Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora zarządzającego Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) Helsinki - COM/2016/20017.

Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora zarządzającego Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) Helsinki (Zatrudnienie na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14)
COM/2016/20017

(2016/C 372 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 11 października 2016 r.)

Reprezentujemy

Europejską Agencję Chemikaliów (ECHA), utworzoną dnia 1 czerwca 2007 r. na mocy rozporządzenia REACH, z siedzibą w Helsinkach, Finlandia, która odgrywa kluczową rolę we wdrażaniu rozporządzeń REACH, CLP, BPR i PIC.

REACH 1 jest rozporządzeniem w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i ograniczeń stosowanych w zakresie chemikaliów. Weszło ono w życie dnia 1 czerwca 2007 r. Usprawnia ono i poprawia wcześniejsze ramy legislacyjne Unii Europejskiej dotyczące chemikaliów. Przepisy art. 75-111 rozporządzenia REACH regulują funkcjonowanie Agencji oraz określają zadania, które agencja ta wykonuje.

CLP 2 jest rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania chemikaliów. Weszło ono w życie dnia 20 stycznia 2009 r. W art. 50 rozporządzenia określono zadania Agencji.

BPR 3 jest rozporządzeniem w sprawie produktów biobójczych, które weszło w życie w 2013 r. i odnosi się do wprowadzania do obrotu i stosowania produktów biobójczych, które są wykorzystywane do ochrony ludzi, zwierząt, materiałów lub wyrobów przed organizmami szkodliwymi, takimi jak szkodniki lub bakterie, dzięki działaniu substancji czynnej zawartej w produkcie biobójczym. Rolę Agencji opisano w przepisach art. 74 BPR.

PIC 4 jest rozporządzeniem dotyczącym zgody po uprzednim poinformowaniu, które weszło w życie w 2014 r., i reguluje kwestie związane z wywozem i przywozem niektórych niebezpiecznych chemikaliów oraz nakłada obowiązki na przedsiębiorstwa, które chcą dokonywać wywozu tych chemikaliów do krajów spoza UE. Za jego pośrednictwem wdrażana jest w Unii Europejskiej konwencja rotterdamska w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami. Zadania, jakie ma wykonywać Agencja, opisano w przepisach art. 6 PIC.

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej:

http://www.ECHA.europa.eu/

Oferujemy

Dyrektor zarządzający jest prawnym przedstawicielem Agencji i reprezentuje ją w kontaktach zewnętrznych; odpowiada przed zarządem Agencji, powołanym na mocy art. 78 rozporządzenia (WE) 1907/2006 ustanawiającego ECHA. Dyrektor kieruje Agencją i zarządza jej pracą oraz ponosi ogólną odpowiedzialność za prowadzone przez nią działania, zapewniając wykonanie wyznaczonych celów.

Dyrektor jest całkowicie niezależny w zakresie wykonywania swych obowiązków, bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Komisji i zarządu.

Dyrektor jest odpowiedzialny za:

