(opinia z inicjatywy własnej)(2016/C 032/01)
(Dz.U.UE C z dnia 28 stycznia 2016 r.)
Sprawozdawca generalny: Brendan BURNS
Współsprawozdawca: Pavel TRANTINA
Dnia 10 lipca 2014 r. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny postanowił, zgodnie z art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego, sporządzić opinię z inicjatywy własnej w sprawie
ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego na obszarach wiejskich
(opinia z inicjatywy własnej).
Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię w dniu 13 lipca 2015 r.
Mając na względzie rozpoczęcie nowej kadencji Komitetu, Zgromadzenie Plenarne postanowiło przeprowadzić głosowanie nad niniejszą opinią na sesji plenarnej w październiku i zgodnie z art. 20 regulaminu wewnętrznego wyznaczyło Brendana BURNSA na sprawozdawcę generalnego i Pavla TRANTINĘ na współsprawozdawcę.
Na 511. sesji plenarnej w dniach 6-8 października 2015 r. (posiedzenie z 8 października) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 139 do 1 (5 osób wstrzymało się od głosu) przyjął następującą opinię:
1 Terminologia europejskiej polityki kształcenia i szkolenia - wybór 130 kluczowych terminów CEDEFOP, Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2014, http://www.cedefop.europa.eu/node/11256
2 Rolnictwo i rzemiosło (Dz.U. C 143 z 22.5.2012, s. 35); W kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju terytorialnego UE (Dz. U. C 214 z 8.7.2014, s. 1); Przyszłość młodych rolników w Europie (Dz.U. C 376 z 22.12.2011, s. 19); Rola kobiet w rolnictwie i na obszarach wiejskich (Dz.U. C 299 z 4.10.2012, s. 29); Rolnictwo na obszarach o niekorzystnych warunkach naturalnych (Dz. U. C 318 z 23.12.2006, s. 93); Rolnictwo w strefach podmiejskich (Dz.U. C 74 z 23.3.2005, s. 62).
3 Pakiet dotyczący zatrudnienia młodzieży (Dz.U. C 161 z 6.6.2013, s. 67).
4 Walidacja kwalifikacji - uczenie się pozaformalne i nieformalne, SOC/521 - opinia przyjęta w dniu 16 września 2015 r. (Dz.U. C 13 z 15.1.2016, s. 49).
5 Działania na rzecz otwartej edukacji (Dz.U. C 214 z 8.7.2014, s. 31).
6 Można przytoczyć przykłady pokazujące, że przenoszenie szkół zawodowych bądź otwieranie nowych (a nawet uczelni wyższych) okazało się sukcesem na obszarach wiejskich i oddalonych (jak Uniwersytet na Korsyce Pasquale Paoli).
7 Wysłuchanie odbyło się w siedzibie EKES-u w dniu 28 stycznia 2015 r.
8 Ku gospodarce opartej na danych (Dz.U. C 242 z 23.7.2015, s. 61).
10 Nazwiskiem Grundtviga nazwano też europejski program finansowania, będący częścią programu Komisji Europejskiej "Uczenie się przez całe życie" na lata 2007-2013. Program ten miał na celu wzmocnienie europejskiego wymiaru kształcenia dorosłych i uczenia się przez całe życie w całej Europie.