(2016/C 140/01)(Dz.U.UE C z dnia 21 kwietnia 2016 r.)
RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), d) i f) oraz art. 16-18,
uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 20 grudnia 2012 r. Rada Generalna Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) przyjęła zalecenie ERRS/2012/2 3 . Zalecenie to ma na celu zachęcenie do tworzenia stabilnych struktur finansowania instytucji kredytowych.
(2) Aby umożliwić osiągnięcie celów zalecenia ERRS/2012/2 wymaga się od właściwych organów krajowych, krajowych organów nadzoru makroostrożnościowego oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) podjęcia określonych działań w terminach wyznaczonych w dziale 2 pkt 3 zalecenia ERRS/2012/2.
(3) W dniu 16 września 2014 r. Raga Ogólna podjęła decyzję o wydłużeniu niektórych terminów o okres od sześciu do 12 miesięcy. Stosownie do zmienionych terminów EUNB przekaże ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(5) zawartego w zaleceniu ERRS/2012/2 do dnia 31 marca 2016 r. oraz przekaże ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe do 30 czerwca 2016 r. Sprawozdania te powinny powstać w oparciu o dane dotyczące planów finansowania, przekazane EUNB przez właściwe organy krajowe. EUNB oświadczył jednak, że nie będzie możliwe spełnienie wymogów czasowych z powodu opóźnień w dostarczaniu danych.
(4) Nadrzędnym celem ERRS jest zapobieganie, w sposób terminowy i skuteczny, ryzyku systemowemu lub ograniczanie tego ryzyka. Rada Ogólna stoi na stanowisku, że połączenie sprawozdania okresowego oraz sprawozdania końcowego w sprawie zalecenia A(5) w jedno sprawozdania przekazywane przez EUNB oraz przedłużenie terminu na przekazanie tego sprawozdania ERRS i Radzie o kolejne 12 miesięcy nie zagrozi prawidłowemu funkcjonowaniu rynków finansowych, ani nie stworzy wrażenia, że zalecenie A(5) nie zostanie wdrożone.
(5) Rada Ogólna powinna zatem przedłużyć odpowiedni termin celem zapewnienia EUNB wystarczającego czasu na podjęcie kroków koniecznych do wdrożenia zalecenia A(5).
(6) Zalecenie EBC/2012/2 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
W zaleceniu ERRS/2012/2 wprowadza się następujące zmiany: