(2016/C 444/01)(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2016 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
mając na uwadze, co następuje:
(1) Unia Europejska postawiła sobie za cel między innymi zapewnienie obywatelom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości przez prowadzenie wspólnych działań państw członkowskich w dziedzinie współpracy policyjnej zgodnie z tytułem V Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(2) Dnia 21 czerwca 1999 r. Rada przyjęła rezolucję w sprawie podręcznika w zakresie międzynarodowej współpracy policyjnej oraz w zakresie działań prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej 2 .
(3) Rezolucja ta została najpierw zastąpiona rezolucją Rady z dnia 6 grudnia 2001 r. 3 , a następnie rezolucjami Rady z dnia 4 grudnia 2006 r. 4 i z dnia 3 czerwca 2010 r. 5 w sprawie podręcznika z zaleceniami w zakresie międzynarodowej współpracy policyjnej oraz w zakresie działań prewencyjnych i kontrolnych związanych z aktami przemocy i zakłóceniami porządku podczas międzynarodowych meczów piłki nożnej, które dotyczą co najmniej jednego państwa członkowskiego (dalej zwanym "podręcznikiem UE w sprawie meczów piłki nożnej").
(4) W niniejszej rezolucji występuje się z sugestią, aby w świetle niedawnych doświadczeń zaproponować wprowadzenie zmian do podręcznika.
(5) Podręcznik UE w sprawie meczów piłki nożnej został zmieniony i uaktualniony z uwzględnieniem najnowszych doświadczeń z mistrzostw Europy w 2012 i mistrzostw świata w 2014 r., dobrych praktyk opracowanych przy okazji tych turniejów, intensywnej współpracy policyjnej w odniesieniu do międzynarodowych i klubowych meczów w Europie ogólnie i opinii ponad 300 funkcjonariuszy policji (dowódców policji odpowiedzialnych za zabezpieczanie meczów, personelu narodowych punktów informacyjnych dla piłki nożnej innych specjalistów ds. zabezpieczania przez policję meczów piłki nożnej) z 25 państw europejskich 6 , którzy w latach 2011-2014 brali udział w ogólnoeuropejskim projekcie szkoleniowym w dziedzinie zabezpieczania meczów piłki nożnej.
(6) Zmiany zawarte w załączonym zaktualizowanym podręczniku pozostają bez uszczerbku dla obowiązujących przepisów prawa krajowego, a zwłaszcza dla podziału kompetencji między różne władze i służby w poszczególnych państwach członkowskich, a także dla wykonywania przez Komisję uprawnień wynikających z Traktatów,
NINIEJSZYM
1 Rezolucja zmieniona przez sprostowanie z dnia 14 marca 2017 r. (Dz.U.UE.C.2017.79.6).
2 Dz.U. C 196 z 13.7.1999, s. 1.
3 Dz.U. C 22 z 24.1.2002, s. 1.
4 Dz.U. C 322 z 29.12.2006, s. 1.
5 Dz.U. C 165 z 24.6.2010, s. 1.
6 Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Szwecja, Włochy i Zjednoczone Królestwo oraz Szwajcaria, Serbia, Turcja i Ukraina.
7 Analiza ryzyka obejmuje opracowanie profilu kibiców drużyny narodowej i klubów. Dotyczy ona grup osób stwarzających ryzyko, ich stosunku do pozostałych kibiców w kraju i za granicą, w tym do grup miejscowej ludności, a także okoliczności, które wpływają na wzrost potencjalnego ryzyka (w tym kontaktów z policją i służbami porządkowymi).
8 Internetowy portal punktów NFIP to mocno zabezpieczona strona internetowa, z której mogą korzystać wyłącznie te punkty. Zawiera on informacje dotyczące międzynarodowych meczów piłki nożnej (np. przegląd klubów, sprawozdania sporządzane przed meczami i po ich zakończeniu).
9 Decyzja Rady 2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz.U. L 210 z 6.8.2008, s. 1).
10 Decyzja Rady 2008/616/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz.U. L 210 z 6.8.2008, s. 12).
11 Przeprowadzona w 2014 r. analiza potwierdziła, że średnie koszty były niskie i stanowiły dobrą inwestycję policyjnych środków budżetowych:
12 Zob. art. 21 i 22 decyzji z Prüm poświęcone odpowiedzialności cywilnej i karnej.
13 Dok. 11907/16.