-
bieżące administrowanie Agencją, której budżet na 2016 r. wynosi w przybliżeniu 107 mln EUR, a personel liczy 591 pracowników,
-
zarządzanie ECHA zgodnie z przepisami ustanawiającymi zawartymi w rozporządzeniu REACH oraz stosownymi obowiązującymi aktami prawnymi oraz decyzjami zarządu,
-
sprawowanie ogólnej odpowiedzialności za zarządzanie personelem Agencji w sposób spójny i skuteczny oraz tworzenie dobrej atmosfery w zespole i przyjaznego środowiska pracy,
-
zarządzanie wszystkimi zasobami Agencji niezbędnymi do prowadzenia działalności przez jej jednostki, włącznie z udzielaniem właściwego wsparcia naukowego i technicznego,
-
opracowywanie strategii i projektów programów pracy ECHA oraz informowanie zarządu o kierunku działań i procedurach kształtowania polityki,
-
informowanie o stanie realizacji programów pracy i decyzji przyjętych przez zarząd,
-
zapewnianie sekretariatu dla zarządu,
-
sprawowanie ogólnej odpowiedzialności za całościowe wykonanie zadań powierzonych ECHA, w tym nadzorowanie jakości stosowanych systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania,
-
przygotowywanie i wykonywanie budżetu ECHA zgodnie z ramowym rozporządzeniem finansowym 5 dotyczącym agencji oraz zapewnianie wydajnego zarządzania nim, w zgodzie z zasadami należytego zarządzania finansami,
-
sprawowanie ogólnej odpowiedzialności w kwestiach finansowych dotyczących ECHA, w tym m.in. odpowiedzialność za końcowe sprawozdania finansowe i decyzje w sprawie finansowania,
-
reprezentowanie Agencji oraz komunikację z zainteresowanymi stronami i społeczeństwem na wszystkie tematy wchodzące w zakres kompetencji Agencji,
-
zapewnianie współpracy Agencji z Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i państwami członkowskimi oraz właściwymi organami państw członkowskich, które wykonują podobne zadania;
-
zapewnianie przyjmowania przez Agencję opinii w terminach wyznaczonych przez przepisy unijne;
-
zapewnianie odpowiedniej koordynacji działań między komitetami Agencji.

Poszukujemy (kryteria wyboru)

Od kandydatów wymaga się:

a)
Doświadczenia w zarządzaniu, a w szczególności:
-
umiejętności kierowania organizacją podobną do ECHA, zarówno na poziomie strategicznym, jak i zarządzania operacyjnego,
-
doskonałych umiejętności w zakresie opracowywania i wprowadzania w życie strategicznej wizji, wyznaczania celów oraz kierowania zespołem i motywowania pracowników w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku,
-
bardzo dobrych umiejętności decyzyjnych, w tym zdolności do podejmowania decyzji w kwestiach złożonych,
-
udokumentowanego doświadczenia w zarządzaniu zasobami budżetowymi, finansowymi i ludzkimi w środowisku krajowym, europejskim lub międzynarodowym,
-
jasnej wizji promowania misji ECHA polegającej na uzyskiwaniu korzyści dla zdrowia ludzkiego i środowiska oraz innowacyjności i konkurencyjności oraz stosowania wiodących zasad Agencji w zakresie otwartości, przejrzystości, niezależności i doskonałości naukowej.
b)
Wiedzy technicznej, a w szczególności:
-
dobrej znajomości europejskiej legislacji w zakresie chemikaliów pod kątem aspektu ochrony zdrowia i środowiska, aspektu innowacji i rynku wewnętrznego,
-
dodatkowym atutem będzie doświadczenie i praktyka w jednej lub kilku następujących dziedzinach: ochrona zdrowia ludzkiego lub środowiska, ocena ryzyka chemicznego i zarządzanie nim, technologie informacyjne. Najlepiej, gdyby doświadczenie to zostało nabyte w organizacji krajowej, europejskiej lub międzynarodowej,
-
bardzo dobrej znajomości instytucji europejskich oraz stosowanych przez nie metod działania i współpracy.
c)
Zdolności komunikacyjnych i negocjacyjnych, a w szczególności:
-
zdolności skutecznej i płynnej komunikacji, prowadzonej w sposób przejrzysty i otwarty z zainteresowanymi podmiotami, obywatelami, organami administracji publicznej szczebla krajowego, europejskiego lub międzynarodowego, organizacjami międzynarodowymi, mediami itd.,
-
solidnego doświadczenia w zakresie prowadzenia negocjacji w środowisku międzynarodowym,
-
doskonałych umiejętności interpersonalnych oraz umiejętności utrzymania odpowiednich relacji z instytucjami UE oraz właściwymi organami państw członkowskich.

Atuty:

-
Doświadczenie nabyte w środowisku wielokulturowym.

Kandydat musi (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu selekcji na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania podań:

-
Obywatelstwo: kandydat musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
-
Dyplom lub stopień uniwersytecki: kandydat musi posiadać:
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, lub
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (roczne doświadczenie zawodowe nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

Zaleca się, aby dyplom ukończenia studiów wyższych dotyczył dziedziny związanej z misją Agencji.

