Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji: EGF/2015/000 TA 2015 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji (COM(2015)0156 - C8-0093/2015 - 2015/2076(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji: EGF/2015/000 TA 2015 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji

P8_TA(2015)0237

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 czerwca 2015 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach finansowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2015/000 TA 2015 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji) (COM(2015)0156 - C8-0093/2015 - 2015/2076(BUD))

(2016/C 407/22)

(Dz.U.UE C z dnia 4 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2015)0156 - C8-0093/ 2015),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 1 (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3 (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 września 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach finansowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2014/000 TA 2014 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji) 4 ,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0185/2015),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu lub skutkami światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwolnionych pracowników powinna mieć charakter dynamiczny i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjmowania decyzji o uruchomieniu Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG);
C.
mając na uwadze, że przyjęcie rozporządzenia w sprawie EFG odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez Parlament i Radę w sprawie ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, zwiększenia wkładu finansowego Unii do 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, poprawy skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzania, w sprawie rozszerzenia zakresu kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz w sprawie finansowania środków zachęcających do podejmowania własnej działalności gospodarczej;
D.
mając na uwadze, że maksymalny roczny budżet przeznaczony na EFG w 2015 r. wynosi 150 mln EUR (w cenach z 2011 r.), oraz mając na uwadze, że zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFG na pomoc techniczną z inicjatywy Komisji można udostępnić 0,5 % tej kwoty (tj. 811 825 EUR w 2015 r.) w celu sfinansowania działań przygotowawczych, monitorowania, gromadzenia danych oraz tworzenia bazy wiedzy, a także w celu sfinansowania wsparcia administracyjnego i technicznego, działań informacyjnych i komunikacyjnych, a także działań w zakresie audytu, kontroli i oceny niezbędnych do wykonania rozporządzenia w sprawie EFG;
E.
mając na uwadze, że Parlament Europejski często podkreślał konieczność zapewnienia lepszej widoczności EFG jako unijnego instrumentu solidarności ze zwolnionymi pracownikami;
F.
mając na uwadze, że proponowana kwota w wysokości 630 000 EUR stanowi około 0,39 % maksymalnego rocznego budżetu dostępnego na EFG w 2015 r.,
1.
zgadza się na zaproponowane przez Komisję środki na pomoc techniczną w celu sfinansowania wydatków, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 4 oraz art. 12 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia w sprawie EFG;
2.
przypomina o znaczeniu tworzenia sieci kontaktów i wymiany informacji na temat EFG, zwłaszcza w odniesieniu do przepisów nowego rozporządzenia w sprawie EFG; w związku z tym popiera finansowanie grupy eksperckiej osób do kontaktu w sprawie EFG oraz poświęcone EFG seminaria umożliwiające nawiązywanie kontaktów;
3.
podkreśla, że kluczowym celem tych spotkań powinna być analiza oceny ex post EFG (2007-2013) oraz dokładne omówienie zaleceń zawartych w tej ocenie; wzywa Komisję do przedstawienia Parlamentowi Europejskiemu pełnej analizy i sprawozdania dotyczącego środków z EFG, które już zostały wdrożone;
4.
