetowy 2015 obejmują przegląd działań podjętych przez agencje w odpowiedzi na uwagi z poprzednich lat. W załączniku III zamieszczono zestawienie, z którego wynika, że na 134 uwagi pozostające do uwzględnienia na koniec 2014 r. (w 2013 r. - 153) działania naprawcze zrealizowano w 2015 r. w 37 przypadkach. W 44 przypadkach działania naprawcze były w trakcie realizacji, a w dziewięciu nie zostały podjęte. W przypadku 44 uwag, w większości dotyczących przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, nie było wymagane podjęcie działań naprawczych.
28.
Ogólna sytuacja poprawiła się wprawdzie w porównaniu z rokiem poprzednim (liczba uwag pozostających do uwzględnienia spadła), wzrosła jednak liczba niepodjętych działań naprawczych, w ramach których pojawiły się trzy nowe uwagi. Niepodjęte działanie naprawcze oznacza, że nie zaplanowano ani nie realizuje się żadnych działań w danym zakresie. W pięciu z dziewięciu przypadków realizacja wymaganych działań naprawczych jest uzależniona od wkładu osoby trzeciej (np. przyjmującego państwa członkowskiego, Trybunału lub ustawodawcy) i znajduje się poza kontrolą agencji. W przypadkach opisanych w trzech z pozostałych czterech uwag agencje, których dotyczyły te kwestie (CPVO i EASO), nie podjęły dotąd żadnych skutecznych działań, a w jednym przypadku agencja (EIT) nie zgadza się z uwagą Trybunału i dotychczas nie zaplanowała żadnych konkretnych działań naprawczych.

WNIOSKI

29.
Trybunał wydał opinie bez zastrzeżeń w sprawie rocznych sprawozdań finansowych wszystkich agencji z wyjątkiem Fronteksu. Transakcje leżące u podstaw rozliczeń agencji były legalne i prawidłowe w przypadku wszystkich agencji z wyjątkiem EIT, w odniesieniu do którego Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem.
30.
Agencje po raz kolejny ulepszyły swoje procedury, podejmując działania naprawcze w odpowiedzi na uwagi zgłoszone przez Trybunał w latach poprzednich. Niemniej jednak nadal konieczne są usprawnienia, które opisano w uwagach za 2015 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Budżety i personel agencji 8

Agencja Macierzysta DG Obszar polityki Budżet (1) Personel (2)
2014

(w min EUR)

2015

(w min EUR)

2014

(w min EUR)

2015

(w min EUR)