-
Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje; przynajmniej pięć z tych 15 lat doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte w dziedzinie związanej z zakresem działalności Agencji.
-
Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej pięć z wymaganych 15 lat doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte na stanowisku kierowniczym wyższego szczebla 6 .
-
Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej oraz znać w stopniu zadowalającym inny język urzędowy w zakresie niezbędnym do wykonywania swoich obowiązków.
-
Limit wieku: kandydat musi być w stanie, w momencie zgłoszenia, sprawować powierzoną funkcję przez całą pięcioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego zgodnie z art. 47 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony, rozpoczynającego pracę po dniu 1 stycznia 2014 r., wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat 7 .

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Dyrektor zarządzający działa w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz składa oświadczenie dotyczące konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności. W swoim podaniu kandydaci muszą potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń.

Ze względu na szczególny charakter pełnionej funkcji kandydaci zaproszeni na rozmowy kwalifikacyjne będą musieli podpisać oświadczenie dotyczące konfliktu interesów, który mógłby zaważyć teraz lub w przyszłości na ich niezależności.

Kandydaci muszą również spełniać kryteria kwalifikacyjne określone przez zarząd Agencji w dokumencie MB/45/2013 final 8 .

Zgodnie z art. 16 regulaminu pracowniczego 9 , którego przepisy przez analogię mają zastosowanie do pracowników zatrudnionych na czas określony, po zakończeniu służby dyrektor zarządzający jest nadal zobowiązany do godziwego i rozważnego zachowania w odniesieniu do przyjmowania niektórych stanowisk lub pewnych korzyści.

Obejmuje to zobowiązanie do informowania odpowiednio wcześnie zarządu ECHA o zamiarze podjęcia działalności zawodowej, zarobkowej lub niezarobkowej przez okres dwóch lat po zakończeniu służby. Jeżeli taka działalność jest związana z pracą, którą dyrektor wykonywał w ciągu ostatnich trzech lat służby, i może prowadzić do konfliktu z uzasadnionymi interesami ECHA, zarząd ECHA, uwzględniając interes służby, może albo zabronić mu podjęcia tej działalności, albo wydać pozwolenie na warunkach, jakie uzna za odpowiednie.

Procedura wyboru i mianowania

Dyrektor zostanie powołany na stanowisko przez zarząd ECHA w oparciu o listę kandydatów sporządzoną przez Komisję Europejską, po złożeniu oświadczenia przed Parlamentem Europejskim i udzieleniu odpowiedzi na pytania członków tej instytucji. Niniejsze ogłoszenie o naborze posłuży Komisji Europejskiej do sporządzenia listy kandydatów. Należy pamiętać, że umieszczenie kandydata na liście sporządzanej przez Komisję Europejską nie gwarantuje zatrudnienia.

Komisja Europejska dokona wyboru dyrektora zarządzającego ECHA zgodnie z jej obowiązującymi procedurami wyboru i rekrutacji (zob. również Compilation Document on Senior Officials Policy) 10 . W tym celu Komisja powołuje komisję selekcyjną, która zaprosi na rozmowę kandydatów spełniających wszystkie kryteria kwalifikacyjne wyszczególnione powyżej i o profilu najlepiej odpowiadającym specyficznym wymaganiom związanym ze stanowiskiem; dokonując wyboru, komisja będzie kierować się osiągnięciami kandydatów oraz wymienionymi wyżej kryteriami. Komisja selekcyjna sporządzi pierwszą listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalszą rozmowę przeprowadzaną przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Przed rozmową z Komitetem Konsultacyjnym kandydaci będą musieli przejść testy przeprowadzone metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne.

Po tych rozmowach Komitet Konsultacyjny sporządza ostateczną listę kandydatów. Kandydaci zakwalifikowani przez Komitet Konsultacyjny zostaną zaproszeni na rozmowę z odnośnym komisarzem lub komisarzami.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury naboru w interesie kandydatów oraz ECHA procedura naboru będzie się odbywać wyłącznie w języku angielskim lub francuskim 11 . Niemniej jednak komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy (rozmów), czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE.

Po rozmowie z odnośnym komisarzem lub komisarzami Komisja Europejska sporządzi listę kandydatów najlepiej spełniających wymagania, którą przekaże zarządowi ECHA.

Zarząd przeprowadzi rozmowę z przedstawionymi kandydatami, a następnie z listy sporządzonej przez Komisję wybierze kandydata na stanowisko dyrektora zarządzającego ECHA. Przed powołaniem na stanowisko kandydat nominowany przez zarząd zostanie wezwany do wystąpienia przed Parlamentem Europejskim i udzielenia odpowiedzi na pytania członków tej instytucji.

Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

Polityka równych szans

Unia Europejska stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 12 . Unia dokłada starań, aby w swoich procedurach rekrutacji unikać wszelkich form dyskryminacji i aktywnie zachęca kobiety do składania kandydatur.

Warunki zatrudnienia

Dyrektor zarządzający zostanie zatrudniony w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 zgodnie z art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 13 na okres pięciu lat z możliwością jednorazowego przedłużenia.

Miejscem zatrudnienia są Helsinki, gdzie mieści się siedziba ECHA.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne, w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zdobytego na stanowisku kierowniczym wyższego szczebla oraz zawodowego, a także wymaganej znajomości języków.

Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury wyboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Należy zastosować się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury.

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktów w czasie trwania procedury selekcji. Prosimy informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania rejestracji należy załadować życiorys w formacie PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny muszą być sporządzone w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Wiadomość zawierać będzie również numer identyfikacyjny, który będzie wykorzystywany jako numer referencyjny we wszystkich sprawach dotyczących zgłoszenia kandydata. Nieotrzymanie potwierdzenia oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Kandydaci otrzymają bezpośrednio informacje o wynikach procedury.

Osoby, które z powodu niepełnosprawności nie są w stanie dokonać rejestracji internetowej, mogą przesłać swoje zgłoszenie (życiorys i list motywacyjny) w wersji papierowej listem poleconym 14 , wyraźnie zaznaczając: Vacancy for Executive Director of the European Chemicals Agency (ECHA) (COM/2016/20017); data stempla pocztowego nie może być późniejsza niż termin zakończenia rejestracji kandydatów. W takim przypadku wszelka późniejsza korespondencja pomiędzy Komisją Europejską a kandydatem odbywać się będzie drogą pocztową. Do życiorysu i listu motywacyjnego należy w takim przypadku załączyć zaświadczenie potwierdzające niepełnosprawność, wydane przez właściwy organ. Na osobnym arkuszu papieru należy także przedstawić propozycje ewentualnych udogodnień, które zdaniem kandydata mogą ułatwić mu uczestnictwo w procesie rekrutacji.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 10 listopada 2016 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli.

Kandydaci powinni zgłosić przez internet swoją kandydaturę w wyznaczonym terminie. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane pocztą elektroniczną po upływie terminu nie są przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace poszczególnych komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska (na etapie przygotowawczym), a następnie ECHA zapewnią przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 15 .

6 Kandydaci powinni w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych pięciu lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: 1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; 2) liczbę pracowników, znajdujących się pod ich kierownictwem w czasie zajmowania przez nich tych stanowisk; 3) wielkość budżetu, którym zarządzali; oraz 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
7 Regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004R0723&qid=1474537467609&from=EN
9 Zob. przypis 9.
11 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tych języków nie odnieśli w związku z tym nienależytej korzyści.
12 Zob. przypis 7.
13 Zob. przypis 7.
14 European Commission, Directorate-General for Human Resources and Security, Unit for Senior Management & CCA, SC11 8/62, 1049 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIË.
15 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.372A.1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora zarządzającego Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) Helsinki - COM/2016/20017.
Data aktu: 11/10/2016
Data ogłoszenia: 11/10/2016