z zadowoleniem przyjmuje nieustanną pracę nad znormalizowanymi procedurami dotyczącymi wniosków o wkład z EFG i zarządzania nimi z zastosowaniem funkcji systemu elektronicznej wymiany danych (SFC2014), który umożliwia uproszczenie i szybsze rozpatrywanie wniosków, a także lepszą sprawozdawczość;
5.
zauważa, że proces włączania EFG do systemu elektronicznej wymiany danych (SFC2014) trwa od lat, a związane z nim koszty ponoszone z budżetu EFG nadal będą stosunkowo wysokie przez kolejne dwa lub trzy lata, aż do zakończenia procesu tego włączania;
6.
zwraca się do Komisji o przedstawienie postępów włączania EFG do SFC2014 w okresie od początku 2011 do 2014 r.;
7.
zaleca Komisji i państwom członkowskim skoncentrowanie działań obejmujących tworzenie sieci kontaktów w szczególności na:
a)
poprawie monitorowania i oceny wpływu wsparcia z EFG na poszczególnych uczestników w następujący sposób:
-
budżet na monitorowanie i ocenę powinien być wykorzystywany na ocenę wpływu na beneficjentów EFG w dłuższej perspektywie;
-
formularz wniosku EFG oraz wzór sprawozdania końcowego z wykorzystania wkładu z EFG powinny wyraźnie precyzować obowiązek koordynatora EFG i państwa członkowskiego w zakresie dostarczenia danych o skutkach dla zatrudnienia beneficjentów po dwunastu miesiącach od wdrożenia odnośnych środków oraz danych o stopie bezrobocia w ciągu ostatnich 12 miesięcy od wdrożenia EFG na danym obszarze, aby uzyskać szerszy obraz wpływu EFG;
-
należy odnotowywać i przekazywać w czytelny sposób bardziej szczegółowe informacje o środkach, do których mieli dostęp indywidualni uczestnicy, tak aby umożliwić bardziej zrozumiałą ocenę kosztów i korzyści różnych środków;
-
wraz z zatwierdzeniem sprawozdań końcowych i ostatecznym zamknięciem procedur należy podawać kompletne informacje o wynikach dotyczących beneficjentów (na szczeblu zagregowanym); wcześniejsze dane o beneficjentach były niekompletne;
b)
dalszym usprawnieniu procesu składania wniosków w następujący sposób:
-
należy zachęcać do tego, by na szczeblu krajowym proces świadczenia pomocy zwolnionym pracownikom rozpoczynano bez czekania na zatwierdzenie wniosków;
-
w przypadkach, w których nie jest to możliwe, Komisja i państwa członkowskie powinny rozważyć liczenie biegu okresu wdrażania EFG od dnia zatwierdzenia wniosku; umożliwiłoby to skorzystanie z pełnego okresu finansowania wynoszącego 24 miesiące;
c)
zapewnieniu większej elastyczności w trakcie okresu realizacji w następujący sposób:
-
Komisja powinna zapewnić państwom członkowskim większą elastyczność w zakresie oferowania dodatkowych środków, ponieważ w trakcie okresu realizacji powstają nowe możliwości/nowe zapotrzebowanie wykraczające poza środki opisane we wniosku;
-
wymagany okres referencyjny, w którym liczona jest liczba zwolnionych pracowników na potrzeby wniosków o wsparcie z EFG, jest postrzegany jako hamulec negatywnie wpływający na cel solidarności i podważający skuteczność pomocy z EFG; okres ten można by zmienić i wprowadzić elastyczne rozwiązanie, a mianowicie załącznik do wniosku, w którym możliwe byłoby wykazanie, że zwolnienia są spowodowane tymi samymi czynnikami i są związane ze zwolnieniami przedstawionymi we wniosku;
8.
zaleca Komisji ocenę powodów, które w przypadku niektórych projektów doprowadziły do opóźnienia zatwierdzania lub realizacji, oraz przedstawienie opinii publicznej swoich zaleceń;
9.
podkreśla znaczenie zwiększenia ogólnej świadomości na temat EFG i jego widoczności; przypomina państwom członkowskim składającym wniosek o ich roli w upowszechnianiu działań finansowanych z EFG wśród zainteresowanych beneficjentów, władz, partnerów społecznych, mediów i ogółu społeczeństwa, jak stanowi art. 12 rozporządzenia w sprawie EFG;
10.
zauważa, że w 2015 r. koszty działalności informacyjnej nadal są znacznie ograniczone; jest zdania, że nie powinno to negatywnie wpływać na opracowywanie i odpowiednią dystrybucję materiałów informacyjnych i niezbędnych wskazówek;