Agencje zdecentralizowane
Europejska Agencja Leków - EMA SANTE Ochrona zdrowia i konsumentów 272,0 304,0 752 775
Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego -UHRW GROW Rynek wewnętrzny 419,6 384,2 928 998
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego -EASA MOVE Mobilność i transport 162,3 185,4 740 779
Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej - FRONTEX HOME Sprawy wewnętrzne 86,7 143,3 311 309
Europejski Urząd Policji - EUROPOL HOME Sprawy wewnętrzne 84,0 95,0 574 666
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności -EFSA SANTE Ochrona zdrowia i konsumentów 79,9 78,8 442 434
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego -EMSA MOVE Mobilność i transport 57,9 64,8 245 246
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDC SANTE Ochrona zdrowia i konsumentów 60,5 58,5 277 260
Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDT DGT Służby językowe 56,3 49,6 216 218
Europejska Agencja Środowiska - EEA ENV Środowisko 52,6 49,2 204 198
Europejska Jednostka Współpracy Sądowej -EUROJUST JUST Wymiar sprawiedliwości 34,0 34,0 252 246
Europejska Agencja Chemikaliów - ECHA GROW Przedsiębiorstwa 113,2 115,1 587 572
Europejska Agencja Kolejowa - ERA MOVE Mobilność i transport 25,7 26,3 159 157
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej -FRA JUST Wymiar sprawiedliwości 21,5 21,6 110 107
Europejski Urząd Nadzoru Bankowego - EUNB FISMA Usługi finansowe i unia rynków kapitałowych 33,6 33,4 146 156
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy - EUROFOUND EMPL Zatrudnienie i sprawy społeczne 21,5 21,2 111 111
Europejska Fundacja Kształcenia - ETF EAC Edukacja i kultura 22,5 21,0 133 129
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMA FISMA Usługi finansowe i unia rynków kapitałowych 33,3 36,7 168 186
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - CEDEFOP EAC Edukacja i kultura 18,4 18,4 120 123
Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPA FISMA Usługi finansowe i unia rynków kapitałowych 21,6 20,2 129 133
Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCDDA HOME Sprawy wewnętrzne 15,7 18,5 101 100
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHA EMPL Zatrudnienie i sprawy społeczne 17,3 16,9 65 65
Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin -CPVO SANTE Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich 14,7 14,7 45 46
Agencja Europejskiego GNSS - GSA GROW Przedsiębiorstwa 403,7 363,8 131 139
Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EF-CA MARE Gospodarka morska i rybołówstwo 9,2 9,2 58 64
Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGE JUST Wymiar sprawiedliwości 7,4 7,9 41 42
Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOL HOME Sprawy wewnętrzne 8,9 8,8 43 45
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA CNECT Jednolity rynek cyfrowy 10,0 10,0 62 69
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACER ENER Energetyka 10,9 11,3 72 80
Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu -EASO HOME Sprawy wewnętrzne 15,6 15,9 79 93
Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej - BEREC CNECT Jednolity rynek cyfrowy 4,2 4,0 27 26
Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - EU-LISA HOME Sprawy wewnętrzne 64,9 71,7 129 134
Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji - SRB () FISMA Usługi finansowe i unia rynków kapitałowych nie dotyczy 22,0 nie dotyczy 108
Agencje wykonawcze
Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego - EACEA EAC, CNECT, HOME i ECHO Edukacja i kultura 46,9 46,9 437 441
Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych -REA RTD, EAC, GROW, HOME, CNECT i AGRI Badania i innowacje 51,6 54,6 548 618
Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEA RTD Badania i innowacje 36,3 39,6 388 417
Agencja Wykonawcza ds. Marych i Średnich Przedsiębiorstw - EASME ENTR, RTD, ENER, ENV, CLIMA, CNECT i MARĘ Energia, przedsiębiorczość i innowacje 24,5 36,4 283 373
Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci -INEA MOVE, ENER, CNECT i RTD Mobilność i transport 13,4 18,4 151 186
Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności - CHAFEA. SANTE, JUST i AGRI Ochrona konsumenta 7,2 7,4 49 49
Inne organy
Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT EAC Innowacje i technologia 174,9 231,7 48 50
Agencja Dostaw Euratomu - EURATOM (3) ENER i RTD Energia oraz badania naukowe i innowacje 0,1 0,1 18 17
Fundusz emerytalny Europolu - EPF HOME Wydatki administracyjne Europolu nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy nie dotyczy
Ogółem 2 614,5 2 770,5 379 965
(1) Dane dotyczące budżetu są oparte na kwotach środków na płatności.

(2) Personel obejmuje urzędników, pracowników zatrudnionych na czas określony i pracowników kontraktowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych.

(3) SRB i EURATOM nie są uwzględnione w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym UE

ZAŁĄCZNIK  II

Przedstawione przez Trybunał uwagi niepodważające jego opinii

Liczba uwag Wiarygodność rozliczeń Legalność/prawidłowość transakcji Mechanizmy kontroli wewnętrznej Zarządzanie budżetem Inne uwagi
Procedury udzielania zamówień Inne Standardy kontroli wewnętrznej Inne Wysoki poziom przeniesień Wysoki poziom anulowanych przeniesień z 2014 r. Realizacja budżetu Finansowanie budżetu Inne Należyte zarządzanie finansami Sprawy kadrowe Inne
1 ACER - Lubiana 2 XX
2 BEREC - Ryga 3 X X X
3 CdT - Luksemburg 4 X X X X
4 CEDEFOP - Saloniki 2 X X
5 CEPOL - Budapeszt 2 X X
6 CHAFEA - Luksemburg 3 XX X
7 CPVO - Angers 4 X X X X
8 EACEA - Bruksela 1 X
9 EASA - Kolonia 2 XX
10 EASME - Bruksela 2 X X
11 EASO - Valletta 2 X X
12 EUNB - Londyn 2 X X
13 ECDC - Sztokholm 4 X XX X
14 ECHA - Helsinki 2 X X
15 EEA - Kopenhaga 1 X
16 EFCA - Vigo 1 X
17 EFSA - Parma 1 X
18 EIGE - Wilno 1 X
19 EIOPA - Frankfurt 1 X
20 EIT - Budapeszt 10 X X X XX XX XXX
21 EMA - Londyn 0
22 EMCDDA - Lizbona 1 X
23 EMSA - Lizbona 0
24 ENISA - Heraklion 2 X X
25 EPF - Haga 1 X
26 ERA - Valenciennes 0
27 ERCEA - Bruksela 1 X
28 ESMA - Paryż 2 XX
29 ETF - Turyn 0
30 EU-LISA - Tallinn 5 XX X X X
31 EU-OSHA - Bilbao 2 XX
32 EURATOM - Luksemburg X
33 EUROFOUND - Dublin X
34 EUROJUST - Haga X
35 EUROPOL - Haga X
36 FRA - Wiedeń X
37 FRONTEX - Warszawa 5 XX XX X
38 GSA - Praga 6 X X X X X X
39 INEA - Bruksela 1 X
40 UHRW - Alicante 4 X XX X
41 REA - Bruksela 0
42 SRB - Bruksela 5 X XX X X
Razem 90 1 4 4 4 3 40 3 2 3 6 9 4 7
Ogółem 1 8 7 54 20

