P7_TC1-COD(2012)0084(Tekst mający znaczenie dla EOG i Szwajcarii)
[Poprawka 43]
(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
(uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ogólnie rzecz biorąc, Europejski System Statystyczny (ESS) jako partnerstwo z powodzeniem scalił swe działania, aby zapewnić opracowywanie, tworzenie i rozpowszechnianie wysokiej jakości regulowanej i wiarygodnej statystyki europejskiej, w tym poprzez usprawnienie zarządzania systemem.
(2) Stwierdzono w nim jednak ▌ niedociągnięcia, w szczególności jeśli chodzi o ramy zarządzania jakością w dziedzinie statystyki. Niedociągnięcia te pomogły podkreślić potrzebę zapewnienia niezależności organów statystycznych w przypadku możliwych nacisków politycznych na poziomie krajowym i unijnym.
(3) W swym komunikacie z dnia 15 kwietnia 2011 r. ▌ pt. "Rzetelne zarządzanie jakością w statystyce europejskiej"▌ Komisja zaproponowała działania na rzecz wyeliminowania tych niedociągnięć i usprawnienia zarządzania ESS, a w szczególności przedstawienie wniosku w sprawie ukierunkowanych zmian w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 3 .
(4) W swych konkluzjach z dnia 20 czerwca 2011 r. Rada ▌ z zadowoleniem przyjęła inicjatywę Komisji i podkreśliła znaczenie ciągłego usprawniania zarządzania systemem ESS i zwiększania jego skuteczności.
(5) Ponadto należy wziąć pod uwagę wpływ ostatnich wydarzeń na dziedzinę statystyki w kontekście unijnych ram zarządzania gospodarczego, w szczególności kwestie związane z niezawisłością statystyczną, takie jak przejrzyste procedury rekrutacji i dymisji, przydział środków budżetowych i opracowywanie z wyprzedzeniem harmonogramów publikacji, określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 ▌ 4 , jak również kwestie związane z wymogiem posiadania autonomii funkcjonalnej przez podmioty odpowiedzialne za monitorowanie wdrażania krajowych reguł budżetowych, określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 5 .
(6) Kwestie, które odnoszą się do niezawisłości zawodowej, takie jak przejrzyste procedury rekrutacji i dymisji, przydział środków budżetowych czy harmonogramy publikacji urzędowych, nie powinny ograniczać się do statystyki tworzonej na potrzeby systemu nadzoru budżetowego i procedury nadmiernego deficytu, lecz powinny mieć zastosowanie do całej statystyki europejskiej opracowywanej, tworzonej i rozpowszechnianej przez ESS.
(6a) Jakość statystyki europejskiej i jej znaczenie dla podejmowania decyzji w oparciu o dowody powinna być objęta bieżącym nadzorem, między innymi poprzez ocenę jej wartości dodanej umożliwiającej realizację celów strategii "Europa 2020", w tym celów związanych ze wzrostem gospodarczym, zatrudnieniem i gospodarką społeczną, jak wynika z komunikatu Komisji z dnia 3 marca 2010 r. zatytułowanego: "Europa 2020: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu". W stosownych przypadkach należy dostosować zakres europejskiej statystyki.
(7) Co więcej, adekwatność zasobów przypisanych w perspektywie rocznej lub wieloletniej w celu zaspokojenia potrzeb w dziedzinie statystyki jest warunkiem koniecznym dla zapewnienia niezawisłości zawodowej organów statystycznych oraz wysokiej jakości danych statystycznych.
(8) Z uwagi na to należy wzmacniać niezawisłość zawodową organów statystycznych i zapewnić standardy minimalne obowiązujące w całej Unii Europejskiej, a także określone gwarancje prezesom krajowych urzędów statystycznych (KUS) ▌ w odniesieniu do wykonywania zadań statystycznych, zarządzania organizacjami i alokacji zasobów. Procedury rekrutacji prezesów KUS powinny być przejrzyste i opierać się wyłącznie na kryteriach zawodowych, z należytym uwzględnieniem równości szans, a zwłaszcza równowagi płci. W tym celu również parlamenty krajowe powinny odgrywać pełną rolę i, w stosownych przypadkach oraz zgodnie z przepisami krajowymi, powinny wspierać niezależność autorów statystyk oraz wzrost demokratycznej rozliczalności polityki statystycznej.
(8a) Choć wiarygodna statystyka europejska wymaga od statystyków silnej niezawisłości zawodowej, to powinna ona odpowiadać potrzebom polityki i dostarczać statystycznego wsparcia dla nowych inicjatyw politycznych na szczeblu krajowym i unijnym.
(8b) Należy koniecznie utrwalić niezależność Eurostatu i zagwarantować ją dzięki skutecznemu nadzorowi parlamentarnemu oraz kontroli.
