Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 17/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 17/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów

(2016/C 395/02)

(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2016 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
Komisja Europejska przedłożyła wniosek 14 września 2012 r. 1
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię 12 grudnia 2012 r. 2
3.
19 grudnia 2012 r. Rada postanowiła podzielić wniosek na dwie części 3 i zmienić jedną część istniejącego planu dla dorsza rozporządzeniem Rady (UE) nr 1243/2012 4 .
4.
Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 11 czerwca 2013 r. 5
5.
1 grudnia 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości stwierdził nieważność rozporządzenia Rady (UE) nr 1243/2012, stwierdzając, że wniosek powinien był zostać przyjęty na podstawie art. 43 ust. 2, a nie art 43 ust. 3 6 . Trybunał utrzymał jednak skutki rozporządzenia do czasu wejścia w życie nowego rozporządzenia opartego na art. 43 ust. 2 TFUE, najpóźniej do 31 grudnia 2016 r.
6.
27 kwietnia 2016 r. Coreper udzielił prezydencji wstępnego mandatu do przeprowadzenia nieformalnych negocjacji w sprawie zmiany rozporządzenia, którego podstawą jest art. 43 ust. 2 TFUE 7 . W następstwie zmiany stanowiska negocjacyjnego przez Parlament Europejski, o którym Rada została poinformowana 7 czerwca 2016 r. 8 , mandat prezydencji zmieniono 22 czerwca 2016 r. 9
7.
Na posiedzeniu trójstronnym 29 czerwca 2016 r. negocjatorzy instytucji osiągnęli kompromis polityczny. Pismem z 13 lipca 2016 r. przewodniczący Komisji Rybołówstwa w Parlamencie Europejskim poinformował przewodniczącego Coreperu (część I), że jeżeli Rada oficjalnie przekaże Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko w uzgodnionej wersji, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej, on zaleci, aby na sesji plenarnej przyjęto stanowisko Rady bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu. Kompromis osiągnięty 29 czerwca 2016 r. został zatwierdzony przez Coreper 20 lipca 2016 r. 10 , a Rada wyraziła zgodę na szczeblu politycznym 27 lipca 2016 r. 11

II.

 CEL

8.
Celem tego wniosku jest zmiana istniejącego rozporządzenia z 2008 r. ustanawiającego długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza 12 ("plan dotyczący dorsza"). We wniosku proponuje się między innymi wprowadzenie pewnej elastyczności w odniesieniu do przepisów dotyczących całkowitych dopuszczalnych połowów, tak by lepiej zharmonizować obliczanie nakładów połowowych, oraz wprowadzenie nowych, zmienionych zachęt do systemu ograniczania nakładów połowowych z myślą o unikaniu połowów dorsza i redukcji odrzutów.

III.

 ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

A.

 Kontekst ogólny

9.
Parlament w swoim stanowisku w pierwszym czytaniu poparł kilka poprawek do wniosku, które Rada również poparła poprzez swoje rozporządzenie (UE) nr 1243/2012 (później stwierdzono nieważność tego rozporządze-nia). Współustawodawcy, w porozumieniu z Komisją, opowiedzieli się jednak za znaczną zmianą swoich stanowisk w świetle faktu, że reforma wspólnej polityki rybołówstwa zmieniła, od 2014 r., ramy zarządzania w odniesieniu do planów wieloletnich.
10.
Zmiana ram zarządzania dotyczyła głównie dyskusji na temat zmiany planu dotyczącego dorsza pod trzema względami:
-
Obowiązek wyładunku wprowadzony rozporządzeniem podstawowym w sprawie WPRyb (rozporządzenie (UE) nr 1380/2013) podał w wątpliwość wartość dodaną systemu nakładu połowowego w ramach planu dotyczącego dorsza, gdyż system ten został wprowadzony w celu wyeliminowania tych samych niedociągnięć (odrzutów). Ponadto, ponieważ obowiązek wyładunku wprowadzany jest stopniowo w stosunku do różnych połowów, nowa polityka wymaga od rybaków wielu działań dostosowawczych i elastyczności, a tego typu wymóg nie może być spełniony, jeśli rozporządzenie będzie ograniczać, poprzez system nakładu, korzystanie z narzędzi i czas na morzu;
-
Zarówno obowiązek wyładunku, jak i potrzeba odejścia od koncepcji zarządzania pojedynczym gatunkiem w połowach wielogatunkowych wymagają nowego typu wieloletniego planu zarządzania. Komisja pracuje nad kontynuacją planów dotyczących dorsza w kontekście wielogatunkowych planów zarządzania w podziale na obszary. Pierwszy, dotyczący Morza Północnego, został w międzyczasie przedłożony współustawodaw-com 13 . A zatem do planu dotyczącego dorsza nie należy dodawać nowych elementów, które uprzedzałyby dyskusję na temat opartych na reformie wieloletnich planów zarządzania;
-
Rozporządzenie podstawowe wprowadza również koncepcję regionalizacji, rozumianej jako mechanizm na szczeblu prawa wtórnego Unii, który jest inicjowany poprzez współpracę państw członkowskich na szczeblu regionalnych basenów morskich. Z uwagi na fakt, że pojęcie regionalizacji ewoluuje w ramach rozporządzenia podstawowego, np. poprzez plany odrzutów w podziale na obszary, należy zredukować poziom szczegółowości w odniesieniu do zarządzania połowami dorsza przewidziany w planie dotyczącym tego gatunku.

B.