ZAŁĄCZNIK  III

Działania podjęte w związku z przedstawionymi przez Trybunał uwagami niepodważającymi jego opinii

Razem Zrealizowane W trakcie realizacji Niepodjęte Nie dotyczy
Agencje zdecentralizowane
1 Europejska Agencja Leków - EMA 4 3 1
2 Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - UHRW 6 3 2 1
3 Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA 4 1 1 2
4 Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej - FRONTEX 8 1 5 1 1
5 Europejski Urząd Policji - EUROPOL 4 1 1 2
6 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności - EFSA 3 2 1
7 Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego - EMSA 1 1
8 Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób - ECDC 2 1 1
9 Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej - CDT 2 1 1
10 Europejska Agencja Środowiska - EEA 8 3 2 1 2
11 Europejska Jednostka Współpracy Sądowej - EUROJUST 3 2 1
12 Europejska Agencja Chemikaliów - ECHA 2 1 1
13 Europejska Agencja Kolejowa - ERA 4 2 2
14 Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej - FRA 3 1 2
15 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego - EUNB 2 1 1
16 Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy -EUROFOUND 3 2 1
17 Europejska Fundacja Kształcenia - ETF 4 1 1 2
18 Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - ESMA 9 3 4 2
19 Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego - CEDEFOP 0
20 Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych - EIOPA 2 2
21 Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii - EMCD-DA 1 1
22 Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy - EU-OSHA 2 1 1
23 Wspólnotowy Urząd Ochrony Odmian Roślin - CPVO 2 1 1
24 Agencja Europejskiego GNSS - GSA 3 1 2
25 Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa - EFCA 0
26 Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn - EIGE 1 1
27 Europejskie Kolegium Policyjne - CEPOL 5 1 4
28 Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji - ENISA 2 1 1
29 Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki - ACER 3 1 2
30 Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO 10 5 2 3
31 Urząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej -BEREC 5 3 1 1
32 Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości - EU-LISA 5 1 2 2
Agencje wykonawcze
33 Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego -EACEA 1 1
34 Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych - REA 0
35 Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych - ERCEA 1 1
36 Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw - EASME (wcześniej EACI) 4 2 2
37 Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci - INEA (wcześniej TEN-TEA) 1 1
38 Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności -CHAFEA (wcześniej EAHC) 1 1
Inne organy
39 Europejski Instytut Innowacji i Technologii - EIT 12 5 5 1 1
40 Agencja Dostaw Euratomu - EURATOM 0
41 Fundusz emerytalny Europolu - EPF 1 1
Ogółem 134 37 44 9 44
1 Dz.U. C 326 z 26.10.2012, s. 1.
2 Od dnia 23 marca 2016 r. Urząd nosi nazwę Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).
3 Art. 102 regulaminu finansowego Jednolitej Rady.
4 Personel obejmuje urzędników, pracowników zatrudnionych na czas określony i pracowników kontraktowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
6 Art. 107 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
7 Księgowi podpisali sprawozdania odpowiednio dnia 24 maja 2016 r. (EUNB) i dnia 1 czerwca 2016 r. (EMA).
8 Źródło: Dane przekazane przez agencje.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.449.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Trybunał za rok budżetowy 2015.
Data aktu: 01/12/2016
Data ogłoszenia: 01/12/2016