(2016/C 406/04)(Dz.U.UE C z dnia 4 listopada 2016 r.)
Pismem z dnia 19 września 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
Faks: + 32 22961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom polskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
W dniu 6 lipca 2016 r. Sejm przyjął ustawę o podatku od sprzedaży detalicznej 1 (zwaną dalej "ustawą"). Ustawa weszła w życie z dniem 1 września 2016 r.
Środek, o którym mowa, jest nowym podatkiem od sprzedaży detalicznej w Polsce. Głównym celem podatku jest zwiększenie dochodów podatkowych budżetu państwa. Opodatkowaniu podlegają przedsiębiorstwa działające w Polsce i prowadzące sprzedaż detaliczną wszelkiego rodzaju towarów. Podstawę opodatkowania stanowi miesięczny przychód przedsiębiorstwa ze sprzedaży detalicznej.
Podatek jest skonstruowany w oparciu o trzy różne progi podatkowe i stawki podatku:
Podatek należy regulować w miesięcznych okresach rozliczeniowych w terminie do dwudziestego piątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
OCENA ŚRODKA
O ile sam podatek nie rodzi wątpliwości w związku z pomocą państwa, o tyle na obecnym etapie Komisja jest zdania, że progresywne stawki podatkowe stanowią pomoc państwa.
Komisja jest zdania, że progresywne stawki podatkowe wprowadzają niejednakowe traktowanie przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż detaliczną, które znajdują się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej w zakresie, w jakim dotyczą celu podatku, przy czym stawki obliczane na podstawie przychodów i wielkości przyznają selektywną korzyść tym przedsiębiorstwom, które osiągają niższy obrót. Przedsiębiorstwa o niskich przychodach są objęte znacznie niższymi średnimi stawkami podatkowymi niż przedsiębiorstwa o wysokich przychodach, co obniża koszty, jakie przedsiębiorstwa o niskich przychodach muszą ponosić w porównaniu z przedsiębiorstwami o wysokich przychodach.
Progresywne stawki podatku obliczane na podstawie wysokości obrotu mogą być zasadne, jeśli wspomagają realizację konkretnego celu. Polska jednak nie wykazała, że progresywne stawki podatkowe można uznać za zasadne ze względu na motywy i cel wprowadzenia podatku, czyli gromadzenie środków finansowych dla budżetu ogólnego.
Na obecnym etapie Komisja uważa więc, że progresywny charakter stawek podatku stanowi pomoc państwa, ponieważ wszystkie pozostałe kryteria takiej kwalifikacji wydają się spełnione.
Na podstawie wstępnej oceny środki wydają się nieuzasadnione charakterem ani ogólną konstrukcją systemu podatkowego i niezgodne z rynkiem wewnętrznym.
Zważywszy, że podatek od sprzedaży detalicznej - obliczany według stawki progresywnej - który niedawno wszedł w życie, jest pobierany w dniu wydania decyzji, Komisja uznaje za konieczne wydanie nakazu zawieszenia zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2015/1589 2 .
Nakaz zawieszenia stanowi środek tymczasowy, który Komisja może przyjąć, nakazując państwu członkowskiemu zawieszenie wszelkiej pomocy przyznanej bezprawnie do momentu przyjęcia przez Komisję ostatecznej decyzji.
TEKST PISMA
1 Dz.U. z 2016 r. poz. 1155.
2 Zob. rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 19).
3 Zob. decyzja Komisji w sprawie poprawki w węgierskiej opłacie z tytułu kontroli łańcucha żywnościowego, Dz.U. C 277 z 21.8.2015; zob. też decyzje Komisji w sprawach: SA.39235 - Węgry - Podatek od reklam, Dz.U. C 136 z 24.4.2015; oraz SA.41187 - Węgry - Składka na cele zdrowotne wnoszona przez sektor tytoniowy, Dz.U. C 277 z 21.8.2015.
4 Dz. U. z 2016 r. poz. 1155.
5 Od 0,1 % do 6 % (x 60) na Węgrzech, natomiast w Polsce - od 0,8 % do 1,4 % (x 1,75).
6 Sprawa Francja przeciwko Ladbroke Racing Ltd i Komisji, C-83/98 P, ECLI:EU:C:2000:248 i ECLI:EU:C:1999:577, pkt 48-51. Podobnie środek umożliwiający niektórym przedsiębiorstwom redukcję podatku lub odroczenie płatności należnego w normalnych okolicznościach podatku może stanowić pomoc państwa, zob. sprawy połączone: C-78/08 do C-80/08 Paint Graphos i inni, pkt 46.
