Pomoc państwa - Dania - Pomoc państwa SA.34720 (2015/C) (ex 2013/NN) - restrukturyzacja Vestjysk Bank - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - DANIA
Pomoc państwa SA.34720 (2015/C) (ex 2013/NN) - restrukturyzacja Vestjysk Bank

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 220/04)

(Dz.U.UE C z dnia 17 czerwca 2016 r.)

Pismem z dnia 4 grudnia 2015 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Królestwo Danii o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission,

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Bruxelles/Brussel

Faks: + 32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom duńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

PROCEDURA

W dniu 25 kwietnia 2012 r. Komisja tymczasowo zatwierdziła trzy środki pomocy państwa przyznane przez państwo duńskie na rzecz Vestjysk Bank i Aarhus Lokalbank 1 , które wynosiły 8 941 mln DKK (1,2 mld EUR) (decyzja w sprawie pomocy na ratowanie 2 ) i były zgodne z zasadami pomocy państwa obowiązującymi w 2012 r. Zgodnie z decyzją w sprawie pomocy na ratowanie Dania zobowiązała się do przedłożenia w ciągu sześciu miesięcy od daty wydania decyzji planu restrukturyzacji Vestjysk mającego przywrócić rentowność banku, w tym do przyjęcia środków zapewniających odpowiedni podział obciążeń oraz środków służących ograniczeniu zakłóceń konkurencji. W dniu 18 kwietnia 2012 r. przedstawiono Komisji wstępny plan restrukturyzacji, a w dniach 5 września 2014 r., 12 listopada 2014 r., 9 lutego 2015 r. i 10 czerwca 2015 r. przesłano Komisji zmienione wersje planu restrukturyzacji.

OPIS

Vestjysk bank jest obecnie dziesiątym pod względem wielkości bankiem w Danii, a jego filie znajdują się głównie w Jutlandii i Funen. Vestjysk Bank jest notowany na giełdzie kopenhaskiej. W czerwcu 2015 r. całkowity bilans banku wynosił 22 102 mln DKK.

W 2012 r. Vestjysk bank otrzymał środki pomocy państwa w postaci: 1. zastrzyku kapitałowego w wysokości 166 mln DKK (22 mln EUR); 2. sprzedaży na rzecz duńskiego banku centralnego mniejszościowych udziałów o wartości 175 mln DKK (23 mln EUR), jakie bank posiada w duńskiej instytucji kredytowej zajmującej się kredytami hipotecznymi; oraz 3. indywidualnych gwarancji państwa na nowe obligacje maksymalnie do kwoty 6 800 mln DKK (906 mln EUR). Środki pomocy państwa wyniosły łącznie 8 941 mln DKK (1,2 mld EUR).

W decyzji w sprawie pomocy na ratowanie zaznaczono, że w kontekście środków pomocy plan restrukturyzacji powinien wykazać długoterminową rentowność banku. Zmienione wersje planu restrukturyzacji skupiały się na: prognozach bilansu zysków i strat banku, zakładających między innymi, że bank nadal będzie zmniejszał znaczna strata z tytułu utraty wartości oraz koszty operacyjne z tytułu przywrócenia rentowności.

OCENA

Decyzja w sprawie ratowania opierała się na art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE przewidującym "zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego", a w szczególności na komunikacie bankowym z 2008 r. 3 oraz komunikacie w sprawie przedłużenia z 2011 r. 4 .

Plan restrukturyzacji musi być zgodny z komunikatem w sprawie restrukturyzacji 5 , który stanowi, że bank osiąga długoterminową rentowność, jeśli jest w stanie konkurować o kapitał na rynku na podstawie własnych osiągnięć zgodnie z odpowiednimi wymogami prawnymi. W związku z tym bank musi pokryć wszystkie swoje koszty oraz wypracować odpowiedni zwrot z kapitału własnego z uwzględnieniem profilu ryzyka banku, jak również w określonym terminie zwrócić otrzymaną pomoc państwa lub zapewnić odpowiednie jej wynagrodzenie. Przywrócenie rentowności powinno wynikać przede wszystkim ze środków wewnętrznych. Należy również podać przyczyny problemów banku i jego słabe punkty oraz wyjaśnić, w jaki sposób można je rozwiązać poprzez restrukturyzację.

Na obecnym etapie Komisja nie jest w stanie stwierdzić, czy obecny plan restrukturyzacji umożliwi powrót Vestjysk bank jako całości do długoterminowej rentowności oraz spłatę pomocy państwa. Ocena taka wynika ze stwierdzenia, że projekt planu restrukturyzacji zawiera wiele niedociągnięć. Znaczne straty z tytułu utraty wartości kredytów w obszarze rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa i rybactwa, jednym z głównych obszarów działalności banku, w połączeniu z dużą presją konkurencyjną na marże wskazują na to, że nadal wywierana jest presja na profil ryzyka banku i jego długoterminową rentowność.

Obecnego plan restrukturyzacji budzi ponadto zastrzeżenia, gdyż nie zawiera wystarczających informacji mogących zapewnić przywrócenie rentowności banku, nie pozwala także Komisji stwierdzić, że ograniczono do minimum zakłócenia konkurencji. Komisja stwierdza także, że w przypadku jednej z transakcji odkupu przeprowadzonych przez bank podział obciążeń był niewystarczający.

W związku z tym Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

TEKST PISMA

grafika

1 W dniu 28 lutego Vestjysk Bank i Arhus Vestjysk Lokalbank połączyły się, tworząc Vestjysk bank, z uwagi na to, że po połączeniu Aarhus Lokalbank przestał istnieć.
2 Decyzja Komisji w sprawie SA.34423 (Dz.U. C 348 z 3.10.2014, s. 2).
3 Komunikat Komisji - Zastosowanie zasad pomocy państwa do środków podjętych w odniesieniu do instytucji finansowych w kontekście obecnego, globalnego kryzysu finansowego, Dz.U. C 270 z 25.10.2008, s. 8 ("komunikat bankowy z 2008 r."), który obowiązywał w momencie przyznania przedmiotowej pomocy.
4 Zob. komunikat Komisji w sprawie stosowania od dnia 1 stycznia 2012 r. reguł pomocy państwa w odniesieniu do środków wsparcia na rzecz banków w kontekście kryzysu finansowego (komunikat w sprawie przedłużenia z 2011 r.) (Dz.U. C 356 z 6.12.2011, s. 7).
5 Komunikat Komisji w sprawie przywrócenia rentowności i oceny środków restrukturyzacyjnych stosowanych w sektorze finansowym w dobie kryzysu zgodnie z regułami pomocy państwa (Dz.U. C 195 z 19.8.2009, s. 9).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.220.23

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Dania - Pomoc państwa SA.34720 (2015/C) (ex 2013/NN) - restrukturyzacja Vestjysk Bank - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 17/06/2016
Data ogłoszenia: 17/06/2016