 Cel planu dotyczącego dorsza

11.
Stanowisko Rady zawiera poprawkę co do celu planu dotyczącego dorsza (art. 1 ust. 3 stanowiska Rady). Jest to uzasadnione faktem, że rozporządzenie podstawowe wyznacza ogólny cel ochrony dla zarządzania stadami, oraz chęcią uniknięcia pogłębionego przeglądu biologicznych punktów odniesienia dla stad dorsza, który powinien być przewidziany w następnych planach wieloletnich. Rozwiązanie wypracowane wraz z Parlamentem Europejskim jest podobne do rozwiązania uzgodnionego dla ostatnio przyjętego wieloletniego planu dla stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim 14 .

C.

 Rozporządzenie w sprawie nakładów

12.
Rada wykreśliła wszystkie przepisy dotyczące regulowania nakładu połowowego (zob. art. 1 ust. 1, 2, 9-11 stanowiska Rady). Stanowisko to odpowiada zmienionemu stanowisku Parlamentu, który poparł to działanie z myślą o wyeliminowaniu przeszkody we wdrażaniu obowiązku wyładunku, który jest wprowadzany od 2016 r. w stosunku do połowów w północnowschodnim Atlantyku. Ten bardziej radykalny ruch zastąpił poprawki 4 i 5, 9-17 i 19-21 stanowiska Parlamentu w pierwszym czytaniu z 2013 r., które były motywowane podobnymi względami (uproszczenie, elastyczność), ale nadal mieściły się w systemie regulowania nakładu połowowego.
13.
Rada utrzymała w planie dotyczącym dorsza obowiązek państw członkowskich dotyczący ograniczania całkowitej zdolności połowowej (w kW) w przypadku narzędzi regulowanych w danym obszarze (art. 1 ust. 8 stanowiska Rady). Ten obowiązek, który uprzednio stanowił część rozdziału dotyczącego uregulowania nakładu, jest obecnie w pełni odrębny.
14.
Zgodnie z początkowymi poprawkami Parlamentu nr 8 i 18 Rada zgodziła się na wprowadzenie motywu (motyw 5), który podkreśla znaczenie stosowanych przez państwa członkowskie środków dotyczących redukcji odrzutów i unikania połowów dorsza, gdyż uważa się je za cenne osiągnięcia w ramach planu dotyczącego dorsza, które mogą ułatwić realizację obowiązku wyładunku.

D.

 Zasady dotyczące całkowitego dopuszczalnego połowu

15.
Stanowisko Rady skraca przepisy dotyczące całkowitego dopuszczalnego połowu (art. 6-10 planu dotyczącego dorsza) i czyni je bardziej elastycznymi. W szczególności art. 6 nie zawiera już poziomów zapobiegawczych biomasy tarłowej, ponieważ poziomy te powinny być ponownie określone przez współustawodawców zgodnie z wnioskami Komisji w sprawie nowych wieloletnich planów zarządzania, wraz z powiązanymi zobowiązaniami dotyczącymi zarządzania (art. 7 i 8 planu dotyczącego dorsza).
16.
Uproszczenie art. 6 i uchylenie art. 7 i 8 planu dotyczącego dorsza (zob. art. 1 ust. 4 i 5 stanowiska Rady) wyraźnie pokazują charakter przejściowy zmienionego planu dotyczącego dorsza, co zaznaczono w nowym motywie 6. Zmienione stanowisko negocjacyjne Parlamentu Europejskiego potwierdziło to podejście. Współ-ustawodawcy rozważali też potrzebę uzgodnienia poprawek do planu dotyczącego dorsza jeszcze w 2016 r. i fakt, że opinie naukowe dotyczące stada dorsza w Morzu Północnym sugerują przeprowadzenie ponownej oceny strategii zarządzania (zob. poprawkę do motywu 2).
17.
Do wniosku Komisji w części odnoszącej się do nowego brzmienia art. 9 na temat specjalnej procedury ustalania TAC w sytuacji braku wystarczających danych zgłoszono już poprawkę podczas pierwszego czytania w Parla-mencie (poprawka 7). Stanowisko Rady, odzwierciedlające zmienione stanowisko negocjacyjne Parlamentu Euro-pejskiego, zmierza w tym samym kierunku, tj. ku większej elastyczności, ale cechuje się dużo niższym poziomem szczegółowości.
18.
Wreszcie, art. 10 planu dotyczącego dorsza został uchylony w tekście stanowiska Rady w ślad za stwierdzeniem Parlamentu, że nie jest on już zgodny z rozumowaniem współustawodawców, jeśli chodzi o dokonywanie wyborów politycznych.

IV.

 PODSUMOWANIE

19.
Formułując swoje stanowisko Rada w pełni uwzględniła wniosek Komisji oraz stanowisko Parlamentu Europej-skiego w pierwszym czytaniu i zmienione stanowisko negocjacyjne.
1 Por. dok. 13745/12 PECHE 343 CODEC 2130.
2 Dz.U. C 44 z 15.2.2013, s. 125.
3 Por. dok. 17340/12 PECHE 528 CODEC 2934.
4 Dz.U. L 352 z 21.12.2012, s. 10.
5 Por. dok. 10685/13 CODEC 1375 PECHE 251 PE 272.
6 Sprawy połączone C-124/13 i C-125/13.
7 Por. dok. 8030/16 PECHE 142 CODEC 481 + ADD1.
8 Por. dok. 9742/16 PECHE 198 CODEC 805.
9 Por. dok. 10391/16 PECHE 230 CODEC 908 + ADD1.
10 Por. dok. 11122/16 PECHE 271 CODEC 1047.
11 Por. dok. CM 3652/16 PECHE PROCED.
12 Dz.U. L 348 z 24.12.2008, s. 20.
13 Por. dok. 11636/16 PECHE 293 CODEC 1142 IA 62.
14 Dz.U. L 191 z 15.7.2016, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.395.5

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 17/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów.
Data aktu: 26/10/2016
Data ogłoszenia: 26/10/2016