(2016/C 193/03)(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2016 r.)
ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,
Kontekst współpracy pomiędzy Ukrainą i UE w sektorze energii
Gaz łupkowy oraz metan - zwane gazami ze źródeł niekonwencjonalnych - mają istotne znaczenie dla budowy zasobów węglowodorów i zwiększenia niezależności energetycznej Ukrainy.
Pod pojęciem węglowodorów niekonwencjonalnych rozumie się gaz łupkowy, gaz w skałach zbiornikowych (lub gaz typu występującego w basenie centralnym) oraz pokłady ropy łupkowej, metan z pokładów węgla i hydraty gazowe. Na Ukrainie istnieją perspektywy zagospodarowania złóż węglowodorów niekonwencjonalnych wszystkich typów.
Według dotychczasowych szacunków rozmaitych ekspertów wielkość zasobów gazu łupkowego nadających się do wydobycia na Ukrainie wynosi od 7 do 15 bilionów m3. Większość ekspertów jest zgodna co do tego, że Ukraina zajmuje czwarte miejsce w Europie pod względem wielkości zasobów gazu łupkowego (po Polsce, Francji i Norwegii).
Jednym z głównych czynników nieodzownych dla funkcjonowania ukraińskiej gospodarki jest zaspokojenie krajowego zapotrzebowania na zasoby mineralne, przede wszystkim paliwo i energię. Oprócz samego zmniejszenia poziomu konsumpcji energii, priorytet należy nadać także rozwojowi nowych technologii poszukiwania, wydobycia i eksploatacji innych naturalnych źródeł energii, w tym źródeł niekonwencjonalnych.
Aby móc wydobywać gaz łupkowy, konieczne jest wdrożenie nowoczesnych technologii odkrywania, badania, intensyfikacji (w tym użycia intensywnego wieloetapowego szczelinowania) oraz eksploatacji złóż, a także przyciągnięcie wymaganych znacznych inwestycji, których Ukraina nie posiada.
Współpraca między Ukrainą a Unią Europejską w sektorze energii prowadzona jest na podstawie umowy o stowarzyszeniu między UE a Ukrainą, programu stowarzyszeniowego, protokołu ustaleń dotyczącego warunków współpracy energetycznej między UE a Ukrainą oraz Traktatu o Wspólnocie Energetycznej.
Eksploatację zasobów węglowodorów niekonwencjonalnych, a w szczególności gazu łupkowego utrudnia również szereg innych czynników, w tym brak ustawodawstwa regulującego wydobycie surowców tego rodzaju.
Ukraina jako członek Wspólnoty Energetycznej jest zobowiązana do wdrożenia trzeciego pakietu energetycznego. Ukraina obecnie reformuje swój sektor energetyczny oraz harmonizuje ustawodawstwo zgodnie z poczynionymi zobowiązaniami. Do najnowszych postępów należy przyjęcie ustawy o rynku gazu ziemnego, służącej utworzeniu sprawnego i konkurencyjnego środowiska w tym sektorze.
W dążeniu do przeprowadzenia reform sektorowych w 2015 r. Ukraina przyjęła zamiar opracowania i przyjęcia zbioru aktów prawnych liberalizujących rynki gazu i energii elektrycznej.
Ukraińskie Ministerstwo Energetyki i Przemysłu Węglowego, we współpracy z Sekretariatem Wspólnoty Energetycznej, przygotowało w szczególności projekt ustawy o rynku gazu ziemnego zgodny z dyrektywą 2009/73/WE dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego oraz rozporządzeniem (WE) nr 715/2009 w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego.
Wspomniana ustawa określa ramy prawne reformy sektora gazu oraz plan jej wdrożenia zgodnie z europejskim prawodawstwem energetycznym, w tym z unormowaniami trzeciego pakietu energetycznego.
1 Przyjęto w dniu 22 marca 2016 r. w Brukseli (Belgia).
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0094.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0088.
4 Dz.U. C 332 E z 15.11.2013, s. 28.
5 Dz.U. L 164 z 30.6.1994, s. 3.
6 Dz.U. L 39 z 8.2.2014, s. 72.