7 Sprawa Adria-Wien Pipeline, C-143/99, ECLI:EU:C:2001:598, pkt 38.
8 Zob. sprawa Włochy przeciwko Komisji, C-66/02, ECLI:EU:C:2005:768, pkt 78; sprawa Cassa di Risparmio di Firenze i inni, C-222/ 04, ECLI:EU:C:2006:8, pkt 132; sprawa Ministerio de Defensa i Navantia, C-522/13, ECLI:EU:C:2014:2262, pkt 21-31. Zob. również pkt 9 obwieszczenia Komisji w sprawie stosowania reguł pomocy publicznej do środków związanych z bezpośrednim opodatkowaniem działalności gospodarczej, Dz.U. C 384 z 10.12.1998, s. 3.
9 Sprawy połączone Air Liquide Industries Belgium, C-393/04 oraz C-41/05, ECLI:EU:C:2006:403, pkt 30, a także sprawa Banco Exterior de España, C-387/92, ECLI:EU:C:1994:100, pkt 14.
10 Zob. na przykład sprawa Komisja przeciwko Niderlandom (NOx), C-279/08 P, ECLI:EU:C:2011:551; sprawa Adria-Wien Pipeline, C-143/99, ECLI:EU:C:2001:598, pkt 38; sprawy połączone Paint Graphos i inni, od C-78/08 do C-80/08, ECLI:EU:C:2011:550; sprawa GIL Insurance, C-308/01, ECLI:EU:C:2004:252.
11 Sprawy połączone Komisja i Hiszpania przeciwko Government of Gibraltar i Zjednoczonemu Królestwu, C-106/09 P i C-107/09 P, ECLI:EU:C:2011:732.
12 Ibid., pkt 92.
13 Sprawa British Aggregates przeciwko Komisji, C-487/06 P, ECLI:EU:C:2008:757, pkt 85 i 89 oraz przytoczone tam orzecznictwo; a także sprawa Komisja przeciwko Niderlandom (NOx), C-279/08, ECLI:EU:C:2011:551, pkt 51.
15 Według skarżącego 79 % podatku, który ma wynieść ogółem 1,9 mld PLN, zapłacone zostanie przez 20 działających w polskim sektorze detalicznym międzynarodowych przedsiębiorstw (mających 67 % udziałów w rynku). Skarżący podaje, że w sektorze handlu detalicznego produktami spożywczymi około 94 % podatku zapłacą międzynarodowe sieci sklepów spożywczych, podczas gdy zaledwie około 6 % podatku zapłacą krajowe sklepy spożywcze (mające 22 % udziałów w rynku).
16 Sprawy połączone Komisja i Hiszpania przeciwko Government of Gibraltar i Zjednoczonemu Królestwu, C-106/09 P i C-107/09 P, ECLI:EU:C:2011:732.
17 Zob. na przykład sprawy połączone Paint Graphos i inni, C-78/08 do C-80/08, ECLI:EU:C:2011:550, pkt 69.
18 Zob. też, przez analogię, sprawa Hervis Sport- és Divatkereskedelmi Kft., C-385/12, ECLI:EU:C:2014:47, w którym to wyroku Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że "art. 49 TFUE i 54 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisom państwa członkowskiego dotyczącym podatku od obrotu handlu detalicznego w sklepach, który zobowiązuje podatników stanowiących w ramach grupy spółek »przedsiębiorstwa powiązane« w rozumieniu tych przepisów, do dodania swoich obrotów w celu zastosowania silnie progresywnej stawki, a następnie podzielenia uzyskanej w ten sposób kwoty podatku pomiędzy siebie proporcjonalnie do ich rzeczywistych obrotów, jeżeli - czego zbadanie należy do sądu odsyłającego - podatnicy należący do grupy spółek i objęci najwyższym przedziałem podatku szczególnego są »powiązani«, w większości wypadków, ze spółkami mającymi siedzibę w innym państwie członkowskim".
19 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (tekst jednolity), (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).
20 Zob. rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 19.