(2016/C 317/02)(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2016 r.)
SPIS TREŚCI
Strona
Poświadczenie sprawozdania finansowego
Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta
Sprawozdanie finansowe i informacje dodatkowe
Bilans
Sprawozdanie z finansowych wyników działalności
Rachunek przepływów pieniężnych
Zestawienie zmian w aktywach netto
Zasady (polityka) rachunkowości i informacje dodatkowe do sprawozdania finansowego
1. Sprawy ogólne
2. Podstawy prawne i zasady rachunkowości
3. Informacja dodatkowa do bilansu
4. Informacja dodatkowa do sprawozdania z finansowych wyników działalności
5. Inne ważne informacje
Informacje budżetowe za rok budżetowy 2015
A Ustalenie wyniku budżetowego
B Uzgodnienie wyniku ekonomicznego z wynikiem budżetowym
Niezależne sprawozdanie poświadczające
POŚWIADCZENIE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Zatwierdzenie sprawozdania finansowego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok 2015
Roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok 2015 zostało sporządzone zgodnie z tytułem IX rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Unii Europejskiej, z przyjętymi przez księgowego Komisji zasadami rachunkowości oraz z przyjętymi przeze mnie zasadami i metodami rachunkowości.
Potwierdzam niniejszym, iż jestem odpowiedzialny za przygotowanie i przedstawienie rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego zgodnie z art. 68 rozporządzenia finansowego.
Wszystkie informacje niezbędne do sporządzenia sprawozdania finansowego prezentującego aktywa i pasywa Europejskiego Trybunału Obrachunkowego oraz wykonanie budżetu otrzymałem od urzędnika zatwierdzającego, który poświadczył wiarygodność przekazanych informacji.
Niniejszym poświadczam, że opierając się na wyżej wymienionych informacjach oraz kontrolach, które uznałem za konieczne przed podpisaniem sprawozdania finansowego, uzyskałem wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach sytuację finansową, wyniki transakcji oraz przepływy pieniężne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.
Luksemburg, dnia 19 maja 2016 r.
|
Isidoro RODRÍGUEZ DE LAS PARRAS |
|
Księgowy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
SPRAWOZDANIE Z BADANIA
Do kierownictwa
Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Zbadaliśmy załączone sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, obejmujące bilans na dzień 31 grudnia 2015 r., sprawozdanie z finansowych wyników działalności, rachunek przepływów pieniężnych oraz zestawienie zmian w aktywach netto za rok budżetowy zakończony tego dnia, a także podsumowanie istotnych zasad (polityki) rachunkowości i informacje dodatkowe. Sprawozdanie to znajduje się na s. 5-16.
Odpowiedzialność kierownictwa Trybunału za sprawozdanie finansowe
Kierownictwo jest odpowiedzialne za sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 26 października 2012 r., zwanym dalej "rozporządzeniem finansowym", jak również zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego, a także za kontrolę wewnętrzną, jaką kierownictwo uzna za niezbędną do celów sporządzenia sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem.
Zadania biegłego rewidenta
Naszym zadaniem jest wydanie opinii na temat niniejszego sprawozdania finansowego na podstawie przeprowadzonego przez nas badania. Badanie przeprowadziliśmy zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej w wersji przyjętej przez luksemburską Komisję Nadzoru Sektora Finansowego (Commission de Surveillance du Secteur Financier). Standardy te wymagają, abyśmy działali zgodnie z zasadami etyki oraz zaplanowali i przeprowadzili badanie tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych zniekształceń.
Badanie polega na przeprowadzeniu procedur mających na celu uzyskanie dowodów potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym. Dobór procedur zależy od osądu biegłego rewidenta, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym. Dokonując oceny ryzyka, biegły rewident bierze pod uwagę kontrolę wewnętrzną prowadzoną w badanej organizacji w związku ze sporządzaniem i rzetelną prezentacją rocznego sprawozdania finansowego. Celem tego działania jest dobór procedur badania, które będą odpowiednie w danych okolicznościach, nie zaś wydanie opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej. Badanie obejmuje również ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych dokonanych przez kierownictwo, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
Uważamy, że uzyskane przez nas dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania niniejszej opinii.
Opinia
W naszej opinii sprawozdanie finansowe przedstawia prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2015 r., a także jego wyniku ekonomicznego i przepływów pieniężnych za zakończony tego dnia rok budżetowy, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 26 października 2012 r. (zwanym dalej "rozporządzeniem finansowym"), jak również zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
Luksemburg, dnia 19 maja 2016 r.
