Raport „Kobiety na rynku pracy 2024” stworzony przez Hays Poland wskazuje, że kobiety i mężczyźni zdecydowanie inaczej postrzegają równość szans na awans i sprawiedliwe wynagrodzenie. 56 proc. respondentek przyznało, że ich zdaniem ze względu na płeć nie każdy ma takie same możliwości starania się o wyższe stanowisko. Podobnej odpowiedzi udzieliło zaledwie 21 proc. ankietowanych mężczyzn, co pokazuje w dalszym ciągu widoczną skalę problemu.

Czytaj również: Kobiety w „męskich” branżach? Które sektory mają najlepsze polityki różnorodności>>

Kobiety nie czują równego traktowania

41 proc. respondentek uważa, że szanse są równe, podczas gdy wśród mężczyzn jest to aż 72 proc. badanych. Podobnie kształtują się odpowiedzi dotyczące sprawiedliwego wynagrodzenia na podobnych stanowiskach. Zaledwie 38 proc. kobiet przyznało, że czuje się sprawiedliwie wynagradzana bez względu na płeć. Wśród ankietowanych mężczyzn było to blisko dwa razy więcej (69 proc.).

- Kobiety nie mają takich samych możliwości awansu jak mężczyźni. Jest to związane z uwarunkowaniami biologicznymi, historycznymi i kulturowymi. Według „Global Gender Gap Raport”, corocznego raportu World Economic Forum, przy obecnym tempie zmian, kobiety i mężczyźni będą mieli równe prawa i szanse w Polsce za 67 lat i za 131 lat na świecie. Jedną z przyczyn braku równości jest dysproporcjonalny podział obowiązków rodzicielskich, który przekłada się później na brak równości w pracy. Po urodzeniu dziecka zarobki kobiet często spadają, a kobiety mają mniejsze szanse na rozwój czy awans w pracy – mówi Magdalena Żmuda, COO Orion Media Group i pomysłodawczyni inicjatywy dla kobiet z branży digital marketingu Orion Woman.

 


Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce

Według raportu Hays Poland ponad połowa ankietowanych kobiet przyznała, że doświadczyła przeszkód wynikających z płci w swojej karierze. Ciekawie prezentuje się jednak wynik dotyczący mężczyzn. Aż 78 proc. badanych twierdzi, że to panie są faworyzowane na ścieżkach zawodowych.

Może to wynikać z tego, że coraz więcej przedsiębiorstw podejmuje działania równościowe na rzecz niwelowania różnic między płciami, a dominujący dotychczas mężczyźni odbierają to jako celowe faworyzowanie kobiet. Problem leży jednak w niewłaściwej komunikacji i niejasnym wdrażaniu różnorodności do firm.

Opracowanie Polskiego Instytutu Ekonomicznego na podstawie danych Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn wskazuje, że w naszym kraju 43 proc. stanowisk kierowniczych piastują panie. Czyni to Polskę drugim krajem pod tym względem w Europie, trzy punkty procentowe za Łotwą. Średnia dla UE wynosi 35 proc.

Z kierowniczkami mamy do czynienia najczęściej w handlu, a branża ta znacznie dominuje pod względem liczby pań na takich stanowiskach nad innymi sektorami rynku.

Sprawa wygląda nieco mniej optymistycznie, kiedy spojrzy się na wyniki dotyczące najwyższych stanowisk w organizacjach. Nie zawsze posady kierownicze czy managerskie są sobie równe. Udział kobiet w zarządach największych spółek giełdowych wynosi już zaledwie 24 proc. (według danych z 2022 roku). Biorąc zatem pod uwagę trudności napotykane przez kobiety w dążeniach do awansów, a ostateczny odsetek ich udziału na najbardziej znaczących posadach, można stwierdzić, że wciąż pozostaje sporo do poprawy. - W branży, którą reprezentuję, tj. reklama i marketing, pomimo że kobiety stanowią większość, to często stoją w drugim szeregu. Równość i jawność wynagrodzeń, więcej kobiet na wyższych stanowiskach, takie same szanse zawodowe jak w przypadku mężczyzn – to tylko niektóre konieczne zmiany, które kobiety wskazały w badaniu #PoStronieKobiet - mówi Magdalena Żmuda.

 

Sprawdź również książkę: [E-book] Prawo pracy >>


Polki coraz częściej przedsiębiorczyniami

Już autorzy raportu „Kongres Kobiet Polskich 2009” wskazali, że własna działalność stanowi formę ucieczki Polek przed dyskryminacją i szklanym sufitem. Z kolei z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Sytuacja kobiet w Polsce z perspektywy społeczno-ekonomicznej” z kwietnia 2023 roku wynika, że aż 8 proc. kobiet prowadzi swoją firmę. Przedsiębiorczość biznesmenek mogłaby się równie prężnie rozwijać na kluczowych stanowiskach w dużych organizacjach.