Stanowisko Rady (UE) nr 17/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów.

STANOWISKO RADY (UE) NR 17/2016 W PIERWSZYM CZYTANIU
w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów Przyjęte przez Radę w dniu 29 września 2016 r.

(2016/C 395/01)

(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2016 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 3 ustanawia długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza w cieśninie Kattegat, Morzu Północnym, cieśninie Skagerrak i wschodniej części kanału La Manche, zachodniej części Szkocji i Morzu Irlandzkim oraz w zakresie połowów tych zasobów. Celem rozporządzenia (WE) nr 1342/2008 jest zrównoważona eksploatacja, która odnawia i utrzymuje te zasoby dorsza powyżej poziomów umożliwiających uzyskanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY).

(2) Ocena naukowa dotycząca skuteczności rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 dokonana przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) wykazała szereg problemów związanych ze stosowaniem tego rozporządzenia. Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) zaproponowała dokonanie ponownej oceny strategii zarządzania, w szczególności w następstwie zmiany jej postrzegania w Morzu Północnym.

(3) Od momentu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 4 z dniem 1 stycznia 2014 r. ramy zarządzania dotyczące dorsza zmieniły się fundamentalnie, w szczególności poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku.

(4) Obecnie, w oparciu o rozporządzenie (UE) nr 1380/2013, przygotowywane są nowe wieloletnie plany połowów wielogatunkowych w różnych regionach atlantyckich. Rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 zostanie ostatecznie zastąpione, w odniesieniu do każdego odnośnego obszaru, nowymi wieloletnimi planami połowów wielogatunkowych. Zatem rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 nadal będzie miało zastosowanie jedynie przez krótki okres czasu. W rozporządzeniu (WE) nr 1342/2008 należy jednak pilnie wprowadzić szereg zmian, aby objąć okres do momentu, gdy zaczną być stosowane nowe wieloletnie plany połowów wielogatunkowych.

(5) Dzięki systemowi nakładu połowowego określonemu w rozporządzeniu (WE) nr 1342/2008 udało się wiele osiągnąć w odniesieniu do selektywności i innych środków unikania połowów dorsza, ale system ten stał się przeszkodą dla realizacji obowiązku wyładunku, ponieważ utrudnia dalsze dostosowywanie wzorców połowowych, takich jak wybór obszaru i narzędzia. Należy zatem zaprzestać stosowania systemu nakładu połowowego. Rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 spowodowało znaczną poprawę w zakresie selektywności i unikaniu połowów dorsza dzięki zachętom, które były związane z systemem nakładu połowowego, oraz dzięki środkom krajowym (plany unikania połowów dorsza lub redukcji odrzutów), dlatego bardzo ważne jest, aby przy wprowadzaniu obowiązku wyładunku wszystkich połowów dorsza zgodnie z harmonogramem określonym w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013 państwa członkowskie mające bezpośredni interes w połowach kontynuowały lub dalej rozwijały te środki krajowe.

(6) Podczas fazy przejściowej, w trakcie której przygotowywane są wieloletnie plany połowów wielogatunkowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013 w odniesieniu do obszarów objętych obecnie rozporządzeniem (WE) nr 1342/2008, środki zarządzania powinny uwzględniać odpowiedni poziom minimalny i poziom zapobiegawczy biomasy. Jeżeli zasoby znajdują się poniżej bezpiecznych poziomów biomasy (MSY Btrigger) dostępnych w ramach opinii naukowych spójnych z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, należy przyjąć wszystkie środki niezbędne do rozwiązania takiego problemu.

(7) W niektórych obszarach objętych rozporządzeniem (WE) nr 1342/2008 informacje dotyczące zasobów i połowów mogą być niewystarczające do określenia uprawnień do połowów zgodnie z zasadą MSY. W takich przypadkach należy stosować podejście ostrożnościowe.

(8) Oprócz systemu nakładu połowowego, rozporządzenie (WE) nr 1342/2008 wprowadziło system specjalnych zezwoleń połowowych powiązanych z ograniczeniem całkowitej zdolności mocy silników statków rybackich w danym obszarze. Aby uniknąć powodujących zakłócenia przemieszczeń działalności połowowej, które mogłyby mieć negatywny wpływ na odbudowę zasobów, należy utrzymać ten system, przy jednoczesnym całkowitym zaprzestaniu stosowania samego systemu nakładu połowowego.

