Opinia nr 2/2014 (przedstawiona na mocy art. 336 TFUE) dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur oraz wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur.

OPINIA NR 2/2014

(przedstawiona na mocy art. 336 TFUE)

dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur

oraz

wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur

(2014/C 94/02)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2014 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 336,

uwzględniając regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwany dalej "regulaminem pracowniczym") 1 ,

uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-63/12 z dnia 19 listopada 2013 r.,

uwzględniając wnioski Komisji z dnia 10 grudnia 2013 r. 2 ,

uwzględniając wniosek Rady o wydanie do dnia 5 marca 2014 r. opinii w sprawie wyżej wymienionych wniosków, który wpłynął do Trybunału w dniu 26 lutego 2014 r.,

uwzględniając wniosek Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii w sprawie wyżej wymienionych wniosków, który wpłynął do Trybunału w dniu 3 marca 2014 r.,

mając na uwadze, że zgodnie z art. 65 regulaminu pracowniczego wynagrodzenie urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej jest aktualizowane co roku przy uwzględnieniu polityki gospodarczej i społecznej Unii,

mając na uwadze, że jak dotąd nie dokonano dostosowań za lata 2011 i 2012,

mając na uwadze, że w wyroku w sprawie C-63/12 dotyczącej dostosowania za rok 2011 Trybunał Sprawiedliwości podkreślił 3 , że jeżeli na podstawie obiektywnych danych przedłożonych przez Komisję Rada stwierdzi, że ma miejsce poważne i nagłe pogorszenie sytuacji gospodarczej i społecznej w Unii w rozumieniu art. 10 załącznika XI do regulaminu pracowniczego, Komisja zobowiązana jest przedstawić Parlamentowi i Radzie odpowiednie wnioski na podstawie tego artykułu. W tej sytuacji przysługuje jej jednak własne uznanie co do treści tych wniosków, tj. tego, jakie działania są jej zdaniem odpowiednie, biorąc pod uwagę daną sytuację gospodarczą i społeczną, a także w stosownych przypadkach inne czynniki, które należy uwzględnić, np. dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi, a w szczególności wymogi dotyczące naboru,

mając na uwadze, że sprawa C-86/13 dotycząca dostosowania za rok 2012 wciąż jest w toku,

mając na uwadze, że Komisja za odpowiednie uznaje dostosowanie wynagrodzeń i emerytur w Belgii i Luksemburgu o 0,9 % ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. i o kolejne 0,9 % ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r.,

mając na uwadze, że jako podstawę swoich wniosków Komisja przywołuje przepisy "klauzuli wyjątkowej" (dawny art. 10 załącznika XI do regulaminu pracowniczego) oraz przewidziany w niej margines uznania,

mając na uwadze, że zmiany w regulaminie pracowniczym dotyczące procedury rocznej aktualizacji wynagrodzeń zostały przyjęte i weszły w życie 4 sześć tygodni przed przedłożeniem przez Komisję wniosków, które stanowią przedmiot niniejszej opinii,

mając na uwadze, że obowiązująca wcześniej "klauzula wyjątkowa" została zastąpiona przez "ograniczenie wzrostu płac i klauzule wyjątkowe" (art. 10 i 11 załącznika XI do regulaminu pracowniczego),

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:

1.
Trybunał zauważa, że w odniesieniu do treści wniosków w sprawie dostosowania wynagrodzeń i emerytur Komisja powołuje się na margines uznania.
2.
Trybunał odnotowuje, że brzmienie motywu 3 w obydwu wnioskach może prowadzić do nieporozumień, ponieważ nie wprowadzono w nim wyraźnego rozróżnienia pomiędzy utratą siły nabywczej a dostosowaniem nominalnych wynagrodzeń i emerytur. Ponadto nie jest wystarczająco jasne, na jakiej podstawie obliczono proponowane dostosowania w wysokości 0,9 %.
3.
Trybunał zwraca uwagę, że "klauzula wyjątkowa" stanowiąca podstawę wniosków Komisji przestała obowiązywać.
4.
Trybunał sugeruje rozważenie, czy w celu dokonania zaległych aktualizacji rocznych za lata 2011 i 2012 można by wykorzystać obecnie obowiązujące przepisy załącznika XI do regulaminu pracowniczego oraz, w razie potrzeby, przepisy dotyczące ograniczenia wzrostu płac i klauzule wyjątkowe zawarte w tym załączniku. W przepisach tych określono procedurę, która opiera się na zweryfikowanych i obiektywnych danych.
5.
Trybunał zauważa, że proponowane dostosowania będą wymagać udostępnienia środków budżetowych.

Niniejsza opinia została przyjęta przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 3 marca 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
1 Rozporządzenie nr 31/EWG, 11/EWEA ustanawiające regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. 45 z 14.6.1962, s. 1385/62).
2 COM(2013) 895 final i COM(2013) 896 final.
3 Zob. pkt 74 wyroku.
4 Zob. art. 1 pkt 44 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniającego regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15).

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.94.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia nr 2/2014 (przedstawiona na mocy art. 336 TFUE) dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur oraz wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur.
Data aktu: 03/03/2014
Data ogłoszenia: 31/03/2014