Zmiana zalecenia ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych.

ZALECENIE EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 21 marca 2016 r.
zmieniające zalecenie ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych (ERRS/2016/2)

(2016/C 140/01)

(Dz.U.UE C z dnia 21 kwietnia 2016 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), d) i f) oraz art. 16-18,

uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 20 grudnia 2012 r. Rada Generalna Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) przyjęła zalecenie ERRS/2012/2 3 . Zalecenie to ma na celu zachęcenie do tworzenia stabilnych struktur finansowania instytucji kredytowych.

(2) Aby umożliwić osiągnięcie celów zalecenia ERRS/2012/2 wymaga się od właściwych organów krajowych, krajowych organów nadzoru makroostrożnościowego oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) podjęcia określonych działań w terminach wyznaczonych w dziale 2 pkt 3 zalecenia ERRS/2012/2.

(3) W dniu 16 września 2014 r. Raga Ogólna podjęła decyzję o wydłużeniu niektórych terminów o okres od sześciu do 12 miesięcy. Stosownie do zmienionych terminów EUNB przekaże ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(5) zawartego w zaleceniu ERRS/2012/2 do dnia 31 marca 2016 r. oraz przekaże ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe do 30 czerwca 2016 r. Sprawozdania te powinny powstać w oparciu o dane dotyczące planów finansowania, przekazane EUNB przez właściwe organy krajowe. EUNB oświadczył jednak, że nie będzie możliwe spełnienie wymogów czasowych z powodu opóźnień w dostarczaniu danych.

(4) Nadrzędnym celem ERRS jest zapobieganie, w sposób terminowy i skuteczny, ryzyku systemowemu lub ograniczanie tego ryzyka. Rada Ogólna stoi na stanowisku, że połączenie sprawozdania okresowego oraz sprawozdania końcowego w sprawie zalecenia A(5) w jedno sprawozdania przekazywane przez EUNB oraz przedłużenie terminu na przekazanie tego sprawozdania ERRS i Radzie o kolejne 12 miesięcy nie zagrozi prawidłowemu funkcjonowaniu rynków finansowych, ani nie stworzy wrażenia, że zalecenie A(5) nie zostanie wdrożone.

(5) Rada Ogólna powinna zatem przedłużyć odpowiedni termin celem zapewnienia EUNB wystarczającego czasu na podjęcie kroków koniecznych do wdrożenia zalecenia A(5).

(6) Zalecenie EBC/2012/2 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

W zaleceniu ERRS/2012/2 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w dziale 2 pkt 3 ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zalecenie A - krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego, krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe oraz EUNB przekazują informacje zgodnie z następującym harmonogramem:

a) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1) i A(2);

b) do dnia 31 lipca 2016 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie zaleceń A(1) i A(2);

c) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(3);

d) do dnia 30 września 2016 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(3);

e) do dnia 30 czerwca 2014 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie wytyczne, o których mowa w zaleceniu A(4);

f) do dnia 31 marca 2017 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie sprawozdanie w sprawie implementacji zalecenia A(5).";

2)
w załączniku pkt V.1.3.1 otrzymuje brzmienie:

"V.1.3.1. Terminy

Krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego, krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe oraz EUNB zgodnie z następującym harmonogramem informują ERRS oraz Radę o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie lub we właściwy sposób uzasadniają niepodjęcie takich działań:

a) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1) i A(2);

b) do dnia 31 lipca 2016 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie zaleceń A(1) i A(2);

c) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(3);

d) do dnia 30 września 2016 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(3);

e) do dnia 30 czerwca 2014 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie wytyczne, o których mowa w zaleceniu A(4);

f) do dnia 31 marca 2017 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie sprawozdanie w sprawie implementacji zalecenia A(5).".

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 21 marca 2016 r.

Mario DRAGHI
Przewodniczący ERRS
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
2 Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.
3 Zalecenie ERRS/2012/2 Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania instytucji kredytowych (Dz.U. C 119 z 25.4.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.140.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zmiana zalecenia ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych.
Data aktu: 21/03/2016
Data ogłoszenia: 21/04/2016
Data wejścia w życie: 21/03/2016