11.
podkreśla potrzebę dalszego zacieśniania wzajemnych kontaktów wszystkich osób zajmujących się wnioskami w sprawie EFG, w tym zwłaszcza partnerów społecznych i zainteresowanych stron na szczeblu regionalnym i lokalnym, w celu osiągnięcia jak największego efektu synergii; należy zintensyfikować interakcje między krajowymi osobami do kontaktu a regionalnymi lub lokalnymi partnerami ds. realizacji, a uzgodnienia w zakresie komunikacji i wsparcia oraz przepływy informacji (podział wewnętrzny, zadania i obowiązki) powinny być wyraźnie objaśnione i powinni się na nie zgodzić wszyscy zainteresowani partnerzy;
12.
podkreśla, że należy zwiększyć dostęp do wsparcia z EFG, tak aby osoby młode, które nie ukończyły 25. roku życia i które nie pracują, nie kształcą się ani nie szkolą, miały do niego taki sam dostęp co pracownicy otrzymujący wsparcie w regionach o dużym bezrobociu wśród osób młodych, jeśli zostanie wykazane, że istnieje konieczność utrzymania tego środka po grudniu 2017 r.;
13.
wzywa Komisję do zapraszania Parlamentu na posiedzenia grupy eksperckiej i seminaria na mocy odnośnych postanowień porozumienia ramowego w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską 5 ; podkreśla ponadto znaczenie zacieśnienia kontaktów ze wszystkimi osobami zajmującymi się wnioskami w sprawie EFG, w tym z partnerami społecznymi;
14.
wzywa do opublikowania oceny końcowej w terminie ustanowionym w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 ;
15.
zwraca się do państw członkowskich i wszystkich zaangażowanych instytucji o podjęcie niezbędnych działań na rzecz poprawy przepisów proceduralnych i budżetowych w celu szybszego uruchamiania EFG; wyraża w związku z tym wolę sporządzenia sprawozdania z własnej inicjatywy na podstawie oceny przeprowadzonej przez Komisję, tak aby podsumować funkcjonowanie nowego rozporządzenia w sprawie EFG i zbadane przypadki udostępnienia środków; stwierdza, że ulepszona procedura, wprowadzona przez Komisję w następstwie wniosku Parlamentu o dopilnowanie, by EFG był rzeczywiście instrumentem pilnej pomocy, i o przyspieszenie uwalniania dotacji, zmierza do przedstawiania Parlamentowi Europejskiemu i Radzie oceny Komisji dotyczącej kwalifikowalności wniosku o wkład z EFG równocześnie z wnioskiem o uruchomienie Funduszu; z zadowoleniem przyjmuje znaczne przyspieszenie procesu rozpatrywania i zatwierdzania wniosków, które stało się możliwe dzięki nowemu rozporządzeniu w sprawie EFG;
16.
podkreśla, że ocena śródokresowa, która ma zostać uruchomiona w bieżącym 2015 roku, powinna również uwzględniać długoterminowy wpływ kryzysu i globalizacji na MŚP, a zatem powinna zbadać możliwość obniżenia kryterium 500 zwolnionych pracowników, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia w sprawie EFG, jak to zasugerował Parlament Europejski w swojej rezolucji z dnia 17 września 2014 r.;
17.
zwraca się do państw członkowskich o podkreślenie dodatkowości pomocy z EFG, o stworzenie wyraźniejszych powiązań z innymi funduszami oraz o rozważenie najbardziej odpowiednich sposobów zadbania o to, by EFG przynosił wartość dodaną oraz by uniknięto efektów przesunięcia;
18.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
19.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2015/000 TA 2015 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2015/1179.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Teksty przyjęte, P8_TA(2014)0016.
5 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
6 Rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (Dz.U. L 406 z 30.12.2006, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.407.107

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji: EGF/2015/000 TA 2015 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji (COM(2015)0156 - C8-0093/2015 - 2015/2076(BUD)).
Data aktu: 24/06/2015
Data ogłoszenia: 04/11/2016