(CON/2016/15)(2016/C 195/01)
(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2016 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 8 marca 2016 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z ofertą publiczną lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych 1 (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt rozporządzenia zawiera postanowienia mające wpływ na zadania Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) dotyczące urzeczywistniania polityki pieniężnej oraz przyczyniania się do należytego wykonywania polityk prowadzonych przez właściwe władze w odniesieniu do stabilności systemu finansowego, zgodnie z art. 127 ust. 2 tiret pierwsze i art. 127 ust. 5 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie z art. 17 ust. 5 zdanie pierwsze Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Celem projektu rozporządzenia jest zapewnienie ochrony inwestorów i sprawności rynku, a tym samym wzmocnienie jednolitego rynku kapitałowego 5 . W tym celu informacje udostępniane inwestorom muszą być "wystarczające i obiektywne" oraz powinny być przedstawiane w "zrozumiałej, zwięzłej formie umożliwiającej łatwą analizę" 6 . Informacje te powinny zawierać unikalny identyfikator zarówno papieru wartościowego, jak i emitenta. EBC, jak podkreślano dotychczas 7 , zdecydowanie popiera wykorzystanie uzgodnionych na poziomie międzynarodowym standardów, takich jak ISIN i LEI. Jednoznaczna identyfikacja emitentów, oferujących oraz gwarantów papierów wartościowych objętych ofertą publiczną lub dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym może się powieść wyłącznie w przypadku wykorzystania międzynarodowych standardów, takich jak ISIN oraz globalny LEI.
Po pierwsze, numer ISIN, który jednoznacznie identyfikuje emisję papierów wartościowych, jest powszechnie stosowanym identyfikatorem, szeroko wykorzystywanym na rynkach finansowych. Konieczność wykorzystania jednoznacznego identyfikatora papierów wartościowych potwierdzona jest w projekcie rozporządzenia, w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 809/2004 8 oraz w rozporządzeniu (UE) 2015/2365 9 . Na podstawie projektu rozporządzenia podsumowanie prospektu emisyjnego powinno zawierać rozdział prezentujący kluczowe informacje dotyczące papierów wartościowych, który powinien zawierać "kod identyfikujący papiery wartościowe" 10 . W podobny sposób, rozporządzenie (WE) nr 809/2004 stanowi, że prospekty emisyjne dla dłużnych papierów wartościowych i instrumentów pochodnych muszą zawierać "opis typu i rodzaju oferowanych lub dopuszczanych do obrotu papierów wartościowych, włącznie z kodem ISIN ... lub innym podobnym kodem identyfikacyjnym papierów wartościowych" 11 . Charakter takich alternatywnych kodów identyfikujących papiery wartościowe nie został dookreślony, co pozostawiło do interpretacji możliwość uznania za alternatywę kodów o ograniczonym zastosowaniu. Ten brak uszczegółowienia ogranicza przydatność takich informacji dla inwestora i stanowi barierę dla rozwoju unii rynków kapitałowych. Wreszcie, rozporządzenie (UE) 2015/2365 stanowi, że gdy transakcje finansowe z użyciem papierów wartościowych są zgłaszane, muszą one zawierać m.in. numer ISIN tych papierów wartościowych 12 . Zdecydowana większość dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych w strefie euro posiada kod ISIN, podczas gdy papiery wartościowe nieposiadające kodu ISIN są generalnie skoncentrowane na określonych rynkach i sektorach wykorzystywanych na szczególne potrzeby. Dostępne informacje wskazują, że w niektórych okolicznościach emisja papierów wartościowych bez kodu ISIN może być powodowana ograniczeniem możliwości śledzenia takich operacji, przy jednoczesnym umożliwieniu wykorzystania korzyści wynikających z reżimu prawnego dłużnych papierów wartościowych. Dodatkowo, istnieją obawy, że papiery wartościowe bez kodu ISIN mogłyby być emitowane w celu uniknięcia ujawniania informacji nadzorcom lub osobom odpowiedzialnym za wyznaczanie kierunków polityki. Z tych powodów EBC zaleca usunięcie wszelkich istniejących luk informacyjnych celem zapewnienia równych warunków konkurencji na różnych rynkach oraz w różnych jurysdykcjach poprzez wprowadzenie obowiązku zawierania kodu ISIN w prospektach emisyjnych dla papierów wartościowych, które są objęte projektem rozporządzenia.