|
PricewaterhouseCoopers, Société coopérative |
|
Spółka reprezentowana przez |
|
Rima ADAS |
SPRAWOZDANIE FINANSOWE I INFORMACJE DODATKOWE 1
Bilans
(w EUR) |
|
Informacja dodatkowa |
31 grudnia 2015 |
31 grudnia 2014 |
Aktywa trwałe |
|
|
|
Wartości niematerialne i prawne |
3.1. |
5 021 023 |
4 842 801 |
Rzeczowe aktywa trwałe |
3.2. |
83 145 082 |
88 591 910 |
Należności |
|
- |
- |
|
|
88 166 105 |
93 434 711 |
Aktywa obrotowe |
|
|
|
Należności |
3.3. |
604 313 |
757 924 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych |
3.4. |
7 215 048 |
10 183 273 |
|
|
7 819 361 |
10 941 197 |
Aktywa ogółem |
|
95 985 466 |
104 375 908 |
Zobowiązania krótkoterminowe |
|
|
|
Rezerwy |
3.5. |
50 000 |
27 250 |
Zobowiązania |
3.6. |
6 982 008 |
7 028 142 |
|
|
7 032 008 |
7 055 392 |
Zobowiązania ogółem |
|
7 032 008 |
7 055 392 |
Aktywa netto |
|
88 953 458 |
97 320 516 |
Skumulowana nadwyżka/deficyt |
|
97 320 516 |
30 745 317 |
Wynik ekonomiczny za rok budżetowy |
(8 367 058) |
66 575 199 |
Aktywa netto |
|
88 953 458 |
97 320 516 |
Sprawozdanie z finansowych wyników działalności
(w EUR) |
|
Informacja dodatkowa |
2015 |
2014 |
Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji |
4.1. |
106 700 000 |
114 500 000 |
Dochody z działalności administracyjnej |
4.2. |
19 326 442 |
19 464 086 |
Pozostałe dochody operacyjne |
4.3. |
90 141 |
25 213 |
Dochody operacyjne ogółem |
4.4. |
126 116 583 |
133 989 299 |
Wydatki na personel |
4.5. |
(106 959 858) |
(104 431 815) |
Wydatki związane ze środkami trwałymi |
4.6. |
(6 957 504) |
(6 543 584) |
Inne wydatki administracyjne |
4.7. |
(20 519 950) |
(18 552 871) |
Wydatki operacyjne |
4.8. |
(31 295) |
(23 621) |
Koszty operacyjne ogółem |
|
(134 468 607) |
(129 551 891) |
Nadwyżka/(deficyt) z działalności operacyjnej |
|
(8 352 024) |
4 437 408 |
Dochody finansowe |
4.9. |
14 |
4 947 |
Wydatki finansowe |
4.10. |
(15 048) |
(20 049) |
Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych (- wydatki, + dochody) |
4.11. |
- |
62 152 893 |
Nadwyżka/(deficyt) z działalności pozaoperacyjnej |
4.12. |
(15 034) |
62 137 791 |
Wynik ekonomiczny za rok |
|
(8 367 058) |
66 575 199 |
Rachunek przepływów pieniężnych
(w EUR) |
|
2015 |
2014 |
Wynik ekonomiczny za rok |
(8 367 058) |
66 575 199 |
Działalność operacyjna - korekty |
|
|
Odpisy amortyzacyjne (wartości niematerialne i prawne) |
831 765 |
550 630 |
Odpisy amortyzacyjne (rzeczowe aktywa trwałe) |
6 120 197 |
7 122 924 |
Zwiększenie/(zmniejszenie) stanu rezerw |
22 750 |
(1 199 957) |
(Zwiększenie)/zmniejszenie stanu należności |
153 611 |
(368 750) |
Zwiększenie/(zmniejszenie) stanu zobowiązań |
(46 134) |
(7 252 677) |
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej netto |
(1 284 869) |
65 427 369 |
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej |
|
|
Nabycie rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (-) |
(1 688 898) |
(1 367 492) |
Wpływy ze zbycia aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (+) |
5 542 |
18 520 |
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej netto |
(1 683 356) |
(1 348 972) |
Zwiększenie/(zmniejszenie) stanu świadczeń pracowniczych |
- |
(66 374 932) |
Zwiększenie/(zmniejszenie) stanu środków pieniężnych i innych aktywów pieniężnych netto |
(2 968 225) |
(2 296 535) |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na otwarcie roku budżetowego |
10 183 273 |
12 479 808 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na zamknięcie roku budżetowego |
7 215 048 |
10 183 273 |
Zestawienie zmian w aktywach netto
(w EUR) |
Aktywa netto |
2015 |
2014 |
Saldo na początek roku Wynik ekonomiczny za rok
|
97 320 516 (8 367 058)
|
30 745 317 66 575 199
|
Saldo na koniec roku |
88 953 458 |
97 320 516 |
Zasady (polityka) rachunkowości i informacje dodatkowe do sprawozdania finansowego
Europejski Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") został ustanowiony na mocy traktatu brukselskiego z dnia 22 lipca 1975 r. i rozpoczął działalność w październiku 1977 r. Siedziba Trybunału znajduje się w Luksemburgu.
Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
Misją Trybunału jest przyczynianie się do poprawy zarządzania finansami UE, działanie na rzecz rozliczalności i przejrzystości, a także działanie w charakterze niezależnego strażnika finansowych interesów obywateli Unii. Rolą Trybunału jako niezależnego kontrolera zewnętrznego UE jest sprawdzanie, czy unijne środki są właściwie rozliczane oraz czy są gromadzone i wydawane zgodnie ze stosownymi przepisami i rozporządzeniami, a także czy przynoszą odpowiednią wartość w stosunku do kosztów. |
Trybunał sprawdza, czy budżet Unii Europejskiej został prawidłowo wykonany oraz czy środki unijne zostały zgromadzone i wydane zgodnie z prawem i z zasadami należytego zarządzania finansami. |
Jako instytucja UE zajmująca się kontrolą finansów Unii Trybunał stawia sobie za cel, aby być sprawnie działającą organizacją, która odgrywa zasadniczą rolę w zakresie przemian w dziedzinie kontroli i administracji publicznej. |
Rok budżetowy Trybunału rozpoczyna się 1 stycznia i kończy 31 grudnia.
INFORMACJE BUDŻETOWE ZA ROK BUDŻETOWY 2015