(9) Ponadto w odniesieniu do statystyk europejskich opracowywanych w ramach ESS należy tak sprecyzować zakres już przypisanej krajowym urzędom statystycznym roli koordynującej, aby osiągnąć na poziomie krajowym skuteczniejszą koordynację działań w dziedzinie statystyki w ramach ESS, łącznie z zarządzaniem jakością, przy jednoczesnym należytym uwzględnianiu zadań statystycznych podejmowanych przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC). Obecna współpraca i koordynacja między KUS a Eurostatem jest także istotną częścią skutecznej koordynacji działań w dziedzinie statystyki w ramach ESS. W ramach opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania europejskiej statystyki w oparciu o właściwe struktury zarządzania i programy prac statystycznych ESS oraz ESBC należy przestrzegać rozdziału instytucjonalnego ESBC oraz niezależności banków centralnych.
(10) W celu zmniejszenia obciążenia organów statystycznych i respondentów krajowe urzędy statystyczne oraz inne organy krajowe powinny mieć możliwość szybkiego i bezpłatnego dostępu do rejestrów administracyjnych i korzystania z nich, również w odniesieniu do rejestrów wypełnianych w formie elektronicznej, oraz do scalania tych rejestrów z danymi statystycznymi.
(10a) Europejska statystyka powinna być łatwo dostępna i łatwa do porównania, a także regularnie i bezzwłocznie aktualizowana, aby dopilnować, by strategie polityczne Unii i finansowanie inicjatyw w pełni uwzględniały rozwój wydarzeń w Unii, szczególnie w odniesieniu do skutków kryzysu gospodarczego.
(11) Należy ponadto przeprowadzać na wczesnym etapie konsultacje z krajowymi urzędami statystycznymi na temat koncepcji nowych rejestrów administracyjnych, z których można by czerpać dane do celów statystycznych, i na temat planowanych zmian w istniejących administracyjnych źródłach danych lub zaprzestania prowadzenia takich rejestrów. Krajowe urzędy statystyczne powinny także otrzymywać odpowiednie metadane od właścicieli danych administracyjnych i koordynować działalność normalizacyjną dotyczącą rejestrów administracyjnych, które są istotne dla tworzenia danych statystycznych.
(12) Poufność danych uzyskanych z rejestrów administracyjnych należy chronić zgodnie ze wspólnymi zasadami i wytycznymi obowiązującymi w odniesieniu do wszystkich poufnych danych wykorzystywanych do tworzenia statystyki europejskiej. Należy również określić i opublikować ramy oceny jakości i przejrzystości mające zastosowanie do takich danych.
(12a) Wszyscy użytkownicy powinni mieć w tym samym czasie dostęp do tych samych danych i należy bezwzględnie przestrzegać nałożonych zakazów. Krajowe urzędy statystyczne powinny stworzyć harmonogramy publikacji urzędowych w celu publikacji danych okresowych.
(13) Możliwe jest podniesienie jakości statystyki europejskiej i zwiększenie zaufania użytkowników dzięki zaangażowaniu rządów krajowych w obowiązek ścisłego stosowania Europejskiego kodeksu praktyk statystycznych (kodeks praktyk). W tym celu ustanowione w każdym państwie członkowskim i uwzględniające uwarunkowania krajowe "zobowiązanie dotyczące zaufania do statystyki" powinno zawierać określone zobowiązania ze strony rządu danego państwa do wdrożenia zasad statystycznych zawartych w kodeksie praktyk. Zobowiązanie to mogłoby obejmować krajowe ramy zapewniania wysokiej jakości obejmujące samoocenę, działania usprawniające oraz mechanizmy nadzoru.
(13a) Strona internetowa Komisji (Eurostatu) powinna umożliwiać łatwy dostęp do pełnych i przyjaznych dla użytkownika zbiorów danych. W miarę możliwości okresowe aktualizacje powinny zapewniać informacje dotyczące każdego z państw członkowskich w ujęciu rok do roku i miesiąc do miesiąca.
(14) Ponieważ tworzenie statystyki europejskiej musi się opierać na długoterminowych planach działania i finansowania w celu zapewnienia wysokiego stopnia niezawisłości, Europejski program statystyczny powinien obejmować ten sam okres co wieloletnie ramy finansowe.
(15) W rozporządzeniu (WE) nr 223/2009 powierzono Komisji uprawnienia do wykonania niektórych przepisów tego rozporządzenia zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE 6 . W wyniku wejścia w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 7 uchylającego decyzję 1999/468/WE uprawnienia powierzone Komisji ▌ należy dostosować do nowych ram prawnych i należy z nich korzystać zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 182/ 2011. Komisja powinna dopilnować, by akty wykonawcze nie nakładały znacznego dodatkowego obciążenia administracyjnego na państwa członkowskie ani na udzielające odpowiedzi jednostki organizacyjne.
▌
(19) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, może ona przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(20) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Europejskiego Systemu Statystycznego.
(20a) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 powinno w związku z tym zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w ...
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
|
|
1 Dz.U. C 374 z 4.12.2012, s. 2.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2013 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 12).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny wstępnych planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich strefy euro (Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 11).
6 Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
* Trzy lata od daty wejścia w życie rozporządzenia (2012/0084(COD)).
**) Trzy i pół roku od daty wejścia w życie rozporządzenia (2012/0084(COD)).
***) Trzy lata od daty wejścia w życie rozporządzenia (2012/0084(COD)).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję.