Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 15/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 91/2003 w sprawie statystyki transportu kolejowego w odniesieniu do gromadzenia danych o towarach, pasażerach i wypadkach.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 15/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 91/2003 w sprawie statystyki transportu kolejowego w odniesieniu do gromadzenia danych o towarach, pasażerach i wypadkach

(2016/C 358/02)

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2016 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 30 sierpnia 2013 r. Komisja przekazała Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 91/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie statystyki transportu kolejowego w odniesieniu do gromadzenia danych o towarach, pasażerach i wypadkach.
2.
Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu na zgromadzeniu plenarnym w dniu 11 marca 2014 r.
3.
W dniu 25 listopada 2014 r. odbyło się nieformalne posiedzenie trójstronne z udziałem przedstawicieli trzech instytucji. Podczas tego posiedzenia uzgodniono tekst kompromisowy.
4.
W dniu 19 grudnia 2014 r. Coreper przyjął do wiadomości kompromis osiągnięty w ramach rozmów trójstronnych, lecz nie poparł go; główny problem stanowiły obowiązkowe badania pilotażowe, które miały zostać przeprowadzone przez państwa członkowskie.
5.
Następnie odbyły się intensywne nieformalne negocjacje między kolejnymi prezydencjami: LV, LU i NL a Parlamentem Europejskim i Komisją.
6.
W dniu 24 maja 2016 r. odbyło się ostateczne posiedzenie trójstronne między trzema instytucjami, podczas których wreszcie osiągnięto porozumienie co do ostatecznego tekstu kompromisowego.
7.
W dniu 3 czerwca 2016 r. Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził to porozumienie w sprawie ostatecznego tekstu kompromisowego znajdującego się w załączniku, z myślą o osiągnięciu wczesnego porozumienia w drugim czytaniu w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 91/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie statystyki transportu kolejowego w odniesieniu do gromadzenia danych o towarach, pasażerach i wypadkach.
8.
Komisja Transportu i Turystyki wyraziła zgodę na tekst odzwierciedlający wynik mandatu, a w dniu 15 czerwca 2016 r. przewodniczący tej komisji wystosował pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdził, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z tekstem załączonym do tego pisma i potwierdzonym przez Coreper w dniu 3 czerwca 2016 r., zaleci wówczas zgromadzeniu plenarnemu przyjęcie stanowiska Rady bez poprawek, z zastrzeżeniem weryfikacji przez prawników lingwistów, w drugim czytaniu Parlamentu.
II.
CEL
9.
Celem przedmiotowego projektu rozporządzenia jest zmiana rozporządzenia (WE) nr 91/2003 w celu zaktualizowania, uproszczenia i optymalizacji obowiązujących ram prawnych europejskiej statystyki transportu kolejowego oraz dostosowanie ich do nowego kontekstu instytucjonalnego.
III.
ANALIZA WSPÓLNEGO STANOWISKA
10.
W następstwie głosowania na zgromadzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które Parlament byłby w stanie zatwierdzić w jego obecnym brzmieniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między współustawodawcami.
11.
Najważniejszą kwestią sporną między obiema instytucjami był wniosek Parlamentu Europejskiego o udostępnienie dodatkowych danych dotyczących w szczególności bezpieczeństwa, dostępności i opuszczonych transgranicznych punktów kolejowych. Większość wymaganych danych jest już zbierana przez inne służby Komisji lub przez agencje. Ostatecznie osiągnięto porozumienie, ponieważ podpisanie dwóch protokołów ustaleń - między Eurostatem a DG ds. Mobilności i Transportu oraz między Eurostatem a Europejską Agencją Kolejową - dało Parlamentowi Europejskiemu gwarancję, że dane, o które się zwracano, są przygotowywane i będą łatwo dostępne dla ogółu ludności. Dodano również nowy motyw, w którym podkreślono potrzebę ścisłej współpracy między Komisją a odpowiednimi podmiotami z myślą o zapewnieniu obywatelom Unii i innym zainteresowanym stronom łatwo dostępnych i przydatnych informacji na temat bezpieczeństwa transportu kolejowego i interoperacyjności systemu kolei.
IV.
WNIOSKI
12.
Stanowisko Rady stanowi pełne odzwierciedlenie kompromisu osiągniętego w wyniku negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą, przy zgodzie Komisji. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego Komisji Transportu i Turystyki do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z dnia 15 czerwca 2016 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.358.8

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 15/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 91/2003 w sprawie statystyki transportu kolejowego w odniesieniu do gromadzenia danych o towarach, pasażerach i wypadkach.
Data aktu: 29/09/2016
Data ogłoszenia: 29/09/2016