(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2016 r.)
ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,
Kontekst współpracy pomiędzy Ukrainą i UE w sektorze energii
Gaz łupkowy oraz metan - zwane gazami ze źródeł niekonwencjonalnych - mają istotne znaczenie dla budowy zasobów węglowodorów i zwiększenia niezależności energetycznej Ukrainy.
Pod pojęciem węglowodorów niekonwencjonalnych rozumie się gaz łupkowy, gaz w skałach zbiornikowych (lub gaz typu występującego w basenie centralnym) oraz pokłady ropy łupkowej, metan z pokładów węgla i hydraty gazowe. Na Ukrainie istnieją perspektywy zagospodarowania złóż węglowodorów niekonwencjonalnych wszystkich typów.
Według dotychczasowych szacunków rozmaitych ekspertów wielkość zasobów gazu łupkowego nadających się do wydobycia na Ukrainie wynosi od 7 do 15 bilionów m3. Większość ekspertów jest zgodna co do tego, że Ukraina zajmuje czwarte miejsce w Europie pod względem wielkości zasobów gazu łupkowego (po Polsce, Francji i Norwegii).
Jednym z głównych czynników nieodzownych dla funkcjonowania ukraińskiej gospodarki jest zaspokojenie krajowego zapotrzebowania na zasoby mineralne, przede wszystkim paliwo i energię. Oprócz samego zmniejszenia poziomu konsumpcji energii, priorytet należy nadać także rozwojowi nowych technologii poszukiwania, wydobycia i eksploatacji innych naturalnych źródeł energii, w tym źródeł niekonwencjonalnych.
Aby móc wydobywać gaz łupkowy, konieczne jest wdrożenie nowoczesnych technologii odkrywania, badania, intensyfikacji (w tym użycia intensywnego wieloetapowego szczelinowania) oraz eksploatacji złóż, a także przyciągnięcie wymaganych znacznych inwestycji, których Ukraina nie posiada.
Współpraca między Ukrainą a Unią Europejską w sektorze energii prowadzona jest na podstawie umowy o stowarzyszeniu między UE a Ukrainą, programu stowarzyszeniowego, protokołu ustaleń dotyczącego warunków współpracy energetycznej między UE a Ukrainą oraz Traktatu o Wspólnocie Energetycznej.
Eksploatację zasobów węglowodorów niekonwencjonalnych, a w szczególności gazu łupkowego utrudnia również szereg innych czynników, w tym brak ustawodawstwa regulującego wydobycie surowców tego rodzaju.
Ukraina jako członek Wspólnoty Energetycznej jest zobowiązana do wdrożenia trzeciego pakietu energetycznego. Ukraina obecnie reformuje swój sektor energetyczny oraz harmonizuje ustawodawstwo zgodnie z poczynionymi zobowiązaniami. Do najnowszych postępów należy przyjęcie ustawy o rynku gazu ziemnego, służącej utworzeniu sprawnego i konkurencyjnego środowiska w tym sektorze.
W dążeniu do przeprowadzenia reform sektorowych w 2015 r. Ukraina przyjęła zamiar opracowania i przyjęcia zbioru aktów prawnych liberalizujących rynki gazu i energii elektrycznej.
Ukraińskie Ministerstwo Energetyki i Przemysłu Węglowego, we współpracy z Sekretariatem Wspólnoty Energetycznej, przygotowało w szczególności projekt ustawy o rynku gazu ziemnego zgodny z dyrektywą 2009/73/WE dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego oraz rozporządzeniem (WE) nr 715/2009 w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego.
Wspomniana ustawa określa ramy prawne reformy sektora gazu oraz plan jej wdrożenia zgodnie z europejskim prawodawstwem energetycznym, w tym z unormowaniami trzeciego pakietu energetycznego.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.193.13 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rozwój polityki dotyczącej gazu ze źródeł niekonwencjonalnych i jego potencjalnego wpływu na rynki energii w UE oraz w krajach partnerskich Europy Wschodniej. |
| Data aktu: | 22/03/2016 |
| Data ogłoszenia: | 31/05/2016 |