Rezolucja ustawodawcza w sprawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (11296/3/2014 – C8-0294/2014 – 2013/0105(COD)).

Maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty ***II

P8_TA(2015)0046

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (11296/3/2014 - C8-0294/2014 - 2013/0105(COD))

(Zwykła procedura ustawodawcza: drugie czytanie)

(2016/C 316/30)

(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając stanowisko Rady w pierwszym czytaniu (11296/3/2014 - C8-0294/2014),
-
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 11 lipca 2013 r. 1 ,
-
uwzględniając swoje stanowisko przyjęte w pierwszym czytaniu 2 dotyczące wniosku Komisji przedstawionego Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2013)0195),
-
uwzględniając zobowiązanie Komisji, podjęte podczas posiedzenia plenarnego Parlamentu Europejskiego, do przyjęcia stanowiska uchwalonego przez Parlament w drugim czytaniu, oraz zobowiązanie przedstawiciela Rady, przekazane pismem z dnia 18 grudnia 2014 r., do zatwierdzenia tego stanowiska, zgodnie z artykułem 294 ust. 8 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 294 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art.69 Regulaminu,
-
uwzględniając zalecenie do drugiego czytania przedstawione przez Komisję Transportu i Turystyki (A8-0032/2015),
1.
przyjmuje poniższe stanowisko w drugim czytaniu;
2.
przyjmuje do wiadomości oświadczenie Komisji załączone do niniejszej rezolucji;
3.
proponuje, by akt ten był cytowany jako "dyrektywa Leichtfrieda i Lupiego w sprawie obciążeń i wymiarów pojazdów użytkowych" 3 ;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji, a także parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK

Oświadczenie Komisji w sprawie przeglądu ram homologacji typu

Odstępstwo dotyczące maksymalnej długości całkowitej aerodynamicznych kabin i aerodynamicznych urządzeń montowanych w tylnej części pojazdów ciężarowych, przewidziane w nowej dyrektywie w sprawie maksymalnych obciążeń i wymiarów pojazdów ciężarowych (zmieniającej dyrektywę 96/53/WE), wymaga zmian w ramach prawnych homologacji typu (a mianowicie w rozporządzeniu (WE) nr 661/2009 i rozporządzeniu (UE) nr 1230/2012).

Komisja przeprowadza obecnie przegląd rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w celu zwiększenia ogólnego bezpieczeństwa pojazdów. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 661/2009 Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w 2015 r. sprawozdanie obejmujące, w razie potrzeby, wnioski dotyczące zmiany niniejszego rozporządzenia lub innych właściwych aktów prawnych Unii, odnoszące się do uwzględniania kolejnych nowych aspektów bezpieczeństwa, w szczególności w przypadku pojazdów ciężarowych. Komisja zamierza zaproponować niezbędne zmiany po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi stronami, a w razie potrzeby po sporządzeniu oceny skutków, najpóźniej do 2016 r.

1 Dz.U. C 327 z 12.11.2013, s. 133.
2 Teksty przyjęte dnia 15.4.2014, P7_TA(2014)0353.
3 Jörg Leichtfried i Maurizio Lupi prowadzili negocjacje dotyczące aktu w imieniu, odpowiednio, Parlamentu i Rady.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.316.215/1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza w sprawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (11296/3/2014 – C8-0294/2014 – 2013/0105(COD)).
Data aktu: 10/03/2015
Data ogłoszenia: 30/08/2016