(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 5 uchyliło szereg przepisów rozporządzenia (WE) nr 1342/2008, które odwoływały się do załączników II i III do tego rozporządzenia. Ponieważ w rozporządzeniu (WE) nr 1342/2008 nie ma żadnych innych odesłań do tych załączników, stały się one nieaktualne i należy je uchylić.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1342/2008,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1342/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w art. 4 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 * .";

2)
uchyla się art. 4;
3)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Cel planu

1. Plan, o którym mowa w art. 1, ma na celu zapewnienie eksploatacji, która odnawia i utrzymuje zasoby dorsza powyżej poziomów umożliwiających uzyskanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu.

2. Każdy środek zarządzania przyjęty na mocy niniejszego rozporządzenia musi być zgodny z wymogami określonymi w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 oraz z zasadami i celami tego rozporządzenia.";

4)
art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Poziom minimalny i poziom zapobiegawczy biomasy

Przy przyjmowaniu środków zarządzania poziom minimalny i poziom zapobiegawczy biomasy w odniesieniu do każdego z zasobów dorsza muszą być zgodne z celami rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.";

5)
uchyla się art. 7 i 8;
6)
art. 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Ustalenie TAC przy niewystarczających danych

W przypadku gdy z powodu braku wystarczająco dokładnych i reprezentatywnych informacji nie można określić uprawnień do połowów zgodnie z art. 5 ust. 1, ustalenia uprawnień do połowów dokonuje się na podstawie podejścia ostrożnościowego zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, przy uwzględnieniu tendencji zachodzących w zasobach dorsza i w działalności połowowej oraz przy zapewnieniu co najmniej porównywalnego stopnia ochrony odnośnych zasobów.";

7)
po art. 9 dodaje się nowy tytuł rozdziału w brzmieniu:

"ROZDZIAŁ IIa

OBOWIĄZKI PAŃSTW CZŁONKOWSKICH";

8)
art. 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

Upoważnienia do połowów i pułapy zdolności

1. W odniesieniu do każdego obszaru geograficznego, o którym mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, każde państwo członkowskie wydaje upoważnienia do połowów zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 * w odniesieniu do statków pływających pod jego banderą, które prowadzą połowy na tym obszarze i używają jednego z następujących narzędzi:

a) włoki denne i niewody (OTB, OTT, PTB, SDN, SSC, SPR) o wymiarach oczek sieci:

(i) TR1 równym 100 mm lub większym;

(ii) TR2 równym 70 mm lub większym, ale mniejszym niż 100 mm;

(iii) TR3 równym 16 mm lub większym, ale mniejszym niż 32 mm;

b) włoki rozprzowe (TBB) o wymiarach oczek sieci:

(i) BT1 równym 120 mm lub większym;

(ii) BT2 równym 80 mm lub większym, ale mniejszym niż 120 mm;

c) pławnice, sieci oplątujące (GN);

d) drygawice (GT);

e) takle (LL).

2. Bez uszczerbku dla pułapów zdolności określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, w odniesieniu do każdego obszaru geograficznego, o którym mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, całkowita zdolność wyrażona w kW statków posiadających upoważnienia do połowów wydane zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu nie może przekraczać maksymalnej zdolności statków, które prowadziły działalność w latach 2006 lub 2007 przy użyciu jednego z narzędzi, o których mowa w ust. 1, w danym obszarze geograficznym.

3. Każde państwo członkowskie sporządza i prowadzi wykaz statków posiadających upoważnienie do połowów, o którym mowa w ust. 1, oraz udostępnia ten wykaz Komisji i pozostałym państwom członkowskim na swojej oficjalnej stronie internetowej.";

9)
uchyla się rozdział III;
10)
uchyla się art. 30 i 31;
11)
uchyla się załączniki I, II, III i IV.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie czwartego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2017 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w ...

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
Przewodniczący Przewodniczący
... ...
1 Dz.U. C 44 z 15.2.2013, s. 125.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 11 czerwca 2013 r. oraz stanowisko Rady w pierwszym czytaniu z dnia 29 września 2016 r. Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia ... (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 z dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 423/2004 (Dz.U. L 348 z 24.12.2008, s. 20).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
* Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.395.1

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Stanowisko Rady (UE) nr 17/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1342/2008 ustanawiające długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów.
Data aktu: 29/09/2016
Data ogłoszenia: 26/10/2016