Po drugie, EBC wspiera wykorzystanie globalnego systemu LEI wprowadzonego przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) 13 w sposób zgodny z zaleceniami Rady Stabilności Finansowej 14 . Globalny kod LEI umożliwia jednoznaczną identyfikację emitentów, oferujących oraz gwarantów papierów wartościowych, dostarczając inwestorowi kluczowych informacji. Dodatkowo, wykorzystanie globalnego kodu LEI rośnie szybko w odniesieniu do identyfikacji osób prawnych i struktur, w związku z czym EBC uznaje za uzasadnione rozszerzenie wykorzystania tego kodu poprzez wprowadzenie obowiązku zawierania globalnego kodu LEI w prospektach emisyjnych lub dokumentach rejestracyjnych papierów wartościowych objętych projektem rozporządzenia.
EBC jest zdania, że obowiązek zgłaszania numeru ISIN i globalnego kodu LEI powinien być ustanowiony zarówno w projekcie rozporządzenia, jak i wszelkich związanych z nim aktach delegowanych Komisji wdrażających ten projekt, które to akty Komisja zobowiązana jest przyjąć aby określić format prospektów emisyjnych 15 . EBC przedstawia propozycje zmian w tym zakresie 16 .
1 COM(2015) 583 final.
2 Dyrektywa 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniająca dyrektywę 2001/34/WE (Dz.U. L 345 z 31.12.2003, s. 64).
3 Zob. art. 1 ust. 2 lit. b) projektu rozporządzenia.
4 Zob. art. 1 ust. 2 lit. c) projektu rozporządzenia.
5 Zob. motyw 7 projektu rozporządzenia.
6 Zob. motyw 21 projektu rozporządzenia.
7 Zob. szósty akapit pkt 2.4 opinii EBC CON/2014/49 w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zgłaszania transakcji finansowania papierów wartościowych oraz przejrzystości tych transakcji. Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
8 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonujące dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy, włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz rozpowszechniania reklam (Dz.U. L 149 z 30.4.2004, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1).
10 Zob. art. 7 ust. 7 lit. a) tiret pierwsze projektu rozporządzenia.
11 Zob. pkt 4.1 załącznika III, pkt 4.1 załącznika V, pkt 4.1.1 załącznika XII, pkt 4.2 załącznika XIII rozporządzenia (WE) nr 809/2004.
12 Zob. art. 4 ust. 10 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/2365.
13 Zob. zalecenie EBC w sprawie wykorzystania identyfikatora podmiotów prawnych (LEI) (EBA/REC/2014/01) dostępne na stronie internetowej EBA pod adresem: www.eba.europa.eu oraz dokument dotyczący pytań i odpowiedzi pt. "Wdrożenie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (EMIR)" (ESMA/2016/242), 4 lutego 2016 r., s. 73, dostępny na stronie internetowej ESMA pod adresem www.esma.europa.eu.
14 Zob. raport Rady Stabilności Finansowej pt. "A Global Legal Entity Identifier for Financial Markets" z 8 czerwca 2012 r. dostępny na stronie internetowej Rady Stabilności Finansowej pod adresem: www.financialstabilityboard.org.
15 Zob. art. 13 i 42 projektu rozporządzenia.
16 Zob. proponowane zmiany nr 2, 3, 4 i 5 zawarte w załączniku do niniejszej opinii.
17 Por. art. 20 ust. 6 projektowanego rozporządzenia.
18 Zob. proponowaną zmianę nr 6 w załączniku do niniejszej opinii.
19 Zob. proponowaną zmianę nr 1 w załączniku do niniejszej opinii.
20 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1).